Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og sofa!


Ane
 Share

Recommended Posts

Ja, vi kjøpte jo en tøysofa, da vi flyttet hit i slutten av desember, og ser tydelig at det ikke var et sjakktrekk når Nora får være i sofaen også. Den er nå full i nupper.

Derfor lurer vi nå på om vi skal selge denne sofaen, og kjøpe en skinnsofa, men da lurer jeg på noen ting. Vil ikke klør lage merker og riper i skinnet? Andre negative ting med skinn og hund i sofa? Gidder ikke kjøpe en dyr skinnsofa, om det likevel blir tydelige ødeleggelser.

Hvilken sofa har dere, som har hunden i sofaen? Bra, dårlig med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en billig skinnsofa fra IKEA som har tykt og slitesterkt skinn. Den har det vært hund(er) oppi daglig over flere år, og det er ikke ett eneste merke på den. Jeg har også hatt en god del hundebesøk, og her er det ingen forbud mot å leke i sofaen heller.. Jeg kan ikke si annet enn at det har vært super kvalitet på den skinnsofaen ;)

Jeg vil nok aldri gå tilbake til tøysofa igjen så lenge jeg har hund (eller barn). For det er bare å ta en fuktig klut, så er sofaen god som ny igjen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tøysofa(er) og hundene får lov å ligge i alle, ikke noe problem med nupper. Vi har kun kjøpt brukte sofaer så hva de egentlig kosta som ny/merke vet jeg ikke. Hadde en billig skinnsofa for noen år siden, den ble stygg på 1-2 år, og da hadde jeg bare en hund.

Jeg synes det er kjekt med tøysofa, de er enkle å støvsuge og om (eh, NÅR) de blir møkkete er det bare å ta av trekket å putte i maskina.

Forldrene mine igjen har en 20 år gammel skinnsofa som har holdt seg helt utrolig bra, og den har overlevd et par hunder den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en buesofa i tøy, som stod her når jeg flyttet inn.... Teo er mye i sofa'n, men jeg bruker tepper, så det ikke blir så mye slitasje på selve sofa'n.... Men jeg ønsker meg skinnsofa, men har ikke råd til det akkurat nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en ganske billig sofa fra IKEA med overflate i skinn, den tålte veldig godt klør og diverse bruk av hund og katt. Nå har vi kjøpt en dyrere skinnsofa fra Bolia som har et veldig sterkt og solid skinn. Denne skinntypen blir ikke kald og klam slik billigere skinn kan bli, men jeg synes den lettere får flekker på seg enn sofaen fra IKEA. Håret ble heller ikke liggende i den sofaen slik det blir i Bolia-sofaen, den hadde mer glattere skinn. Men det ble lettere riper i den og den var kald og klam, men var egentlig veldig fornøyd med den sofaen. Bolia-sofaen har jeg ikke sett antydning til riper i, men nå har vi bare hatt den i et halvt år.

Skinnsofaer må behandles jevnlig, det var det eneste negative selgeren på Bolia hadde å si om skinnsofaer. At de trenger mer vedlikehold. Men stoffsofaer må støvsuges ofte, så jeg synes det går opp i opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en arva svart skinnsofa. Skinn blir egentlig litt kult når det er slitt. Min er ikke kul og heller ikke så veldig slitt. Her hopper tre hunder (minst) opp og ned som det passer dem. Sofaen er ikke ny på noen måte. Må ha skinn. Det puster.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vår tøysofa har fått kjempe masse små nupper. Ikke pent! Ses ikke kjempe godt, men jeg tror vi burde hatt skinn istedet, om det er greiere.

Får se om vi kommer over en brukt skinnsofa til en grei pris! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svart skinnsofa fra IKEA og det er det beste i hele verden! Ingen hundehår som sitter fast, bare å dra støvsugeren eller en klut over, så er den gullende ren uansett hva man søler på den! Siden jeg leier og møblene ikke er mine har jeg lagt flispledd på hundedelen, og han foretrekker egentlig det framfor det kalde skinnet. Trur egentlig ikke det ville blitt særlig skrapet opp så lenge klørne er korte og hunden er stor nok til å hoppe ordentlig opp og ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er tøy eller skinn spiller ikke så stor rolle, det som er interessant er kvaliteten. Og høy kvalitet er ikke nødvendigvis den dyreste heller, så det er sagt.

Jeg har to tøysofaer som er 7 år gamle, og begge er helt nuppefrie.

Signeres. Jeg har tøysofa fra Skeidar, som var den billigste de hadde da vi kjøpte for sikkert 8-9 år siden. Men stoffet var klassifisert "hard bruk", og den sofaen er faktisk ganske fin ennå. Putene man sitter på er ikke helt som nye, men stoffet er knapt slitt. Utrolig kjekt å hive trekkene i vask når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sofa koster 4000,- på Jysk og jeg elsker den! Den er faktisk nedsatt til 2800,- frem til 24. mars :) Perfekt hundesofa, og overraskende god å sitte i mtp prisen.

Det er ikke ekte skinn, og den tåler godt hundeklørne fra mine tre :)

Har hatt den i snart ett år og det er ingen riper i den etc.

http://resources.jys...611008/WEB/1003

53_-963983352_hoved.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mikrofibersofa med avtagbart/vaskbart trekk, genialt! Har hatt sofaen i 6-7 år og hunden i snart 3 (i tillegg til to katter i snart 5 år), og ser ingen grunn til å skifte ut sofaen i noen naer fremtid. Sofaen er i tillegg lys beige..

Jeg hadde ikke giddet bruke penger på dyr skinnsofa når man skal la hunden vaere i sofaen, da hadde jeg i så fall heller gått for en billigere skinnkopi.

Edit: Sånn sofa har jeg, IKEA Tylösand:

42611.jpg

Edit2: Har vasket trekkene 3 ganger tror jeg, så er ikke sånn at de trengs vaskes i hytt og pine heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sofa koster 4000,- på Jysk og jeg elsker den! Den er faktisk nedsatt til 2800,- frem til 24. mars :) Perfekt hundesofa, og overraskende god å sitte i mtp prisen.

Det er ikke ekte skinn, og den tåler godt hundeklørne fra mine tre :)

Har hatt den i snart ett år og det er ingen riper i den etc.

http://resources.jys...611008/WEB/1003

53_-963983352_hoved.jpg

Den har jeg lett etter! Må ha! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Har i grunnen altid hatt skinnsofa og hund og ja det kommer det fortsatt til å være hos meg. Den første var kjøpt brukt (hadde den i ca 15 år) og den andre har levd her i ti år i hvertfall den holder seg bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skinnsofa fra skeidar, betalte vel en pakkepris på 7000,- ca for. 4 år siden, jeg hadde håpet det skulle blir riper og div i den når vi fikk Leo, jeg vil nemlig ha ny siden vi flyttet, men neida, den tåler raptusser, beintygging, klør, og når han kommer i rasende fart, våt og skitten og legger seg til rette i sofaen, er det bare å tørke over med en klut etterpå ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en skinnsofa som jeg kjøpte på Skeidar for maaange år siden, den er nesten like fin.

Har et pledd på sitte delen og Chicka ligger rolig i sofaen når hun ligger her.

Chicka og en Dalmis kamerat fikk skikkelig raptus oppi sofaen en gang uten at de fikk lov til det, den tålte det også, fikk et par riper, men ikke sånne stygge, heldigvis.

(her ligges det rolig i sofaen, er ikke lov å leke oppi den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på riper hjelper det og om du filer kantene på klørne etter du klipper så de ikke har skarpe kanter. Brukte teppe over der hundene lå tidligere, men nå når en har fått påvist allergi er ikke det lenger en så veldig god ide. Men sliter man ikke med det er jo det en mulig løsning og, her har de ihvertfall stort sett sine favorittplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi en sofa som var ganske dyr, da vi rett og slett ikke fant noe billigere som vi likte.

Kvaliteten har vist seg å være super.

Kan se ripete ut om hundene har herja med nyklipte klør, men om man tørker over med en klut forsvinner ripene.

Synes det er praktisk med skinn når man har 4 hunder.

Før denne hadde vi to rimelige 3-setere i stoff.

De hadde vaskbart trekk, og makan til slitesterk sofa skal man lete lenge etter.

Jeg vaska de OFTE i maskinen gjennom mange år, og da vi bytta den ut gav vi de til søstra mi.

Nå må de vel være rundt 10-12 år gamle, og det er jammen ikke mye slitasje å spore.

Farven på trekkene er også fortsatt lik den delen av sofaen som aldri har vært i vaskemaskinen.

Så billig er ikke alltid dårlig nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...