Gå til innhold
Hundesonen.no

Pippin&Symras oppussingsprosjekt


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Da elektrikeren hadde gått i går ettermiddag så kom jeg plutselig på at jeg glemte å si at det ikke skulle være varmekabler langs den ene veggen, for der skulle det stå et garderobeskap. Jaja, da får eksgubben ta med seg det garderobeskapet, det er nemlig allerede innkjøpt. Og jeg får satse på knagger og stumtjener i stedet. Jeg får jo plass til jakker som ikke er i bruk oppe nå som eksen flytter ut av skapene der. Sånne garderobeskap er jo ikke så fine akkurat, selv om jeg kjøpte det fineste de hadde på Ikea. En stor kommode har jeg også, må jo ha masse plass til hundeting, pluss luer, skjerf og denslags.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 204
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om det ikke blir en blogg med det første, så kan jeg vel i alle fall lage en tråd. (Og hva har dette på et hundeforum å gjøre? Hallooo, det handler om hvordan Pippin og Symra skal bo i fremtiden!).

Sjefssnekkeren var innom i dag. Han kom med en del materialer, men hadde ikke fått kjøpt taklist. Jeg viste han bildet fra deg Sara (litt lenger opp i denne tråden), og han sa at det var akkurat den d

De var litt sånn da de kom i dag:

Posted Images

Du gjør lurt i å følge med selv ja..

Jeg har mistet troen på håndtverkere etter å ha jobbet i byggevarehandelen noen år. Det fagbrevet er ikke verdt en dritt, nesten så jeg går etter hus hvor folk har pusset opp selv hvis jeg skal kjøpe igjen en dag. Privatpersoner er nøyere.

Men ellers begynner det å se riktig så pent ut! Misunnelig jeg :D

Mm, sant! Jeg har hørt litt av hvert fra rørlegger-kjæresten, og det er litt skremmende at man omtrent må ha kontakter for å være sikker på at man får noen som virkelig gjør en god jobb. For å sitere han: "Det er på ingen måte alle rørleggere jeg kjenner jeg ville brukt selv".

Pippin&Symra: Kjempegøy at du oppdaterer oss! Og så flink du er til å ta tak i ting! Jeg ville sikkert stått og sparket med en fot i bakken og tvinnet litt hår rundt fingeren og spurt veldig forsiktig om de var sikre på at alt var i orden nå. Og hadde de sagt ja, hadde jeg svart "suupert!" og latt det være med det, tvil eller ingen tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm, sant! Jeg har hørt litt av hvert fra rørlegger-kjæresten, og det er litt skremmende at man omtrent må ha kontakter for å være sikker på at man får noen som virkelig gjør en god jobb. For å sitere han: "Det er på ingen måte alle rørleggere jeg kjenner jeg ville brukt selv".

Pippin&Symra: Kjempegøy at du oppdaterer oss! Og så flink du er til å ta tak i ting! Jeg ville sikkert stått og sparket med en fot i bakken og tvinnet litt hår rundt fingeren og spurt veldig forsiktig om de var sikre på at alt var i orden nå. Og hadde de sagt ja, hadde jeg svart "suupert!" og latt det være med det, tvil eller ingen tvil.

Jeg var helt schizofren en stund, for jeg hadde så veldig lyst til å tro på dem, det ville jo betydd at peisestua hadde vært ferdig nå. Men tanken på å sitte og fryse på den stua resten av mitt liv gjorde at jeg fikk ræva i gir. Den feilen de gjorde ville betydd at denne stua ble et kjøleskap som det ville kostet en formue å holde noenlunde varm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da elektrikeren hadde gått i går ettermiddag så kom jeg plutselig på at jeg glemte å si at det ikke skulle være varmekabler langs den ene veggen, for der skulle det stå et garderobeskap. Jaja, da får eksgubben ta med seg det garderobeskapet, det er nemlig allerede innkjøpt. Og jeg får satse på knagger og stumtjener i stedet. Jeg får jo plass til jakker som ikke er i bruk oppe nå som eksen flytter ut av skapene der. Sånne garderobeskap er jo ikke så fine akkurat, selv om jeg kjøpte det fineste de hadde på Ikea. En stor kommode har jeg også, må jo ha masse plass til hundeting, pluss luer, skjerf og denslags.

Jeg tror det blir mye finere uten det store skapet. Jeg vet ikke om jeg ville hatt den høye kommoden der heller (den kan jo stå oppe på mellomrommet eller gjesterommet). Den er litt for ruvende for den lille gangen, siden den er såpass høy. Jeg ville heller hatt veggmonterte hyller med kurver eller bokser, og kanskje en lav kommode med noen skuffer. Da vil rommet føles mer luftig og større. :)

Kanskje litt slik:

IMG_2378%5B4%5D.jpg

10178001_country_entre_benk.jpg

3juli+001a.jpg

Noe slikt kunne du jo også gjort med de smale høye vinduene på gangen:

20090907-huset-entre-3_52307229.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det blir mye finere uten det store skapet. Jeg vet ikke om jeg ville hatt den høye kommoden der heller (den kan jo stå oppe på mellomrommet eller gjesterommet). Den er litt for ruvende for den lille gangen, siden den er såpass høy. Jeg ville heller hatt veggmonterte hyller med kurver eller bokser, og kanskje en lav kommode med noen skuffer. Da vil rommet føles mer luftig og større. :)

Kanskje litt slik:

IMG_2378%5B4%5D.jpg

10178001_country_entre_benk.jpg

3juli+001a.jpg

Noe slikt kunne du jo også gjort med de smale høye vinduene på gangen:

20090907-huset-entre-3_52307229.jpg

Du har gode ideer som vanlig du vøttu. Jeg likte ideen om vegghyller i stedet for skap og kommode. Fint med noe å sitte på når gamle damer skal knytte skoene sine også!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh sånn vegghylle med kroker under vil jeg også ha, passer perfekt i "kroken" min i gangen. Var det på en nettbutikk?

Det er fra en blogg . Den var visst hjemmesnekra, men knaggrekkene er fra Ikea så du kan sikkert kjøpe hvit hylle derfra også, og lage det likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er altså mitt nye peisestuetak, denne gangen med ventilasjonssjikt og vindsperre over isolasjonen:

5mai001.jpg

Og her er dagens nyvinning, verandadør på spisestua!:

5mai012.jpg

Denne døra ble faktisk veldig fin her! Den gamle var schtøgg!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mangler det bare lister på peisestua eller? Johoo! Snart kan det innredes :)

Verandadøra var skikkelig fin. Husker ikke lengre hvordan den gamle så ut jeg? Den var uten småruter kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mangler det bare lister på peisestua eller? Johoo! Snart kan det innredes :)

Verandadøra var skikkelig fin. Husker ikke lengre hvordan den gamle så ut jeg? Den var uten småruter kanskje?

Det skal males et strøk til på veggene og i taket på peisestua, så skal gulvet oljes og peisen repareres og males, og så er det lister og vinduskarmer. Men jeg tror dette kommer til å gå raskt, de polske doozerne kommer jo gjerne mange i slengen.

Den gamle verandadøra hadde bare et stort vindu uten sprosser ja. Og i det ene hjørnet av vinduet vokste det en mosedott! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle hatt noen slike polske doozere jeg og! :)

Har dere satt en ferdigstillelsesdato, eller blir det når det blir? Uansett ikke lenge igjen nå, det blir kjempefint!

Nei, vi opererer ikke med ferdigstillelsesdato. Det lønner seg for snekkerfirmaet å være effektive slik at de kan begynne på nye oppdrag (de har masse å gjøre!), derfor trenger vi ikke noen avtale om det. Ferdigstillelsesdato er vel mer aktuelt når det er lite å gjøre for håndverkere.

Det går faktisk fortere enn jeg trodde. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å forstå hvorfor folk blir splitter pine gale og suicidale av å bygge hus. Nå tar to snekkere ned den nye himlingen i gangen fordi den ikke er riktig laget. Jeg trodde ikke det var så ille, men det var det visst likevel. Jeg har bestemt meg for at dette firmaet ikke skal ta hovedtaket og verandaen med lekkasje i gulvet. Jeg er bare nødt til å finne håndverkere som gjør arbeidet fagmessig med en gang. Det jeg ikke har klart å finne ut er om de ikke vet hvordan det skal gjøres, eller om de bare ikke gidder å gjøre det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal si jeg liker ideene og stilen til Sara :D

Og de håndtverkerne ville jeg ikke brukt nei.. Håper du finner noen du kan stole på og som ikke koster skjorten. Hva med han snekkernaboen?

Utover det må jeg si det blir veldig fint hos deg :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har de jobbet mest ute med etterisolering, ytterkledning og skifting av noen flere vinduer. Men i dag tok de en tørn på peisestua igjen. De har spaklet, slipt og malt vegger og oljet gulv.

Akkurat nå ser det sånn ut:

18mai12001.jpg

Nå gjenstår bare et strøk gulvolje til, pluss gulvlister. Og peisen da, den skal repareres og males, men det tror jeg er raskt gjort. I dag har jeg kjøpt gardiner også. Takket være Breton fant jeg mørk lilla gardiner i lin, det var akkurat det jeg ville ha og ingenting annet, så det var bra det var mulig å framskaffe! Gardinstenger har jeg også kjøpt. Nå nærmer det seg innflyttingskaffeslabberas på peisestua!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi flyttet inn i huset vi bor i nå har vi funnet ut av viktigheten av godt rykte og anbefaling fra venner. Vi prøver å ikke leie inn noen vi ikke vet noe om, men sjekker heller rundt med folk vi kjenner, hvem de er fornøyde med osv.

Er dødslei av folk som ikke holder avtaler og ikke leverer avtalt produkt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å forstå hvorfor folk blir splitter pine gale og suicidale av å bygge hus. Nå tar to snekkere ned den nye himlingen i gangen fordi den ikke er riktig laget. Jeg trodde ikke det var så ille, men det var det visst likevel. Jeg har bestemt meg for at dette firmaet ikke skal ta hovedtaket og verandaen med lekkasje i gulvet. Jeg er bare nødt til å finne håndverkere som gjør arbeidet fagmessig med en gang. Det jeg ikke har klart å finne ut er om de ikke vet hvordan det skal gjøres, eller om de bare ikke gidder å gjøre det skikkelig.

Usj.. Vi har unngått selvmordstankene, men det er vel helst fordi vi har vært for slitne til å tenke så langt :P

Etter vi flyttet inn i huset vi bor i nå har vi funnet ut av viktigheten av godt rykte og anbefaling fra venner. Vi prøver å ikke leie inn noen vi ikke vet noe om, men sjekker heller rundt med folk vi kjenner, hvem de er fornøyde med osv.

Er dødslei av folk som ikke holder avtaler og ikke leverer avtalt produkt!

Såvidt jeg vet fikk Pippin&Symra anbefalt dette firmaet. Innimellom har man bare skikkelig uflaks, kanskje har de hatt nye folk hos henne pga stor oppdragsmengde, feks. Dritkjipt å være kunden oppi slikt, men de har jo iallefall rettet opp etter seg, uten å lage større bråk av det.

Edit; glemte å si at peisestua ser kjempefin ut! Nesten helt ferdig jo :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi flyttet inn i huset vi bor i nå har vi funnet ut av viktigheten av godt rykte og anbefaling fra venner. Vi prøver å ikke leie inn noen vi ikke vet noe om, men sjekker heller rundt med folk vi kjenner, hvem de er fornøyde med osv.

Er dødslei av folk som ikke holder avtaler og ikke leverer avtalt produkt!

Det er veldig viktig ja! Dette snekkerfirmaet har pusset opp badet til broren min, og han var veldig fornøyd med dem. I tillegg leste jeg fire positive anmeldelser av dem på nett. Problemet er at polske firmaer ofte får positiv kritikk fordi de er raske, billige og veldig proffe på pene overflater, mens de ikke alltid har full oversikt over norsk byggeskikk. Dette firmaet har våtromssertifisering og mye erfaring med bad, derfor var broren min fornøyd. Jeg skulle jo bruke dem til litt andre ting. Jeg har i ettertid forstått at polakker ikke alltid har all verdens greie på fuktsikring, Polen har jo et mye tørrere klima enn vi har. Jeg er heldig som har eksgubben boende her for tiden, han har litt greie dette, så han kan sjekke litt og si til meg hva jeg må si til dem, kontrollere at de gjør det de skal etc. Det ser ut til at de gjør bra arbeid med vinduer og ytterkledning, og når bare himlingene ble riktige så blir det innvendige arbeidet veldig pent og skikkelig gjort. Men oppe på taket vil jeg ha et annet firma, og det har jeg sagt til dem. Jeg tror jeg har en avtale med et firma som skal gjøre det etter sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har de jobbet mest ute med etterisolering, ytterkledning og skifting av noen flere vinduer. Men i dag tok de en tørn på peisestua igjen. De har spaklet, slipt og malt vegger og oljet gulv.

Akkurat nå ser det sånn ut:

18mai12001.jpg

Nå gjenstår bare et strøk gulvolje til, pluss gulvlister. Og peisen da, den skal repareres og males, men det tror jeg er raskt gjort. I dag har jeg kjøpt gardiner også. Takket være Breton fant jeg mørk lilla gardiner i lin, det var akkurat det jeg ville ha og ingenting annet, så det var bra det var mulig å framskaffe! Gardinstenger har jeg også kjøpt. Nå nærmer det seg innflyttingskaffeslabberas på peisestua!

Så innmari fint, da! Veldig fint.

Hva slags gulv endte du opp med? Og pris pr kvm sånn circa? Om jeg ikke er for frekk da. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innmari fint, da! Veldig fint.

Hva slags gulv endte du opp med? Og pris pr kvm sånn circa? Om jeg ikke er for frekk da. :icon_redface:

Det er heltre furu. Selve plankene er ganske brede, det synes nemlig jeg er fint. Jeg må visst tilstå at jeg husker ikke kvm-prisen og finner ikke kvitteringen i farta. Det eneste jeg vet er at det ikke var av det dyreste furugulvet og ikke av det billigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så vakkert. Men bare vent dere! De store vinduene på spisestua er litt dumme, men de er såpass nye at jeg ikke bytter dem ut nå. Men jeg har en liten plan. Man kan jo snekre en .... hva skal man kalle det? Et eller annet så de blir litt sånn:

sprosser2.jpg

Vet ikke om du har gjort noe med vinduene, men her i leiligheten jeg bor i har vi slike ruter på vinduene (bare over hele da). Selve rutenettet om jeg skal kalle det for det, kan taes av, altså kan man velge om man vil ha store åpne vinduer, eller koselige ruter, i tillegg til at det er veldig praktisk når man vasker utsiden. Da slipper man en og en firkant, men bare klikker av rutene, og tar hele i en sveip.

Det jeg ikke vet er om det kan ettermonteres dersom det ikke er lagt opp til det.

Ellers syntes jeg det begynner å bli riktig så flott :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...