Gå til innhold
Hundesonen.no

Anettes vasketråd (orker ikke lete i den store tråden!)


Kiyomi
 Share

Recommended Posts

Jeg har masse spørsmål i forbindelse med at jeg nå skal bo alene for første gang på mange år.

1. Jeg trenger en støvsuger, den skal helst ikke være for dyr (selvfølgelig) og den skal suge godt. Noen anbefalninger? Eller er det like greit å tørrmoppe?

2. Jeg har INGENTING å vaske med, verken gulv, kjøkken eller noe (mulig et par kluter). Kan jeg få en basic-liste over hva jeg egentlig trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke store vaskekjerringa, men lite tips: Velg støvsuger, tørrmopping er fiklete og kjipt, dessuten kan du ikke støvsuge sofaen o.l. med tørrmoppen :P

Vil anta at du trenger et moppeskaft (eller hva det heter :P ), et par gulvkluter, et par bøtter (to er kjekt, sånn i tilfelle ;) ). kjøkkenkluter (mikrofiber funker fett :) ), kjøkkenhåndklær, oppvaskbørste, kanskje en 10-pack med sånne to-side-svamper (billig, enkelt, all-around, kjekt å ha), dassbørste, også såper og sånn da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AEG støvsuger slår sjelden feil. :) men jo mer du legger i en støvsuger desto bedre er den stort sett. Viktig at den har bra med watt. Du trenger munnstykke til å støvsuge sofa, seng osv. Også er det utrolig kjekt med de som har partikkelfiltre så støvet holder seg i støvsugeren! Mopp (som brukes på gulv) gjør ikke samme nytten på noen måte synes jeg. Støvsuger kan man gjøre på hyller, i vinduskarmen, i senga og over alt. Forøvrig er også Miele sine støvsugere svært bra. For ca 1200 får du en du kan ha i mange år. :)

Ting man trenger eller kan ha:

- salmiakk, løser opp fett og tar skikkelig møkk

- allrent til gulv, alternativt grønnsåpe til parkett

- klor, eneste som virkelig funker på skittent bad synes jeg (bleker f.eks. toalettskåla om den blir misfarget)

- skurekrem, til bad spesielt

- zalo eller liknende

- jif spray til vinduer, tv osv

- jif til kjøkken og bad (en rask måte å sveipe over på)

- mikrofiberkluter til støvtørk

- gaskluter til kjøkken og annet (kan kokes)

- kopphåndkler

- nal til vinduspuss

- vaskebøtter

- moppeskaft med microfiber-mopp og eventuelt sånn engangsvåtmopp hvis du vil tørke raskt av gulvene

- oppvaskhansker og børste

- skurebørste til dusjen. En sånn skikkelig grov en som tar sopp og annet drit

- og sikkert mer!

Puh.. Alt dette har jeg, og føler fsktisk jeg har bruk for alt til tider :P sikkert mer jeg ikke kommer på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AEG støvsuger slår sjelden feil. :) men jo mer du legger i en støvsuger desto bedre er den stort sett. Viktig at den har bra med watt. Du trenger munnstykke til å støvsuge sofa, seng osv. Også er det utrolig kjekt med de som har partikkelfiltre så støvet holder seg i støvsugeren! Mopp (som brukes på gulv) gjør ikke samme nytten på noen måte synes jeg. Støvsuger kan man gjøre på hyller, i vinduskarmen, i senga og over alt. Forøvrig er også Miele sine støvsugere svært bra. For ca 1200 får du en du kan ha i mange år. :)

Ting man trenger eller kan ha:

- salmiakk, løser opp fett og tar skikkelig møkk

- allrent til gulv, alternativt grønnsåpe til parkett

- klor, eneste som virkelig funker på skittent bad synes jeg (bleker f.eks. toalettskåla om den blir misfarget)

- skurekrem, til bad spesielt

- zalo eller liknende

- jif spray til vinduer, tv osv

- jif til kjøkken og bad (en rask måte å sveipe over på)

- mikrofiberkluter til støvtørk

- gaskluter til kjøkken og annet (kan kokes)

- kopphåndkler

- nal til vinduspuss

- vaskebøtter

- moppeskaft med microfiber-mopp og eventuelt sånn engangsvåtmopp hvis du vil tørke raskt av gulvene

- oppvaskhansker og børste

- skurebørste til dusjen. En sånn skikkelig grov en som tar sopp og annet drit

- og sikkert mer!

Puh.. Alt dette har jeg, og føler fsktisk jeg har bruk for alt til tider :P sikkert mer jeg ikke kommer på

Eh, mikrofiber kluter og mopper, kost og støvbrett, edikk og zalo er det jeg har i hus. Funker fett på alt du har nevnt. Renhold skal være enkelt og ukomplisert, men Lilleborg lurer oss til å tro annet.

Forresten, jeg har en billigstøvsuger, som mamma gav meg i desperasjon til 30 årsdagen min- - den brukes uhyre sjeldent og ser fleske ny ut...

Eneste jeg kan kjøpe utenom, er salmiakk for utvendig vindusvask, for å få vekk asfaltstøv uten å bruke voldsomt med vann.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hverken vaskedame eller noe annet. Men jeg liker at ting er enkelt. Og derfor liker jeg f.eks. Å bruke spray hvis jeg ikke har tid til å ta frem vaskebøtta. Selv om lilleborg er gode på markedsførig er ikke jeg glad i å vaske, og er storfornøyd med å ha lettvinte produkter tilgjelgelig. Klart man ikke MÅ ha alt jeg lister opp, det skrev jeg og. Men hvis man er noob er det kanske greit med en stor oversikt?

Dessuten liker jeg parfymelukt, og hater eddiklukt. Jeg orker virkelig ikke vaske med det.

Skal man være skikkelig vanskelig så kan man si som de to tantene på ekstrem rengjøring, at eddik, sitron og tannkrem er så og si det du trenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at etter jeg begynte å vaske gulvet (trelaminat) med nesten kaldt lunkent vann med bittelitt eddik og mikrofiberklut og tørker over med et håndkle så kommer jeg aldri til å gå tilbake til såpe på det gulvet, det blir SÅ fint :) .

Til kjøkkenet og badet bruker jeg mer ting som klor og såpe for å få vekk fett og misfarging osv. Bruker mikrofiberklut på badet, og en utslitt stygg gammel ansiktsklut for å vaske badet med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, mikrofiber kluter og mopper, kost og støvbrett, edikk og zalo er det jeg har i hus. Funker fett på alt du har nevnt. Renhold skal være enkelt og ukomplisert, men Lilleborg lurer oss til å tro annet.

Forresten, jeg har en billigstøvsuger, som mamma gav meg i desperasjon til 30 årsdagen min- - den brukes uhyre sjeldent og ser fleske ny ut...

Eneste jeg kan kjøpe utenom, er salmiakk for utvendig vindusvask, for å få vekk asfaltstøv uten å bruke voldsomt med vann.

Dette hørtes ut som den billige måten å holde rent på! :D Jeg gikk berserk på butikken og kjøpte diverse microfiberkluter i dag. Men åssen moppesystem, og mopper er det du bruker? Gjetter det ikke er Jif? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at etter jeg begynte å vaske gulvet (trelaminat) med nesten kaldt lunkent vann med bittelitt eddik og mikrofiberklut og tørker over med et håndkle så kommer jeg aldri til å gå tilbake til såpe på det gulvet, det blir SÅ fint :) .

Til kjøkkenet og badet bruker jeg mer ting som klor og såpe for å få vekk fett og misfarging osv. Bruker mikrofiberklut på badet, og en utslitt stygg gammel ansiktsklut for å vaske badet med.

Samme her - tørrmopp, og støvsuger - Er lat så støvsuger både moppen og det jeg har moppet sammen, og edikkvann til gulvet. Bruker litt grønnsåpe etter råd fra tulip siden det er gammelt belegg her som er tørt og skulle vært bonet for ørten år siden.

Ellers er jeg glad i klor på badet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som den billige måten å holde rent på! :D Jeg gikk berserk på butikken og kjøpte diverse microfiberkluter i dag. Men åssen moppesystem, og mopper er det du bruker? Gjetter det ikke er Jif? :icon_confused:

Jeg har jif sin moppestang, men et billig moppefeste og mopper fra Europris. Klutene er fra jobb... :P Så lenge det er minst 10-15% mikrofiber i moppene, kan de være fra hvorsomhelst, og slett ikke et dyrt fancy merke. Bare pass på at moppefestet er hengslet, slik at du lett får moppen på og av.

Samme med klutene, de trenger ikke være så og så tykke el, bare de er mikrofiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jif sin moppestang, men et billig moppefeste og mopper fra Europris. Klutene er fra jobb... :P Så lenge det er minst 10-15% mikrofiber i moppene, kan de være fra hvorsomhelst, og slett ikke et dyrt fancy merke. Bare pass på at moppefestet er hengslet, slik at du lett får moppen på og av.

Samme med klutene, de trenger ikke være så og så tykke el, bare de er mikrofiber.

Jeg tørrmoppet for første gang før helgen. Det var helt rått! Jeg hater å gjøre reint, men det var jo morsomt, for det var så innmari effektivt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skapet mitt står det:

*Grønnsåpe

*Jif allrengjøring

*Landlord spray til bad

*Zalo

*Salmiakk

*Klor

*Jif skurekrem

*Nylonvask til vinduene

*Speil puss fra Landlord

*Eddik :D

Jeg bruker svamper med skrubb bak (sånne i flere farger i lang pakke), microfiberklut, "vanlige" vaskeluter (sånne kluter som kommer i stor pakke i 3 forskjellige farger), pusseskinn og nal til vinduer, hard skrubb børste til bad, do børste til toalett, microfiber mopp til gulv, vanlig skurefille til gulv og støvsuger.

Kunne sikkert gjort det lettere for meg selv ved å kutte ned på noen av vaskeproduktene og klutene, men JEG liker det sånn og har vasket med dette i årevis og syntes det blir rent og pent med akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...