Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene tannvisning


Shlush
 Share

Recommended Posts

Vi har hatt noe utstillingstreninger i klubben og jeg lurer på hvilke tips dere har :-)

Det gjelder ikke min hund. Men en liten hund ca 8 mnd som skal på utstilling. Vistnok blitt skremt hos vet i forbindelse med tannsjekk og derfor reagerer ganske kraftig på dette. Såpass at den biter, den tolererer eier som sjekket, men såpass er det at allerede ved kontakt med hodet så reagerer hunden med knurring og trekke seg unna og glefsing.

Dette er det sikkert flere her inne som har vært borti og kan komme med tips og råd som jeg kan gi videre til eier? :-)

Om hunden reagerer med å bite dommer så blir det vell KIP??

Takker for råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trene inn positivt? Ta et skritt av gangen. Først trene på at det kommer en person mens hunden blir sittende. Videre at han nærmer seg med hånden, så at han stryker hunden på snuten, og så neste gang løfter overleppa osv... Ta det rolig steg for steg med mye belønninger.

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier kan såvidt jeg vet be om å få vise tennene selv? Men hvis den hunden er såppas usikker på folk ville jeg ikke tatt den med på noe stor utstilling ihvertfall. Valpeshow der dommeren kan bruke tid og tålmodighet og la den slippe unna tannsjekk, ja, men ikke NKK-utstillinger. Jeg antar jeg vet hvilken hund det er, og jeg ville virkelig ikke utsatt den for det.

Og siden jeg måtte sortere litt hunder ut og inn av hagen i løpet av innlegget kom Kine foran meg med treningstipset. Masse belønning, og bruk MYE tid (ikke bare mye tid per enkelt gang, men også tidsperspektiv på treningen).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 7-8 mnd tror jeg og utstillingen er en liten utstilling :-) Jeg har sagt til eier at de må trene gradvis, ikke presse den for langt osv. Og at de kan spørre om å vise tennene selv om hunden ikke er trygg til utstillingen...

Simira, tror ikke du vet hvem hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde god hjelp av å trene hunden til selv å ta kontakt med hånden. Dvs at jeg brukte klikker for å få henne til å dytte snuten opp i hånden. Først med eier, så med noen hun kjenner, så fremmede.. Det er viktig at hunden ikke blir presset, men at den selv tar initiativet. Tiden hunden skulle holde snuten "oppi" hånden økte også, og etterhvert ble leppene løftet uten protester.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...