Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen slåssing på amstafftreff


Alex
 Share

Recommended Posts

Så bra at det gikk så fint på treffet!

Så lurer jeg på en naiv liten ting, hvorfor var det nødvendig med fet skrift og store bokstaver i overskriften? Er ikke det egentlig med på å forsterke tanken om at det er kamphounda? Burde det ikke være like forventet som på andre utstillinger/treff? Uansett rase.

De hadde ikke ett bedre bilde å bruke *flir* Hunden i bakgrunnen ser ut til å ønske seg litt rød snacks :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Så bra at det gikk så fint på treffet!

Så lurer jeg på en naiv liten ting, hvorfor var det nødvendig med fet skrift og store bokstaver i overskriften? Er ikke det egentlig med på å forsterke tanken om at det er kamphounda? Burde det ikke være like forventet som på andre utstillinger/treff? Uansett rase.

De hadde ikke ett bedre bilde å bruke *flir* Hunden i bakgrunnen ser ut til å ønske seg litt rød snacks :P

Jeg får litt samme inntrykk av:

– Amstaffer er generelt sett veldig sosiale og glad i mennesker. De er svært gode familiehunder,

Er ikke det forventet av så å si alle raser?

Er det ikke på tide å få hue ut av sanda og komme videre i denne debatten. Få åpenhet omkring fakta og kunnskap om rasen burde være en prioritet skal det være noe tema å endre hundeloven. Det er tross alt ingen utstillingsrase selvom enkelte mener det i villfarelse over sin kjærlighet til rasen. Fakta er at den er avlet på de kanskje mest brukte kamphundene i historien og genetikken forsvinner ikke i en venstrevending. Blander du f.eks schäfer og malle så få du faktisk ikke bare en selskap og nannydog altså, bruksegenskapene forsvinner ikke av seg selv. Skaffer man seg sånne hunder så bør det være i fokus, ikke late til å få folk til å tro de er forhåndsprogrammert til å gå venstrevendinger og sitte barnevakt for det er jo rett og slett feil, eller om det ikke er feil så er det å ihvertfall holde tilbake viktig informasjon, fakta og kunnskap om hva slags hunder dette faktisk er for selvom de ikke slåss på det bildet så er det ofte veldig stygt når og hvis de gjør det og da er det dumt om det står ei jente på 16 år i andre enden av båndet i sjokk over hva slags monster nannydogen virkelig kan være.

Forøvrig var jo artikkelen i Ås avis noe mer konstruktiv enn Moss avis, det er jo ikke verst bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurer jeg på en naiv liten ting, hvorfor var det nødvendig med fet skrift og store bokstaver i overskriften? Er ikke det egentlig med på å forsterke tanken om at det er kamphounda? Burde det ikke være like forventet som på andre utstillinger/treff? Uansett rase.

Tenkte samme tanke, at den overskriften får det til å virke som en sensasjon at det ikke var noe slossing på treffet.

Nå er det jo ikke alle som liker at hundene sine flyr løs og leker med andre, men her på disse bildene er alle hundene i bånd og de har god avstand til hverandre, fornuftige eiere, men kanskje også en av årsakene til at det ikke var noe slosskamper?

Og absolutt en bedre artikkel enn hva som stod i Moss avis, men gir den det inntrykket som amstaffeiere vil den skal gi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften får det jo til å høres ut som alt som skjer er masse kamper og aggresjon så jeg tenkte jøsses, det var da en rar måte å skryte over et treff...

skal jeg klappe i henda og si gratulerer dere klarte å ha et treff uten slossing? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere velger å sitte igjen med dette når amstaffen for en gangs skyld får positiv mediaomtale?

Som om man bestemmer hva journalisten skal skrive eller ikke.

Snusken, jeg har ingen skylapper når det gjelder disse rasene. Men at de er slossmonster med blod på hjernen er bare ikke sant. Det er like feil å svartmale dem som å rosemale dem, og jeg tipper vi kan være enige i at amstaffen ikke er forbudt fordi den har for godt rykte akkurat.

Når jeg har tid etterpå skal jeg poste noen bilder fra amstaff-treff som jeg har vært på. Det er mange hunder som hilser på hverandre og er sosiale, på ingen av årene jeg har vært tilstede har det vært slossing.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte samme tanke, at den overskriften får det til å virke som en sensasjon at det ikke var noe slossing på treffet.

Nå er det jo ikke alle som liker at hundene sine flyr løs og leker med andre, men her på disse bildene er alle hundene i bånd og de har god avstand til hverandre, fornuftige eiere, men kanskje også en av årsakene til at det ikke var noe slosskamper?

Og absolutt en bedre artikkel enn hva som stod i Moss avis, men gir den det inntrykket som amstaffeiere vil den skal gi?

Samme tanke slo også meg. Er det ikke en selvfølgelighet at det ikke ble slossing ? Nå har jeg vært på mange typer "hundetreff" uten slossing, uten at hundene har vært i bånd, uten at eierne har sørget for stor avstand etc., etc. Det er ikke overraskende at det ikke ble slossing så lenge eierne er klar over hva de har mellom henda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte samme tanke, at den overskriften får det til å virke som en sensasjon at det ikke var noe slossing på treffet.

Nå er det jo ikke alle som liker at hundene sine flyr løs og leker med andre, men her på disse bildene er alle hundene i bånd og de har god avstand til hverandre, fornuftige eiere, men kanskje også en av årsakene til at det ikke var noe slosskamper?

Og absolutt en bedre artikkel enn hva som stod i Moss avis, men gir den det inntrykket som amstaffeiere vil den skal gi?

Poenget som alle vil ha frem når det gjelder forbudte raser er vel at det er ikke rasen som er problemet, men eiere. Om man da må ha avstand til andre hunder og holde hunden sin i bånd, nei da er det vel ikke noe feil med rasen, men en ordentlig og ansvarsfull eier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, du misforsto Mari, eller du misforsto i hvert fall meg.

Jeg er veldig veldig glad for den artikkelen og at alt hadde gått så bra, men synes journalisten skrev det feil! For er det virkelig nødvendig med stooor fet skrift. Klart det gikk bra! Hvorfor skulle det ikke det liksom? Så kanskje det er du som leser oss litt feil Mari? :P

Endret av Margrete
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neinei, du misforsto Mari, eller du misforsto i hvert fall meg.

Jeg er veldig veldig glad for den artikkelen og at alt hadde gått så bra, men synes journalisten skrev det feil! For er det virkelig nødvendig med stooor fet skrift. Klart det gikk bra! Hvorfor skulle det ikke det liksom? Så kanskje det er du som leser oss litt feil Mari? :P

Nettopp det jeg tenker også.

Men, artikkelen får i alle fall frem at eierene er sitt ansvar bevisst.

Mari: Jeg har da sett amstaff leke sammen jeg, på ulike treff, har selv hatt amstafftispe boende hos meg før, under og kort tid etter valpekull. Hun var grei med de andre hundene som hun bodde med, så det er ikke det at jeg ikke vet at amstaff fint kan være løs og leke med andre hunder. Jeg trenger ikke bilder for å vite dette. Men når man har en slik artikkel, så tror jeg det sender feil signaler til lesere som ikke kjenner rasen, som kun har lest om den i media og hørt at det er en skummel hunderase som kverker alle andre hunder, at man ikke har bilder av hunder som faktisk leker sammen.

Og nei, man bestemmer ikke hva journalister skal skrive, desverre i mange tilfeller. Også i dette tilfellet vil jeg si. Dette ut fra ulike kommentarer i hunderelaterte grupper, hvor folk reagerer som noen av oss gjør her: Det burde da være en selvfølge at det ikke er slosskamper på et treff, selv om det er amstaff, chihuahua osv.

Nå vet jeg at hundene på treffet skal være i bånd, det var i alle fallslik for et par år siden, men, dette vet jo ikke leserene. Og poenget til amstaffeiere og forkjempere for å få hevet det idiotiske forbudet av rasen er jo å vise at de er hunder som fungerer med andre hunder også, og ikke er de blodtørstige beistene som media og enkelte grupper har fremstilt dem som.

Siri Eveline: Du vet, jeg vet - de fleste her inne vet, at det er eiere som er ansvarlige, men vet "Jørgen Hattemaker" som leser artikkelen og som har lest oppslag på oppslag om forferdelige hunder dette da?

Jeg synes det er supert at rasen får positiv omtale, men tror ikke artikkelen faller like positivt ut som mange skulle ønske.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mulig jeg leste helt feil, det skal jeg ikke utelukke.

Amstaffer er jo bare hunder. De er hverken bedre eller verre enn andre raser.

Det er uansett kjempetrist at jeg ikke fikk vært der på amstaffdagen i år. Det er alltodså utrolig hyggelig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes uansett store, fete typer eller ikke, at det er viktig at det blir satt fokus på at helt vanlige folk lever med denne rasen og også er villige til å flytte over landegrensene for å beholde rasen i sitt hjerte. Det er uendelig trist at det bare er gamle hunder som nå deltar på slike treff.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke krigstypene som er problemet her, men selve teksten i overskrifta? De bruker jo selvsagt den fonten og størrelsen som er vanlig i artikler ellers, men teksten er jo litt ehhhhh... spesiell.

Jeg leste det ironisk, at det teksten sier rett og slett spiller litt på folks fordommer om denne rasen. Men med tanke på reaksjonene her i denne tråden, så har kanskje ikke journalisten lyktes...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forsiden av papirutgaven av Ås avis er overskriften forøvrig "Treff med tøffe hunder". Nå må dere huske at det er journalisten, og ikke amstaffeierne, som har skrevet artikkelen, og jeg syns den er helt fin jeg. Folk har fordommer mot amstaffer og "ainner kamphoinna" (værsåsnill les med litt ironi), det er ikke til å komme bort fra. Det er fint med artikler som påpeker folks fordommer og viser at de ikke nødvendigvis stemmer. Så får det heller være at man kanskje kunne sett for seg en litt mer positivt vinklet overskrift - men saken skal jo fange lesere også, da. Journalistikk er journalistikk liksom.

Det blir visst galt uansett...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften er da skrevet i AKKURAT samme font som alle andre overskrifter på andre nettaviser? Er virkelig DET noe å henge seg opp i? :lol: Se på denne, for eksempel! http://www.aasavis.no/nyheter/article6212836.ece Akkurat samme fete skrift.

Og selv om alle VI vet at amstaff ikke er det den presenteres som, så vet ikke allmennheten det - så jeg synes det er god dekning for en overskrift og ingress som dette, faktisk. Den forteller jo at forventningene til allmennheten ikke ble innfridd - det ble ingen slåssing, selv om de kanskje forventet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var en fin (og litt vemodig) artikkel jeg! Slike artikler er jo ikke myntet på oss hundeeiere egentlig - men på resten av befolkningen, som mest sannsynlig sitter med inntrykket av at slike "kamphunder" er skumle saker som bare er ute etter blod. Selv om artikkelen kanskje ikke er fantastisk velskrevet og noe naiv synes jeg den fikk frem poenget på en fin måte - amstaffen er bare en hund den og, og en fin rase for veldig mange :) Men jeg fikk en liten klump i halsen av å se bildeserien av alle de kloke gamle hundeøynene med grå pels rundt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...