Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er god etikkette når man er på besøk og har hund med?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg ble så paff over et besøk jeg fikk at jeg måtte bare høre litt rundt, om det er jeg som reagerer for kraftig.

Først kommer personen med hannhund, siden den har løftet på bene her før sier jeg følgende:

Den kan være i hagen

Den kan være i stua, sammen med deg, men da i lenke så du kan kontrollere den

Den kan ligge i kurven i stua.

Den ble hevet ut i hagen,og der gikk den og tusta. Så fant den et ben. Da ble besøket sur, for hunden hennes fikk vondt i magen hvis den spiste det. Jeg svarte:

Du kan jo bare gå ut å ta det fra den- og beklager men min hund har akkurat spist middag der ute.

Hvorpå gjesten svarer: Nei, da blir den sint, men du burde jo rydde før det kommer besøk.

Etterhvert kom hunden inn, fordi den bjeffet,og det ble avklart at den skulle ligge i kurven.

Det ble til at når hunden gikk utav kurven, så ble det til at jeg måtte legge den tilbake- skjedde noen ganger. Gjesten respons: det er jo du som er redd den skal tisse inne.

Hunden fant en leke,og bet den i stykker, da svarte gjesten: Ja den er litt røff med leker,du burde ha ryddet de bort...

Er det bare meg???

Jeg ble fryktelig irritert over dette- jeg synes det var uhøflig.

Jeg skal da ikke ta ansvar for hennes hund.???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, så ufint!

Når jeg har med hunden min til andre så er det selvfølgelig MITT ansvar, og ingen andres. Jeg pleier å spørre hvor hunden evt. kan være, og det er jo min jobb som eier å sørge for at den holder seg på det området (som i dette tilfellet er i kurven).

Det hadde heller aldri falt meg inn å skulle kreve at den jeg besøker rydder først. Hadde hunden min fått tak i en leke hadde jeg tatt den fra han, og hadde han rukket å ødelegge så hadde jeg naturligvis beklaget meg og tilbudt meg å betale for den.

Maken til gjest sier bare jeg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herre så sint jeg hadde blitt. Når jeg er på besøk med hunden gjør jeg mitt ytterste for at hunden bare skal ligge rolig på en plass. Og om han hadde markert inne hadde jeg for det første slått så hardt ned på det at det nok uansett aldri hadde skjedd igjen og for det andre hadde jeg nok uansett ikke tatt han med dit igjen før jeg var 100% sikker. Da kan han faktisk bare vente i bilen eller bli hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan, det der hadde jeg aldri godtatt, og guri så flau jeg hadde vært om det hadde vært min hund! Jeg pleier å spørre hva som er greit, men tar alltid utgangspunkt i at hunden skal forholde seg rolig og på gulvet, så får alt annet være en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke grei oppførsel. Jeg har forståelse for at uhell kan skje om det er fremmede bikkjer her, men da kan eieren følge med hunden sin etterpå..

Personlig om jeg er på besøk hos andre så skal hunden min være til minst mulig sjenanse, med mindre de synes det er greit og herjer med den. Om det ligger bein o.l. hjemme til hundefolk så ja, det er ikke så rart, og det føler jeg er mitt ansvar som hundeeier og følge med selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, hvorfor er du venn med slike folk? (Hvis det var en venn da)...uakseptabel oppførsel spør du meg.

Jeg for min del prøver å ta så mye hensyn jeg bare kan. Ser an de jeg er hos. Er de ikke voldsomt overbegeistret for hund passer jeg på at han er rett ved meg hele tiden, eventuelt har ham i bånd, eller bil om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det der er jo ikke akseptabelt. Jeg passer på mine så godt jeg kan når vi er på besøk hos noen. Nå pleier jeg ikke ha dem med på besøk så ofte, bortsett fra til svigers hvor de alltid er velkomne. Der kan de bevege seg ganske så fritt, og får ligge i sofaen. Men om de vandrer rundt og finner noe å tygge på o.l, passer jeg på dem sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er kun to steder hvor mine hunder får være med inn - eller, det ene stedet er de enten ute på gårdsplassen eller i bilen faktisk mer enn de er inne, men sted nummer 2 er de med inn. Mest fordi når jeg først er der så er det for å natte over.

Utover det så er ALDRI hundene mine med inn noe sted - ikke engang hos mine foreldre eller annen slekt. De sitter i bilen og ferdig med det. Jeg forventer heller ikke å få ta de med inn, selv ikke hos venner med hund. Sånn er det bare.

Jeg synes det er frekt å dra med seg ei bikkje og så drite i om den ødelegger og pisser ned - da hadde jeg faktisk sagt ifra jeg - "hør her, om du ikke gidder å passer på hunden så får du la være å ta den med"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun to steder hvor mine hunder får være med inn - eller, det ene stedet er de enten ute på gårdsplassen eller i bilen faktisk mer enn de er inne, men sted nummer 2 er de med inn. Mest fordi når jeg først er der så er det for å natte over.

Utover det så er ALDRI hundene mine med inn noe sted - ikke engang hos mine foreldre eller annen slekt. De sitter i bilen og ferdig med det. Jeg forventer heller ikke å få ta de med inn, selv ikke hos venner med hund. Sånn er det bare.

Hvorfor ikke? Altså, greit at man ikke kan forvente at man har med hunden inn overalt, men hvorfor er de aldri med inn?

Vi har flere i familien og bekjente som overhodet ikke har noe imot at vi har med hundene. Nå har vi vel sjelden eller aldri hatt med begge, men gjerne en ihvertfall om vi drar bort på besøk.

Men at man har kontroll på hunden sin og følger vanlig folkeskikk er jo en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borte hos folk vi vanligvis ikke besøker så mye, pleier jeg alltid å ha Pøbel i bånd, og Kamar på fanget. Kamar er som regel lettest å la gå løs, men det skjer sjeldent. For Pøbel er glaaad hele tiden. Men det er sjeldent jeg tar de med på besøk, og i så fall spør jeg først, og om de er heeelt 100 % sikre. Og da går den ene i bånd, og den andre på fanget. ;)

Kunne aldri i livet funnet på å la de gjøre noe som du opplevde ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er hundene her bare med til mormor på Lillehammer og selv da har vi begynt å dele oss, så vi bare har med to. Mine forrige hunder var med overalt og var til liten sjenanse (tok dem ikke med der de ikke var velkomne). Nå når vi har tre hunder i hus og fire i jul og høytider (i julen dro vi selvfølgelig alle), gidder vi rett og slett ikke å dra med oss alle på alt. De har det fint her med skogen og vannet og trenger ikke å møkke ned andres hus. Dessuten vil jeg så gjerne hilse på hundene der vi kommer og bli kjent med dem og det blir vrient når jeg kommer med mitt eget menasjeri :) Tinka er unntaket. Ia tar jo henne med dit hun drar, når det passer seg sånn :) Jeg orker ikke andres hunder her heller, for noen er så stressa at det bare blir mas, de fleste syns Fibi kan pelle seg hjem og uansett er det så mange hunder her fra før, at det holder i massevis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Ikke meningen å le, men håper ikke det var en god venn av deg :P Makan... Jeg er nøye på å spørre FØRST, før jeg tar med hund på besøk. Hvis verten har noen ønsker avgjør det selvsagt hvordan hunden skal være. Om den skal være med meg, i hagen, eller hvor som helst er det verten som avgjør :) Jeg er glad i besøk selv, men ikke hvis det er tissing inne osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Alt fra å ligge i bilen til å bli med inn. Er jeg på besøk så får dem hilse også er det å gå og legge seg. Hos foreldre er det vanskelig å holde for begge foreldrene mine liker å prate med meg men oppholder seg gjerne i hver sin del av huset og hundene har skjønt hvor kjøkkenet er hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å spørre om hva som er greit for de jeg er på besøk hos... greit å vite før bikkja deiser opp i sofaen :P

Ellers så har jeg en hannhund som jeg er ikke stoler helt på når det kommer til markering, så da følger jeg ettter han med haukeøyne sånn at ingen ulykker kan skje... Det er stressende for meg, men heller det enn at min hund tisser inne hos noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper ikke bikkjene mine på besøk, de får være i bånd. Da har jeg rimelig kontroll. Ikke så ofte de er med lenger, syns i grunnen det er enklest å dra uten hunder på besøk.

Hunder her har jeg et rimelig avslappet forholdet til, men pga mine egne så må hundene deles endel. :)

Edit: men slik oppførsel hadde jeg blitt forbanna på! Jeg tåler mye om eier beklager og hvertfall prøver. Men ikke slik oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det var ikke en god oppførsel fra hun på besøk, at hun ba deg om å rydde innendørs o.l, det er da klart ting kan ligge på gulvet.

Markerinsulykker kan skje, men da beklager man seg. Og ser man at det er et problem og det kan skje igjen, så lar man heller være med å ta med hunden neste gang. Og bedt om erstatning av ting hunden har skedet eller rens av tissing.

Men jeg synes helt ærlig at du burde ha sagt at hunden ikke er velkommen, når hunden må bli kommandert til å ligge i en kurv alikevel hos deg, og at du fysisk har lagt hunden tilbake i kurven. DET hadde jeg aldri godtatt at noen gjorde med min hund, da hadde jeg heller dratt, og blitt direkte forbannet om noen gjorde det med hunden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da for et besøk skikkelig ufint.Hun må jo ta hensyn når har med sin hund inn hos deg.

Mi er med inn overalt til folk jeg besøker men,jeg spør såklart først;) Hun er vant med det fra var valp å alle synes det er kjempe koslig hun kommer på besøk.Er nå ikke noe problem ha hun med akkorat da hun ligger jo bare sover;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en god oppførsel fra hun på besøk, at hun ba deg om å rydde innendørs o.l, det er da klart ting kan ligge på gulvet.

Markerinsulykker kan skje, men da beklager man seg. Og ser man at det er et problem og det kan skje igjen, så lar man heller være med å ta med hunden neste gang. Og bedt om erstatning av ting hunden har skedet eller rens av tissing.

Men jeg synes helt ærlig at du burde ha sagt at hunden ikke er velkommen, når hunden må bli kommandert til å ligge i en kurv alikevel hos deg, og at du fysisk har lagt hunden tilbake i kurven. DET hadde jeg aldri godtatt at noen gjorde med min hund, da hadde jeg heller dratt, og blitt direkte forbannet om noen gjorde det med hunden min.

Syntes da det er rett og rimelig at hun lager regler når hunden tisser inne.

Hunden var jo velkommen til å begynne med, men de færreste ønsker hundetiss opp etter veggene og eier fikk jo valget om å sette hunden ut, ha den i bånd eller at den skulle ligge i kurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor ikke? Altså, greit at man ikke kan forvente at man har med hunden inn overalt, men hvorfor er de aldri med inn?

Vi har flere i familien og bekjente som overhodet ikke har noe imot at vi har med hundene. Nå har vi vel sjelden eller aldri hatt med begge, men gjerne en ihvertfall om vi drar bort på besøk.

Men at man har kontroll på hunden sin og følger vanlig folkeskikk er jo en selvfølge.

Jeg ser ikke poenget med å dra de med inn overalt. Og spesielt da ikke hos folk som ikke har hund - hvorfor skal de belemres med sand og hår bare fordi jeg MÅ ha med bikkjene?

Nei - det er to steder jeg vet at hundene mine er kjempevelkommen - og der er de med, de er sikkert velkommen andre steder også - men jeg ser ikke poenget med å sitte med to bikkjer i bånd, alternativt to bikkjer som må ligge helt stille uten å mukke mens jeg er på besøk. Da synes de garantert at det er hyggeligere å ligge i bilen med ett griseøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...