Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund tenker du på om jeg skriver dette:


HeraHiromi
 Share

Recommended Posts

Om man legger til rette med riktig miljøtrening og sosialisering:

glad, livlig, sosial med folk, arbeidsvillig, miljøsterk, kunne jobbe med mye forstyrrelser og generelt ha en sterk psyke.

Hunden vil bli brukt i rundering, spor, LP, lange turer og joggeturer.

Pels: Ikke så viktig, men den må være lettstelt. (ikke puddelpels)

Størrelse: Ikke under 45 cm i høyden

Hvilken hund tenker du på når du leser dette? :)

Nå skal ikke jeg ha ny hund før om minst 4 år, men kikker på ulike raser allerede. Hadde vært kjekt om det plutselig dukket opp noe jeg ikke hadde tenkt på eller noe som bekrefter det jeg allerede tenker på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme rlitt an på hva du legger i "sosial med folk".

Vil du ha en hund som skal bort til alt og alle eller en som godtar folk men ikke har så sterkt behov for å henge på gud og hvermansen?

For etter å ha jobbet med diverse raser gjennom årene ville valget mitt nå falt på Beauceron, dog vær veldig obs på linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer og rottweiler

Edit: springere er også et alternativ, men de er kanskje små? evt labrador. Men vet ikke hvor sterk psyke disse to er.. Og hva du legger i sterk psyke..

Med sterk psyke tenker jeg en hund som avreagerer raskt etter at den har latt seg vippe av pinnen, at den ikke tenker at "jeg stakk meg på et strømgjerde for 6 mnd siden og det er like skummelt enda" :P Og "alle plasser som kan minne om den plassen der jeg stakk meg på strømgjerde er potensielt farlige plasser"

Schæfer er en av mine favoritter, men har sett en del pyser der og gitt :D

border collie :P

Jeg liker Border Collie, men er redd de ikke er helt min type hund. Har også sett veldig mye dårlig.

Jaktgolden og jaktlabrador.

Jaktlabrador har jeg sett på nå i det siste faktisk. Er fasinert av dem, men er redd det blir litt for likt en fuglehund? Jeg vet ikke, har vel egentlig mest møtt dem på tur :)

Schäfer. :yes:

Ja, Schæfer er den rasen som dukker opp om og om igjen i hodet mitt. Også før jeg fikk den hunden jeg har i dag, men der må jeg nok sette meg inn i linjer og oppdrettere skikkelig. Jeg er redd bruksvarianten skal bli for heftig. De eksemplarene av Schæfer jeg har sett som har gjort intrykk på meg er fra brukslinjer, de virker staute og selvsikre.

Flere gruppe 2 hunder, blant annet boxer.

Må inn go se hvilke hunder som er i gr. 2 :P Boxer er fine, men ikke helt min type hund utseendemessig... også har jeg hørt om så mye sykdom :( Men for noen herlige sprettballer :)

Komme rlitt an på hva du legger i "sosial med folk".

Vil du ha en hund som skal bort til alt og alle eller en som godtar folk men ikke har så sterkt behov for å henge på gud og hvermansen?

For etter å ha jobbet med diverse raser gjennom årene ville valget mitt nå falt på Beauceron, dog vær veldig obs på linjer.

Sosial med folk mener jeg ikke at den trenger å være oversosial slik som labben, men jeg er livredd for å få en hund som er avlet på sky individer fordi rasestandarden er blitt misstolket.

Det kommer opp litt av det jeg har vært innom selv her, Schæfer, jaktgolden og jaktgolden.

Border Collie og Springer er raser jeg egentlig ikke har vurdert... de skal jeg se nærmere på :)

andre raser jeg har oppe til vurdering er Kelpie, Tervueren og Hvit gjeterhund. Tervueren og Kelpie kjenner jeg egentlig ikke så mye til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sterk psyke tenker jeg en hund som avreagerer raskt etter at den har latt seg vippe av pinnen, at den ikke tenker at "jeg stakk meg på et strømgjerde for 6 mnd siden og det er like skummelt enda" :P Og "alle plasser som kan minne om den plassen der jeg stakk meg på strømgjerde er potensielt farlige plasser"

Schæfer er en av mine favoritter, men har sett en del pyser der og gitt :D

De aller fleste hundene med god mentalitet har god avreagering også. Men de kan fortsatt være "pysete" i den forstand. Se på min gamle feks. Hun har avreagering som står i forhold til reaksjonen. Men, er det så mye som ei ku som kommer imot henne, så dør hun bitte litt inni seg.

Nurket mitt feks har også god avreaksjon. Men mer mot og slikt i seg, som gjør at hun dør i alle fall ikke på seg hvis det kommer ei ku (eller kanskje ei ku da, for hun har vel knapt sett ei ku, men hest er null stress). :P

Så skal du ha sterk psyke, så bør det også være litt mot og slikt i seg også. Skal du ha litt tøffhet, og samtidlig har potensiale imot konkurranse, ja da bør du se på brukshundrasene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hundene med god mentalitet har god avreagering også. Men de kan fortsatt være "pysete" i den forstand. Se på min gamle feks. Hun har avreagering som står i forhold til reaksjonen. Men, er det så mye som ei ku som kommer imot henne, så dør hun bitte litt inni seg.

Nurket mitt feks har også god avreaksjon. Men mer mot og slikt i seg, som gjør at hun dør i alle fall ikke på seg hvis det kommer ei ku (eller kanskje ei ku da, for hun har vel knapt sett ei ku, men hest er null stress). :P

Så skal du ha sterk psyke, så bør det også være litt mot og slikt i seg også. Skal du ha litt tøffhet, og samtidlig har potensiale imot konkurranse, ja da bør du se på brukshundrasene.

Jeg er ikke så flink på de forskjellige delene i psykologien ser jeg. hehe Takk for litt oppklaring. Jo mot må vi ha en god dose av. Syns det er utrolig vanskelig... hu jeg har nå er ei pyse på enkelte ting, men så plutselig så overasker hun meg også. Det kan smelle bomber rundt henne og hun bryr seg ikke, men gud forby om noen hun ikke kjenner står og ser på henne :D

Kommer litt an på ambisjonsnivå i forhold til hundesportene. Skal du bare trene for moro skyld eller konkurrere med tanke på de høyeste klassene, og sikte mot championat og landslag?

Nå trener vi bare for morro, hadde jo ambisjoner når jeg fikk hund, men sliter med at hun er så berørt av omgivelsene og at belønningene ikke betyr nok til å få fokus alltid. (har jobbet sinnsykt med det) Så jeg har ikke turt å stille i LP fks.

Så ønsket mitt er vel en konkurranse hund, men kanskje ikke noe landslag akkurat :D Jeg føler meg som en nybegynner fremdeles, men om noen år har jeg vel lært meg litt mer om trening og konkurranser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man legger til rette med riktig miljøtrening og sosialisering:

glad, livlig, sosial med folk, arbeidsvillig, miljøsterk, kunne jobbe med mye forstyrrelser og generelt ha en sterk psyke.

Hunden vil bli brukt i rundering, spor, LP, lange turer og joggeturer.

Pels: Ikke så viktig, men den må være lettstelt. (ikke puddelpels)

Størrelse: Ikke under 45 cm i høyden

Hvilken hund tenker du på når du leser dette? :)

Nå skal ikke jeg ha ny hund før om minst 4 år, men kikker på ulike raser allerede. Hadde vært kjekt om det plutselig dukket opp noe jeg ikke hadde tenkt på eller noe som bekrefter det jeg allerede tenker på :)

Aussien kan passe, mtp at du nevner 'Om man legger til rette med riktig miljøtrening og sosialisering'. En Australian Shepherd fra en særiøs og dyktig oppdretter kan passe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå trener vi bare for morro, hadde jo ambisjoner når jeg fikk hund, men sliter med at hun er så berørt av omgivelsene og at belønningene ikke betyr nok til å få fokus alltid. (har jobbet sinnsykt med det) Så jeg har ikke turt å stille i LP fks.

Så ønsket mitt er vel en konkurranse hund, men kanskje ikke noe landslag akkurat :D Jeg føler meg som en nybegynner fremdeles, men om noen år har jeg vel lært meg litt mer om trening og konkurranser :)

Ok. Jeg tenker australsk kelpie eller (jakt-)labrador, avhengig av hvor mye du vil ha av de ulike egenskapene - hvor heftig hund du vil ha, rett og slett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksschæfer, malinois, kelpie :)

Muligens border collie.

Malle er en hund jeg er meget fasinert av, men jeg tror jeg nøyer meg med å beundre andre sine Maller foreløpig :P, Kelpie og Bruksschæfer er til vurdering :)

Aussien kan passe, mtp at du nevner 'Om man legger til rette med riktig miljøtrening og sosialisering'. En Australian Shepherd fra en særiøs og dyktig oppdretter kan passe.

Aussie har jeg ikke sett mye til. Har såvidt trent med en og den bjeffet sinnsykt høyt hele tiden :D Det er det intrykket jeg sitter igjen med etter å ha møtt en. hehe, men skal lese litt mer om dem.

Ok. Jeg tenker australsk kelpie eller (jakt-)labrador, avhengig av hvor mye du vil ha av de ulike egenskapene - hvor heftig hund du vil ha, rett og slett.

Kelpie og Jaktlabbe er de jeg har hatt i tankene de to siste ukene faktisk :P Vi har en Kelpie oppdretter i nærheten her, tror jeg må besøke dem en gang :)

Signerer de som har svart labrador og golden av jaktlinjer :)

Kelpie kan passe og, om man liker den kvikke måten å tenke på.

Tispene kan være under 45 cm, men stort sett er de i øvre sjiktet av standarden. :)

Hvordan er Jaktgolden? Har lest at det er mange nervesvake individer, kan det stemme?

Hva tenker jeg når jeg leser det TS skriver:

Da skal du ha flaks! ;)

Hehe, ikke bare flaks, men litt etterforskining kan vel også hjelpe? Jeg har ivertfall tid til det :) Nei, jeg vet at man ikke finner en 100% perfekt hund, men man kan vel forsøke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...