Gå til innhold
Hundesonen.no

Hadde hunden din beskyttet deg?


soelvd
 Share

Recommended Posts

De aller fleste hunder er mer opptatt av å beskytte seg selv enn eieren sin. Det er derfor de kan gi ett annet inntrykk ovenfor folk som ikke har edle hensikter..

Jo, sant for så vidt. Uansett, om dette var myntet på meg eller resten av dem som hevder at hunden ville beskyttet dem, dette ble "testet" ut en gang for mitt vedkommende. Det var på et IPO-seminar for noen år siden. Hunden ble holdt av en assistent og målet var å få hunden til å halse. Lek funket ikke, hun var faktisk helt passiv, trusler mot hunden funket ikke, hun bare pyset eg unna og krympet seg. Så ble jeg plassert noen meter fra hunden, slik at hun ikke klarte å nå meg. Deretter gikk figuranten "løs" på meg. Da var det ikke noen krymping lenger, hun kunne valgt å stikke i fullstendig motsatt retning, og kobbelet var noen meter. Assistenten fikk bare KLAR beskjed om å holde henne godt fast. Ørene fremovervendt, tennene på tørk osv. Jeg har aldri sett bikkjen sånn før, det var alvor. Godt mulig hun utførte forsvar av sin "eiendel" altså meg, men som sagt, jeg har en pysebikkje, som ikke vanligvis oppsøker trusler.

Edit: som sagt, vi fikk henne i hals, og nei, vi prøvde oss aldri på IPO igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Maja hadde vel skjelt ut trusselen vil jeg tro men noe mer ville hun ikke gjort. Urbi tja hu hadde enten blitt sint eller ikke vet ikke her heller hva hun hadde gjort. Det er ikke for beskyttelse jeg ahr hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, nå kom jeg til å tenke på den herlige historien om bikkja som reddet eier fra en bjørn! Han var ute og trente hundespannet sitt da de ble angrepet, mannen ramlet av, og hele spannet stakk av - bortsett fra en (som da ikke var spent fast). Hunden stilte seg mellom eier og bjørnen og holdt den på avstand. Mannen kom seg opp i et tre, og bikkje ble stående under. Det varte i mange mange timer, og bikkja ga seg aldri. :heart: Heldigvis hadde spannet løpt hjem slik at noen dro ut for å lete og fikk skutt bjørnen.

Litt OT kanskje. Men men.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terho stopper opp og bjeffer som en gal om noe skummelt kommer mot oss eller han ser noe skummelt! Hittil har det dog kun vært noe skumle busker, og en løvestatue i mørket, men om det virkelig gjaldt tror jeg det ville vært mer bråk enn biting for å si det slik! Hvis jeg ikke husker helt feil tror jeg det er rasen min som blir sett på som pysete fordi de er vant til å drive angriperen bort, og dermed løper de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Ulla-Britt

Neppe!

Jeg er til og med usikker på om hun hadde beskyttet seg selv. Hun er mer typen som bokstavelig talt lukker øynene og håper det går bort.

Mangelen på vokt/vakt er en av de tingene jeg elsker med rasen, så da får jeg vel både skylde og klare meg selv. :) På plussiden har dette enorme (15 kgs) villdyret en merkelig preventiv effekt på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tviler jeg på at noen hadde rukket å komme nær oss før jeg og dyret hadde skremt de vekk med vårt lille skuespill! Han er utrolig PÅ på å hilse på mennesker, og sikler, peser og drar som en gal i båndet(han står gjerne på to) om jeg sier hei til en som går på gata. Så dersom jeg syns en person er ubehagelig, sier jeg bare hei, og later som jeg sliter skikkelig med å holde igjen dyret ;) Han er ikke en hund folk vil hilse på, i allefall ikke før jeg har forsikret dem om at han ikke er så skummel som har ser ut til :P

For en stund siden var det en mann som sto ca 30m unna oss og kjefta huda full på meg fordi jeg hadde med hunden til gravstedet, da stilte kaizersen seg foran og knurret. Må si jeg driter i om han skremmer vekk slemminger for å beskytte seg selv eller meg, så lenge de forsvinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...