Gå til innhold
Hundesonen.no

Finne det umulige?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jepp den er verre på golden enn lab, selv på noe så banalt som HD/AD. De avler faktisk enda på C-albuer på golden, det godtas av NRK.... Og da har vi jo ikke begynt å se på ting som allergier/difuse kløer, øye-problemer, leddproblemer og kreft.

Langhårsrøyting synes jeg er ille, har aldri vært sånn langhårshund-person :P Hehe. Nabobikkja er en herlig golden, men sånn som hun ser ut når jeg har gått tur med henne, sammenliknet med labben min? Aldri om jeg hadde orket all den dritten inn i huset :P Skulle jeg hatt golden ville det vært en jaktgolden, men det føler jeg ikke jeg "kan ha" med full jobb, skole og personlige hobbier å ta vare på. Jeg vil "bare ha en hund" som jeg kan gå tur med og trene triks med, ikke noe hardbarka brukshund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Labradoooooooodle .

Argh nå gjentar jeg meg selv igjen Men det kan finnes en lappsk vallhund for dere. Røyter noe inn i granskauen to ganger i året. Ikke fullt så mye pels i leverposteien ellers. Sporty, rimelig føreror

Da tar du feil Den er så absolutt ikke dårligere, men den kan være litt striere.

  • 7 months later...

Ehmmmmm nå har jeg gått gjennom litt og tenkt litt og...

Jaktlabrador er liksom det ultimate - men jeg er redd det blir for mye. Jeg skal trossalt ha et liv som innebærer 8-16 jobb.

Vorsteh av trekklinjer/"Ella-type-hund" er også noe som frister sinnsykt, men ... oddsen for å få noen som er som Ella-ish er jo ikke større enn noen prosentpoeng. Igjen er jeg rett for å få et stressdyr som jeg ikke trives med.

Det tryggeste er jo en Labrador "au natural", men jeg vil ikke ha mer ymse leddplager :(

Jeg vil ha gemyttet til Labradoren i en Vorstehkropp.

EDIT: Ja også er jeg litt sånn "hmmm kan greyhound være noe"? men faller alltid tilbake på disse blandingene mellom vorsteh, greyhound og husky. Veldig usikker på typisk greyhound-gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksen røntget labrador, så vet du jo i det minste helsestatus..

Bikkja er røntga A/A men vi har allikevel vært plaga... Djervekvinnen her inne fikk jo en voksen dobermann som fikk kne-plager etterhvert. Rottweiler sies også å plages mye med korsbåndet. Tunge hunder generelt.

Røyt er ikke så farlig, det er pelslengden som er verst. Ble helt kurert av den engelsk springer spanielen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei grunnen til at jeg "ikke vil ha labrador" er pga labradoren min som har et fullstendig dust kneledd. Korsbånd og menisk er helt kanon gåent. Og jeg har litt "ledd-traume" nå ifht tunge hunder og voldsom lek. Ser for meg korsbåndet går for hver eneste brå sving...

Håper derfor på en funksjonell labrador-ish hund et sted der ute :)/>

Og flat er uaktuelt både pga pels og gemytt. Gjelder det meste av retrievers. Kun labrador er interessant (evt i jaktvariant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg skjønner godt at hun ikke vil ha flat... :whistle:

Leste hele tråden for første gang nå skjønner du, og der stod det mest om røytingen - selv om jeg kunne tenke meg at det er helse som er viktigst for deg nå! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Ja også er jeg litt sånn "hmmm kan greyhound være noe"? men faller alltid tilbake på disse blandingene mellom vorsteh, greyhound og husky. Veldig usikker på typisk greyhound-gemytt.

Den tanken er ikke dum. Tro meg, hadde du møtt Nitro hadde du blitt helfrelst. :) (ja jeg er så sikker) Du trenger vel ingen blanding. Tror det er fordi du har møtt et godt eksemplar av typen som du er forelsket i. :D Hva er det du er usikker på når det kommer til gemyttet? Det er et veldig godt gemytt på dem, sånn generellt. Trivelig, humoristisk, lykkelig, entusiastisk, aktive, liker folk, barn og hunder. De trenger ikke være så store heller. Nitro sin mor er feks. bare 69 cm i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle fått til et treff! :D jeg kjenner personlighet og atferd til greyhounds er meg helt ukjent, om det er kjønnsforskjeller etc.

Men det er ikke korsbåndskader på greyhound? I samme grad som doberman, rottweiler, staff, berner sennen, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er veldig åpen for et treff :D

*sorry for nå ha du putta på penger på meg fnis*

Mange blir overrasket over at de er så åpne og glade. Mange ser dem i en utstillings setting feks. og da er de gjerne litt i sin egen verden og kobler ut omverdenen. Noen er ikke glad i utstillingsmiljøet heller, med mye støy og bråk.

Jeg har sett veldig mange ulike hunder, og ingen som oppfører seg som Nitro. Han stråler ren lykke når han løper løs ute, hopper rundt som en antilope krysset med kanin med et eneste stor glis. Man kan ikke annet enn å se og le. :)

Jeg har ikke hørt om korsbåndskader på rasen nei. Det er ikke vanlig. De kan være utsatt for magedreining og hjertelidelse, noen epelepsi. Noen kan ha dårlig hud som revner lett. Det har jeg selv aldri opplevd på Nitro, og han er mye i skog og mark. Det sies at det er en sykdom det også, men dette er noe "folket i gamet" vet lite om. (har selv lest om dette på nett) Generellt sett er rasen ganske så frisk.

Det er ikke veldig store forskjell på kjønn, annen enn de vanlige kjønnsforskjellene. De er ikke kjent for å være hunde/kjønns agressive, og de går godt i flokk. Men som alle hunder, vil det være pregning og kjemi som kan få en hund til å reagere. Nitro feks. kommer ikke godt overens med min veninnes hund, fordi han er ganske pågående og bjeffete. Da blir Nitro sur og sier ifra tilbake, type bjeff/knurr og vise tenner. Han har aldri bitt noen eller slosst.

Nå har jeg vært veldig aktiv i skog og mark med han, i all slags vær, så han er overhodet ingen pyse som mange kan tro om rasen. Han elsker å grise seg til, rulle i gjørme, bade i havet om vinteren, ligge i snøen osv osv. Han hater klær og blir med meg ut uansett vær. Veldig kjekt det. :)

Men man må ta hensyn til at de har kort pels, og man må bruke dekken ved lite aktivitet om vinteren eller hvis det er veldig kaldt.

Og så slipper jeg han ikke løs på områder som feks. fjell med stup, steinurer osv. fordi han har en tendens å plutselig få raptus og løper alt han klarer rundt i ring, uansett hvilke forhold det er. så da må man passe på.

Menmen, Nitro er Nitro da. Jeg er veldig spent på å bli kjent med ett nytt individ til neste år (forhåpentlig vis)

Send meg PM om du er mer intr! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har en tispe på 15 mnd HD/AA fri som skal selges nå. Sjokoladebrun, veldig pen hund, men ikke i utstillingskondisjon. Slank aktiv sak på 24 kg. Om du tilfeldigvis er intressert i en frisk unghund akkurat nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååååååhhhhhhhhhh hvorfor er hun 6 mnd for tidlig? Jeg er forsåvidt åpen for å være LITT impulsiv, men jeg er helt i innspurten av mastergraden min nå, og fra og med Januar 2013 til og med Mai 2013 skal jeg pendle Norge-Sverige annenhver uke (samt påregnes en del reiser utenlands med konferanser) og fullføre skrivingen av oppgaven i fulltid. Det går jo bare ikke an da :cry:

Så en sånn fin slank Labrador på Bærums Verk i dag *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...