Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder løs under jakta


Castella
 Share

Recommended Posts

ok ok...jeg vet jeg er overbekymret hønemor delux :innocent:

Men jeg bare lurer... Nå er snart båndtvangsperioden over (1mnd), og våre hunder kan igjen løpe løs i skogen. Min dachs blanding liker å ta seg en liten tur på egen hånd i blant men kommer tilbake innen 10 min.

Slipper dere deres hunder løs under jakta?

Og hvor mange hunder blir skutt under jakt? jeg synes jeg stadig hører om noen..

og jeg har vanligvis mine løse i sele, tar dere av alt av utstyr før bikkjene får være løse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er sjelden ute av syne når han er løs. Dersom eg går i jaktterreng bruker eg synlighetsbekledning både på meg og hund. Som oftest refleksvest på hunden, og noe som avviker fra skogfargen på meg selv.

Hadde min hund tatt seg lange avstikkere hadde den ikkje fått gå løs. Har ikke nerver til sånt :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jakthunder, så de er så klart løse under jakta :) Men jeg har aldri opplevd (eller snakket med noen som har opplevd) at hundene mine, eller andres har blitt skutt i jakta. Flinke jegere skyter ikke før de veit hva de skyter på.

Hundene mine har på seg oransje halsbånd med tlf.nr på, de er lette å smette ut av hvis de setter seg fast.

Endret av Bikipile
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min hund tatt seg lange avstikkere hadde den ikkje fått gå løs. Har ikke nerver til sånt :)

nei, ikke jeg heller egentlig...har jo hjertet i halsen og adrenalin i kroppen når det skjer.... men samtidig så ELSKER hun jo å kunne løpe løs, hun stråler lykke :) og når jeg tar på henne båndet bare går hun der og subber. så det er litt vanskelig det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, ikke jeg heller egentlig...har jo hjertet i halsen og adrenalin i kroppen når det skjer.... men samtidig så ELSKER hun jo å kunne løpe løs, hun stråler lykke :) og når jeg tar på henne båndet bare går hun der og subber. så det er litt vanskelig det der...

Er det like ille med langline som med vanlig bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge bikkjene her har en radius på toppen 10 meter, så jeg går med halsbånd og slipper dem uten å ha på dekken eller liknende, da jeg alltid har dem under oppsikt. Chessea eier ikke jaktinnstinkt heller, og er vant til å se rådyr nesten daglig. Så sånt gidder hun uansett ikke bry seg om. Men skal jeg slippe dem i områder der jeg vet det er stor jaktaktivitet ville jeg følt meg tryggere om de hadde på seg et oransje eller gult dekken som er lett å få av, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sluppet hunder som jeg ikke er HELT sikker på at ikke jager dyr (det gjør til og med sheltien, om et rådyr hopper ut rett foran henne) i jakten. Det er ekstra mye bevegelse i viltet i den perioden, og det er nesten enda lettere enn vanlig å gå på et dyr. Jeg er ikke det minste redd for at hunden skal bli skutt (iallefall er alle de jegerne jeg kjenner helt fint i stand til å skille mellom hund og elg), men jeg er rimelig nervøs for å ødelegge jakten for noen. DET hadde ikke vært særlig gøy ... Knott holdt på å gjøre det i fjor, slapp henne på et stort, oversiktelig jorde hvor det plutselig kom sprettende en rådyrbukk. Hunden etter, og jeg hadde hjertet i halsen helt til hun kom tilbake etter et kvarters tid. ANGST!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksvest på bikkja, som alltid er i øyesyn. Jeg derimot, stoler ikke helt på at alle jegere er like oppegående. Lest/hørt om både skutt fjording og hund. Husker jeg leste en sak der det ene jaktlaget greide å skyte elghunden til det andre laget...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Refleksvest på bikkja, som alltid er i øyesyn. Jeg derimot, stoler ikke helt på at alle jegere er like oppegående. Lest/hørt om både skutt fjording og hund. Husker jeg leste en sak der det ene jaktlaget greide å skyte elghunden til det andre laget...

Sant...der jeg bodde før var det mange eldre jegere (da snakker vi 80 - 90 åra) som kunne være tvilsomme så vi var sjeldent på fjellet når det var jakt...det som ofte var ett problem var jo det att vi ikke alltid hadde funnet alle sauene våre til da...så det var risikosport! Enda mer risiko var å gå ned med krøtter fra fjellet..vi gikk å ropte å bråkte for å ikke bli sammenligna med en elg eller noe! :P noen jegere er litt desperate til tider...:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant...der jeg bodde før var det mange eldre jegere (da snakker vi 80 - 90 åra) som kunne være tvilsomme så vi var sjeldent på fjellet når det var jakt...det som ofte var ett problem var jo det att vi ikke alltid hadde funnet alle sauene våre til da...så det var risikosport! Enda mer risiko var å gå ned med krøtter fra fjellet..vi gikk å ropte å bråkte for å ikke bli sammenligna med en elg eller noe! :Pnoen jegere er litt desperate til tider...:S

Og noen er påvirket av alkohol... Jupp, snakka med en tidligere jeger som fortalte at de starta dagen med en dram, og holdt det gående... Beroligende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen er påvirket av alkohol... Jupp, snakka med en tidligere jeger som fortalte at de starta dagen med en dram, og holdt det gående... Beroligende.

Tviler ikke...ikke rart det blir jakt ulykker! :/

var på jakt sammen med klassen min da jeg gikk på 1 Naturbruk for 3 år siden, vi skulle jakte rådyr og jeg var med 4 - 5 andre og "jaga" rådyra mot jegeren som satt på post lengre fremme (min beste venninne var på post), da vi kom frem til posten hennes og var da ferdig så kom hun bort til meg, hun så litt blek ut å jeg spurte hva det var. "jo, jeg satt der åsså hørte jeg lyder fra skogen, så jeg tok av sikringa på børsa og sikta, klar til å skyte når jeg ser LÆREREN komme fram...." sa hun, hun begynte nesten å gråte og skalv voldsomt...det gikk da heldigvis bra, men! :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Slipper dere deres hunder løs under jakta?

Eh ja, når er jakta?

Og hvor mange hunder blir skutt under jakt? jeg synes jeg stadig hører om noen..

Aldri hørt om.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig lovpålegg om at du skal ha kontroll på hunden om den skal være løs, så om den er borte i 10 minutter ville jeg vurdert langline eller bånd... Selv om det ikke er båndtvang betyr ikke det at hunden kan skremme eller jage dyr som den vil.

Utover det har jeg aldri tenkt over at jakta kan være noe problem, kanskje jeg burde det nå som jeg har en hund som med litt skjevt syn kan ligne et rådyr. :P Nå går ikke han så mye løs at det gjør noe, men det kan jo være vi får innkalling på ham en gang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine hunder løse og han yngste har stor radius. Aldri redd for at han skal bli skutt. Mer redd for at han skal bli påkjørt eller noe. Han jager rådyr og hare om han kommer over det, men stort sett er det bare løping/jakt på fugl som er i fokus. Selv gamlemor på 11 år er ute av syne store deler av turen.

Tror sjansen for å bli skutt er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine får gå løse når vi kan det. De har en ganske kort radius begge to, men kan gå litt lenger om de finner noen ferske spor/ noe å jakte på. Alle som hilser på Kuma forteller jo at hun ligner på en rev, så de skal dresses opp med gule refleksvester/halsbånd for å skille seg mer fra viltet i jaktterreng. Senest på onsdag fikk jeg spørsmål om jeg hadde med meg en rev i skogen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og noen er påvirket av alkohol... Jupp, snakka med en tidligere jeger som fortalte at de starta dagen med en dram, og holdt det gående... Beroligende.

noen av jegerne her har med lommelerke med et påtegna (med sprittusj)merke , over hvor langt i lerka de skal drikke før de skyter skuddet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig lovpålegg om at du skal ha kontroll på hunden om den skal være løs, så om den er borte i 10 minutter ville jeg vurdert langline eller bånd... Selv om det ikke er båndtvang betyr ikke det at hunden kan skremme eller jage dyr som den vil.

Utover det har jeg aldri tenkt over at jakta kan være noe problem, kanskje jeg burde det nå som jeg har en hund som med litt skjevt syn kan ligne et rådyr. :P Nå går ikke han så mye løs at det gjør noe, men det kan jo være vi får innkalling på ham en gang.

Altså...som sagt min kan komme til å jage et rådyr, men hun er jo liten så jeg kan aldri tenke meg hun kan gjøre noe skade...

og hvis det er strengt forbrudt at hun skremmer et råddyr en gang i blant betyr dette at hun ALDRI kan være løs..det synes jeg hadde veldig trist for henne. For jeg er veldig påpasselig med å ha på bånd i områder med villt i båndtvangen. Hvor mange løse settere er det ikke i skogen om høsten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange løse settere er det ikke i skogen om høsten?

Det at mange andre gjør det gjør det ikke lovlig... Du er lovpålagt å ha kontroll over hunden din og sørge for at den ikke er til sjenanse for vilt eller folk, uansett årstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund nr en holder seg stort sett alltid rundt meg når hun er løs, og har aldri stukket av. Hun går ikke lenger enn at jeg kan se henne. Vi ferdes heller ikke i jaktområder, stort sett. Så nei, jeg er ikke spesielt redd for at hun skal bli skutt av en jeger. Hun får derfor gå løs selv i jakt-tider :- )

Hund nr to, valp, er fremdeles i bånd uansett pga innkalling ikke er trent inn skikkelig ennå. Han er også en helt annen type enn hund nr en. Derfor vet jeg ikke om han vil ha like pålitelig innkalling som henne etterhvert. Han er liksom litt mere "gå på uten å ense noen" type :P Så hvor mye han får gå løs vet jeg ikke ennå, men regner med at det vil gå bra etterhvert.

Men...når jeg ser reaksjonen på hunden min hvis en fugl brått letter fra bakken rett foran oss på turveien, så antar jeg hun ville rast etter et eventuellt rådyr e.l. også...Hun gir opp etter få meter på fuglen, for hun ser jo at de er utenfor rekkevidde oppi lufta. Men jeg vet ikke om hun ville gitt opp så fort på et dyr som springer på bakken...Det er noe med den flukten som trigger instinktene. Selv hos en rase som egentlig ikke eier rare jaktinstinktet vanligvis, så er det noe som kicker inn i sånne øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...som sagt min kan komme til å jage et rådyr, men hun er jo liten så jeg kan aldri tenke meg hun kan gjøre noe skade...

og hvis det er strengt forbrudt at hun skremmer et råddyr en gang i blant betyr dette at hun ALDRI kan være løs..det synes jeg hadde veldig trist for henne. For jeg er veldig påpasselig med å ha på bånd i områder med villt i båndtvangen. Hvor mange løse settere er det ikke i skogen om høsten?

Dersom vildtnemda ser at hunden din jager villt så kan du få en god bot, selv en liten hund kan gjøre skader, kan feks jage dyret til steder hvor dyret kan skade seg.

Her jeg bor ble et rådyr jaget mot et gjerde som rådyret ikke klarte å hoppe over og ble sittende fast og skadet seg såpass at de bare måtte avlive den, dette var en liten Terrier.

Er helt enig med deg at det er mye slipp av Settere som ikke er bra, men det vil ikke si at man kan slippe alle andre hunder også som man vil, man bør kun slippe om man har en viss konteroll over hunden, syntes jeg da.

Sånn utenom tema kanskje, men jeg skjønner ikke helt gleden av å gå tur med hunden dersom hunden er over alle hauger og man ser dem bare et par ganger i løpet av turen, men det er meg da, jeg vil kose meg på turen SAMMEN hunden min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...