Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg vil sykle med hunden min! :)


Recommended Posts

Jeg har springer, men jeg bruker ikke denne når jeg sykler med Nora. Da bruker jeg bare en trekkline med strikk i på 2-3meter som jeg binder fast i den stangen som går opp til styret. Spenner hunden foran i en duganes sele og sykler :) Men ville begynt rolig. Ikke sykle i 1 time første gangen. Det kunne hvert fall ikke jeg gjort, fordi hun min drar så mye at hun er skutt etter 10-15 minutter. Også er det viktig å varme opp først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs, jeg har enten hunden festa i strikkline i styret, da får den gå foran og trekke, ellers holder jeg bare i båndet og den får springe på siden, jeg foretrekker iallefall det på store hunder.. Ellers får du kjøpt springer bla på hund som hobby, og sikkert alle andre hundeforetninger her i byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når hunden springer forran så er det bra å ha en som vil springe forran. Det er nok av dem som har fått strikken/bandet i hjulet og tryna stykt. (effektiv brems<) Her er noe som gjør at strikken ikke går i hjulet http://www.seleverkstedet.no/Sider/andreprodukter08.htm

Har ikke testet den men så fort jeg får sykkelen på vegen skal den på. Har springer og har brukt den i mange år. Syntes det har vært litt vel vågalt med bare band men mine har da stortsett likt godt å trekke og gjerne så fjera på springeren har blitt godt bøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke sele, og ikke halsbånd. :)

Har sett en person falle på sykkel hvor hunden var koblet i halsbåndet. Var nesten sikker på at nakken knakk..

I springer eller generellt? Jeg har mine i halsbåndet når de ikke skal trekke, men fordelen med og ikke ha de i springer er jo bla at man bare kan slippe båndet om man skulle tryne eller noe..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst når hunden er festet til sykelen, tenkte jeg på :) Men jeg ville brukt sele uansett, jeg da :P Tilfelle rottefelle. Samme når det er glatt, så bruker jeg alltid sele. Fordi jeg har rykket noe vakent i halsbåndet når jeg falt og dyret var i bånd.. :/

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg og Kiwi vært på vår aller første sykkeltur i dag med blandete følelser.. Alt fra "jipppiii" til "neeeei" ... Hadde på henne selen og hold henne bare i båndet med hånden. Når hun trakk foran sykkelen gikk det fint (syklet sakte) men båndet gikk i hjulet flere ganger. Når hun sprag/gikk på siden trakk hun ofte ut i grøfta... so did I :D hehe.. så å sykle uten springer blir for oss totalt uaktuelt.... :P Men hvordan blir det når hunden trekker ut til siden i springer, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Av utvalget synes jeg den orginale springeren er bra men,er dessverre ikke alle sykkler den passer helt bra til.Eller min er festet på stanga til setet ingen problem;)Synes det båndet og sikkerhetsutløseren som følger med er pinglete så har byttet ut det da.

Startet små turer når mi var 14 mnd så mere turer etter røntgen av hofter og albuer ved 18 mnd.De første turene trakk hun som en gal men,gikk fort over til rolig springing.Akkorat hjem fra en sykkeltur her også er stort sett bare i springeren ved veien eller løs mi da.

Det er jo en ganske så solid fjær på springeren så tåler ganske bra trekking mot siden.

Lykke til på neste sykkeltur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har springer fra år .... ja gammel er den. HAr vært fornøyd fjera har vært bøyd og jeg bare bøyde den tilbake, den sikkerhetsdingsen er der for at den skal ryke når dere kommer på hver deres side av et tre. Men du ser lenge før når den blir dårlig da blir det en hvit strek tvers over. Lina som fulgte med holdt i mange år og jeg startet med en flat som trakk godt den første mila, såpass at jeg nesten ikke syklet. Nå har jeg ei flaggline og karabinkrok i springeren og løpevillige hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kasta sikrehetsgreia til springeren etter at den røyk 2 ganger på første tur.... Min springer er fra tja... 94? og den er fortsatt like god ;) Bruker vanlig tau og en karabinkrok på min springer.

Nå sykler jeg med hundene foran sykkelen, men det begynte jeg ikke med før jeg hadde to. Har sånn sykkelstang fra seleverkstedet som lijenta linket til lenger opp. Men må alikevel passe på at lina er stram da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg trener hunder foran sykkel, bruker jeg magebelte og snørekjøringsstrikk jeg :) og to SH foran. Må passe på at lina er stram.

om hunden ikke trekker mye, er springer fin. Hvis hunden trekker en del, blir det så "skjevt trekk" fra siden...

sykkelstang fra seleverkstedet er en fin oppfinnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Pass på at det er plass til springer på syklen din, om det blir den du velger :) Det er ikke alle sykler den passer på.

Når hunden springer forran så er det bra å ha en som vil springe forran. Det er nok av dem som har fått strikken/bandet i hjulet og tryna stykt. (effektiv brems<) Her er noe som gjør at strikken ikke går i hjulet http://www.seleverks...produkter08.htm

Har ikke testet den men så fort jeg får sykkelen på vegen skal den på. Har springer og har brukt den i mange år. Syntes det har vært litt vel vågalt med bare band men mine har da stortsett likt godt å trekke og gjerne så fjera på springeren har blitt godt bøyd

Det går helt fint å få båndet inn i hjulet med den der også. Oppskriften er impulsiv terv som stort sett løper fint forran, men i løpet av et tiendelssekund får ideen at den skal snuse på andre siden av veien og handler i samme tiendelssekund :P Båndet blir dratt inn i forhjulet, forbremsen dratt av og skjermen på forhjulet herpa. Men bortsett fra det syns jeg den stanga funker veldig fint. Du får båndet opp og vekk fra hjulet, og så lenge hunden trekker sånn ca rett frem går det veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...