Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Har ei Yorkshire Terrier her som driver å føder...det vil si temraturfall hele går og i morrest.

Utover dagen idag ble tempraturen høyere og kl.12.45 gikk vannet...

Ringte dyrlegevakta etter to timer da jeg har lest på nett at den første valpen skulle ha kommet etter 2 timer når vannet har gått...!

Jeg har aldri vært med på at en hund har født før men har lest opp og ned på nettet i flere dager..uker.

Jeg fikk beskjed ifra ho om at det kunne gå 4 timer..10 timer...o.s.v ...

Men at jeg skulle ringe hvis hun fikk veer og ikke valpen var kommet på en halvtime

Noen som har peillig ?

Begynner å bli redd for valpene og hunden...

• Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synnes du er utrolig flink til å forklare meg alt hvordan ting skal gjøres etter et keisersnitt,har lett etter noe sånt på nett men synnes forklaringen din er det beste jeg har lest/fått Så det skal

Mamman vil fortsatt ikke vite av valpene sine men har greid å fått til 3 sikkelige ganger der jeg har holdt henne nede og lagt valpene til henne..alle har hatt vær sin pupp Siste gangen gikk jo helt

Det er ikke uvanlig at tisper etter et keisersnitt ikke tar seg av valpene med en gang - de forstår ikke hva de ska, fordi det er en del hormoner som styrer disse instinktene gjennom fødselen - så ute

Skrevet

Du skal ikke vente lenger enn ca 2-3 timer med å ringe vet etter vannet har gått..

Jeg ringte vet etter 2 timer men fikk beskjed om at jeg skulle bare vente...at det kunne gå 4-10 timer før første valp kom...

Ringte vet nå nettopp å nå er det 4 1/2 timer siden vannet gikk...å ingen veer enda.... fikk beskjed om å ringe tilbake om en time hvis ingenting hadd skjedd å da kunne vi få komme på dyrlegevakta som var idag tydligvis 1 time unna her ...

Skrevet

Ingen andre klinikker i nærheten? Jeg synes at om du selv er bekymret så er det en ekstra grunn til å være påståelig om å få se veterinæren så snart som mulig. Tenk så trasig om du plutselig mister hunden din OG valpene fordi veterinærene ikke vil arbeide på en lørdag

Skrevet

Vi har en dyreklinikk 10 min unna oss men den dyrlegen tar ikke telefonen.Prøvd å ringe flere ganger...han har heller ikke vakt det er det hun som jeg har snakket med som har.

Skal starte med å pakke ned det jeg trenger til en evt fødsel på tur dit...å har hun ikke begynt med pressveer innen 20 min så kjører jeg...

Skulle ønske vi hadde hatt flere muligheter når det gjelder dyrlege her jeg bor :(

Skrevet

Vi har en dyreklinikk 10 min unna oss men den dyrlegen tar ikke telefonen.Prøvd å ringe flere ganger...han har heller ikke vakt det er det hun som jeg har snakket med som har.

Skal starte med å pakke ned det jeg trenger til en evt fødsel på tur dit...å har hun ikke begynt med pressveer innen 20 min så kjører jeg...

Skulle ønske vi hadde hatt flere muligheter når det gjelder dyrlege her jeg bor :(

Kjør NÅ.

Skrevet

Kjørte til dyrlegen jeg..som da bor 1 time unna meg og den eneste som var på vakt.

Jeg fikk 3 valg muligheter etter at hun hadde undersøkt hunden.... den ene var å ta med meg hunden hjem får å se om fødselen startet av seg selv...får så å komme tilbake... det andre var å la hunden overnatte til hun å så kunne hun utføre keisersnitt iløpet av natta...eller så var det å utrføre keisersnitt med det samme å jeg kunne komme tilbake å hente hunden å valpene etter 2 timer.

Jeg valgte keisersnitt på hunden :/ Men ihvertfall det ble tatt ut 6 valper med fødsel'svekt på 182 gr, 186 gr ,168 gr , 162 gr , 130 gr og en liten en på 70 gr. Det ble 5 hanner og ei tispe.

Hunde mamma'n vil ikke vite at valpene sine ..ihvertfall ikke enda.... så her har jeg gitt litt sukkervann og litt babymelkerstatning...finnes jo ikke valpemelk her :( så det må vi ivei å kjøpe på mandag..hvis hun fortsatt ikke har tatt imot valpene sine...! håper virkelig disse vakkre skapningene overlever...føler meg litt redd får at jeg ikke skal greie d når ikke mamman vil :( :(

Den lille på 70 gr tror jeg ikke kommer til å overleve da,men han ligger ihvertfall på brystkassen min med dyna rundt...å han lever enda...

Skrevet

Egentlig ikke annet at jeg fikk beskjed om å gi dem sukkervann og melk med en eggplomme eller babyerstatning...hver andre time og prøve å legge dem til moren ....

er førstegangen for meg dette her så føler meg litt usikker ..

Skrevet

Egentlig ikke annet at jeg fikk beskjed om å gi dem sukkervann og melk med en eggplomme eller babyerstatning...hver andre time og prøve å legge dem til moren ....

er førstegangen for meg dette her så føler meg litt usikker ..

Jeg tenkte meg det.

Har du en erfaren oppdretter som kan veilede deg? Eller prøv å få oppmerksomheten fra noen her??

Skrevet

Himmel og hav, så grusomt å sitter der alene! Nesten så man spør hvorfor i all verden! Jeg skal få lov til å ta i mot neste kullet til min fortispe til høsten. Da blir det webcam og åpen tlf altså! For noe slikt orker jeg ikke. Så all min medlidenhet og gratulasjoner til de små, håper mamma'n tar i mot dem litt etter litt og at du har fått deg litt søvn mellom slagene

Er det ikke nokså vanlig at tisper etter keisersnitt bruker litt lenger tid? Mener det har blitt sagt her inne før

Skrevet

Bor på ei øy som heter Hitra et par timer unna Trondheim...hvordan finner jeg oppdrettere da?

Moren vil ikke ha dem...jeg har tvunget henne ned flere ganger å lagt valpene til henne...men hun får helt panikk og nekter helt..hun vil ikke en gang se på dem :(

Hvor stor er sjansen for at de overlever da hvis hun ikke vil hjelpe til ? :(

Skrevet

De må få melk fra moren sin. Hun er liten så du klarer å holde henne nede, fast, men vennlig, slik at valpene får sugd.

Skrevet

Bor på ei øy som heter Hitra et par timer unna Trondheim...hvordan finner jeg oppdrettere da?

Moren vil ikke ha dem...jeg har tvunget henne ned flere ganger å lagt valpene til henne...men hun får helt panikk og nekter helt..hun vil ikke en gang se på dem :(

Hvor stor er sjansen for at de overlever da hvis hun ikke vil hjelpe til ? :(

Går det bra om du holder en valp inntil slik at den får sugd da? Mens du holder både hund og valp? Jeg ville definitivt fortsatt å prøvd, for sjansene til valpene er mye større om de får melk fra moren sin...

Du kan prøve å ta kontakt med Hitra og Frøya hundeklubb, det kan være de vet av oppdrettere eller at noen der har erfaring med avl/kull selv?

http://www.hitraogfroyahundeklubb.com/

Ta kontakt med lederen av hundeklubben pr telefon. Det er verdt et forsøk :)

Jeg ville også tatt kontakt med raseklubben for din rase, fått råd og erfaringer derifra. Det er det nok mange kloke hoder som kan hjelpe deg tenker jeg... Norsk Yorkshire terrier klubb: http://www.nytk.no/

Kanskje du kan ta kontakt med en oppdretter av rasen, få tips og råd derifra?

Hva med oppdretteren av tispa di??

Jeg ville prøvd alt, kontakt en oppdretter av din rase eller en annen rase. Få hjelp, tips og erfaringer fra andre oppdrettere. Lykke til :) Håper det ordner seg!

Skrevet

:( :( huff huff!

krysser fingre og tær for at dette går bra!

synes ikke det høres så hyggelig ut å tvinge valpemor til å amme valpene sine da...men jeg vet ikke hva som er vanlig.

værså snill å hold oss oppdatert!

du må få tak i noe morsmelk erstattning så fort som overhode mulig i morgen!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...