Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte navn på voksen hund + navneforslag?


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg skal se på en mulig ny hund på lørdag, og hvis jeg og Zim liker henne tar vi henne nok med oss hjem da. Hun heter Dina, noe som er et fint navn, men som for meg bare ikke fungerer (tenker bare på en viss annen sort hund med det navnet). Når man bytter navn på voksen hund, er det en fordel at navnet ligner på det gamle navnet? Eller spiller det ingen rolle? Dere som har gjort det - hvor lang tid tar det før det sitter? Jeg har tenkt å bestemme meg for navn før jeg henter henne, så jeg konsekvent kan bruke det fra første stund. Navn jeg har tenkt på er Inka og Smilla, selv om jeg nok egentlig er en litt mer Knott-type navnemessig. Noen som har noen gode forslag? Gjerne litt morsomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ååh, Ymse var faktisk helt utrolig stilig! Men, da jeg møtte henne i dag var hun en liten Pea faktisk. Som i ert. Jeg må bare krysse fingrene for at det fortsetter sånn som det har startet, for det gå

Takk folkens! Bilder kommer i morgen

Elendige mobilbilder, men et visst inntrykk får dere vel iallefall! Og, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få sagt dette altså .... men hun er perfekt. Helt perfekt. Alt går strålende, og jeg

Svigemor sin avdøde Dachs kjøpte hun når den var 6år gammel. Da het han Pontius. Hun byttet til Daffy. Ikke noe problem, han lærte fort at han het Daffy. Men han reagerte også på Pontius en stund.

Har ikke noen gode navneforslag dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan helt sikkert navnet godt, siden hun har hett det hele det året hun har levd :=) Men jeg tror nok ikke det er noe problem å bytte allikevel ... Er jo så mye nytt ved bytte av hjem uansett! Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er null problem å lære en voksen hund et nytt navn. De er ikke som oss mennesker som føler sterk tilknytning til navn, for de vet ikke at navn er liksom noe man skal ha for livet, så de føler overhodet ingen trang til å beholde det gamle :) De lærer seg et nytt navn like enkelt som et hvilket som helst nytt triks eller kommando. Bare start fra scratch og belønn når hunden reagerer på ordet/navnet osv., så går det nok ikke mange dagene før det begynner å sitte :- )

Da jeg var barn var det en venninne som fikk seg en ny hund i form av en collie som ble funnet løs ute. Den ble omplassert til min venninnes familie da alkoholikerne som hadde eid den, mishandlet den. Den hadde veldig negativ reaksjon på navnet sitt, så nytt navn ble funnet så fort som mulig; Rex :- ) Det tok bare noen få dager før han hadde lært navnet sitt, og han så seg aldri tilbake! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, den gamle hunden vår kommer uansett hva vi benevner henne med. Men hva med et navn som ligner? Diva, Diana, Vita, Tina eller Athina?

Skal du ha noe Knottlignende er mine forslag Dent, Doc, Freia. Insektvarianten: Bia, Mari(høne), Fly-fly.Mygga, Billa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå du har en Zim burde du ha en Zala og en Bim også :P (jeg måtte bare)

Kanskje om du legger ut et bilde av henne sånn at vi får sett hva hun kan se ut som?

Har selv overtatt voksne hunder som je ghar skiftet navn på. Var ikke noe problem. Gjentagelse av navnet og godbiter fungerte utmerket :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mennesker klarer å bytte navn utmerket. Både fornavn og etternavn.

Det er ikke noe problem å bytte på en hund. Bare tenk på så mange kallenavn de fleste av hundene våre har. Som ikke er likt det vanlige navnet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens, strålende nyheter! Hihi, Zala og Bim hadde vært fantastisk! "Zim! Zala! Bim! Kom her!" - men dessverre heter hun egentlig Zima, og blir vanligvis kalt det. Eller zimzim. Jepp Nirm, du har jo helt rett. Hun ser forøvrig ut som en litt pelsete og kraftig sort BC med ståører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oabba het egentlig Doris, ble bytta navn på som 3,5 åring. Tre dager tok det før hun visste med sikkerhet at hun het Oabba. Jeg har brukt Doris EN gang som nødstopp, det var den andre mnd jeg hadde henne. Nå reagerer hun ikke på Doris lengre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyda gikk fra Patches til Fyda som seksåring. Det var null problem. :)

Hmm, Knott-sjangeren sier du? Er rase hemmelig? Det kan hjelpe litt med navneforslag noen ganger. Jeg vet ikke hvorfor, men Virrum hoppet inn i hodet mitt, så jeg kaster den videre. :)

Er ikke Zima en amerikansk rusbrus? (MadTV hadde det mye moro med den!) Isåfall foreslår jeg Brisen eller bare Bris, etter Bacardi Breezer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly fikk nytt navn da hun var 6 mnd. Ikke noe problem, det tok ca seks godbiter til hun forstod det... Hun reagerer ikke lenger på det gamle navnet, untatt når oppdretterne sier det... Kanskje fordi de var de eneste som har brukt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyda gikk fra Patches til Fyda som seksåring. Det var null problem. :)

Hmm, Knott-sjangeren sier du? Er rase hemmelig? Det kan hjelpe litt med navneforslag noen ganger. Jeg vet ikke hvorfor, men Virrum hoppet inn i hodet mitt, så jeg kaster den videre. :)

Er ikke Zima en amerikansk rusbrus? (MadTV hadde det mye moro med den!) Isåfall foreslår jeg Brisen eller bare Bris, etter Bacardi Breezer. :)

Nydelig å høre at det har gått så greit for alle dere! Mari - neida, rase er ikke hemmelig. Hun er blandings, bc og finsk lapp og ser ut som en godt pelset litt kraftig svart BC med ståører og fire hvite poter - som om hun har tråkket rundt i melk. Mye mulig Zima er en rusbrus (jeg vil haaa!) - hennes opprinnelig eier kalte henne Zima i betydningen frost på kroatisk (hun er merle). Takk for engasjementet folkens :D Navn er vrient og morro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig å høre at det har gått så greit for alle dere! Mari - neida, rase er ikke hemmelig. Hun er blandings, bc og finsk lapp og ser ut som en godt pelset litt kraftig svart BC med ståører og fire hvite poter - som om hun har tråkket rundt i melk. Mye mulig Zima er en rusbrus (jeg vil haaa!) - hennes opprinnelig eier kalte henne Zima i betydningen frost på kroatisk (hun er merle). Takk for engasjementet folkens :D Navn er vrient og morro!

Aww! Hun høres jo aldeles bedårende ut. Jeg håper det blir full match! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle navn er behørlig registrert! Tenkte jeg skulle late som kjæresten hadde noe å si i saken, og presentere et par av de navnene jeg liker best for han ... Jeg er fremdeles litt fan av Smilla (noen som har lest Frøken Smillas fornemmelse for snø?), men har et par andre (blant annet noen av deres forslag) med på navnelisten! Jeg liker også Vips (vips - så var du min!), og så har jeg alltid hatt lyst til å kalle en hund for Pus - men det er kanskje litt slemt?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Likte Pus jeg og! Leja skulle hete Musa, men sambo døde av å måtte gå og rope på Musa. Hehe. Forståelig nok.

Grattis med kanskje ny hund! Gleder meg til å se bilder, for hun høres nydelig ut.

Haha, Musa! Jeg tror kanskje hun må hete Pus ja, nå som jeg har fått to stemmer på det og alt mulig! Uff, nå HÅPER jeg bare hun er så fin som hun virket, ellers blir jeg skuffet altså ...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Det er nå jeg ikke skal si at jeg ikke er spesielt begeistret for navnet Dina selv? ;)

Men, alle mine hunder har hatt flust av navn, Gubbelille het jo egentlig Tommy, men de 2-3 siste årene av hans liv, het han plutselig Mons (evt Monsemannen). Han ble forøvrig nesten 13 år, det var ikke noe problem med navneskifte etter et tiår som Tommy. Dina ble Dronningen, Tjukka og Frøken Fryd, og Nora er stort sett Norris, Boris, Fjolle, og ganske ofte bare "DU!" (og nå om dagen, er jammen meg hun også Tjukka :o ).

Jeg veit forøvrig om en hund som heter Puz (med Z, ja), ei rottman-tispe. Morsomt nok, men ikke noe jeg ville kalt hunden min (Nora kommer forøvrig for å få mat når jeg sier "Pus" til henne, veit ikke helt hvordan det ble sånn, men det er det jeg kaller henne når hun får lov til å smake på det jeg spiser :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...