Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor solferie om sommeren?


simira
 Share

Recommended Posts

Nå som vi diskuterer ferier...

Jeg merker meg jo at folk reiser til syden på sommerstid, Kreta, Tyrkia, Spania osv. For meg er det helt rart. Det har kanskje noe med at jeg sliter med vinterdepresjoner å gjøre. Men hvorfor reiser man bort for å få sol og varme, og bade, når det er sol og varme i Norge? Er det ikke mer logisk å reise i mars eller oktober? November - februar er utvalget land som har ordentlig varme litt mer utplukket, men stort sett da jeg føler for å reise.

Nå ønsker jeg meg å reise til steder som Hellas, Roma osv., og da blir det nok å reise litt nærmere sommerhalvåret enn det vi ellers gjør, men midtsommers? Da kan jeg nyte sola her hjemme!

(men veldig ok at "alle andre" reiser om sommeren altså, da er det færre naboer midtvinters :P )

De aller fleste greier også å få til en uke fri på andre tider av året, enten det er høstferie eller vinterferie i skolen, ferieuke fra jobb, osv.

So, hvorfor bruker dere sommerferien på å reise til varmere strøk, dere som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta det er fordi det er da de fleste har mulighet til å reise med tanke på fri fra jobb, barna skal ha fri fra skole, o.l. :) Skal litt til for mange om man skal klare å reise på ferie akkurat den uka ungene har ferie - da er det nok mange om beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

De fleste tar jo ferien da, og har mulighet til å reise uten å ta barn ut av skole o.l.

Selv tar jeg heller ferie i Norden om sommeren, og reiser til varmere strøk okt-mars. Den beste tiden å ta ferie til varmere strøk er des-feb. Da er det faktisk utrolig deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som nordlending så er det ikke alltid at det er sol og varme på sommeren. I fjor ble det sagt at vi nordpå hadde en sååå mye bedre sommer enn "dere" sørpå. Tja, jeg syns den nordnorske sommeren var bra jeg, men vi lå flere grader under østlandet i snittemperatur.

En annen årsak er at jeg som lærer ikke har mulighet til å reise til syden andre ganger enn på sommeren. Greit at jeg har ganske mange fridager i løpet av skoleåret men ingen som er lang nok til å reise til syden. Og om jeg kunne da så er prisene rast i været når det er skoleferier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge mamma burde man ikke dra til tenerife før september ca, vi drar siste uka i august. Når jeg ser på temperaturer er det 2 grader mer i august enn september. Og det var billigere så ja :P

Har vært mye i spania,tyrkia,kanariøyene i oktober/november tidl og ofte syntes det var litt i kaldeste laget på kvelden. Så da prøver vi slutten av august iår :)

også var det jo salg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke noe bedre om høsten/vinteren i Norge? Jeg mener, om sommeren er det jo faktisk en mulighet for at det er sol og varme. Du får sol andre deler av året også, men da mye mindre, og den varmen er det jo så som så med...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Tenkt det samme mange ganger, selvom jeg selv bare har vært i utlandet på sommertid selv.

Skal jeg til på en slik ferie en gang til, så ønsker jeg at det blir når det faktisk ikke er sommer og sol her hjemme. Komme litt bort fra kulden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg tenker akkurat som deg. Jeg vil GJERNE reise til sol og sommer, men da vil jeg gjøre det på høsten, vinteren eller våren ... Sommeren vil jeg være hjemme jeg :ahappy: Jeg elsker den norske sommeren, nesten uavhengig av vær (det trenger jo ikke regne HELE tiden da :lol: ). Lyst hele natten, tordenbyger, deilig temperatur hvis det først blir fint vær, grønt overalt .. Åh, sukk. Gleder meg til sommeren.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et enkelt spørsmål :lol:

Fra 1978 til 2008 har jeg hatt ansvaret for hund, og i lange perioder i løpet av disse årene har jeg også hatt jobber som ikke har vært forenelige med å ta ut mer enn noen dagers "sommerferie" (den hadde jeg som regel i desember - og fikk gjort alt som skulle til før julefeiringa!). Da jeg ble hjemmeværende og jobben ikke lenger var til hinder for å ta ut ferie om sommeren hadde vi ikke råd til å gjøre stort annet enn å dra på bilferie i Norge, og nabolandene våre, bl a fordi vi hadde hunder som skulle være med.

For min del er det fantastisk å kunne planlegge langtur med barn og mann akkurat så langt og lenge (nesten da ;) ) som jeg bare gidder! Vi ønsker oss både bading, kulturopplevelser og god mat - og etter snart 10 måneders sammenhengende regn her vi bor så er jeg ikke særlig lysten på å bruke hele neste sommerferie i slagstøvler.

Hvor turen går er enda ikke bestemt, men noe Ving Hotel Resort blir det definitivt IKKE! Gudbevareoss så trist og kjedelig det ser ut... Uansett så har jeg to barn som jeg ikke vil ta ut av skolen, og å reise halve kloden rundt og bruke dager av ferien på reisefot for å få 5 dager på ett sted er ikke optimalt det heller :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg tenker akkurat som deg. Jeg vil GJERNE reise til sol og sommer, men da vil jeg gjøre det på høsten, vinteren eller våren ... Sommeren vil jeg være hjemme jeg :ahappy: Jeg elsker den norske sommeren, nesten uavhengig av vær (det trenger jo ikke regne HELE tiden da :lol: ). Lyst hele natten, tordenbyger, deilig temperatur hvis det først blir fint vær, grønt overalt .. Åh, sukk. Gleder meg til sommeren.

Jeg er så enig! Og ta med hundene ned på stranden og bade med de, gå turer i skogen når det lukter skikkelig skog, bare slappe heeeelt av på fisketur, dra på café, sitte ute og ta en øl. :heart: Jeg savner sommeren.

I likhet med Simira, så blir jeg fort litt vinteredeprimert, så turene til varmere strøk skal fortrinnsvis foregå i de kaldere månedene. Bortsett fra storby-turer, det kan også være ganske fantastisk om sommeren. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fri annet enn i sommerferien, jeg! :P I jula er jeg "hellig" opptatt av å være hjemme, og påsken blir ofte inneklemt og full av jobb. Så sommeren it is! Selv om jeg mer enn gjerne skulle hatt muligheten til å dra til varmere strøk om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er student med 2-3 måneder sommerferie, så da er det greiere å reise da enn å bruke semesteret (når jeg uansett ikke har fri) på det. I tillegg vil jeg reise så rimelig som mulig, og det utelukker for eksempel å dra i påska (når ALLE andre drar og billettene er svindyre) eller å dra midtvinters, hvor man gjerne må reise et stykke for å få det varmt nok.

I høst dro vi en uke tidlig i september til Hellas da, og det var deilig! Først og fremst fordi det ikke var så veldig mange andre turister der. Men vi fikk høre at vi var heldige med været (selv om vi fikk med oss tidenes storm den siste natta), fordi det var slettes ikke alltid at det var varmt i september. Og såpass temperatur som det var da, bør det nesten være når jeg drar på Hellas-tur.

Universitetet mitt har fagene delt opp i blokk-perioder, så det gjør det jo litt mer fleksibelt. Jeg kan reise den første uka i september uten å egentlig gå glipp av noe, rett og slett fordi fagene i høstparallellen ikke har kommet ordentlig i gang da. Og til neste år har jeg egentlig fri hele januar, da er det selvfølgelig mulig å reise.

Men altså, jeg syns ikke høst og vinter i Norge er så ille at jeg "trenger" å reise bort for å overleve. Jeg takler årstidene helt fint og syns de har hver sin sjarm. :) Når jeg derimot jobber hele sommeren (kanskje innendørs) og jeg først får en uke eller to fri, vil jeg heller reise da for å slappe fullstendig av og ha ordentlig ferie, og for å være garantert at jeg i det minste får noen dager med sol og varme. Sommeren i Norge kan være litt lunefull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar aldri, ALDRI mer til syden i Juli. Har vært i Tyrkia 2 ganger i juli og det har vært drepen! Drepen sier jeg! Dyrt er det og, og mange andre folk. Forrige gang dro vi i begynnelsen av September (da skolen akkurat hadde begynt) og det var behagelige priser, varme og ikke fullt av folk :D

Ellers er jeg veldig glad i å feriere i Norge, Sverige og Danmark om sommeren. Synes sommerene er helt fantastiske her :D Så nei, no more syden om sommeren :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal "hjem" til sommeren, til midnattsol og fjellturer og (nesten) lofotfiske :D

Perfekt ferie for meg!

Kun på vinteren kjenner jeg at jeg har lyst på "sydenferie", men jeg har et snev at separasjonsangst :whistle:

og vil helst ikke sette hundene bort ei hel uke!! (Og hvertfall ikke lengre! :lol: )

Helt OT: Hva er de stjernene under avataren til?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...