Gå til innhold
Hundesonen.no

hund gikk amok - måtte skytes


monica_n
 Share

Recommended Posts

Trist ja. Og bra at de fikk stoppet det så klart... Men jeg lurer litt på hva som fikk hunden til å gå amok in the first place... Hvis man ser det fra naturens side så er det ikke alltid folk forholder seg riktig til ukjente hunder. Jeg er for kynisk når det kommer til folk, hehe. Tar bikkja's side for ofte. Noen ganger lurer jeg bare på hvordan det hadde gått hvis det var en proff hundeterapaut som var det første bikkja møtte.

Edit: Og hundeeierns feil så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist ja. Og bra at de fikk stoppet det så klart... Men jeg lurer litt på hva som fikk hunden til å gå amok in the first place... Hvis man ser det fra naturens side så er det ikke alltid folk forholder seg riktig til ukjente hunder. Jeg er for kynisk når det kommer til folk, hehe. Tar bikkja's side for ofte. Noen ganger lurer jeg bare på hvordan det hadde gått hvis det var en proff hundeterapaut som var det første bikkja møtte.

Edit: Og hundeeierns feil så klart!

Kan jo være mye rart. Man har jo tilfeller med hunder som har svulst på hjernen som plutselig klikker, hunden kan være en hund som har problemer med mennesker, enten fordi den er født engstelig eller fordi den har blitt behandlet dårlig.. Vet ikke jeg, men viss eieren ligger full ved siden av hunden midt på lyse dagen så vitner det kanskje ikke om den beste hundeeier...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være mye rart. Man har jo tilfeller med hunder som har svulst på hjernen som plutselig klikker, hunden kan være en hund som har problemer med mennesker, enten fordi den er født engstelig eller fordi den har blitt behandlet dårlig.. Vet ikke jeg, men viss eieren ligger full ved siden av hunden midt på lyse dagen så vitner det kanskje ikke om den beste hundeeier...

Yep! Agreed!

Tror bare noen hundeangrep kanskje kunne vært unngått hvis folk lærte litt mer om hvordan de kan forholde seg til fremmede og mulige aggressive hunder også... siden det finnes hunder og hundeeiere som kanskje ikke har det ideelle forholdet til omverdenen alltid. Hadde blitt litt som å lære å ikke ta imot godteri fra fremmede. Men er kanskje litt mye å lære... Er ikke bare "ikke se på'n" liksom. Selv om det også hjelper :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare noen hundeangrep kanskje kunne vært unngått hvis folk lærte litt mer om hvordan de kan forholde seg til fremmede og mulige aggressive hunder også...

Vet du? Jeg synes ikke folk skal ha behov for å kunne stort om hund for å kunne omgås hunder. Hunder bør faktisk være såpass gode i hodet at man ikke trenger å være ekspert på hundespråk og adferd for å unngå å bli bitt.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du? Jeg synes ikke folk skal ha behov for å kunne stort om hund for å kunne omgås hunder. Hunder bør faktisk være såpass gode i hodet at man ikke trenger å være ekspert på hundespråk og adferd for å unngå å bli bitt.

HELT enig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du? Jeg synes ikke folk skal ha behov for å kunne stort om hund for å kunne omgås hunder. Hunder bør faktisk være såpass gode i hodet at man ikke trenger å være ekspert på hundespråk og adferd for å unngå å bli bitt.

Tja, men det forutsetter jo at alle hundeeiere er ærlige sjeler som ikke støtter drittavl av drittbikkjer, og selv ikke legger opp til drittbikkjer med manglende oppdragelse / innsikt i hundens behov.

Sånn som det er nå ser jeg det som en utopi å tro at samfunnet blir "kvitt" problemhunder, tvert i mot ser man jo bare en økende trend i tafatthet, idioti og manglende ansvar. Da mener jeg helt generelt i samfunnet.

Det blir litt som å si at jeg forventer meg jeg skal kunne gå i naturen uten å bli sugd på av unødvendige kreaturer som flått. Uansett hvor unødvendig og poengløst det er, så skjer det i ny og ne at flåttjævlene suger seg fast på deg. Eller at en forventer å kunne gå trygg i storbyer uten å bli utsatt for vold og voldtekt. Shit's gonna happen.

Uansett om vi bannlyser alle verdens hunderaser, setter krav på munnkurv, båndtvang, kontroll på bikkjer og whatnot - hvor mange bruker sikkerhetsbelte hver ***** gang man kjører bil? De som bruker sikkerhetsbeltet HVER gang, de faller uansett ikke under de som forårsaket PÅBUD. Nemlig de uansvarlige drittfolka som fører til uhell. De vil omgå regler UANSETT hvor hardt man prøver. Det ligger i deres uansvarlige bedritne natur. Så hvorfor skulle de uansvarlige drittfolka begynne å ta ansvar om det kommer en lov mot det? Hvor mange tar førerkortet på falske premisser? Hvor mange kommer usett inn i landet og stjeler? Uansett om det er lover mot det. Tror man virkelig da, når så store overgrep skjer på tross av fengselstraff og bøter, at all verdens hundeavl på ren "goodwill" kommer til å skje med fokus på lynne? Let's face it. Not going to happen.

Så å forvente noe sånn. Nei. Det er jammen utopisk og uvirkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt som å si at jeg forventer meg jeg skal kunne gå i naturen uten å bli sugd på av unødvendige kreaturer som flått.

Jeg forventer virkelig at flåtten er såpass gode i hodet at jeg ikke trenger være ekspert på flåttspråk og adferd for å unngå å bli sugd på.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du? Jeg synes ikke folk skal ha behov for å kunne stort om hund for å kunne omgås hunder. Hunder bør faktisk være såpass gode i hodet at man ikke trenger å være ekspert på hundespråk og adferd for å unngå å bli bitt.

Jaja, men må si meg enig i det Kangerlussuaq sier... Det er klart man vil at hundene skal være "gode i hodet", men faktum er at noen ikke er det. Jeg sier bare at dersom du har grunnleggende kunnskap om hundepsykologi, så kunne NOEN situasjoner blitt ungått. Har lært gjennom hele livet at jeg ikke kan forandre andre, men jeg kan forandre hvordan jeg selv gjør ting. Dersom jeg har kunnskap om hvordan jeg kan unngå hundeangrep så har jeg hvertfall noe. Jeg kan ikke forvente at alle andre skal ha hunder som er "gode i hodet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer virkelig at flåtten er såpass gode i hodet at jeg ikke trenger være ekspert på flåttspråk og adferd for å unngå å bli sugd på.

Altså, flåttatferd er veldig enkel altså... så såpass må man nesten kunne forvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forvente at alle andre skal ha hunder som er "gode i hodet".

Nei, men samfunnet bør forvente at de som har disse drittbikkjene faktisk tar ansvar for dem og passer på sånn at andre folk som ikke har noe som helst interesse av å lære seg om hund og adferd, kan gå i fred uten å bli atakkert og maltraktert. DET er poenget. At det ikke skjer, ser vi jo dessverre litt for ofte...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Siri!

Jeg klarer ikke med min beste vilje å skjønne at dere klarer å bortforklare at ett stk drittbikkje gikk amok og skadet flere mennesker. Er det virkelig så vanskelig å forstå, samfunnet forventer at våre dyre oppfører seg. Legger mye ansvar på oss, men kjære vene, det ansvaret bør vi til h***** se å ta!

Det som skjedde her er så uendlig trist for vår sak. Ja og så klart for de som var involverte og er skadet både fysisk og psykisk i dag. Folk har ikke engang rukket å trekke pusten etter Mandalsaken og så kommer det ett enda voldsommere angrep.

I kjølevannet av Mandalsaken har jeg opplevd at folk har blitt mer engstelige for store hunder. Selv om jeg har mine i bånd, så ser jeg at folk stopper opp, drar ungene inntil seg og ser skrekkslagent på meg. Det til tross for at jeg går med begge to inntil meg og signaliserer med hele meg at det går fint. Nope finnes ikke morsomt, men slik har det vist blitt. Da er det VÅRT ansvar å vise at vi faktisk har kontroll. Hva myndighetene gjør nå, må gudene vite, men håper inderlig det ikke dukker opp flere forbud. Det eneste som er sikkert er at noe kommer til å skje og jeg tipper det blir nye raseforbud, eller munnkurv på store hunder av enkelte raser, les sch, rottweiler, dobber og en del av dogge/bullerasene. Jey for det, jeg har da mine to frem til de dør og kjøper meg heller en rase som er søt og bamsete, uten lover tredd nedover hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men samfunnet bør forvente at de som har disse drittbikkjene faktisk tar ansvar for dem og passer på sånn at andre folk som ikke har noe som helst interesse av å lære seg om hund og adferd, kan gå i fred uten å bli atakkert og maltraktert. DET er poenget. At det ikke skjer, ser vi jo dessverre litt for ofte...

Jeg bare spør videre (altså, jeg er helt enig i at man skal forvente at man får gå i fred i vårt samfunn, men vi ser jo at det ikke skjer): selv om vi BØR forvente - så som sagt vet vi at vår forventning ikke står til realiteten.

Hva kan man egentlig gjøre? Verdens befolkning øker, antallet nolduser vil antakeligvis IKKE gå ned av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen peiling på hvilke rase ® det her er snakk om ?

Vet ikke. Bare håper det ikke er en av de kraftige som rottweiler, dobermann eller shäfer. De har liksom fått nok dårlig PR. Er jo ikke bare rasen som bestemmer om de er aggressive, men følgene av et angrep er litt større enn om det hadde vært en chihuahua. Syns det er kjipt at hunderaser får dårlig rykte fordi de er sterke og noen får feil eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men samfunnet bør forvente at de som har disse drittbikkjene faktisk tar ansvar for dem og passer på sånn at andre folk som ikke har noe som helst interesse av å lære seg om hund og adferd, kan gå i fred uten å bli atakkert og maltraktert. DET er poenget. At det ikke skjer, ser vi jo dessverre litt for ofte...

Mener heller ikke at du skal lære av interesse, men jeg tenker å lære ungene litt som du lærer dem at de ikke skal ta godteri fra fremmede. Folk som vokser opp med en ide om hvordan de håndterer fremmede hunder vil kanskje reagere bedre i en slik situasjon, det er alt jeg sier. Ikke se på den, ikke snakk med den, hold deg rolig-type ting. Samme som du lærer når du går i skogen og møter bjørn. Ikke løp. Legg deg ned og spill død. Hunder "skal" være tamme og greie, men ikke alle er det. Er bare å forholde seg til det på en litt annen måte enn å skylde på den dusten som ikke forbedrer hundeholdet sitt likevel. Som sagt, du kan ikke forandre andre, selv om det hadde vært ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Er det noen som har noen peiling på hvilke rase ® det her er snakk om ?

Stor blandings, leser på kommentarfeltene mye snakk om mulig schäferblanding og schäfer / rottis. Ser jo litt av den på bildet her.

1341678500258_292.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville dere som syns at resten av verden burde kunne mer om hund, ha gjort hvis dere møtte denne hunden, sånn eksakt? Den passer tydeligvis på sin drita fulle eier som har slokna på plenen, og den er ikke spesielt hypp på å bli fjerna fra situasjonen. Hvordan ville dere håndtert det hvis denne hunden var i deres nabolag? Hvordan hadde dere unngått å bli bitt?

Jeg bare spør, for jeg aner ikke hva jeg ville gjort, og jeg anser meg selv som svært kapabel på både det å lese og det å håndtere hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert i det hele tatt, og skulle faktisk ønske at jeg kunne mer om det selv. Jeg kan ikke helt skjønne at en hund vil gå til angrep på folk som overser den totalt... men kanskje jeg tar feil. I det av situasjonen som blir beskrevet på nettet så forstår jeg ikke helt hva som startet hele greia, men folk som prøver å hjelpe til å stoppe hunden er vel de som blir bitt? Var problemet at ingen kunne nærme seg eieren som var slukna på plenen? Hvis man er nødt til å forholde seg til hunden på en måte der en blir involvert i det som skjer, så er det selvfølgelig ingen sikkerhet i at man ikke blir bitt, uansett hva man gjør... Men at en hund angriper et menneske som ignorerer den har jeg bare ikke sett ennå. Som sagt, kan hende jeg tar feil og bare har for lite erfaring med aggressive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...