Gå til innhold
Hundesonen.no

Finne det umulige?


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Labradoooooooodle .

Argh nå gjentar jeg meg selv igjen Men det kan finnes en lappsk vallhund for dere. Røyter noe inn i granskauen to ganger i året. Ikke fullt så mye pels i leverposteien ellers. Sporty, rimelig føreror

Da tar du feil Den er så absolutt ikke dårligere, men den kan være litt striere.

Schnauzer :wub: Det eneste som umiddelbart slår meg er at den er somregel vanskeligere å motivere enn en labbis. Ellers kan den brukes til "hobbynivå" i alt etter min mening. Men ja, pelsen er endel arbeid.

Det er også forskjell på de svarte og de som er salt pepper, så sjekk litt linjer og sånt. Forskjellen går vel helst på at salt pepper er "striere" og mer egenrådige, mens de svarte er mer klovner. Om dette gjelder enda, det vet jeg faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og tenker korthårs collie. Der tror jeg du har mulighet til å finne ca akkurat det du ønsker deg, ut fra det jeg kan lese :) Også så flott å se på dah..! *glise*

Portisen kan fint holdes kortklippet, men den er nokså aktiv (og etter det jeg begynner å forstå så er det litt ymse på gemyttet...) En spansk vannhund kanskje, hvis dere kan tenke dere krøllings? Den er hakket mer landet enn den fra nabolandet, slik jeg forstår det? Men krøllpels i snø er noe herk. Ikke varmer den og kladder som fy...

Ellers hevdes det jo at kelpie og labbe er nokså like i fremtoningen, så en kelpie fra moderate linjer kanskje? Smått da, men om du kan vurdere jack russell så er jo størrelse ingen hindring, tydeligvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingen vits med border collie eller kelpie til TS når hun kun trener hodebry for artighet, men mest vil bruke hunden på turer og som en aktiv familiehund? Ikke for det, jeg tror nok hun fint kan håndtere begge rasene, men man trenger jo ikke mer enn man har bruk for :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke går for det åpenbare valget som er Xoloitzcuintli (duh!), så kan jeg nevne at jeg vurderer border terrier som neste rase. De er søte små rakkere med oomph. De ser ut som ewoks, og det kan aldri være feil liksom.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei kan love det ikke blir no Border Collie eller Kelpie heller, med fulle studier, ambisjoner innen jobb og foreløpig blokkleilighet vi i allefall kommer til å ha i 2-3 år framover.

Korthårscollien hadde jeg og glemt, så takk for den! Usikker på mentaliteten endog, klarer ikke å bli helt klok på den. Den blir som ei katt for meg, på en måte, rare reaksjoner som ikke står til hva jeg forventer meg :P Men det er kun basert på ett individ da. Får sette positive / negative ting opp mot hverandre.

Og ja, spansk vannhund blir det aldri i mitt hus. No thank you, sirs.

EDIT: Border Terriere er søte, ja! Hadde jeg og glemt (: Skrives opp på aktuelt-lista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei kan love det ikke blir no Border Collie eller Kelpie heller, med fulle studier, ambisjoner innen jobb og foreløpig blokkleilighet vi i allefall kommer til å ha i 2-3 år framover.

Korthårscollien hadde jeg og glemt, så takk for den! Usikker på mentaliteten endog, klarer ikke å bli helt klok på den. Den blir som ei katt for meg, på en måte, rare reaksjoner som ikke står til hva jeg forventer meg :P Men det er kun basert på ett individ da. Får sette positive / negative ting opp mot hverandre.

Og ja, spansk vannhund blir det aldri i mitt hus. No thank you, sirs.

EDIT: Border Terriere er søte, ja! Hadde jeg og glemt (: Skrives opp på aktuelt-lista!

Jeg har helt motsatt inntrykk av kortisen :) Vurderer den sterkt som neste rase. Virker som en veldig god allrounder, som du fint kan konkurrere med, eller trives som hobbyhund. Jeg har bare møtt et par individer, men har snakket med endel eiere og har virkelig fått et godt inntrykk av rasen altså! Men man kan vel ikke ta alt for god fisk heller, likevel tror jeg ikke det er vanskelig å finne en god og stødig kortis i dag, både i norge og sverige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vurderer du ikke en av spanielene? F.eks springer spaniel? Hvis sambo ville ha en jakthund, så får han det, og du får en sosial og trivelig hund som ligner på labrador i gemytt. Den eneste anken mot springer/spanielene må vel være at de har noe større radius løs og pelsstellet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg faktisk ikke, har bare aldri hatt noe til overs for spaniels. Både når det gjelder utseende og personlighet. De har liksom ikke noe "wow-faktor" hos meg, selv om jeg jo garantert hadde elsket bikkja om jeg fikk en. Det sier kanskje sitt når en Greyhound frister mer, til tross for at spanielen ligger nærmere Labrador i gemytt? :P Det er skikkelig "forhåndsdømming" - og jeg skulle sikkert møtt noen, men .... meeeeh. Janeikanskje? Kanskje jeg skulle møtt Ellie, er ikke welsh ganske nær springer? Eller er det noen andre med springer spaniel man kunne møtt i bærumsområdet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollien hadde jeg og glemt, så takk for den! Usikker på mentaliteten endog, klarer ikke å bli helt klok på den. Den blir som ei katt for meg, på en måte, rare reaksjoner som ikke står til hva jeg forventer meg :P Men det er kun basert på ett individ da. Får sette positive / negative ting opp mot hverandre.

Jeg har ikke noe veldig stor erfaring med rasen heller, men de få jeg har møtt virker som stødige og trivelige hunder.

Treffer jevnlig på en hannhund fra kennel Alertness, som bor rett i nærheten av der jeg trener. Han er ihvertfall god reklame for rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en mindre hund da? Som Jack russel eller Pearson som du nevnte... Dette er jo hunder som kan være med på alt en labrador kan, bare at den spiser mindre, tar mindre plass (i blokk leil) og kan løftes hvis behovet melder seg... Det er praktisk med travel size hund! og like mye kos :)

Nå har du allerede sagt at du ikke vil ha sheltie... så det er greit, men de er ivertfall førerorienterte, røyter kun masse 2 ganger i året..og er svært enkelt pelsstell..

Ellers er jo også borderer terrier et svært godt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe veldig stor erfaring med rasen heller, men de få jeg har møtt virker som stødige og trivelige hunder.

Treffer jevnlig på en hannhund fra kennel Alertness, som bor rett i nærheten av der jeg trener. Han er ihvertfall god reklame for rasen :)

Åååå, Easy var jo naboen min før! Har ikke sett henne på lenge, så nå skjønner jeg jo hvorfor. Det var en fin hund, rart hun ble omplassert (må gå å spørre nabo'n :o ). Hadde jeg skulle hatt ny hund NÅ hadde jeg raskt hoppet på den muligheten.

Border Terrier suser oppover lista *plystre*

Akkurat nå føler jeg KH Collie, Lapsk Vallhund og Border Terrier er "høyest oppe", alle med sine negative og positive sider som skiller dem fra hverandre. Er jo litt hva man klarer å leve med, og hva man "absolutt" ikke vil leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, Easy var jo naboen min før! Har ikke sett henne på lenge, så nå skjønner jeg jo hvorfor. Det var en fin hund, rart hun ble omplassert (må gå å spørre nabo'n :o ). Hadde jeg skulle hatt ny hund NÅ hadde jeg raskt hoppet på den muligheten.

Border Terrier suser oppover lista *plystre*

Akkurat nå føler jeg KH Collie, Lapsk Vallhund og Border Terrier er "høyest oppe", alle med sine negative og positive sider som skiller dem fra hverandre. Er jo litt hva man klarer å leve med, og hva man "absolutt" ikke vil leve med.

Jeg stemmer for border terrier! Helt uten noen objektive argumenter, det er bare dem jeg liker best. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til å skrive litt her siden jeg har to av rasene du vurderer :) Det er jo variasjoner i både korthårscollie og ikke minst i lapsk men hvis jeg skal ta utgangspunkt i de to jeg har så vil jeg si at korthårscollien er mer førerorientert enn lapsk og vanligvis en del mykere og. Lapske er mer selvstendige hunder og akkurat min har mye mer jaktinnstinkt enn collien. De har et forholdsvis likt aktivitetsnivå men der collien er happy med ballsparking vil den lapske helst gjøre mer "seriøse" ting som å følge spor. Generelt er den lapske mer "seriøs" enn collien men det kan selvsagt være fordi det er tispe og hannhund også. De røyter likt, 2 ganger i året og alt på en gang.

Har ikke lyst til å pushe den ene rasen foran den andre egentlig, det er flotte raser på hver sin måte. Det gjenstår hva man til slutt faller mest for, nordisk kulturskatt eller engelsk "eleganse" :)

desember.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drister meg til å skrive litt her siden jeg har to av rasene du vurderer :) Det er jo variasjoner i både korthårscollie og ikke minst i lapsk men hvis jeg skal ta utgangspunkt i de to jeg har så vil jeg si at korthårscollien er mer førerorientert enn lapsk og vanligvis en del mykere og. Lapske er mer selvstendige hunder og akkurat min har mye mer jaktinnstinkt enn collien. De har et forholdsvis likt aktivitetsnivå men der collien er happy med ballsparking vil den lapske helst gjøre mer "seriøse" ting som å følge spor. Generelt er den lapske mer "seriøs" enn collien men det kan selvsagt være fordi det er tispe og hannhund også. De røyter likt, 2 ganger i året og alt på en gang.

Har ikke lyst til å pushe den ene rasen foran den andre egentlig, det er flotte raser på hver sin måte. Det gjenstår hva man til slutt faller mest for, nordisk kulturskatt eller engelsk "eleganse" :)

Veldig interessant å sammenligne de to rasene, da jeg liker lapsken veldig godt, men har avskrevet den som for krevende, mens korthåren står på listen over potensiell neste hund. Jeg ble veldig overrasket over at lapsken er mindre førerorientert enn korthåren. Er det typisk rasen, eller dine individer?

Jeg har også fått inntrykk av at lapsken krever ganske mye aktivisering både fysisk og psykisk, mens korhåren ikke krever (men tåler, for all del) like mye. Men du vil altså si de er sammenlignbare?

Hvordan er de med avknapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, Easy var jo naboen min før! Har ikke sett henne på lenge, så nå skjønner jeg jo hvorfor. Det var en fin hund, rart hun ble omplassert (må gå å spørre nabo'n :o ). Hadde jeg skulle hatt ny hund NÅ hadde jeg raskt hoppet på den muligheten.

Hehe, du er nok for seint ute; Easy har allerede funnet seg en flott ny familie. Årsak til omplasseringen er allergi (jada, det hender det er en ekte grunn også, ikke bare et skalkeskjul :-). Den forrige familien hennes var ihvertfall strålende fornøyd med henne ellers. Det er forøvrig en ulempe sammenlignet med langhårede hunder; det påstås at allergikere lettere reagerer på korthårede hunder enn langhårede, sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant å sammenligne de to rasene, da jeg liker lapsken veldig godt, men har avskrevet den som for krevende, mens korthåren står på listen over potensiell neste hund. Jeg ble veldig overrasket over at lapsken er mindre førerorientert enn korthåren. Er det typisk rasen, eller dine individer?

Jeg har også fått inntrykk av at lapsken krever ganske mye aktivisering både fysisk og psykisk, mens korhåren ikke krever (men tåler, for all del) like mye. Men du vil altså si de er sammenlignbare?

Hvordan er de med avknapp?

Kanskje det er bare mine individer men jeg kjenner flere korthårcollier og synes at de generelt er mer styrbare enn den gjennomsnittlige lapske ja. Det er slett ikke uvanlig for en korthårscollie å svinse i beina på eier der en lapsk er ute av syne. Synes forskjellen speiler hva de to rasene har blitt/blir brukt til godt, en collie gjeter vel tettere på fører der en lapsk skal drive rein nesten selvstendig på vidda.

Mine to har ganske likt aktivitetbehov ja men man skal kanskje ikke kimse at at begge jo bor i samme hus og har tilpasset seg mitt nivå (som for tiden er ganske lavt). Begge har avknapp, collien er nok hakket mer laidback enn den lapske på utstillinger og sånn men hjemme er det omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...