Gå til innhold
Hundesonen.no

By kontra bygd - levekostnader


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

...og da kjenner jeg at jeg må lage tråd...

Det er ingen som helst grunn til at folk i distriktene skal tjene det samme som oss i byen.

Det er langt lavere levekostnader på bøgda, derfor bør også lønningene være lavere.

Og slik er det faktisk til en viss grad..

Say what?

Ja, jeg har bodd på bøgda, og jeg har bodd midt i Oslogryta, nå bor jeg i hva jeg vil definere som en mellomting et kvarter med sykkel fra Oslo sentrum.

De utgiftene du prater om er bagatellmessige i forhold til fordelene av rimelig bolig og andre fordeler med å bo på bøgda.

Mener du helt oppriktig at mat er dyrere på Toten enn i Oslo? Jeg antar at man har Kiwi eller Rema1000 der og.

Klær bør ikke være dyrere på bøgda enn i byen, det finnes det ingen som helst rasjonell grunn for. Jeg mistenker dette for å være tull.

Hvor mye dyrere mener du strømmen er? Og drivstoffet? I Oslo kostet det i går ettermiddag over 15,- pr. liter bensin.

Fakta er at det er billig å leve på bøgda og dyrt i byen..

Jeg bor på bøgda, og jeg har bodd på bøgda i hele mitt liv. Jeg har jobbet i Oslo, men nå jobber jeg jaggu på bøgda også. Men jeg tjener like mye nå som jeg gjorde når jeg jobbet i Oslo, og hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg ikke klart meg.

Når jeg for noen år siden skulle flytte så sjekket jeg priser på leiebolig herfra og til Oslo (øst), det var særdeles liten diff i leieprisene - stort sett så var leieprisene de samme. Selvsagt fantes noen rimelige alternativer her ute, men de fantes i Oslo også - blant annet så jeg på ett lite hus i en hage hvor leieprisen kun var 4500,-. Jeg valgte imidlertid å bo litt lenger ut på bøgda og fikk da litt høyere leie.

Det er ikke noe billigere å bo på bøgda enn i by'n - strøm koster det samme, ofte får man høyere strømregning fordi man ikke nyter godt av å bo i blokk og deler varme vegger med naboer og dermed må man fyre mer. På min 55 kvm leilighet har jeg strømutgifter på kr 1500,- pr måned - og da bruker jeg minimalt med strøm.

I tillegg er man ofte avhengig av å ha bil når man bor på landet, ene og alene fordi kollektivtilbudet ikke er så innmari bra de fleste steder. Ergo påløper langt mer kostnader enn en byboer trenger fordi han/hun kan reise kollektivt dit de skal omtrent når de vil.

De første fire årene jeg bodde for meg selv bodde jeg ordentlig på landet, jeg jobbet i Oslo og jeg var prisgitt en buss som gikk halv syv hver morgen til Oslo og en som gikk kvart over fire hjem igjen - det var de to eneste bussene som gikk faktisk så missa jeg bussen så måtte jeg bli hjemme, alternativt gå 5 kilometer til E18 å ta buss der som gikk annenhver time..

Til sammenligning måtte jeg også busse/trikke videre i Oslo for å komme til jobben - og der gikk det hele 5 buss/trikker i kvarteret i rett retning.

Det finnes ingen grunn til at man skal tjene mindre fordi man bor på bøgda rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Klart det er dyrt å bo i byen! Man må jo ha; Hytte, helst både ved sjø og fjell. Det nyeste sportsutstyret hvert år, + påmeldingspenger til Birken. Både på sykkel og ski. Minimum to sydenferier i

Jeg konstaterer at Bygda = 30 min sykkeltur utenfor bykjernen av Oslo. Det er jo et greit utgangspunkt. Jeg skjønner jo også da at "noen" kanskje burde ta seg en tur nord for Sinsenkrysset før man dør

Opprinneleg diskusjon: http://hundesonen.no...73#entry1243873 Nokre meiningar ser eg ikkje vitsen i å diskutere mot. Eg kosar meg heller med å få styrka alle mine fordommar mot byfolk (som no bu

Jeg flyttet på bygda for noen år siden. Jeg tjener mindre her enn da jeg bodde i byen. Selve huset var mye billigere her på landet kontra i byen så der sparer vi jo en god del med tanke på boliglån. MEN det er en syyykt dyr eiendomsskatt her, en av de høyeste i landet. Og bensinen er dyrere her, og vi er helt avhening av biler ( 2 stk pga 2 personer) for å kunne bo her, da det ikke går busser. Og det er lange avstander og man bruker mye mer bensin pga det. Vi har ingen valgmuligheter med tanke på konkurrenter, og matbutikkene er kun coop marked som er helt j*vlig dyre. Nærmeste by er nesten 4 timers kjøring unna. Man kan ta båt, men det er nesten like dyrt som å kjøre bil. Så egentlig skjønner jeg ikke hvorfor lønningene er lavere her, når det generellt sett er dyrere å bo her. Skulle tro småkommunene ønsket å beholde folket og unngå utflytting, og da skulle det vært mer enn billige hus å tilby.

Men igjen, så bor man jo frivillig her da. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinneleg diskusjon:

http://hundesonen.no...73#entry1243873

Nokre meiningar ser eg ikkje vitsen i å diskutere mot. Eg kosar meg heller med å få styrka alle mine fordommar mot byfolk (som no bur i ein mellomting mellom by og land, nemleg 15min sykling frå Oslo sentrum. L O L :rolleyes2: ).

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan skrev:

Klær bør ikke være dyrere på bøgda enn i byen, det finnes det ingen som helst rasjonell grunn for. Jeg mistenker dette for å være tull.

Jeg ser for meg at det er dyrere med klær på bygda. Det er jo ikke noen selvfølge at det finnes H&M eller andre billigkjeder der, og det er kanskje heller små og dyre butikker. Man kan selvfølgelig handle billig tøy på nett, men da er det frakt i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bygda har man ikke HM, Rema 1000, Vita osv, men private kjøpmenn, ev Coop. Der er ikke kollektivtrafikk å snakke om. Å joda, parkeringsavgift må man betale mange steder, kommunene er desperate på å fylle opp slunkne kasser... Alt av forbruksvarer ER dyrere, pga frakta. Ting må mange ganger spesialfraktes inn, det er ikke bare å sende det på samme tog som skal innom alle andre steder, ev samme trailer. Det er færre beboere pr m2, ergo lavere skatteinntekter for kommunen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan på bygda snakker vi. På Rena f.eks har de da Prix (?) mf butikker? Tenker vi enda mindre, tenker vi strekningen mellom Elverum og Rena?

Den bygda man selv relaterer til. For noen blir det Rena, for andre blir det Levajok. Og på Rena er det godt utvalg i matvarebutikker, det er sant :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bygda er 15 minutters sykkeltur unna Oslo? :lol: Da lurer jeg på hva det kvalifiseres som der jeg har vokst opp, nesten oppå fjellet i ei lita, lita bygd i en liten kommune i Nord-Norge, 2 timer unna nærmeste småby (Harstad). Tør ikke tenke på hva husene som er kastet rundt ytterst på Senja blir eller de få husene som er spredt rundt langst kysten lengre nord.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier leilighet i byen fordi jeg ikke har råd til å bo i huset på mitt på bøgda. Selv om jeg leier ut huset med reelt tap blir det dyrere å bo der.

Skal jeg bo der må jeg bytte jobb (ikke mange arbeidsplasser der nei,.,,) eller få meg BRA bil som tåler tur/retur jobben jeg har på all slags føre. I tillegg koster det en formue i bensinutgifter + at man må ha den høyeste reiselengden på bilforsikringen.

Det er to butikker i nærområdet, den ene kan jeg gå til (15-20 min), den andre ligger 20 min kjøring unna. Det er perverst dyrt i begge butikkene, og selv om den ene liksom er coop har de ikke helt samme prisene som coop i Oslo. For å si det mildt...

Når frontruta på bilen min knuste for noen år siden var det ikke snakk om å finne billigste bilverksted. Det finnes bare ett bilverksted. Ny frontrute kostet 7000,- og jeg måtte vente en uke fordi den måtte fraktes med timesekspressen.

Når varmtvannstanken til leieboerne gikk føyken for noen uker siden var det heller ikke snakk om å finne billigste rørlegger, Det ligger bare en der... 9100 sure penger.

Det er tilmed dyrt å selge hus på bygda... 2,7 prosent + alt mulig annet skal det eneste meglerfirmaet som holder til nære nok til å ha visninger ta...

Folk på bygda burde tjent bedre etter min erfaring,..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor vel strengt tatt på bygda. Her jeg bor er det ingenting, annet enn en barnehage, barneskole og kirke. Men det er jo ikke lange biten til Ulefoss hvor de har det meste man trenger daglig, inkl. en Rimi og en Meny. I tillegg er det jo bare en liten svipptur til Skien (hvor jeg jobber) ca. 30min i bil. Men jeg må ha bil da, for jeg jobber mye kveld og da rekker jeg ikke siste bussen hjem. En annen ting er at det bare går Norway bussekspress forbi her, svindyrt og som kjent umulig å få med seg dyr om det skulle være nødvendig. Så bil må jeg ha.

Det er nok kanskje en smule billigere å bo her enn i Oslo (søstra mi bor i Oslo), huset er jo langt rimligere, men jeg har mye høyere strømutgifter, eiendomsskatt og vedlikeholdskostnader enn det en leilighet har.

Drivstoff prisene er generelt ganske billige her (les: i Skien), og det er nok ikke dyrere å bo i Skien sentrum enn her, antagelig noe rimeligere da man ikke trenger bil og kollektivtransporten er billig (til sammenligning med Norway bussekspresser).

Men du får vel neppe 4 mål tomt og en stor skau som starter på trappa om du bor i Skien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg var på jobbintervju til en stilling i et byggefirma. Hun er byggigeniør med vannkraft som spesialfelt, og har i tillegg en bacheorgrad i bærekraftig utvikling. Dette byggefirmaet lå tilfeldigvis i Brumundal, og de tilbød henne skamløst ca 100.000 kr mindre i årslønn enn hun ville fått andre steder, fordi "det var så lave levekostnader" i området.

Dessverre gir ikke Lånekassa lavere rente sjøl om en bor i Brumundal, altså. :rolleyes2: Det hører med til historien at hun ikke tok jobben, men i dag jobber på Hamar til en anstendig lønn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hytte på bygda. Men bor til vanlig nærmest midt i sentrum..

Min erfaring er at det er helt klart dyrere med både mat og klær på bygda!

Derfor må vi alltid handle stort før vi reiser på hytten, og heller handle småting vi evt går tom for når vi er der. I fjorsommer hadde jeg glemt både shorts og bikini hjemme, og fikk sjokk da jeg gikk på klesbutikken for å kjøpe en vanlig shorts til 500 kr!

Det er heller ikke noe særlig billigere med strøm der ute, og man er faktisk avhengig av bil eller traktor for å komme seg noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stooor forskjell på hva folk tenker på som landlig og på bygda. Mellom nord og sør er det ekstremt store forskjeller. Noen syns jo det er på bygda en halvtimes tid ut av Oslo så lenge det er åkre og trær der, eller at man bor på et jorde mellom Drammen og Holmestrand. Jeg syns jo hele østlandet er innennfor en god radius, man kan jo komme til mange ulike byer bare på noen times kjøretur. Og det er et godt tilbud! Kjør 3 timer og du er i Sverige og kan storhandle, eller så har du kjørt igjennom 4 større byer.

Her kjører man i timesvis og fortsatt er man i skogen nesten. Så kjører man 5 timer tur/retur for å kjøpe hundemat og 7-8 timer tur/retur for å handle større ting for å spare penger. Så det er veldig forskjellig fra hvor man bor. De påstandene Pan har kommet med stemmer overhodet ikke og vitner til liten kunnskap og innsikt i landsbygder, spesiellt utenfor østlandet.

Så hvorfor bo slik? vil vel noen tenke. Jeg syns at det burde være ett personlig valg hvor man vil bo, om det så er landlig, og det bør ikke gå ut over lønna til folk syns jeg! Alle kan ikke bo i byen heller. Eller i sørnorge.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på "bygda" dvs. på et småbruk, men er heldig nok til at det er sentralt til. Litt dårlig med buss og slikt, men det er tross alt "bare" 30min spasering til t-bane.

Jeg har riktignok bare et butikkvalg i hva jeg kaller gåavstand, men det er da kun 5min også, og en Kiwi, som i mine øyne er ganske rimelig.

Husleie skal jeg ikke uttale meg om, for den får jeg ekstremt billig. Men generelt er det kjent for å være dyrt her, men tror lønninger er helt normale.. hadde vært interessant om noen vet noen harde fakta om disse punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drivstoff, f eks...

http://bensinforhand...rticle1449.html

UKESLUTT 11. FEBRUAR 2012:

"Samtidig, etter nyheten om rekordhøy listepris, starter avisene jakten på landets dyreste og billigste dråper. For det er geografiske forskjeller, og til dels store. Vår avis skrev etter prispåslaget at innbyggerne i Hasvik trolig hadde landets høyeste bensinpris. 15 kroner og 93 øre må bilistene betale om de skal tanke på Esso-pumpa her. Årsaken er frakten, som kalkuleres inn i prisen. Når bensinen har nådd pumpa har den vært på langtur med tankbil, siste delen med ferge.

En rask sjekk fredag, viste forskjeller i landet på hele tre kroner. Problemet er at det gir forskjellig utgangspunkt avhengig av hvor du bor. Og det får konsekvenser for pris og konkurranseevne. For 15 år siden brukte staten rundt 400 millioner kroner for å redusere geografiske prisforskjeller på drivstoff. Frakttillegg over sju øre ble dermed dekket, men for ti år siden ble ordningen avviklet av Bondevik-regjeringen. Ordningen er der i dag, etter å ha blitt gjeninnført av den rødgrønne regjeringen, men i 2010 ble det bevilget bare 20 millioner kroner til formålet."

Ellers noterer jeg at Pan nok engang bekrefter sitt generelle kunnskapsnivå.

Det kan kanskje være en ide å begynne å tygge på nasjonalregnskapet?

http://www.ssb.no/em.../fnr/index.html

Fylkesfordelt:

http://www.ssb.no/emner/09/01/fnr/tab-2012-03-12-03.html

Endret av Lotta
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan på bygda snakker vi. På Rena f.eks har de da Prix (?) mf butikker? Tenker vi enda mindre, tenker vi strekningen mellom Elverum og Rena?

Rena er et tettsted ikke by og ikke bygd. De har alt man trenger og ligger i kort avstand fra en by. Jeg bor ca 8 mil fra Rena. Jeg bor på tettstedet Otnes, her har vi en Joker butikk, en bensin stasjon vi har legekontor, sjukehjemet, kirke. Nærmeste skole ligger 5-8 km sør. kommune senteret ligger 15 km nord. Der finnes det to butikker. Joker og Coop Marked. Det finnes en bensinpumpe, ei skole og barnehage. Nærmeste togstasjon ligger vel mellom 3 og 4 mil unna. Det går buss forbi her til skolene hver dag i skole året. For å bo her, må man stort sett kjøpe ett gammelt hus, de har en utbygging av nye hus på ca 1 i året. Det bor 1950 innbyggere her. Nærmeste rema 1000 butikk er 8 mil unna. Boligpriser er billigere enn nærmere oslo, men det finnes ikke en leilighet, kun eneboligere. Prisene for hus i bebolig stand ligger rundt 1,2 til 3 mill. Bensin priser over 15 kr er ikke noe nytt heromkring. Lurer bare på når vi passerer 16 kr...

Nærmeste kino ligger 3 mil unna, der er det visning 1 til 2 dager i uka. Konserter er lokale artister, eller elever fra kulturskole eller skolene. Nærmeste pub ligger oppi hyttefeltet ca 2 mil unna. Aner ikke om det er oppe en gang. Neste mulighet er Tynset eller Rena.. Nærmeste sykehus ligger 8 eller 13 mil unna.

Uansett hvor eller hva jeg skal må jeg kjøre bil. Å reise en time for å få tak i det man har behov for er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor langt ute på landet, men jobber i Oslo :D Hva var det vi diskuterte igjen? Dyrt, ja. Månedskortet koster hæærn fløtte meg 1500 kroner. Da kan jeg kjøre hvor jeg vil i hele Akershus, men det vil jeg ikke, jeg vil jo hjem :icon_confused: Jaja, rett ut i skauen og rett ned til badevann er kanskje verdt dritlang vei til og fra jobben. Har verken lappen eller bil, men jeg sitter gjerne på. Snylter hemningsløst. Skulle ikke vært lov for sånne som meg å bo i det hele tatt :innocent:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Bor selv på landet. Og med de handlemuligheter og kollektivtilbudene som er her, har jeg akkurat så økonomien går rundt.

I sentrum, med akkurat samme inntekt, hadde jeg råd til å ha hest, og fremdeles ha det mer enn greit økonomisk.

Greit nok at husleie-prisene er billigere. Men det er også det eneste!

Den totale prisen for husleie + strøm her, hvor jeg bruker å ha mellom 15 og 17 grader, overstiger den totale prisen for husleie og strøm i byen, hvor det fort klatret over 22 grader. Legg til kollektivtrafikken som er tilnærmet ikkeeksisterende, og dermed kommer behovet for bil inn, og prisene på dagligvarer, så er det utrolig dyrt i forhold til sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg har bodd på bygda i flere år og nå bor jeg midt i trondheim sentrum. Jeg har samme jobben, men har nå ca 6000 mer i mnd og gå på enn da jeg bodde på bygda, så nei, det er ikke(nødvendigvis) billigere og bo på bygda.. Hadde jeg jobbet samme plass som jeg bor så kunne jeg godt ha kuttet lønna tilsvarende med bensinutgifter, og fortsatt klart meg, men da ville jeg hatt MYE dårligere råd enn hva jeg har nå, midt i byen...

Matbutikker er som regel svindyre og handle på, der taper man mye, bensin koster gjerne mer i tilegg til at man gjerne bruker mer siden det er store avstander og man må kjøre mye pga manglende kolektivt. Man må kjøre om man skal storhandle, eller om man skal handle klær etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan på bygda snakker vi. På Rena f.eks har de da Prix (?) mf butikker? Tenker vi enda mindre, tenker vi strekningen mellom Elverum og Rena?

Vi her er bortskjemte, det er ene og alene forsvarets fortjeneste. Rena hadde vært et pyttelite sted om det ikke var for forsvaret. Inbyggermessig så er det ikke større enn endel andre steder, men pga forsvaret og så høyskolen, så har rena tjent på ting. Men leieprisene her er helt horrible om man skal bo "sentralt". Og buss? Hva er det?

Kan sammenligne med aremark der jeg bodde før, er omtrent samme antall inbyggere på disse to plassene, og ligger like langt unna byer. I aremark hadde vi en joker som var spinndyr, ett spisedted som eides av jokereiern, og en bensinstasjon. Butikken hadde åpent til 19 på hverdager og 15 på lørdager. Bensinstasjonen hadde åpent til 21 på hverdager og 16 på lørdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forøvrig straks flytte fra svarteste Oslo-gryta og "langt" utpå landet, og bruke ca 1 time til jobb. Rapporter om utgiftene kommer! :lol:

Vi må allerede ut med mer i mnd kort ihvertfall. Bussen går en gang i halvtimen istedet for fire ganger i timen som i Oslo. Vi har Rimi og Coop (hvis jeg ikke husker feil), men håper vi finner en ok Remabutikk i nærområdet. Jeg sparer MYE på å handle der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Sandra!

Det eneste som er billigere på bygda er gamle forfallne hus som det ikke lønner seg å pusse opp for du vil aldri få tilbake investeringen ved salg!

Vi bort litt utpå landet, jobber i byen og må bruke både bil og tog (genialt altså, får både bilutgifter og månedskort med høyest takst..) i tillegg må vi ha en bil hver. Videre kan ikke bilene være for skranglete for det er en røff vei til sivilisasjonen og man må jo komme seg på jobb, så det er ikke gamle vrak vi kjører heller.

Strømmen er like dyr som i byen, bredbånd etc er faktisk dyrere pga det litt egne løsninger på det. Vi har 3 mil til nærmeste tettsted så økte matpriser i forhold til byen har vi ikke (men bor man nordpå er maten reellt sett dyrere pga økte transportutgifter, vanskeligeretransport pga lagring etc)

Når det er sagt, jeg elsker å bo her, vil ikke bytte bort dette med noe i byen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg forstår at en del ikke tror jeg har vært utenfor Oslo:

Jeg har bodd ute på bøgda der Sandra er oppvokst, og bodde faktisk der de første årene jeg jobbet i Oslo.

Jeg har nå i en del år bodd i Oslo og er ikke i tvil om at det er langt dyrere enn ute på bøgda der.

I tillegg har jeg gjort unna ganske mange tusen mil rundt om i Norge.. Jeg er nok mer bereise i Norge enn de fleste :)

Jeg ser dere har glemt å ta med en vesentlig faktor..

Det er langt flere singelhusholdninger i storbyen enn det på bøgda, noe som også fører til at det i gjennomsnitt er langt høyere levekostnader i storbyen enn på bøgda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...