Gå til innhold
Hundesonen.no

Berner Sennen og pyreneer blanding?


Lilletutta
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk meg en hund nå i sommer, hun er blanding av Berner Sennen og Pyrenner :)

vil prøve og se om jeg kan finne søsknene hennes, for tror ikke det er så mange av denne rase blandingen rundt omkring!

Valpene er da hentet ifra brøstabotn og vil bli 6 måneder denne månen :)

Men om noen har en slik blanding eller noe lignende er det fint og så sammenlignet. Størrelse, væremåte og oppdragelse :D

vil også lære min hund og trekke slede, kjelken til ungen. Etterhvert som hun blir gammel nok, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette? e vel greit med litt forarbeid før man begynner med dette?

post-10907-0-03649000-1341431950_thumb.j

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med søt valp!

Jeg har hatt Serra da Estrela (som ligner veldig på pyreneer), og min søster har en pyreneer. Flotte familiehunder, men pass på at du sosialiserer hunden din mye nå før den blir ett år gammel (og gjerne etterpå også!), og lær den at den ikke skal vokte på døren når du får besøk. Det er mange flinke vokterhundeiere her inne som kan gi deg langt bedre råd om hvordan du trener på dette enn meg :) Valpen din kan utvikle ganske sterkt voktinstinkt ettersom den har pyreneer i seg, og det kan bli ubehagelig dersom du ikke trener på det mens den er ung.

Ellers kommer han nok til å være en fantastisk hengiven familiehund, dere har en ordentlig bestevenn i han der :) Ang. trekk er det ikke hast med å begynne å trene ennå, en så stor rase bør ikke belastes nevneverdig før den er drøyt 2, kanskje 3 år. Dere kan ha ham med løs på skiturer til vinteren (hvis dere har mulighet til det) for å venne ham til ski og fart, og evt skaffe ham en sele som dere fester noe lett i (type tomflasker e.l.) bare for å venne ham til å ha noe hengende bak seg. Ta på ham sele, fest noe bak, og gå rolige turer i bånd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk:) men ho e ei ho :P

Har ikke vært borti en mere snill og dåven hund enn ho :) her e det lite eller ingen reaksjon når vi får folk på besøk. :) så virke ikke som

vokter genet sitt så sterkt i den her tøtta :) Men så har vi vært streng på at ho må ligge på plassen sin når det kommer folk, får ikke komme og hilse før folk har vært der ei stund og alt e rolig .

ho e allerede en flott familie hund, veldig lydig, snill med ungen og katta! sønnen vår e bare 16 måna så han kan jo være litt uforutsigbar i bevegelsan og plage ho litt. Men ho bryr sæ ikke, men passe selvfølgelig på da, at han ikke slår ho eller e før plagsom!

har ikke tenkt og la ho trekke noe før ho e to, kanskje tre år. men e jo fint og ha lært ho det grunnleggende. som høyre, venstre, gå, spring og stopp:) Men ho e så ivrig når vi skal gjøre ting, når æ har en gobit så sitt ho, ligg og gir labb alt på en gang :P også begynne det og klør ovvver alt!

det bilde med to hunder er mora (svart) og faren (hvit)

Ho Luna og katta våres :) blei sittende i baksetet når vi frakta flyttelasset.

post-10907-0-11933700-1341477056.jpg

post-10907-0-03530000-1341477102_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, så søt hun var! :wub: Og hvis en først skal blande noe, så er vel ikke akkurat disse rasene det verste å krysse. Både pyreneeren og berneren kan ta vokteransvaret ganske alvorlig, så sjøl om hun er fin og rolig nå (og dere har gjort en super jobb så langt), så betyr ikke det at hun ikke kan komme til å bli litt mer "gøyal" når hun blir tenåring.

Lykke til videre! Og når det gjelder kontakt med kullsøsken, så pleier den som solgte valpene å være det beste stedet å starte. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

e ikke verdens flinkeste med den skrivinga, så kan bli litt klusj av og til. Regne med at det kommer mere rase fram i ho når ho kommer i tennåran, men e ikke helt sikker på kati det e? Ho blir seks måna den her måneden, hadde tenkt og spørre hun jeg kjøpte henne hos.

Men ville ikke mase, er jo ikke sikkert ho vil gi bort info om de andre kjøperne. Så tenkte og teste lykken her først ;) hehe

Vet hvertfall en del om mora og faren, siden selgeren hadde begge to :) Va vist mora som va mest bjeffat, faren va bare overlykkelig for at det kom folk på besøk og ville ha kos. begge va snille og rolige hunda.

Men ho her bjeffe aldri, bare klage litt når ho vil inn. Men har også dratt ho med over alt, vi har jo katt og kaniner! katta elske ho, men kaninan va ikke så spennede når ho fikk komme inn til dem. Saua/reinsdyr/elg bryr ho sæ ikke om og gjeite e ho livredd :P

tenkte og fikse sånn hundetreff, der jeg bor ca en gan i uka! Så slepp vi hundan laus i hagen så får dem leke og herje.Eller gå på tur i skogen og ha dem og springe ifra sæ. Før da får man jo ei samling av forskjellige hunda og alle i forskjellige aldra :) det har sikkert aldri skada.

hadde jo vært artig om noen av søsknene hennes bodde i området her. Så kunne man jo kanskje ha hatt et lite søsken treff :) Er jo artig og se hvordan det går med de andre valpan i kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hannhunden til søstra mi kom voktinga fram først når han nærmet seg to år - men da kom det også for fullt! :P Han gjorde heller ikke annet enn å pipe litt når det var noe han ville, før han ble rundt 20 mnd gammel. Hun har jobba bra med ham, da, og lar ham ikke ta kontroll over situasjonen. Når det banker/ringer på, og han bjeffer første gang, roser hun ham og gir ham beskjed om å vente mens hun åpner døra og tar i mot den besøkende, før hun roper på hunden og lar ham hilse. Etter dette er besøket godtatt av hunden. De som går rett inn døra, derimot, får en litt mindre hyggelig opplevelse :P Da løper han mot dem og bjeffer, og vil ikke slippe dem lengre inn i leiligheten. Han kan nok oppleves ganske truende i en sånn situasjon, selv for hundevante. Det er veldig typisk for pyreneer å vokte på denne måten, noen kan til og med knurre hvis den besøkende ikke "hører etter" når de forsøkter å nekte dem å komme inn.

Etter det du sier, gjør dere jo noen lure ting i forhold til eventuelt voktinstinkt som kan komme fram når dere får besøk, men det er greit å være forberedt på hva som kan komme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :D ho ligg nu slagen nu, etter en liten tur på stranda. Ho ville bade men det va noe farlig tang i overflata som kunne ta ho! hehe

Ho får oppfølging hele tia. så passe godt på at ho ikke hoppe eller vise vokter instingt mot folk. E ikke interisert i og ha en hund som holde på og bjeffe opp ei lunga hver gang man får besøk.

Så er super streng på det, ellers har samboern trua med og skaffe sånn strøm halsbånd! Men satse nu på at der aldri går så langt ;P

Ettersom jeg har skjønt meg på hunde trening må man ha skjerpings (holde reglan) hele tia, og være flink og aktivisere dem! Så får man en god familie hund :)

Men ser ut som at jeg blir nødt til og kontakte hun jeg kjøpte valpene hos, og høre om de andre valpene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Er det slik den blandingen blir seende ut. Jeg har en bernergutt og ei jeg kjenner har ei pyreneertispe. Vi har av og til fundert over hvilken nydelig blanding det kunne blitt :) Og nå ser jeg jo det. Nyyydelig!

Bare for å oppklare det: Vi har ikke tenkt å sette funderingen ut i praksis :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik den blandingen blir seende ut. Jeg har en bernergutt og ei jeg kjenner har ei pyreneertispe. Vi har av og til fundert over hvilken nydelig blanding det kunne blitt :) Og nå ser jeg jo det. Nyyydelig!

Bare for å oppklare det: Vi har ikke tenkt å sette funderingen ut i praksis :)

Det er helt umulig å si, men de kan bli seendes sånn ut. Ei venninde av meg har en herlig blandingshund, men alle 5 valpene i kullet ser HELT forskjellige ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en hund nå i sommer, hun er blanding av Berner Sennen og Pyrenner :)

vil prøve og se om jeg kan finne søsknene hennes, for tror ikke det er så mange av denne rase blandingen rundt omkring!

Valpene er da hentet ifra brøstabotn og vil bli 6 måneder denne månen :)

Men om noen har en slik blanding eller noe lignende er det fint og så sammenlignet. Størrelse, væremåte og oppdragelse :D

vil også lære min hund og trekke slede, kjelken til ungen. Etterhvert som hun blir gammel nok, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette? e vel greit med litt forarbeid før man begynner med dette?

Tror nok jeg kjenner en som har søsken til din. Skal jeg sende han en melding? Han bor i Sørreisa, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...