Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er lov? Nedkjøling


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg kjøpte for noen år siden sånne store s"sølvtepper" som jeg legger over bilen om noen skal være der eller over teltet på utstillingsplassen. Med god gjennomlufting i tillegg er dette helt supert. Det blir fin temperatur og hundene har det bra.

Det går veldig ofte bra ja. Det som bekymrer meg er at det finnes folk som synes det er viktigere å stå ringside å vente på tur til å stille enn å ta en tur bort til bilen for å sjekke forholda. Tepper kan gli ned eller legge seg foran vinduene, sola flytter på seg, den store bilen ved siden av som kastet skygge kjører sin vei, vannskåler velter. Men ja, hvis man er flink til å sjekke så går det bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dude, post proof or retract. Å begynne å dra tall ut fra løse lufta, eller fra egne observasjoner, og gjøre dem om til statistikk for å støtte sine påstander blir bare for dumt.

Kanskje man rett og slett skal tenke seg om om man MÅ dra på utstillinger/stevner når det er steikvarmt ...

Bare vær obs på at det er litt sirkulasjon/oppvarming i muskularuren før dere feks setter igang med et AG løp eller annen aktivitet hvor de må bruke kroppen i raske bevegelser, når dere bruker cyroter

Vi skal på ag i helga å meldt samme temperaturer(oslo) har med telt som vi dekker med silvermesh(sølvteeppegreier som reflekterer sola) og bruker kjøledekken på hundene, masse tilgang til vann såklart. Ikke hatt noe problem med varmhund under de forholdene. Er det muligheter i området, får hundene dukke seg i elv/vann etc. Noe som kanskje funker dårlig med utstillingshund, men topp for ag/lp. Silvermeshen funker bra ivartfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen min takler varmen utrolig bra.

Korthåringene takler varme greit, men er det fra 26-27 varmegrader og oppover bruker jeg Hurrta kjøledekken, eller om det er mulig på området så dusjer vi de mellom slagene.

De tørker på null tid uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Uansett hvor god kondis hundene mine har så gjør jeg det jeg kan for at de skal ha de behagelig i varmen , jo oftere de får kjøle seg ned og ta til seg væske jo bedre yter de.

Etter å ha opplevd ett par heteslag med en hund som IKKE justerer seg etter varmen når det kommer til å jobbe så lærer man det ganske fort.

Vann og nedkjøling er det siste jeg kommer til å holde igjen på om jeg har mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at Ganzie er i meget god kondisjon, men hun sliter med varmen. Etterhvert som hun blir eldre så tåler hun mindre av både varme og kulde, og trenger lengre tid på å aklimatisere seg etter temperaturen. Det er individforskjeller på hvor mye hver enkelt hund tåler, det betyr ikke nødvendigvis at hunden er i dårlig kondisjon som enkelte her påstår.

Tilby hunden en skyggefull plass, helst med kjølig underlag, kjølig håndkle på ryggen og gjerne mulighet til å dyppe tærne i kaldt vann kjøler ganske effektivt ned en varm hund. Og masse, masse vann, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg skjønner veldig godt hva du mener det handler om, og er enig med deg i at det er et problem for hunder som skal brukes (orker ikke lenger legge meg opp i hva hvermannsen gjør eller ikke gjør med selskapshunden sin) at de kanskje kun får noen ukers sykkeltrening før de feks skal på jakt og løpe i 8 timer hver dag i meget krevende terreng, hvis engang såpass.

Men når du påstår at bikkja mi har dårlig kondis fordi hun er en værsjuk shiba, når jeg faktisk bruker vederstyggelig mye tid på å trene henne både tungt fysisk pga ønsket om sterk fysikk, og også kondisjonstrening så hun kan løpe og jakte i skauen i timesvis uten å gå tom, da blir jeg litt matt av de bombastiske uttalelsene dine. For dette handler ikke om Imouto, men om at hunder faktisk er forskjellige.

Har aldri snakket noe om din hund, jeg snakker om hunder generelt.

Dude, post proof or retract. Å begynne å dra tall ut fra løse lufta, eller fra egne observasjoner, og gjøre dem om til statistikk for å støtte sine påstander blir bare for dumt.

Når vi har båndtvang i sommerhalvåret og vinteren med de utfordringene den bringer med seg å forholde seg til vær og føre så er det ganske opplagt at dette angår de fleste. Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Og det gjør faktisk jeg også. :lol:

Da burde sånne kommentarer være unødvendig:

Men når du påstår at bikkja mi har dårlig kondis fordi hun er en værsjuk shiba, når jeg faktisk bruker vederstyggelig mye tid på å trene henne både tungt fysisk pga ønsket om sterk fysikk, og også kondisjonstrening så hun kan løpe og jakte i skauen i timesvis uten å gå tom, da blir jeg litt matt av de bombastiske uttalelsene dine. For dette handler ikke om Imouto, men om at hunder faktisk er forskjellige.

At du tar det personlig får du stå for selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tar det personlig får du stå for selv.

Nå er det vel ganske vanlig diskusjonsteknikk å beskrive det nære for å kunne si noe allment, og hadde du lest litt videre hadde du kanskje fått med deg dette også:

For dette handler ikke om Imouto, men om at hunder faktisk er forskjellige.

At du velger å tru at fordi du kan måle kondisen på bikkja di på bakgrunn av hans/hennes varmetoleranse, så gjelder det for samtlige andre hunder også, er noe du får stå for, men så lenge du ikke har noe mer konkret å komme med enn bombastiske påstander, så blir det litt vanskelig å ta deg seriøst.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei, samboeren min påstår att hunder med svart pels kan "koke" hvis de blir søkk våte i ++VARM temperatur??? (da mener han sikkert hvis hunden ligger i solsteiken, kliss våt) er dette mulig eller prøver han bare å skremme meg? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt to hunder, men uavhengig av kondis så er det vel liten tvil om at hunder er forskjellige. Monti hater varmen og takler den dårlig. Fanta derimot haddde ingen problemer med den. Og de er ganske like i feks pels og energinivå ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Heei, samboeren min påstår att hunder med svart pels kan "koke" hvis de blir søkk våte i ++VARM temperatur??? (da mener han sikkert hvis hunden ligger i solsteiken, kliss våt) er dette mulig eller prøver han bare å skremme meg? :P

Sort absorberer ( tar til seg ) sollys mens hvitt reflekterer det tilbake så en viss sannhet er det nok i det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sort absorberer ( tar til seg ) sollys mens hvitt reflekterer det tilbake så en viss sannhet er det nok i det.

Aha, okei da får jeg bare høre på min bedre halvdel da. :)

Men heldigvis pleier Caro å ligge i skyggen å døse på slike dager! ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heei, samboeren min påstår att hunder med svart pels kan "koke" hvis de blir søkk våte i ++VARM temperatur??? (da mener han sikkert hvis hunden ligger i solsteiken, kliss våt) er dette mulig eller prøver han bare å skremme meg? :P

Sort absorberer ( tar til seg ) sollys mens hvitt reflekterer det tilbake så en viss sannhet er det nok i det.

Dette har jeg lite peiling på kjenner jeg, men jeg har hørt noe av det samme. Ikke at de vil koke, men at en sort hund som er våt og tørker i sola, blir enda varmere av fordampinga fra pelsen enn de ville vært om de ikke var våte i utgangspunktet. Jeg vet ikke om det stemmer, men mine sorte liker bedre å ligge oppå en våt plutoduk enn å ha den over seg :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lite peiling på kjenner jeg, men jeg har hørt noe av det samme. Ikke at de vil koke, men at en sort hund som er våt og tørker i sola, blir enda varmere av fordampinga fra pelsen enn de ville vært om de ikke var våte i utgangspunktet. Jeg vet ikke om det stemmer, men mine sorte liker bedre å ligge oppå en våt plutoduk enn å ha den over seg :)

hva er en Plutoduk??? :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et slags håndkle, som har god oppsugingsevne og holder veldig godt på vann. Kjekt å tørke hunden med, enda kjekkere å bløte opp og bruke til nedkjøling :)

Aha! smart, sånn må vi skaffe oss! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Heei, samboeren min påstår att hunder med svart pels kan "koke" hvis de blir søkk våte i ++VARM temperatur??? (da mener han sikkert hvis hunden ligger i solsteiken, kliss våt) er dette mulig eller prøver han bare å skremme meg? :P

Mine sorte har altid likt seg i sola men har også gravd groper for å kjøle seg og lagt seg langflate for å få magen ned i jorda. Dem har også vært badefriker men tror ikke det hjelper så mye på å kjøle dem ned fordi dem må jo fordampe igjen. Det som jeg ser har hjulpet er å få dem gjennomvåte som gjerne tar tid eller det å gjøre buken og hodet vått og gi dem tilgang til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et slags håndkle, som har god oppsugingsevne og holder veldig godt på vann. Kjekt å tørke hunden med, enda kjekkere å bløte opp og bruke til nedkjøling :)

Jeg lurer på om det heter plutoduk fordi Pluto ser ut som han er laget av sånne. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Dette har jeg lite peiling på kjenner jeg, men jeg har hørt noe av det samme. Ikke at de vil koke, men at en sort hund som er våt og tørker i sola, blir enda varmere av fordampinga fra pelsen enn de ville vært om de ikke var våte i utgangspunktet. Jeg vet ikke om det stemmer, men mine sorte liker bedre å ligge oppå en våt plutoduk enn å ha den over seg :)

Ta to gjenstander som har liggi sola, en stk hvit og en stk sort og kjenn på de. eller f.eks en hvit bil og en sort bil ( lakken ). En hvit husvegg og sort takpapp, dette er universelt, ingen synsing. Dette går på fargespekteret hvor hvit og sort er ytterlighetene, alle farger ligger midt i mellom.. Sort absorberer alt, hvitt vil reflektere alt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta to gjenstander som har liggi sola, en stk hvit og en stk sort og kjenn på de. eller f.eks en hvit bil og en sort bil ( lakken ). En hvit husvegg og sort takpapp, dette er universelt, ingen synsing. Dette går på fargespekteret hvor hvit og sort er ytterlighetene, alle farger ligger midt i mellom.. Sort absorberer alt, hvitt vil reflektere alt.

Jepp, er klar over det. Men om det betyr at vann som fordamper fra sort overflate gjør at den sorte overflata blir varmere enn den ellers ville vært, det vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jepp, er klar over det. Men om det betyr at vann som fordamper fra sort overflate gjør at den sorte overflata blir varmere enn den ellers ville vært, det vet jeg ikke :)

Det er vel naturlig at vannets evne til å lede varme vil øke temperaturen i den våte sorte pelsen. Eneste "positive" jeg kan se i denne sammenheng må være at en våt sort hund vil fordampe raskere pga all varmen den absorberer fra sola mens for en hvit hund vil den våte pelsen holde seg mer stabil i forhold til kroppstemp og lufttemp uten påvirkning fra solstrålene. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...