Gå til innhold
Hundesonen.no

Eplecidereddik


Mari
 Share

Recommended Posts

Jeg har tenkt å prøve å gi Fyda eplecidereddik når hun kommer hjem igjen. Hun stanker jo alltid den hunden, og har rustfarge på poter og mage. Kom til å tenke at det fint kan være sopp. Det kan vel forklare at hun aldri blir helt ren uansett hvor mye jeg vasker henne?

Uansett, noen spørsmål.

- Vil det hjelpe å gi i maten, eller må hun sprayes? Eller begge deler?

- Går det an å bruke vanlig Heinz eplecidereddik fra dagligvaren? Jeg ser amerikanerne insisterer på å bruke eddik med "mother" i, altså eddik som er ufiltrert og upasteurisert, men er det nødvendig for å få de gode resultatene?

- Er det ok å gi i form av kapsler? Enkelt og billig på iHerb, men om det ikke er bra nok så er det liten vits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fint bruke eplecidereddikk fra dagligvaren, funker bra det. Vet ikke helt hvordan effekten er dersom du gir det i maten, men hvis det er sopp og ekkel lukt du skal ha vekk, må du iallefall spraye det på ho utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samma om du bruker kapsler eller flytende. Grunnen til at eplecidereddik er vanligst å gi dyr, er fordi eplesmaken er mildere og bedre enn vanlig eddik.

Jeg ville også brukt eddikvann som siste skylling når du har vasket henne, iom at det renser og stabiliserer pH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir Sølve litt eplecidereddikk i drikkevannet når han er "soppete", og skyller alltid med eddikkvann som siste skyll når jeg bader han. Pelsen blir blank og fin og shamporester skal forsvinne lettere, men den beste effekten ser jeg når han drikker vann med eplecidereddikk.Jeg har kjøpt fancy grumsete eplecidereddikk, men jeg tror vel egentlig at det ikke kan spille så stor rolle.

Om ikke eddikk gjør susen skal povidone iodine være et mirakelmiddel. Jeg synes Karen Becker har mange gode tips:

Itchy smelly dog og Home remedy for dogs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Utrolig mange gode råd her :)

Kjøpte eplecidereddik i dag for å se om det hjelper på Elvis sine gule barter. Klippet av litt hos dyrlegen, men hadde vært greit om det funket med eddiken. Han syntes ikke det var så veldig godt med en gang, men ser ut til at det går ned ;)

Hvor lenge gir dere dette eller gir dere det hver dag? Hadde en spiseskje nedi vannkoppen hans. Hvor mye har man pr. liter sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Interessant, aldri hørt at en kan gi dette til hunden (kun på selve problemområdet).

Men nå har jeg lest litt, og er visst flere som mener det kan ha positive helsefordeler, både til hund og hest.

Det er altså helt sikkert å gi via vann/maten? Tenkte at det høres så surt ut, med tanken på magen eller tannemaljen?

Er det helt uskadelig, tror jeg jammen jeg skal teste det ut selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange gode råd her :)

Kjøpte eplecidereddik i dag for å se om det hjelper på Elvis sine gule barter. Klippet av litt hos dyrlegen, men hadde vært greit om det funket med eddiken. Han syntes ikke det var så veldig godt med en gang, men ser ut til at det går ned ;)

Hvor lenge gir dere dette eller gir dere det hver dag? Hadde en spiseskje nedi vannkoppen hans. Hvor mye har man pr. liter sånn ca?

Interessant, aldri hørt at en kan gi dette til hunden (kun på selve problemområdet).

Men nå har jeg lest litt, og er visst flere som mener det kan ha positive helsefordeler, både til hund og hest.

Det er altså helt sikkert å gi via vann/maten? Tenkte at det høres så surt ut, med tanken på magen eller tannemaljen?

Er det helt uskadelig, tror jeg jammen jeg skal teste det ut selv. :)

Dette vil jeg prøve. Hvor mye eddik per liter vann? Eventuelt på maten... Til min ca. 29kg hund. En spiseskje? Hver dag? Hvert måltid? Til katten også?

Jeg har begynt med litt eddik i vannet til dyrene her nå for ... .4-5 dager siden. Når kan jeg "forvente" å begynne å se forandringer?

Eplecidereddik og vanlig eddikk kan brukes om hverandre, eplecidereddik har større smakelighet og er sånn sett bedre å ha i drikkevannet. Jeg synes denne nettsiden forklarer kort og greit hvordan eddik kan brukes.

Jeg bruker bare en dråpe eller to med eplecidereddik i vannet til min hund på 4 kg, men det anbefales alt fra kun noen dråper til en teskje pr pound (ca 6,8 kg). Min hund liker ikke smaken så godt, men andre elsker det så hvor mye du har i vannet kommer ann på hvor mye hunden din liker det. Hver obs på å bytte vann hvertfall en gang om dagen siden vannet fort kan bli litt guggete takket være eddiken. Det kan ta alt fra 2 uker til en måned før du ser noen effekt, det kommer helt ann på hvor ille hunden din er i utgangspunktet.

Jeg har som regel en sprayflaske med 50-50 vanlig eddik og vann stående og den bruker jeg til alt fra rengjøring til pelsvask. Kjempekjekt. :) Jeg skyller også alltid pelsen med eddikvann som siste skyllevann når jeg bader hunden min.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, aldri hørt at en kan gi dette til hunden (kun på selve problemområdet).

Men nå har jeg lest litt, og er visst flere som mener det kan ha positive helsefordeler, både til hund og hest.

Det er altså helt sikkert å gi via vann/maten? Tenkte at det høres så surt ut, med tanken på magen eller tannemaljen?

Er det helt uskadelig, tror jeg jammen jeg skal teste det ut selv. :)

Edikk har en pH på 2.5-3,5 og det er slett ikke for surt for tennene til hunden. De aller fleste går ikke og smådrikker vann på samme måte som folk drikker juice, brus osv. For magen er det iallefall ikke for surt, dess surere magesyre, dess bedre for hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har brukt edikk til vorsteh som har vært sterkt plaget av sopp. Posjonerte ut en spiseskje på et måltid om dagen. Når hun kjenner lukta så sleiker hun seg rundt munn så jeg tolker det som positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig teit på spørsmålene nå altså. :aww: Hunden har fått konstatert en bakteriell infeksjon i huden tidligere (etpar år tilbake), og begynt å se startsymptomene på dette nå igjen, så tenkte denne kunne hjelpe også.

Men er det da mulig å blande ut hundeshampooen med en del slik eddik og vann, og shampoonere hele kroppen med denne blandingen? Unngår selvsagt hodet til hunden, men tenkte det kanskje kan svi på "diverse områder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig teit på spørsmålene nå altså. :aww: Hunden har fått konstatert en bakteriell infeksjon i huden tidligere (etpar år tilbake), og begynt å se startsymptomene på dette nå igjen, så tenkte denne kunne hjelpe også.

Men er det da mulig å blande ut hundeshampooen med en del slik eddik og vann, og shampoonere hele kroppen med denne blandingen? Unngår selvsagt hodet til hunden, men tenkte det kanskje kan svi på "diverse områder".

Det finnes ikke teite spørsmål! Bare dumme svar - men jeg prøver meg likevel ;) Uten å sitte på noen fasit ville ikke jeg blandet ut hundeshampo med eddik og vann. Hundeshampoen har egen egnet ph til å vaske pelsen med og jeg kan ikke tenke meg at eddik i hundeshampoen gjør den noe bedre. Til en hund uten sopp ville jeg faktisk anbefalt å ta litt brunt sukker i shampoen for å lage en mild og god skrubb, det fungerer kjempefint og er veldig effektivt for å åpne hårsekker og fjerne død hud, men det var en digresjon.

Siden eddik og vann er så surt kan det svi veldig, så det anbefales å unngå øyne, munn og åpne sår. Jeg skyller alltid med eddik og vann etter shamponering for å fjerne shamporester, gi glans til pelsen og få surgjort hud og pels slik at soppen ikke har så gode vilkår. Da skyller jeg fra nakken og ned slik at jeg unngår øyne, Sølve har ikke åpne sår, men om du tenker "diverse områder" som i rumpe og tiss så virker det ikke som om blandingen svir altså. Bare husk å la eddik og vann blandingen tørke på hunden og ikke skyll den av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke teite spørsmål! Bare dumme svar - men jeg prøver meg likevel ;) Uten å sitte på noen fasit ville ikke jeg blandet ut hundeshampo med eddik og vann. Hundeshampoen har egen egnet ph til å vaske pelsen med og jeg kan ikke tenke meg at eddik i hundeshampoen gjør den noe bedre. Til en hund uten sopp ville jeg faktisk anbefalt å ta litt brunt sukker i shampoen for å lage en mild og god skrubb, det fungerer kjempefint og er veldig effektivt for å åpne hårsekker og fjerne død hud, men det var en digresjon.

Siden eddik og vann er så surt kan det svi veldig, så det anbefales å unngå øyne, munn og åpne sår. Jeg skyller alltid med eddik og vann etter shamponering for å fjerne shamporester, gi glans til pelsen og få surgjort hud og pels slik at soppen ikke har så gode vilkår. Da skyller jeg fra nakken og ned slik at jeg unngår øyne, Sølve har ikke åpne sår, men om du tenker "diverse områder" som i rumpe og tiss så virker det ikke som om blandingen svir altså. Bare husk å la eddik og vann blandingen tørke på hunden og ikke skyll den av igjen.

Tusen takk for svar :) Hunden her har heller ingen åpne sår, og sopp har han nok heller ikke, men ser altså de samme tegnene som sist gang da han fikk konstatert en bakteriell infeksjon, så regner med at det er påbegynnelsen eller en mild slik infeksjon han nå har fått igjen. Selvom det ikke ser ut til å plage han noe.

Skal blande ut med vann og helle på sprayflaske og la det virke en stund før vasken heller, tenker jeg, og evt. skylle med blandingen etter shampooneringen også slik som du nevnte.

Og Poter: Er kun noen dager siden jeg kjøpte Eplecidereddik nå, men jeg blander ut ca. en teskje i en halvliterflaske med saft til meg selv også.

Smaker ikke akkurat godt og har naturlig nok ikke merket noen forskjell enda, annet enn at jeg hadde munnsår på tungen som ble borte etter kun en dag etter at jeg begynte å drikke dette! Så virker som det hjalp, sluttet å svi med det samme.

Samt at jeg har lest at flere bruker dette i påbegynnelsessypmtomene på UVI med god effekt, noe jeg også gjerne får lett, så absolutt kjekt å ha. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) Hunden her har heller ingen åpne sår, og sopp har han nok heller ikke, men ser altså de samme tegnene som sist gang da han fikk konstatert en bakteriell infeksjon, så regner med at det er påbegynnelsen eller en mild slik infeksjon han nå har fått igjen. Selvom det ikke ser ut til å plage han noe.

Skal blande ut med vann og helle på sprayflaske og la det virke en stund før vasken heller, tenker jeg, og evt. skylle med blandingen etter shampooneringen også slik som du nevnte.

Og Poter: Er kun noen dager siden jeg kjøpte Eplecidereddik nå, men jeg blander ut ca. en teskje i en halvliterflaske med saft til meg selv også.

Smaker ikke akkurat godt og har naturlig nok ikke merket noen forskjell enda, annet enn at jeg hadde munnsår på tungen som ble borte etter kun en dag etter at jeg begynte å drikke dette! Så virker som det hjalp, sluttet å svi med det samme.

Samt at jeg har lest at flere bruker dette i påbegynnelsessypmtomene på UVI med god effekt, noe jeg også gjerne får lett, så absolutt kjekt å ha. :)

Saft er nok en god idé ja, jeg kjøpte eplecideredikk idag og lukta var illevarslende for smaken, allikevel var jeg lur nok til å smake. Smakte bare sykt ekkelt, så jeg skal prøve å blande ut i saft :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kapsler med eplecider eddik med krom for å bli kvitt søtsuget mitt :) det funker som bare det :)

Det gjorde jeg også for endel år siden. Sånne røde, sant? Husker jeg gikk ned 3-4kg også. Og det smaker ikke ille i det hele tatt. Men bare lukta av eplecidereddiken får tæra mine til å krølle seg - så den kan bikkja få ha i fred :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg også for endel år siden. Sånne røde, sant? Husker jeg gikk ned 3-4kg også. Og det smaker ikke ille i det hele tatt. Men bare lukta av eplecidereddiken får tæra mine til å krølle seg - så den kan bikkja få ha i fred :P

Yes :) gikk ned jeg også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...