Gå til innhold
Hundesonen.no

For høy kroppstemperatur om natta


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ja, litt sær problemstilling, men la gå!

Jeg sliter med at jeg er alt for varm om natta. Selv om vinduene er åpne og det er gjennomtrekk i rommet ligger jeg i senga og er som er varmeovn.

På dagtid har jeg "normal" kroppstemperatur, dvs. jeg er ikke noe spesielt varm av meg, absolutt ikke den som går i tskjorte og shorts i 15 grader, hehe.

Det er surt fordi det gjør det vanskeligere å sovne (er ukomfortabel). Er akkurat som om sekundet jeg kler av meg og legger meg i senga, DING, så skrus varmeovnen på.

Typen vil ikke kose i senga fordi jeg er ubehagelig varm. Jeg kjenner jo også det om jeg kommer borti huden hans med f. eks beinet mitt, at jeg er ekstremt varm i forhold til hans hud.

Har vært sånn ganske lenge nå, jeg vil si kanskje opp mot 1,5-2 år men det ble verre i fjor.

Kan det ha noe med madrassen å gjøre? Altså f. eks om madrassen er veldig "tett" eller puster lite så stenger jeg varmen inne mellom meg selv og dyna (typen har ikke samme problemet) ?

sleep_problems.jpg

Edit: Har lest på noen forum at det kan være en kombinasjon av madrassen og rett og slett at jeg gir fra meg mye varme. Noen linket til en vifte som blåser inn under lakenet:

http://www.brookstone.com/bed-fans#ReviewHeader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk jeg ville nevnt det til legen jeg, høes ut som om kroppen din ikke regulerer seg riktig lengre :) Madrass kan ha mye å si, og mange produsenter har pustende/temperaturregulerende madrasser. Men du burde allikevel greie å kvitte deg med varmen om du ligger uten dyne. Pass på å lukk ute varmen på dagtid, så blir det enda svalere når du først åpner vinduet om kvelden- om det er varmt hos dere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må sove med dyne, klarer ikke å sove om jeg bare ligger der uten noe over meg :aww:

En annen fyr sa han sover på sånn billig luftmadrass og det funker bra. Vet ikke hvor stas det blir med dobbelseng med en luftmadrass oppå da, haha.

Skal ha igjen gardinene i hele dag, det har vært varmt i en uke nå, men er overskyet idag. Virker ikke som utetemperaturen tar det bort, jeg er supervarm på vinteren også, selv med vinduet oppe. Det er mer behagelig da, det er det :)'

Edit: Pippin&Symra: Ja, litt tidlig med overgangsalder kanskje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Har samme problemet, og har hatt det siden jeg var liten.

For meg hjelper det med lette sengetøy. Jeg får ikke sove uten å ha en dyne liksom. De glatte veldig tette stoffene er håpløst, for meg fungerer det med krepp sengetøy og jersey laken (ikke flanell).

Også en dyne av GOD kvalitet. Min kostet 1000,- og er en termodyne. Sliter ikke med den, med mindre det er midt på sommeren da ;) Før kunne jeg renne bort av en billig sommerdyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe av samme problematikken, er stort sett kaaaaald når jeg legger men, men plutselig koker jeg. Sove med teppe eller uten noe blir for kaldt, men med dyne kan bli fryktelig varmt. Går stort sett fint om rommet ellers er kaldt nok da. Og så har jeg til tider den motsatte problematikken, da spesielt om jeg sover alene og det er kaldt i rommet, kroppen greier rett å slett ikke å varme seg opp nok før etter flere timer :brr:

Kan forøvrig anbefale, dobbel i både høyde og bredde, luft madrass. Vist du ikke har noe mellom madrassen og lakenet er det kaaaaaldt å ligge på. Nesten som å legge seg direkte på gulvet, bare at gulvet aldri blir varmt. Et teppe i mellom er perfekt for meg, en dyne i mellom blir for varmt igjen.

Red: Jeg har forøvrig også eksem, så det å bli for varm er fryyyktelig slitsomt da jeg klør noe helt forferdelig i tillegg da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her. Kjæresten orker ikke ligge inntil meg, jeg er febervarm selv om jeg er frisk, og selv om jeg fryser! Gah! Mitt beste tips er å ha føttene utenfor dyna :lol: Det var vrient for meg å venne meg til, for jeg har en liten fobi for bare tær utenfor sengekanter (monstre under sengen :frantics: ), men det hjelper til en viss grad ... Jeg har vært sånn iallefall i en tre-fire års tid tror jeg, men jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det annet enn litt sutring fordi jeg ikke får ligge tett inntil som en liten kattunge.

EDIT: Leste en gang til - jeg har visst ikke HELT samme problemet, for jeg er ofte ikke varm inni meg, bare glodvarm på huden. Jeg pleier å si det er fordi jeg er så heit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet, og har hatt det siden jeg var liten.

For meg hjelper det med lette sengetøy. Jeg får ikke sove uten å ha en dyne liksom. De glatte veldig tette stoffene er håpløst, for meg fungerer det med krepp sengetøy og jersey laken (ikke flanell).

Også en dyne av GOD kvalitet. Min kostet 1000,- og er en termodyne. Sliter ikke med den, med mindre det er midt på sommeren da ;) Før kunne jeg renne bort av en billig sommerdyne.

Hjelper ikke å bruke 1000kr på en dyne så lenge det er en thermodyne. En thermodyne kan aldri måle seg med en dundyne. Ville heller gått for en god dundyne sammen med et sateng eller krepp sengesett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hjelper ikke å bruke 1000kr på en dyne så lenge det er en thermodyne. En thermodyne kan aldri måle seg med en dundyne. Ville heller gått for en god dundyne sammen med et sateng eller krepp sengesett :)

Vel når man ikke tåler dun så hjelper det, det er en allergi dyne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel når man ikke tåler dun så hjelper det, det er en allergi dyne ;)

Er veldig få personer som er allergiske mot dun da. For å være allergisk mot dun må man ha allergi mot fjærkre og det er veldig sjeldent. Er flere dundyner som er anbefalt av Norges Astma- og Allergiforbund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Er veldig få personer som er allergiske mot dun da. For å være allergisk mot dun må man ha allergi mot fjærkre og det er veldig sjeldent. Er flere dundyner som er anbefalt av Norges Astma- og Allergiforbund.

Jeg begynner klø uansett kvalitet på dundynen. Så jeg stoler mer på det enn hva Astma og Allergiforbundet mener ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har gått helt over til dundyne både på sommeren og på vinteren og syntes det er helt topp kan ikke tenke meg å bytte tlbake. Nå så koker ejg ikke lengere men det gjorde jeg før og da var det føtter ut av dyna og det å våkne opp svett. Jeg har en tendens til å svette i løpet av natta fordi jeg pakker meg inn for godt når jeg sovner og blir liggende stille. Da har jeg funnet ut at silke pysj er bra. Altså ikke en etterligning men ekte silke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en kjempegod dyne i Norge, sånn dyr helårs dundyne. Den var god både på sommeren og vinteren. Nå har vi noe billige bomullsgreier tror jeg, sånn standard engelsk dobbeldyne.

Heldigvis svetter jeg ikke, får bare ekstremt varm hud og kjenner meg også varm. Ikke sånn varm jeg føler meg når jeg f. eks har feber, heldigvis :) Våkner noen ganger og puster veldig mye/tungt fordi det føles som om jeg ikke får nok oksygen pga. jeg er veldig varm.

Skal prøve litt forskjellig som er nevnt i tråden her når jeg får litt penger jeg kan bruke på sånt :) Første investering blir nok nytt sengesett, to forskjellige. Alt vi har nå er bare flat standard bomull, både trekk og laken.

...ooog det minner meg på at jeg skal gå og lukke døra på soverommet nå og åpne vinduene der så det blir kaldt før vi legger oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å bruke 1000kr på en dyne så lenge det er en thermodyne. En thermodyne kan aldri måle seg med en dundyne. Ville heller gått for en god dundyne sammen med et sateng eller krepp sengesett :)

Jeg har motsatt erfaring, jeg blir altfor varm i dyndyne (men jeg eeeeeeeeeeeeeelsker vekta dens) mens thermodyna mi er mye bedre. Det som hjalp meg mest var å få pute og overmadrass i Tempur, da det leder vekk kroppsvarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...