Gå til innhold
Hundesonen.no

Pippin&Symras oppussingsprosjekt


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Glavaen er i ferd med å forsvinne bak panel. Taket er nesten ferdig, i morgen står veggene for tur. Jeg valgte ferdig lasert panel fordi jeg ville slippe jobben med kvistlakk. (Jeg trodde nemlig det var jeg som skulle ta innvendig maling, men snekkerne har oppfattet det som at de skal ferdigstille tak, vegger og gulv, og det er nå greit for meg ja). Jeg vil ha maling utenpå lasuren da, jeg vil ha taket helt hvitt.

Sånn ser det ut nå i ettermiddag:

Tak060.jpg

Det står ovn på der nå, det er viktig med romtemperatur når man jobber med panel, sier snekkerne. Så lærte jeg det. Jeg begynner å føle at dette rommet er en del av boligen igjen nå, ikke bare et oppbevaringsrom. Får nesten lyst til å ta med meg en stol og sette meg der litt, nå som det er varmt der til og med.

På tide å begynne å bestemme hva slags lamper og møbler jeg skal ha. Det er jo nesten det morsomste med hele prosessen! :ahappy:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om det ikke blir en blogg med det første, så kan jeg vel i alle fall lage en tråd. (Og hva har dette på et hundeforum å gjøre? Hallooo, det handler om hvordan Pippin og Symra skal bo i fremtiden!).

Sjefssnekkeren var innom i dag. Han kom med en del materialer, men hadde ikke fått kjøpt taklist. Jeg viste han bildet fra deg Sara (litt lenger opp i denne tråden), og han sa at det var akkurat den d

De var litt sånn da de kom i dag:

Posted Images

Tak jo! :thumbsup:

Jeg synes det er litt fint sånn lassert jeg. Ser det liksom for meg, med hvite lister og litt sånn lattevegger. Men skjønner at du vil male taket hvitt, det blir sikkert enda finere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak jo! :thumbsup:

Jeg synes det er litt fint sånn lassert jeg. Ser det liksom for meg, med hvite lister og litt sånn lattevegger. Men skjønner at du vil male taket hvitt, det blir sikkert enda finere.

Jeg ser for meg at lasert tak blir litt "skittent". Helt hvitt blir lysere og lettere.

Jeg synes forresten det er en ypperlig arbeidsfordeling at gutta jobber og jeg tar bilder og lager tråd. Da blir det liksom litt framdrift!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da begynner det å bli litt vegger også :)

eb12ba18.jpg

0dbf0ee3.jpg

e1168729.jpg

4c11d79a.jpg

Denne veggen har ikke panel ennå. Og peisen skal pusses, men mor planlegger å male den hvit foreløpig så tar vi pussing etter hvert.

Også har vi kanskje funnet ut hvilken sofa vi skal ha på peisestua. Jeg sier "vi" jeg, selv om jeg ikke bor der. Den har ganske grovt trekk og er steike fin. :D

0e59d9c4.jpg

Den ser jo veldig lys ut på dette bildet, men den er litt mørkere i virkeligheten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott sofa! Men.. grovvevd stoff suuger til seg hundehår i motsetning til tettvevd.. Og om jeg ikke husker feil, så skal ikke Ikeastoff tørketromles.

Har selv lyst sommertrekk, så fargen er grei hundemessig sett, iom at trekket kan vaskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott sofa! Men.. grovvevd stoff suuger til seg hundehår i motsetning til tettvevd.. Og om jeg ikke husker feil, så skal ikke Ikeastoff tørketromles.

Har selv lyst sommertrekk, så fargen er grei hundemessig sett, iom at trekket kan vaskes.

Mjo, men husk at Pippin er røytefri og Symra stort sett bare etterlater seg lange, menneskeaktige hår. Hundehår er ikke noe stort problem her i huset, verre er det med skitne poter og biter av skau. Siden alle puter er vendbare så får vi ha en finside og en hverdagsside. Jeg har oppdaget nå at det trekket vi skal ha skal renses kjemisk. Men jeg har jo med hell maskinvasket ikeatrekk før, som skulle renses kjemisk, så det kan vel være vi tar sjansen på en omgang finvask. Og nytt trekk til hele hjørnesofaen koster et par tusen, det kan vi vel spandere på oss om noen år.

Falt i hvertfall veldig for den sofaen, masse koseplass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg sånn til å feire jul der :) Ja, du vet at det bare blir meg, jentene og fire hunder. Det skal bli såååå koselig :lol:

Det hadde det nemlig blitt! Jeg har gjesterom og gjestehytte jeg! Litt logistikk blir det med alle hundene, men det er vi vant til. Sønnen og samboeren hans har også en hund, og planlegger å kjøpe valp. Men sånn åtte - ni hunder, deriblant et par småhissige terriere takler vi da? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det ikke mindre enn fem snekkere som jobber på huset mitt. Her går det unna! To av dem har tatt ned gamle takrenner, og jeg kom hjem fra jobb akkurat idet de skulle begynne å montere nye, men de hadde kjøpt svarte! Mitt gamle hvite hus må jo ha hvite takrenner, altså måtte de kjøre og bytte dem.

Og mens de jobbet med takrennene har de studert taket og forklart meg hva som må gjøres med det, og skal gi meg et anbud på hva de vil ha for å gjøre det. Hvis de kan konkurrere med naboens anbud så skal de få det. Jeg føler meg så trygg på at de vet hva de holder på med, og det er jo greiest at de får gjøre alt når de først er i gang.

Veggene på peisestua er snart ferdige, nå mangler bare furugulvet og lister/vinduskarmer. Når veggene så er malt og gulvet oljet, skal jeg flytte inn på den stua så de kan begynne med spisestuetaket.

Den ene snekkeren holder akkurat nå på å måle og planlegge arbeidet uti gangen, så nå føler jeg at det skjer noe over alt her. :ahappy:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunner deg så fryktelig.. Jeg holder også på med et oppussingsprojekt, som står litt i stå pga vi gjør det selv og gubben har svært dårlig tid.. Og støpe gulv er ikke akkurat noe jeg vil legge meg borti :lol:

Men jeg vil også ha et eget hus og gjøre det jeg vil me :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg et kjempestort, drømmende, halvabstrakt maleri i fabelaktige farger til den nye veggen ... Noe med hage, insekter, fugler eller sjømotiv.

DETTE av Tore Hogstvedt

Eller DETTE av Gro Fraas

Eller DETTE av Finn Lande Andersen

Masse fint å velge i da. Håper du finner et stort kjempefint bilde til nystua :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggene er ferdige, nå tar gulvet form. Jeg er veldig fornøyd med gulvet som snekkeren har kjøpt. Jeg kan ikke være med hver gang han skal kjøpe materialer, men han spør til han vet akkurat hva jeg vil ha.

gulvpeisestue030.jpg

gulvpeisestue028.jpg

Litt vanskelig å se kanskje, de har lagt plast oppå det som er ferdig, for å beskytte, og så ligger det en ubrukt planke oppå plasten igjen. Gulvet får en varmere farge når det blir oljet, og veggene skal altså males i en helt lys gråbeige farge som heter summer snow.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo et rom det der! *liker*

Blir gulvet så lyst til slutt også? Eller skal det behandles med noe som gjør det litt mørkere?

Det får en litt mørkere farge med olje. Og med tiden blir det jo gradvis mørkere, men da kan man lysne det med hvitpigmentert olje igjen hvis man vil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...