Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er den perfekte Soppehunden?


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

En eller annen gang i fremtiden, så ønsker jeg meg en hund til. Nemi er gammel og har kreft, og Skinny.. Vel, hun er Skinny.

:P

Jeg ønsker en hund som er arbeidssom, som kan stilles ut og brukes til lydighet og evt spor, en hund som kan være med på, egentlig alt, en som går overens med andre hunder og andre mennesker. En hund som ikke dør i varmen, en hund som ikke dør før den er to år, og en hund som ikke er så stressa og lett å jage opp at man hele tiden må ta hensyn til dette.

Jeg liker Lancashire Heeler, og jeg liker Australian Cattledog. Men.. Jeg liker jo aller, aller best disse bullehundene. Aller, aller helst så ville jeg hatt en amstaff, men av åpenbare grunner er ikke den aktuell. Jeg elsker bullmastiff, men de er litt korte i trynet, og miljøet der tiltaler meg ikke lenger. Jeg liker boxer, så foreløpig er det vel den som er høyest på lista sånn sett, men samtidig så vil jeg ikke ha en boxer, aner ikke hvorfor. De andre bullehundene, som Dogoene, kan jeg for lite om, men såvidt jeg skjønner, så tror jeg de har for mye vaktinnstinkt til at jeg har lyst på.

Jeg merker jeg egentlig er innmari vrang, fordi jeg egentlig ikke vil tenke på ny hund, men samtidig vil jeg tenke på raser, hvilken rase som en gang kan bompe inn i livet mitt, og bli.

Kom med alle slags forslag, takk! Og unnskyld på forhånd, om jeg virker veldig negativ. :P

P.S. Legg gjerne ved bilder av forslagene deres.

Endret av SoppenCamilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kjøp deg en amstaff. Jeg kan hjelpe deg med papirer. Jeg har vært i kamphundmiljøet i snart ti år, jeg har plenty kontakter. Special price for you, bebbe.

Tibetansk mastiff, såklart : Litt usikker på om han er arbeidssom, om han kan stillast ut og brukast til lydigheit og evt. spor, om det er ein hund som kan vere med på alt, om han går overeins

Nå har Soppen skrevet en laaaaaaaaaaaaaaaang mail til en oppdretter! *erte*

Tibetansk mastiff, såklart :D :

tibetan-tan_108317554.jpg

Litt usikker på om han er arbeidssom, om han kan stillast ut og brukast til lydigheit og evt. spor, om det er ein hund som kan vere med på alt, om han går overeins med andre hundar og andre menneske. Eg veit heller ikkje om han døyr i varmen, om han døyr før han er to år, eller om han er så stressa og lett å jage opp at ein heile tida må ta hensyn til dette. Men bortsett frå det må det jo vere heilt perfekt :ahappy: .

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambull? Litt usikker på hvor lett de går sammen med "alt og alle", men ellers virker de jo som arbeidssomme hunder med mye humor, altså ikke helt ulik boxeren? (edit: men oops, de kan vel ikke stilles ut, kan de?)

Du beskriver jo egentlig en boxer, med unntak av helga.

Riesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker bullehunder så syns jeg ikke du skal kjøpe deg en gjeterhund. Hvorfor ikke boxer? Ja, de kan være samkjønnsaggressive (eller bare aggressive), de kan slite i varmen, men ellers så oppfyller de alle dine krav mener jeg.

Bortsett fra det og bli over 2 år. De blir vell gjerne det, men det er jo mye sykdom ute og går..

Rottis eller staff?

Edit: Jeg kjenner et par stykker med dogo og de er iallefall super herlige hunder, snille som dagen er lang mot alt som kryper og går, passe energiske(energiske nok til at det er fint og trene med de uten og begge over på stressa) og ikke noe utprega vaktinnstinkt.. Eller det er jo sikkert der, men det er ikke farlig og komme uanmeldt inn i huset for og si det slik. De er rimelig sosiale til folk så det går iallefall an og få til flotte hunder der. :) Uten at jeg skal mene for mye om dette er unntak eller normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk mastiff, såklart :D :

tibetan-tan_108317554.jpg

Litt usikker på om han er arbeidssom, om han kan stillast ut og brukast til lydigheit og evt. spor, om det er ein hund som kan vere med på alt, om han går overeins med andre hundar og andre menneske. Eg veit heller ikkje om han døyr i varmen, om han døyr før han er to år, eller om han er så stressa og lett å jage opp at ein heile tida må ta hensyn til dette. Men bortsett frå det må det jo vere heilt perfekt :ahappy: .

De er hiiiiiimla fine, men jeg tror ikke de passer helt til "Vil ikke engang ta i en børste i nærheten av en hund"-genet mitt. :P

Ambull? Litt usikker på hvor lett de går sammen med "alt og alle", men ellers virker de jo som arbeidssomme hunder med mye humor, altså ikke helt ulik boxeren? (edit: men oops, de kan vel ikke stilles ut, kan de?)

Du beskriver jo egentlig en boxer, med unntak av helga.

Riesen?

De kan ikke stilles ut, nei. Og de er fine (vel, noen av de, er jo så mange forskjellige), men syns de virker hakket mer "ukontrollerbare" enn boxer, hvis du skjønner? Riesen har pelsstell, det liker jeg ikke. :P

Hvis du liker bullehunder så syns jeg ikke du skal kjøpe deg en gjeterhund. Hvorfor ikke boxer? Ja, de kan være samkjønnsaggressive (eller bare aggressive), de kan slite i varmen, men ellers så oppfyller de alle dine krav mener jeg.

Liker jo gjeterhunder også da, ikke BARE bullehunder. Så kunne kanskje tenkt meg en av hver, men ikke sånn at jeg kjøper to valper samtidig, absolutt ikke. Som sagt, så vet jeg ikke hvorfor ikke boxer. Bella skal jo ha valper om et par mnd, og jeg kjenner jeg sliter litt med tanken på å IKKE ta med en hjem (bortsett fra at jeg overhodet ikke skal ha noen ny hund nå), men jeg vil vite hva annet det er der ute, som jeg kanskje ikke har tenkt på..

Rottis eller staff?

Rottis har jeg ikke tenkt så mye på, men engelsk staff er uaktuelt.

Edit: Mari, ja? Kan jo bare si det er blanding av labrador og engstaff? :P

Endret av SoppenCamilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Mari, ja? Kan jo bare si det er blanding av labrador og engstaff? :P

Nei nei, ikke noe tull her i gården. Jeg fikser det sånn at du kan stille den som staff. Blir dritbra. :kiss:

Men hvis det blir for dyrt for deg, hva med en bull terrier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør møtt og snakket med eier til et par minier, og har vel inntrykk av at helsen er bedre på de større. Vet ikke hvordan noen av dem er å motivere på arbeid, dog...

Men hvorfor lurer du, når du likevel skal ha med deg en boxervalp hjem? :P;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva du mener med "arbeidssom", men ettersom du nevner flere av bullehundene antar jeg at landslag ikke nødvendigvis er målet ditt. ;) Så - derfor et forslag litt sånn fra sidelinjen: Hva med jack russel terrier eller parson russel terrier? De jeg har møtt har vært utrolig kvikke og artige hunder som er med på alt mulig, som er lette å motivere med lek og som er litt robuste, på en måte. Mitt inntrykk er også at det stort sett er miljøsterke og kan være med rundt på det meste (pluss for praktisk størrelse!), de kan stilles, og de er vennlige mot mennesker. Det eneste aberet er kanskje forholdet til andre hunder, men det har jo litt å gjøre med hva man er vant til, hva man forventer, hva slags omgang man har med andre hunder, hvordan man håndterer ting, sosialisering også videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer for heeler eller cattledog. Egentlig mest cattledog, selvom det virker som det kan være vanskelig å finne noe "bra". Dette er en rase du har snakket om lenge, og en rase som jeg kan tenke meg er mer morsom å jobbe med, ettersom den VIL jobbe. Det er morsommere å jobbe med noe som tar ting litt lettere, og som man har et litt bedre utgangspunkt i.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase vil du helst ha da? sånn om du skulle velge kun ut fra hjertet?

Jeg aner ikke! Hvis jeg hadde visst det, så hadde det vært enkelt. Men jeg tror amstaff. Det er en bullehund. De er ikke for korte i trynet. De er passe store, de er aktive, men ikke noe man ikke kan takle. De trenger å jobbes med, de takler varme dager, de takler trening. Men ja, litt vanskelig da, hadde ikke tenkt til å flytte med ut av landet med det første. :P

Hør møtt og snakket med eier til et par minier, og har vel inntrykk av at helsen er bedre på de større. Vet ikke hvordan noen av dem er å motivere på arbeid, dog...

Men hvorfor lurer du, når du likevel skal ha med deg en boxervalp hjem? :P;)

Haha, skal jo ikke det. :P Jobber for mye nå for tiden. Og har ikke ork/tid/lyst/råd nå. Bare morsomt å drømme.

Parson er veldig søte, og det syns jeg mest på grunn av Selma til Sara. Men både de og jack russell må jo nappes og sånn. Pelsstell, liker ikke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med jack russel terrier eller parson russel terrier? De jeg har møtt har vært utrolig kvikke og artige hunder som er med på alt mulig, som er lette å motivere med lek og som er litt robuste, på en måte. Mitt inntrykk er også at det stort sett er miljøsterke og kan være med rundt på det meste (pluss for praktisk størrelse!), de kan stilles, og de er vennlige mot mennesker. Det eneste aberet er kanskje forholdet til andre hunder, men det har jo litt å gjøre med hva man er vant til, hva man forventer, hva slags omgang man har med andre hunder, hvordan man håndterer ting, sosialisering også videre...

Nå har vi jo bestemt at det blir bull terrier, men jeg hadde heller gått for en border før noen av russellene. Border er noe jeg seriøst vurderer på et eller annet tidspunkt. Det er dritbra bikkjer og veldig omgjengelige både med andre hunder og folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke! Hvis jeg hadde visst det, så hadde det vært enkelt. Men jeg tror amstaff. Det er en bullehund. De er ikke for korte i trynet. De er passe store, de er aktive, men ikke noe man ikke kan takle. De trenger å jobbes med, de takler varme dager, de takler trening. Men ja, litt vanskelig da, hadde ikke tenkt til å flytte med ut av landet med det første. :P

Haha, skal jo ikke det. :P Jobber for mye nå for tiden. Og har ikke ork/tid/lyst/råd nå. Bare morsomt å drømme.

Parson er veldig søte, og det syns jeg mest på grunn av Selma til Sara. Men både de og jack russell må jo nappes og sånn. Pelsstell, liker ikke. :P

Sverige it is! :lol:

Men du må ikke nappe de glatthåra terrierne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parson er veldig søte, og det syns jeg mest på grunn av Selma til Sara. Men både de og jack russell må jo nappes og sånn. Pelsstell, liker ikke. :P

Hvis det blir border på meg så har jeg tenkt å løse dette med å betale noen andre for å gjøre det for meg. Bare nyte livet med røytefri hund uten noen av consene. Win, win, awesome!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, slutt med bulletullet Camilla! :P Jeg har jo bestemt at du skal kjøpe deg en greyhound/saluki/whippet - har jeg glemt å si det til deg? Vi skal nemlig henge myndeklubbens området med Skinny og Sølve og den vakre whippet/saluki/greyhounden din og alle hundene skal løpe løs og bare være glade. Basta. :D

Eventuelt så stemmer jeg for en bullmastiff ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Mari, ja? Kan jo bare si det er blanding av labrador og engstaff? :P

Nei nei, ikke noe tull her i gården. Jeg fikser det sånn at du kan stille den som staff. Blir dritbra. :kiss:

Kall dei Staffadoodle, og vips, så har dei alle eigeskapane du leiter etter, i tillegg til at dei er allergisikre :) .

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo bestemt at det blir bull terrier,

LOL :D

Ikke de korthåra vel? :P

Aner ikke, jeg. :P

Jeg stemmer for DSG, jeg. :heart:

Også uaktuell. :P

Sverige it is! :lol:

Men du må ikke nappe de glatthåra terrierne da.

Hahaha, tror jeg blir nedstemt av samboer. :P

Ånei! :P

Hvis det blir border på meg så har jeg tenkt å løse dette med å betale noen andre for å gjøre det for meg. Bare nyte livet med røytefri hund uten noen av consene. Win, win, awesome!

Haha, for deg, ja.

Omg, slutt med bulletullet Camilla! :P Jeg har jo bestemt at du skal kjøpe deg en greyhound/saluki/whippet - har jeg glemt å si det til deg? Vi skal nemlig henge myndeklubbens området med Skinny og Sølve og den vakre whippet/saluki/greyhounden din og alle hundene skal løpe løs og bare være glade. Basta. :D

Eventuelt så stemmer jeg for en bullmastiff ;)

Hahahaha, kan dra på myndeområdet med bare Skinny, vel? Hun er jo myndete!

Bullmastiff ja, men det er jo det miljøet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...