Irenen Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Om sju uker skal jeg hente en Drentsche Patrijshond-tispe fra Nederland, og jeg klarer bare ikke å bestemme meg for navn. Det kunne vært artig med et Nederlansk-inspirert navn, iogmed at både rasen og valpen kommer derifra, men det er ikke noe krav. Jeg vil også ha et litt uvanlig navn, så Tinka, Bella, Ronja osv. er utelukket. Det gjør ingenting om det er menneskenavn heller. Egentlig er det bare å fyre løs med forslag De eneste navnene jeg har på lista allerede er Elke og Mina. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rocket Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Silvia? Eventuelt Silvi? Jansey/Jansie Roos? Neve Saskia Imke Femke Anki Alva http://www.names-meanings.net/names/female-dutch http://www.babynology.com/dutch-girlnames-a0.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aslan Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 http://www.babynology.com/dutch_babynames.html Her er det nok mye artig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
puddellover Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Milou Mieke Neda Boukje Marijs (Uttales mareis) Marloes Elke Maayke Phyleen Famke Isa Fe Rik Marjolein Aygin Sanny Fiorella Zora Lian Marije Eilish Mas Lili Bo Mara Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irenen Skrevet 25. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Takk for mange gode forslag! Elke står fortsatt høyt på lista egentlig, men samboer er ikke heelt enig. Hva synes dere om navnet? Milou og Mieke var også fine, men litt usikker på uttalelsen? Blir det Milo eller Milu? Mieke uttalles "Mike" går jeg utifra. Moren til kullet heter forresten Vilou. Alva var også fint Jeg er åpen for ikke-Nederlanske navn også, så kom gjerne med flere forslag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maria Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Jeg synes ikke det er noe schwong over "Elke" jeg altså. Kjedelig ordlyd liksom. Likte Neda, jeg. André nederlandske jentenavn: - Diny - Fenna - Heleen - Iemkje - Kalie - Marga - Nolee - Sija - Titya Personlig liker jeg navn som slutter på lyden y/i eller a Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Symra&Pippin Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Stien (uttales Stin) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aya Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Marijke! Men tre stavelser er jo litt tungvint muligens. EDIT: Maaike! Det var fint! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irenen Skrevet 25. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Marijke! Men tre stavelser er jo litt tungvint muligens. EDIT: Maaike! Det var fint! Uuh, jeg likte Maaike! ("Pet form of Marja, means beloved" står det om navnet) Edit: Det finnes allerede en hund fra den kennelen som heter Maaike, så da utgår det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KatrineogGutane Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Gratulera! Lykke til med både valp og navnevalg. Hva med Cala/Kala Caisa/Kasja Liana Celia Erle Vida Thale Ovida Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bardmand Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Gratulerer! Navnet trenger jo ikke være nederlandsk, det kan jo bare ha noe med Nederland å gjøre? Tulipan, kanskje? Eller Coffee Shop? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandyEyeCandy Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Elke synes jeg var ganske fælt, for å være brutalt ærlig. Det minner meg både om elg/elk, det å "ælje" (altså spy), ekkel og diverse trær. Jeg synes Malou/Milou (leses som "Paris", ikke "Malin" og med lang o-ending) er knallsøtt, men liker også ord som betyr det vi vil si om hunden. Imouto betyr jo lillesøster, og dersom jeg noengang skal ha en rottweiler, skal hun hete Mädchen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irenen Skrevet 25. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Elke synes jeg var ganske fælt, for å være brutalt ærlig. Det minner meg både om elg/elk, det å "ælje" (altså spy), ekkel og diverse trær. Jeg synes Malou/Milou (leses som "Paris", ikke "Malin" og med lang o-ending) er knallsøtt, men liker også ord som betyr det vi vil si om hunden. Imouto betyr jo lillesøster, og dersom jeg noengang skal ha en rottweiler, skal hun hete Mädchen. Hehe, godt du er brutalt ærlig Har allerede slått fra meg "Elke". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pim Skrevet 25. August 2012 Rapporter Share Skrevet 25. August 2012 Det fineste nederlandske jentenavnet jeg vet om er allerede "dobbelt opptatt", nemlig Pim 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ara Skrevet 26. August 2012 Rapporter Share Skrevet 26. August 2012 Har ikke noe navneforslag, men gratulerer med snart ny hund. Er en sååå herlig rase, venninna mi som jeg trener mest med har en slik. Herlig hund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irenen Skrevet 26. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26. August 2012 Har ikke noe navneforslag, men gratulerer med snart ny hund. Er en sååå herlig rase, venninna mi som jeg trener mest med har en slik. Herlig hund Å, er det Nando? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ara Skrevet 26. August 2012 Rapporter Share Skrevet 26. August 2012 Ja er Nando Her er de på sist trening : Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Strøssel Skrevet 26. August 2012 Rapporter Share Skrevet 26. August 2012 Hun må jo hete holly som i Holland liksom:P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irenen Skrevet 26. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26. August 2012 Det fineste nederlandske jentenavnet jeg vet om er allerede "dobbelt opptatt", nemlig Pim Jaa, Pim er søtt Kan jeg stjele det forde? Hehe Ja er Nando Her er de på sist trening : Har aldri møtt Nando, men snakket litt med eieren på facebook før jeg bestemte meg for rase. Moren til Nando kommer fra oppdretteren jeg skal ha valp fra Hun må jo hete holly som i Holland liksom:P Også et bra forslag *begynner å få en del navn på lista si* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
puddellover Skrevet 26. August 2012 Rapporter Share Skrevet 26. August 2012 Milou uttales Miluu, du legger trykk på Lu og drar på u'en Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irenen Skrevet 28. August 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28. August 2012 Milou uttales Miluu, du legger trykk på Lu og drar på u'en Oki, skjønner. Takk for svar Jeg synes en del av de Nederlanske navna ser veldig fine ut skrifteilig, men når man skal uttale dem riktig så blir det plutselig litt vanskelig. (Miluuu er ikke så vanskelig da, men ville likevel vært mer naturlig for meg å si Miilo/Miilu) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pim Skrevet 29. August 2012 Rapporter Share Skrevet 29. August 2012 Jaa, Pim er søtt Kan jeg stjele det forde? Hehe Jeg har ingen problemer med at hunder heter Pim, selv om det er navnet jeg "sparte" for min evt. første tispe i flere år. Nå er det sannsynligvis uaktuelt å få en Pim ettersom mannen ikke liker navnet, men uansett om jeg hadde hatt en Pim ville det vært uproblematisk for meg å vite at andre hunder hadde samme navn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Annegru Skrevet 29. August 2012 Rapporter Share Skrevet 29. August 2012 Hun kan hete Meisje. Det betyr jente på nederlandsk. Ellers liker jeg godt Marijke (uttales mareike). Naboen min da jeg bodde i Nederland het det. Hun var skikkelig kul, for hun var 8 (jeg var 5) og ville leke med meg Og så er Nijntje veldig søtt (uttales neintje). Det er denne søte skapningen: Det er mange fine bøker om henne. Tror vel egentlig det betyr "liten kanin" (Konijn -> kanin Konijntje -> liten kanin), men det gjør vel ikke noe 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirai Skrevet 29. August 2012 Rapporter Share Skrevet 29. August 2012 Jeg syns fortsatt noen skal bruke "Costa" siden vi ikke fikk brukt det selv . Ellers er jeg ganske fan av ord som egentlig ikke er navn, men som høres fine/kule/morsomme ut som navn. Pleier å tenke på mine egne interesser eller ting jeg liker for å se om det finnes ord der jeg kan tenke meg å bruke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Irenen Skrevet 9. September 2012 Forfatter Rapporter Share Skrevet 9. September 2012 Kullet har allerede fått N-navn, men siden jeg ikke vet hvem som blir min før de chipmerkes (ved 5-6ukers alder - det vil si om 2-3 uker), vet jeg enda ikke hva frøkna mi heter hos oppdretter. Jeg ser an først om det er et navn jeg vil beholde, eller om det blir noe annet Takk for alle forslag! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts