Gå til innhold
Hundesonen.no

Mistet inspirasjon


Margrete
 Share

Recommended Posts

Tidligere så har jeg sett ting som jeg har lyst til å ta bilder av, tenkte ikke, bare tok bilder. Var fornøyd med mange bilder og synes foto var gøy. Nå er alt dette forsvunnet. Ikke klarer jeg å se ting, til tross for at jeg ser ser etter. Jeg er lei av å ta bilder av bikkjene som kommer løpende mot meg, forbi meg fra meg, sittende på en stubbe, liggende i lyngen osv osv.

Nå trenger jeg rett og slett tips til hvordan jeg skal få tilbake inspirasjonen til å ta bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kan være fordi

a) etter 1-2-3 år med de samme bildene hele tiden, så blir man lei av å ta bikkjebilder og. Plutselig treffer du på det perfekte løpebildet og da er det "gjort".

b) du har ikke en blogg å legge de ut i

c) det har dabbet av med fotointeressen på forum/blogg/etc i hundeverdenen - ie har man ikke like lyst.

Hvorfor interessen ikke er der for ANDRE ting kan jeg ikke si noe om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg kan være fordi

a) etter 1-2-3 år med de samme bildene hele tiden, så blir man lei av å ta bikkjebilder og. Plutselig treffer du på det perfekte løpebildet og da er det "gjort".

b) du har ikke en blogg å legge de ut i

c) det har dabbet av med fotointeressen på forum/blogg/etc i hundeverdenen - ie har man ikke like lyst.

Hvorfor interessen ikke er der for ANDRE ting kan jeg ikke si noe om :P

Tenkte på det på turen i dag faktisk. Nå er det tegning for alle penga :) Folk er griseflinke til det *misunnelig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også trekke inn at det kan jo også være årstiden. Det er utrolig mye kjedeligere å ta bilder i det grå vinterværet kontra strålende sol og fantastiske farger ut, synes jeg. Grenser for hvor lenge snøbilder er gøy. Ellers kan du jo kikke på fotografer sine sider på feks facebook for inspirasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der jeg også, Margrete :). Og er vel der ennå kjenner jeg.... Det blir mest bare "knipsing" for å dokumentere det man driver med - og det er ikke veldig inspirerende - og de samme motivene gjentar seg dag etter dag. Som andre sier er nok også årstiden litt kjip nå - det er verken "føggel eller fesk" liksom, naturen står på vent :D.

Kanskje du kan forevige is? Gamle damer som faller *le litt ondskapsfullt* - benytte sjansen til litt sånn street-foto - ta med apparatet til byen og fang de små hendelsene, små barn som finner et vissent løvblad. Fotografere i sort/hvitt - det gir ofte en annen svung på bildene... eksperimenter med vinkelen bildene blir tatt i - ekspermienter med uskarpe bilder? Bruk lang lukkertid og "sveip" kameraet over motivet? Evt lang lukker og vri på "zoomen" mens bildet blir tatt (krever stativ for å bli bra kanskje).

Ellers er det mye inspirasjon å hente på å kikke på fotosider hos de gode fotografene (men det er også litt deprimerende for man vet at de beste fotoene krever planlegging og mye tid - noe man sjelden har i en travel hverdag).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstid og vær. Jeg er også litt lei av å ta bilder av bikkja. Hos oss begynner snart lammesesongen med alle dens muligheter:)

Jeg tar litt fuglebilder og blomsterbilder, selv en enkel potteplante kan bli et fotoobjekt i "agurktiden".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok deg på ordet jeg og mekket meg ny blogg! Legge ut bilder der, men lite tekst

Men du må da legge ut link så vi kan få kommentere!

Sånn som:

http://www.gjennom-l...e.blogspot.com/

Forresten så var jeg så veldig optimist sist helg for da var det perfekt fotovær. Men denne uken? Snø og slaps! :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Forresten så var jeg så veldig optimist sist helg for da var det perfekt fotovær. Men denne uken? Snø og slaps! :no:
Kjøkkenbenken er studio innendørs. Her er et bilde av en fremmedarbeider :)

6818415512_8039f658ba_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

På et eple?

Ikke pent å legge ut slike bilder, vi som ikke har makrolinse blir rent misunnelige :poke:

Trenger da ikke makroobjektiv vettu :) En mellomring eller en forsatslinse som du skrur utenpå objektivet duger i massevis. Ikke spesielt dyrt er det heller :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Godt det ikke bare er meg som har noen "daffeperioder". Prøv ut en skikkelig uinspirert periode mens man går på ren fotoskole med foto 24/7. tror ikke jeg har tatt i kameraet mitt omtrent på 3 uker.

Jeg vet akkurat hvordan det føles. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sittet på fotostativet og ventet på inspirasjonen :)

6967424507_cbe25ef532_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere så har jeg sett ting som jeg har lyst til å ta bilder av, tenkte ikke, bare tok bilder. Var fornøyd med mange bilder og synes foto var gøy. Nå er alt dette forsvunnet. Ikke klarer jeg å se ting, til tross for at jeg ser ser etter. Jeg er lei av å ta bilder av bikkjene som kommer løpende mot meg, forbi meg fra meg, sittende på en stubbe, liggende i lyngen osv osv.

Nå trenger jeg rett og slett tips til hvordan jeg skal få tilbake inspirasjonen til å ta bilder.

Ta deg en tur med kameraet og bare knips helt tilfeldige ting. Dumme, teite ting. Skikkelig klisjebilder. Ikke tenk over det og bare gjør det; ta det bildet. Når du kommer hjem så ser du over bildene og bedømmer selv. Neste dag tar du med kameraet og bruker kun ett skudd på en hel, lang tur. Ikke noe mer. Spar det knipset til du ser noe du VIRKELIG vil ta bilder av. Ikke ta ett, slett og ta nytt igjen. Får du ikke innstillingene riktig, så tough luck.

Stå på. Gjerne repeter 1 bilde per dag turer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...