Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette hinderløpet har krevd 22 hesteliv på 12 år


Ane
 Share

Recommended Posts

Uff.. jeg husker jeg elsket veddeløp da jeg var liten, spesielt med hinder... nå får jeg bare vondt i magen av dette.

Om noen så VG filmen nederst i linken, så virker det som om jockeyen på den eneste hesten som kom i mål er flyforbanna, og det skjønner jeg godt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor hinderne må være som de er. Det er en grunn til at i f. eks sprangridning så er bommene løse så de kan falle ned på en halvveis ryddig måte. Her er det over 30 hester som i klynge skal hoppe over massive hindre lagd av busker, feilsatser de så hekter de beina i hinderet og ramler, evt. om hesten foran drar med seg noe av hinderet over så har hesten bak stor sjanse for å falle.

Hva med å enten gjøre hinderne lavere eller hvertfall sikrere?

Penger penger penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke hvorfor hinderne må være som de er. Det er en grunn til at i f. eks sprangridning så er bommene løse så de kan falle ned på en halvveis ryddig måte. Her er det over 30 hester som i klynge skal hoppe over massive hindre lagd av busker, feilsatser de så hekter de beina i hinderet og ramler, evt. om hesten foran drar med seg noe av hinderet over så har hesten bak stor sjanse for å falle.

Hva med å enten gjøre hinderne lavere eller hvertfall sikrere?

Penger penger penger.

Og tradisjon..

Og underholdning.. Helt sikkert mange som synes dette er fin underholdning.... Triste greier.. Ser ikke nødvendigvis problemet med at dyr/hester brukes i konkurranse, men dette her er jo bare barbarisk..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og underholdning.. Helt sikkert mange som synes dette er fin underholdning.... Triste greier.. Ser ikke nødvendigvis problemet med at dyr/hester brukes i konkurranse, men dette her er jo bare barbarisk..

Ja...har flere ganger stått her i Norge med hjertet i halsen ved hekkeløp, men har også stelt mange veddeløpere etter hindreløp og det er utrolig hvor lite skader de får (de bandasjeres opp, noen har vaselin lignende "guffe" oppover beina og mot bringen så de sklir unna hvis de treffer hinderet, istedefor å på en måte treffe hinderet og ikke skli unna og de er trent for å hoppe godt over hindrerene).

Skader kan selvfølgelig skje i småløpene her i Norge også, og dødsfall har skjedd, men ikke i så stort antall som i England.

En sport jeg virkelig får vondt i magen av å se på er feltritt, men det er sikkert fordi jeg ikke har drevet med den grenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette løpet kom 15 av de 40 startende seg til mål(!) Over halvparten falt altså underveis, og jeg er egentlig overrasket over at det ikke ble styggere skader hos jockeyene jeg.

To artikler fra daily mail:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2129727/Grand-National-2012-horse-deaths-notorious-Aintree-jump-included-Gold-Cup-winner.html?ICO=most_read_module

http://www.dailymail.co.uk/sport/racing/article-2130066/Grand-National-2012-Paul-Nicholls-calls-improved-safety.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...har flere ganger stått her i Norge med hjertet i halsen ved hekkeløp, men har også stelt mange veddeløpere etter hindreløp og det er utrolig hvor lite skader de får (de bandasjeres opp, noen har vaselin lignende "guffe" oppover beina og mot bringen så de sklir unna hvis de treffer hinderet, istedefor å på en måte treffe hinderet og ikke skli unna og de er trent for å hoppe godt over hindrerene).

Skader kan selvfølgelig skje i småløpene her i Norge også, og dødsfall har skjedd, men ikke i så stort antall som i England.

En sport jeg virkelig får vondt i magen av å se på er feltritt, men det er sikkert fordi jeg ikke har drevet med den grenen.

Mulig, men det er vell ikke så mye dødsfall i feltritt? Tross alt så er feltritt mer kontrollert iom at det er bare en hest i gangen og litt lavere tempo. Men jeg har lite erfaring med både veddeløp og feltritt så kan egentlig ikke uttale meg så mye om det. ;)

I dette løpet kom 15 av de 40 startende seg til mål(!) Over halvparten falt altså underveis, og jeg er egentlig overrasket over at det ikke ble styggere skader hos jockeyene jeg.

To artikler fra daily mail:

http://www.dailymail...ost_read_module

http://www.dailymail...ved-safety.html

Under halvparten som kommer i mål, det er ille!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men det er vell ikke så mye dødsfall i feltritt? Tross alt så er feltritt mer kontrollert iom at det er bare en hest i gangen og litt lavere tempo. Men jeg har lite erfaring med både veddeløp og feltritt så kan egentlig ikke uttale meg så mye om det. ;)

Under halvparten som kommer i mål, det er ille!

Neida, det er ikke så mye dødsfall der, bare jeg som nevnte at jeg vondt i magen av å se på det.

Det er endel fall og skader der også, men tror ikke det er mye dødsfall.

Når under halvparten ikke kommer i mål så er det endel som har brytet løpet pga rytter kjenner at de ikke kommer til å klare løpet, men det er også dødsfall og hester som tryner, det er ikke til å stikke under en stol.

Nå har ikke jeg lest hvor mange som brøt løpet, hvor mange som trynet og hvor mange som døde, de pleier å legge ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grusomt, rett og slett. grand national burde vært avviklet for lenge siden. hvordan kan det være underholdning og se en masse hester ligge i hauger etter hinderene med ødelagte bein. hestebein er virkelig ikke laget for det greiene der! får helt vondt i magen av og se på det.

feltritt i høye klasser er også ganske drøyt. og det skjer da ulykker der også, men ikke like mye dødsfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge penger er en del av gamet, så blir dyr presset til det ytterste.

Denne rasen lar seg heller ikke stoppe, de begrenser ikke seg selv, men bare løper på. Er det de er avlet til, og adrenaliet fører til at de ikke merker at kroppen er på tur å sprenges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge penger er en del av gamet, så blir dyr presset til det ytterste.

Denne rasen lar seg heller ikke stoppe, de begrenser ikke seg selv, men bare løper på. Er det de er avlet til, og adrenaliet fører til at de ikke merker at kroppen er på tur å sprenges!

Ikke alle som er sånn altså, er mange som ikke står løpene sine, mange som ikke syntes det er gøy, disse stopper opp i løpene og havner bak.

Det er vinnerene som er som du nevner, de har "hode for det" ;)

Jeg har selv eid flere galopphester (ikke hinderhester, mine gikk kun vanlige løp) og de som viste at de ikke ville eller ikke syntes det var gøy, de fikk slippe PRONTO og er nå spranghester (en er vanlig hobby og kose hest 23år gammel, lever i beste velgående).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...