Gå til innhold
Hundesonen.no

Vennlig gjeterhund til kyr?


Gidske
 Share

Recommended Posts

Vi har for tiden tre hunder hjemme, og skal ikke ha noen nye foreløpig. Men de to dachsene våre begynner å dra på årene, og vi tenker litt fremover mot den dagen de ikke er med oss lenger. Minstemann må jo da ha selskap, og vi har mange tanker om hvilken rase vi skal ha da.

Vi har nylig flyttet til en gård, og er i planleggingsfasen på å drive med ammekyr. Har derfor fulgt litt med på naboer etc, og har funnet ut at det ikke er helt uvanlig med rømninger og strie kviger som ikke har lyst til å dra hjem fra beitet. Tanken da er at en gjeterhund hadde vært veldig praktisk for oss.

Vi har tidligere ingen erfaring med gjeterhund, og har aldri vurdert noen av rasene spesielt. Trenger derfor litt tips her.

Vi ønsker følgende:

  • Liten eller mellomstor (under 25 kg)
  • Vennlig temp. mot både folk og andre hunder
  • Enkel å dressere (men trenger ikke være BC-nivå)
  • Glad i menneskene sine, firbeinte samboere, og sofaen sin, men trenger ikke passe på/vokte de hele tiden
  • Kunne slappe av inne, selv i perioder der det ikke skjer masse hver dag
  • Og må selvsagt kunne brukes til gjeting av kyr, kviger og kalver

Hvordan er det med gjeterhund-rasene og linjer? Må man være veldig obs på hvem man kjøper av, eller ligger instinktene såpass godt i de fremdeles at det mer kommer an på treninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Skal du gjete kveg, bør du kjøpe en gjeterhund som er trent på kveg. Dere får skrive av hunden på gården og det er absolutt en fordel å kjøpe ferdigtrent hund om dere er ferske med både gjeterhund og kuer. I sverige er det flere som konkurrerer på storfe. Jeg hadde tatt kontakt med noen svenske oppdrettere av gjeterhunder for veiledning og råd. Rasene det er snakk om er da border collie eller working kelpie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collien jeg hadde var rå på storfe, men tror han hadde vært for hard på sau. Sikkert lurt å finne en oppdretter som avler hunder som er beregnet til kveggjeting, og gjerne kjøpe en ferdigtrent hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Veldig smart med ferdigtrent hund. Vi trenger jo ikke noen mesterskaps-kvalitet her, bare den fungerer sånn passe bra er nok det godt nok for oss.

Jeg har litt dårlig inntrykk av BC, mulig jeg tar feil men synes de har en litt dårlig av-knapp. Er kelpien lik?

Hvor mobile er de kortbeinte hundene her (lancashire og corgi)? Dachsene våre sliter litt med snøen der vi bor nå, så det blir bare turer på brøyta veier når det er mye snø. Og siden det ikke er så mange brøyta veier her, er dette noe vi ikke ønsker igjen når vi skal velge hund på ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded collie ble faktisk mye brukt på kveg. Det fungerte bedre enn på sau, som de kunne være litt harde mot. Dette skriver jeg bare som en kuriositet, jeg vil ikke uten videre anbefale beardiser til folk som bor på gård. Mye pels og en sterk trang til å rulle seg i alt som lukter interessant er en dårlig kombinasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC pleier å ha veldig god av-knapp og man kan finne mange som fungerer på kyr. Men jeg anbefaler å kjøpe en ferdig trent i første omgang for å vite om den faktisk fungerer på kyr. Min BC gjeter kuer, men fungerer ikke godt nok till at hun noen gang kunne blitt brukt som eneste hjelpemiddel for å hente kyr på rømmen. Hun er veldig god hjelp for å hente dyr fra beitet inn til melking eller flytte flokken til nye beiter. Å gjete ammekuer er kanskje mer enn man kan forvente av en hund, da ammekuer har et veldig sterkt behov for å beskytte kalvene. På dyresanking om høsten har Amira (bildet) blitt kastet x antall meter i lufta av stangende ammekuer.

k1808.07197.jpg

Jeg har også en aussie som er fin å ha med når vi henter rømte dyr. Men hun duger ikke som gjeterhund - kun som en ekstra hjelper.

Derfor: kjøp en ferdig trent gjeterhund som du VET at fungerer. Man lærer enormt mye av å ha ferdigtrente gjeterhunder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er, fra gammelt av, gjeter/drivhunder for kveg, og i mangen av hundene ligger dette fremdeles i de. Har selv hatt to hunder for har vært utrolig flinke! Nå er de jo over 25 kg, men med litt kustus kan de fort oppfylle alle dine andre krav. En helt fantastisk hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren er, fra gammelt av, gjeter/drivhunder for kveg, og i mangen av hundene ligger dette fremdeles i de. Har selv hatt to hunder for har vært utrolig flinke! Nå er de jo over 25 kg, men med litt kustus kan de fort oppfylle alle dine andre krav. En helt fantastisk hund :)

Jeg har ikke vært borti en rottweiler som gjeter.. Så jeg ville nok ikke ha satset på denne rasen hvis TS ønsker en hund som hun vet fungerer på gjeting av kyr.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok vi må ha en hund fra linjer som blir brukt til gjeting, og ikke raser som en gang har vært brukt til formålet. Synes også det er stor forskjell på rasene som er brukt til gjeting og de som også er brukt til vokting av dyra. Har nok bjeffing i den ene dachsen...

Hvor mye må man regne med å legge ut for en brukbar ferdig trent gjeterhund? Den trenger ikke å holde noe nm-nivå altså, men være helt grei til et lite bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg tror nok vi må ha en hund fra linjer som blir brukt til gjeting, og ikke raser som en gang har vært brukt til formålet. Synes også det er stor forskjell på rasene som er brukt til gjeting og de som også er brukt til vokting av dyra. Har nok bjeffing i den ene dachsen...

Hvor mye må man regne med å legge ut for en brukbar ferdig trent gjeterhund? Den trenger ikke å holde noe nm-nivå altså, men være helt grei til et lite bruk.

Du bør regne med å legge ut 30-50.000kr for en god brukandes hund. Hvis dere har gårdsdrift med tilskudd, kan du fradragsføre hund i innkjøp og alle utgifter for hunden som for, kurs, forsikringer etc, da denne regnes som et arbeidsredskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt en aussie eller to!

Om working aussies:

http://www.workingaussiesource.com/stockdoglibrary/martin_workingaussie_article.htm

http://www.workingaussiesource.com/index.html

Spesielt om man ikke har stoooore og mange jorder med beitende dyr, tror jeg aussien passer veldig bra. De jobber naturlig på små områder siden de jobber mye nærmere dyrene enn en BC. MEN da må du kjøpe fra en oppdretter som bruker hundene sine til gjeting, og som gir garanti for at valpene deres jobber. Det finnes en del slike kenneler i USA, tyskland, Nederland etc. Jeg ville snakket med flere oppdrettere, forklart hva du trenger i en hund i jobb. Det er noen få hunder av slik opprinnelse i Norge allerede som er importert fra utlandet og som gjetes med også hvis det skulle være interessant.

SlashV (working aussie oppdretter) skriver på hjemmesiden sin: "A working dog can be a useful tool on almost any operation. We chose Australian Shepherds over other breeds because of they were the best cattle dogs. For over three decades we have bred and used Aussies with several different types of livestock."

- fra SlashV hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tror ikke jeg ville kjøpt corgi til formålet å kunne gjete ku med den, er noen få som driver med det i sverige, det er ikke veldig utbredt.. :hmm:

Det er jo kanskje sine grunner da de kan være ganske stae og ikke de letteste å få til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel har working kelpie, veldig trivelig gårdshund som gjeter kuene, er selskapshund i traktor, varsler når det kommer folk, er lekekamerat for ungene etc. Den er jo i øvre sjikt av det du ser etter, men den lille lancashire heeleren er kvassere. Jeg ville heller hatt en WK :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...