Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Iflg. Victoria Stillwells oppdateringer på Facebook, er det hittil i år drept 8 mennesker av hund, hvorav 7 var barn, i USA...

Hun linker samtidig til denne tragiske saken:

http://www.lvrj.com/news/henderson-boy-killed-by-family-dog-149377465.html

om en liten ett år gammel gutt som ble drept på selveste ett års-dagen sin, av hodebitt og risting av familiens Rhodesian Rigdeback blanding.

Kan ikke si annet enn at jeg blir fysisk kvalm av alt sånt som går utover barn. Det er helt, helt forferdelig. De har liksom ikke sjans til å forsvare seg eller noe...:(

Skrevet

Barnet hadde sin bestemor umiddelbar nærheten. Utrolig trist likevel!

Hva hjelper det når hun ikke er sterk nok til å få ham bort.? Forferdelig tragisk :no:

Skrevet

Jeg får tårer i øynene. Så ufattelig trist! Sånnt skjer så raskt at det er lite som hjelper.. Jeg lurer fælt på hva som har gjort at hunden gjorde dette, siden de var vant til hverandre. Når man hører om sånnt, blir man jo bare mer usikker med egen hund rundt små barn.

Skrevet

Usikkerheten på egen hund tror jeg bare er sunn Djervekvinnen. Misforstå meg rett, man skal vise hunden tillit også, men med forsiktighet. Og stole blindt på en hund for at den er sååå snill, tror jeg mange har brent seg på.

Men jeg er helt enig med deg, jeg også lurer veldig på hva som var utslagsgivende for hunden.

Skrevet

Ja det er nok lurt å være obs rundt små barn uansett hvor snill hunden er. Selv om ikke en hund biter, kan de jo gjøre barn vondt på andre måter, med å være uforsiktig osv. Jeg er alltid veldig observang når barn er rundt min, siden det er mitt ansvar uansett, selv om jeg føler at Nitro er trygg og vennlig, så kan jeg ikke med hånden på hjertet si at han vil ALDRI gjøre noe mot barn, for sånnt vet man strengt tatt ikke, siden det er rovdyr man har med å gjøre.

Skrevet

Ja det er nok lurt å være obs rundt små barn uansett hvor snill hunden er. Selv om ikke en hund biter, kan de jo gjøre barn vondt på andre måter, med å være uforsiktig osv. Jeg er alltid veldig observang når barn er rundt min, siden det er mitt ansvar uansett, selv om jeg føler at Nitro er trygg og vennlig, så kan jeg ikke med hånden på hjertet si at han vil ALDRI gjøre noe mot barn, for sånnt vet man strengt tatt ikke, siden det er rovdyr man har med å gjøre.

Akkurat slik tenker jeg også. Tror det er fåtallet av oss med barn som "mistenker" hunden vår for å potensielt kunne bite et barn, vi har vel ikke hatt den hunden hjemme da. Jeg vet hvordan det er med meg selv, vi stoler jo så veldig på hunden vi er glad i. Er også enig med deg i at det finns andre ubehagelige ting en hund kan gjøre, som og hoppe "ned" unger, og klore. Og det har nok mine gjort ved flere anledninger.

Skrevet

jeg blir ikke usikker på min egen hund av og lese slike ting, for det er jo tross alt mye som ikke står i den annonsen. For alt jeg vet har hunden gitt masse tegn, men ikke blitt tatt på alvor. Spiller egentlig ingen rolle, barn og hund skal ikke være alene sammen, hunder med svulst feks kan jo klikke sånn plutselig uansett hvor snille de har vært.

uansett helt ufattelig tragisk, både for foreldre og bestemor.

Edit: Er det bare meg, eller har det vært mange slike saker i det siste?

• Like 2
Skrevet

Sånt kan faktisk skje, uansett hvor mange forholdsregler man tar. Hunden kan ha vært syk.

Helt ærlig fikk det meg til å bli lettet over at jeg har en relativt liten hund. Tanken på at Mozza skulle bite Ask er med tiden blitt helt utenkelig, men man vet faktisk aldri.

Men til sammenligning er det nok flere foreldre som tar livet av barna sine..

• Like 1
Skrevet

Iflg. Victoria Stillwells oppdateringer på Facebook, er det hittil i år drept 8 mennesker av hund, hvorav 7 var barn, i USA...

"- There are approximately 78.2 million owned dogs in the United States

- Thirty-nine percent of U.S. households own at least one dog"

(referanse)

Vi snakker ikke akkurat om en epidemi her.

Jeg har ikke klikket inn på linken, jeg er ikke i form til å lese om drepte barn. Men dessverre er det slik at dette kan skje, og vil skje, så lenge vi ønsker å ha hunder i samfunnet. Heldigvis redder hunder langt flere menneskeliv enn det de tar, og det må vi alltid huske på.

• Like 1
Skrevet

er det bare meg , eller skjer dette oftere i utlandet som feks USA enn Norge ?

Vel... Selvsagt. De har over 75 millioner hunder, vi har 400.000. Hva annet kan man forvente?

I tillegg er hundekulturen på mange måter annerledes i USA.

Skrevet

Hvis det skjer 8 ganger i halvåret i et så stort land som USA, så tilsvarer vel det at det skjer én gang hvert tredje-fjerde år i Norge eller noe?

Skrevet

Dyrevernet kjemper nå for å holde hunden i live...

http://www.dagbladet.../hund/21494624/

'

Det lokale politiet bestemte umiddelbart etter tragedien at «Onion» skulle avlives etter først å ha sittet i en ti dager lang karantene for å sjekke om han har rabies. De dagene har flere amerikanske dyreverngrupper benyttet til å kjempe for livet til hunden.

En lokal dommer utsatte seint i går kveld norsk tid avlivningen av hunden etter klager fra advokater som representerer dyreverngruppa The Lexus Project.

- Vi er overlykkelige, sier Richard Rosenthal, advokaten som representerer dyreverngruppa, etter utsettelsen som de håper skal spare livet til hunden og overføre ham til en kennel.

Hunden har drept et barn, da mener jeg at hunden skal dø. Å kjempe for noe slikt når de kan bruke energien sin på andre, viktigere saker, blir for dumt.

Hunder som dreper bør ikke leve, selv om det ikke bringer barnet tilbake.

• Like 1
Skrevet

Å kjære. DET synes jeg helt ærlig ikke noe om, altså. Greit nok at avlivingen ikke vil bringe barnet tilbake, men likevel - dette er en ALVORLIG sak.

Skrevet

Nei, fysj! Jeg syns det er rett og slett skammelig at de bruker ressurser på en sånn hund. Redd nå heller mishandlede dyr som IKKE har drept et menneske! Hvem vil uansett ha en hund som tygde ihjel en baby??

• Like 1
Skrevet

Det grenser til vanvidd... å skulle redde en hund som har bitt i hjel et lite barn!??

Og hvor i alle dager skulle en sånn hund fått et nytt hjem? Det er vel vanskelig nok som det er å finne nye hjem til alle de hundene som IKKE har bitt i hjel noen? :o

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...