Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagligvare butikk vs dyrebutikk fòr?


Janis
 Share

Recommended Posts

Ønsker du å bytte fôr?

Vet ikke helt hva du legger vekt på (sunnest, billigst, kobinasjon av dette, om det er viktig at det er tørt, eller om det kan være rått etc.)

Jeg har ikke så stor peiling på tørrfôr, men mine har fungert helt fint på RC og Eukanuba (ikke noen prisforkjell som jeg kan huske, og man kan få rabattkort).

Har hørt at Orjien (?) skal være et bra tørrfôr, men har ikke prøvd det selv.

Norwegian Polar er det også mange som snakker varmt om. Dette er varmebehandlet (våtfôr).

Jeg gikk over til å fôre med Vom&Hundemat, som fungerte enda bedre, og endte opp med å fôre med kjøtt, bein og innmat (og innimellom litt V&H).

Prismessig kom jeg best ut med V&H.

Er ikke speielt dyrt å råfôre dem heller, for her er det mye å velge i :)

(og jeg har små hunder)

Legger til: Såvidt jeg har fått opplyst inneholder fôret fra dagligvarebutikker mye større andel av korn o.l. (som hunden ikke trenger) ifht. etablerte merkevarer fra dyrebutikker og veterinærer.

Har ikke lest på de forskjellige pakkene, så det anbefaler jeg deg å gjøre hvis du vurderer å kjøpe fra dagligvare (dyrebutikk også for den saks skyld, hvis du har interesse for det :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter nå å bruke Royal Canin, da oppdretter bruker det.

Noen som kan opplyse meg om hvilke type fòr som er tilgjengelig, kvalitet i fht pris osv.

*nygebynner*

Som eier av en svææært småspist papillonvalp, som fikk Royal Canin hos oppdretter, kan jeg på det sterkeste anbefale Vom & Hundemat sitt valpefor. Minien elsker det og spiser som bare det. I tillegg til det har hun fri tilgang til tørrfor som hun nipper på innimellom, noe jeg ser på som positivt for å forhindre altfor hard mage. :) Da får hun RC Mini Junior. Men du kan også bruke X-Small Junior.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Hva er V&H? Har lest om det her, men ser ikke for meg hva der er. Har forstått at dette er noe som kan fylles med feks leverpostei?

Foreslår at du leser her:

http://www.vomoghund...rodukter/vatfor

Det er rett og slett rått kjøtt og innmat :D

EDIT:

Når det gjelder det tittelen din spør om så tror jeg med sikkerhet at ingen her vil anbefale deg hundemat fra dagligvare. Med mindre det er snakk om rå koteletter, kjøtt av ulike slag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er V&H? Har lest om det her, men ser ikke for meg hva der er. Har forstått at dette er noe som kan fylles med feks leverpostei?

Det er ingen leke nei, så da har du misforstått. V&H er forkortelse for Vom & Hundemat, rett og slett kvernet innmat og kjøtt til bruk som hundefôr. Fås kjøpt i zoobutikker, i frysedisken.

Det du tenker på, "noe som kan fylles med leverpostei", er en Kong leke. Et kjegleformet, hult leketøy for hunder. Mange gir det til hunden sin som tidsfordriv, f.eks. når man skal gå hjemmefra og vil gi hunden noe å sysselsette seg med en stund. Maten inni leken gjør da at hunden blir veldig interessert og jobber med å få det ut av leken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de selger 12 kg Pedigree Pal tørrfôr til 199 kr på matbutikken. Når en sammenligner den prisen med tilsvarende størrelse på en sekk med tørrfôr fra dyrebutikken, hvor alle merker koster rundt 700 kr + -, skjønner en jo at butikkfôret ikke inneholder spesielt mange næringsrike ingredienser...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de selger 12 kg Pedigree Pal tørrfôr til 199 kr på matbutikken. Når en sammenligner den prisen med tilsvarende størrelse på en sekk med tørrfôr fra dyrebutikken, hvor alle merker koster rundt 700 kr + -, skjønner en jo at butikkfôret ikke inneholder spesielt mange næringsrike ingredienser...

Om alle bare hadde skjønt det, og ikke gått blindt etter pris! Det er dessverre mange som lar seg lokke av priser jeg mener ikke henger på greip om man skal ha noe som er bra for bikkja. Det finnes da virkelig ikke annen mat med kilopris på 16/17 kroner!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ernæringskurs med royal canin forrige uke, der vi fikk vite at hovedforskjellen mellom dagligvarefor og høykvalitetsfor er at sistnevnte inneholder viktige ting som ikke er livsviktige, sånn som feks polyfoner. ( Er 20 ganger mer effektivt enn E-vitamin til å fange opp negative elektroner som feks bryter ned celler.

Fordi om dagligvareforet er mye billigere der og da, så må du også tenke over at et skikkelig for er en investering. I tillegg kan man jo regne litt på hvor mye man må gi ifh til kgpris. En hund på 30kg spiser ofte en sekk med tørrfor på en mnd, som koster ca 700kr. Hvilken utgift er det sammenliknet med en unge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at ingen lar seg lokke av billig mat fra butikken, det kan virke veldig kjekt at det er så tilgjengelig og så utrolig billig, men man må gi mye mer butikkmat for at hunden skal bli mett, og da er den egentlig mett bare på vomfyll og ikke på skikkelig næring. Velg et fòr fra dyrlege eller fra dyrebutikk, der ansatte kan gi deg råd og veiledning for å finne rett merke og variant, da det er et helt hav å velge i.

Personlig kan jeg anbefale Royal Canin og ProPlan, da jeg har hatt veldig god erfaring med disse merkene på mine hunder, og venner og bekjente også har skrytt av disse merkene. De spiser mindre for å bli mett, de bæsjer mye mindre siden de tar til seg mye av næringen, de holder seg mette, maten smaker godt og helsefordelene er mange. Jeg har også brukt å gi halvt om halvt med tørrfòr og rått kjøtt/fugl/fisk/egg, noe hundene virkelig elsker. Ikke er det særlig dyrt heller, en kartong med 6 egg koster 20 kroner, koteletter er også kjempebillige i stor pose, stor pakke kyllingfileter fra Xtra er også veldig billig, etc, og det er jo ikke rare mengden man gir daglig dersom mye av kosten består av tørrfòr. Det gjelder å snuse seg opp gode tilbud og finne lavprisprodukter som likevel holder mål. Fisk kan man jo fiske selv gratis, slik vi gjør. :) Og så bruker jeg også en sånn omega 3/6- olje jeg får i dyrebutikken, en flaske holder lenge da det er veldig lite man trenger å gi per dag til valper og små hunder. Skikkelig mat er en investering i hundens helse, ve og vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

butikk for harjeg kun brukt 1 gang på gamle hunden! det var når jeg dro til foreldra mine en jule helg, og alt i bilen var pakket utenom hunde mat :/ billig erstatning, men fungerer kun som strø på glatte veier! her går det nå i RC og Eucanuba! skal etterhvert begynne med V&H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld hvis dette er OT, men; Hvordan ser man på Troll (Elite)? Som jeg har fått med meg her inne er det et helt OK fôr (Min går på det). Men det selges jo også i dagligvarebutikk?

Copy paste fra nettsiden til Troll. Innhold i Elite-pakken:

Råvarer: Hvete, ris, kyllingmel, norsk ishavsfisk, animalsk fett, kjøttmel, mais,

kyllingbulljong, mineraler, ølgjær og vitaminer.

I min verden så er de varene som er listet først de det skal være mest av (vet ikke om det stemmer), i Eukanubaen jeg gir hunden min (adult medium) så er de fire første ingrediensene: Tørket kylling og kalkun, hvete, mais, animalsk fett mens det i Troll er: hvete, ris, kyllingmel, norsk ishavsfisk. Når min hund spiser ser jeg gjerne at han får i seg mer kjøtt enn korn ;)

Vil anbefale trådstarter å fortsette med Royal Canin, evt kjøpe V&H som er eeeeeenda bedre (eneste grunnen til at jeg ikke kjøper det er at jeg bor i gokk) :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen leke nei, så da har du misforstått. V&H er forkortelse for Vom & Hundemat, rett og slett kvernet innmat og kjøtt til bruk som hundefôr. Fås kjøpt i zoobutikker, i frysedisken.

Det du tenker på, "noe som kan fylles med leverpostei", er en Kong leke. Et kjegleformet, hult leketøy for hunder. Mange gir det til hunden sin som tidsfordriv, f.eks. når man skal gå hjemmefra og vil gi hunden noe å sysselsette seg med en stund. Maten inni leken gjør da at hunden blir veldig interessert og jobber med å få det ut av leken igjen.

:huh: Så feil kan man ta...*flau*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Har blitt mye klokere.

Fortsetter med Royal Canin foreløpig, og i tillegg et eller to måltider med vom daglig. (?)

Før hunden kom i hus, så klarte jeg ikke dy meg i dagligvaren. Jeg kjøpte en pose med godbiter fra purina/Friskies. Grønn pose, med kjøtt står det.

Nelly elsker de. Og selvfølgelig så har jeg ikke lest godt nok på posen. "ikke egnet til valper. dvs under 9 mnd. Nelly er 9 uker. :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar. Har blitt mye klokere.

Fortsetter med Royal Canin foreløpig, og i tillegg et eller to måltider med vom daglig. (?)

Før hunden kom i hus, så klarte jeg ikke dy meg i dagligvaren. Jeg kjøpte en pose med godbiter fra purina/Friskies. Grønn pose, med kjøtt står det.

Nelly elsker de. Og selvfølgelig så har jeg ikke lest godt nok på posen. "ikke egnet til valper. dvs under 9 mnd. Nelly er 9 uker. :no:

Man lærer så lenge man lever heter det. Hunden din tar nok ingen skade av de godbitene du har gitt henne. Og du som fersk hundeeier vil stadig merke hvordan du selv liker at ting er og hva andre mener om ting du skal gjøre. Men som et generelt tips i forhold til mat og det som da faktisk skal inn i munnen på hunden: Keep it simple! Jo mer "naturlig" jo vanskeligere å gjøre feil. Lag dine egne leverbiter som belønningsgodbiter, gi valpen rå bein, la henne smake på kjøtt av ulike slag osv. Rått er flott :)

Mye av det de selger i dagligvare, og forøvrig også på dyrebutikk, er tilsatt mye rart. Mye konserveringsmidler f.eks. Men kjøp produkter som Provit sine frysetørkede godbiter om du ikke vil lage ting fra bunnen av. De er en slager hos oss. Det er 100% frysetørket kjøtt og kommer i flere varianter. Kalkun, fisk, oksekjøtt og lever.

Også det viktigste av alt, om du spør meg - moderasjon. Alt må gis med måte. Hunder har ikke noe fysiologisk behov for snacks og godis, de må ha mat for å overleve. Kan være greit å ha i bakhodet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at de selger 12 kg Pedigree Pal tørrfôr til 199 kr på matbutikken. Når en sammenligner den prisen med tilsvarende størrelse på en sekk med tørrfôr fra dyrebutikken, hvor alle merker koster rundt 700 kr + -, skjønner en jo at butikkfôret ikke inneholder spesielt mange næringsrike ingredienser...

Så du mener at pris nødvendigvis gjenspeiler kvalitet?

Da bør jo V&H være skikkelig elendig så billig som det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye koster vom da? Jeg har ikke peiling på dette föret, men sånn ca i månden til en hund på 30 kg? :P

V&H til en hund på 30 kg er litt vanskelig å vurdere helt konkret, kommer an på hvor du kjøper foret, hvor mye hunden din skal ha pr dag osv osv. Men sånn ca 300,- pr måned, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en økonomi som er litt utfordrende til tider... men jeg prioriterer å kjøpe skikkelig for til hunden. Jeg kjøper Hills til henne, men hvis sekken skulle bli tom rett før lønning så har jeg noe europris for på lur for noen få dager. Men jeg foretrekker helt klart Hills.

Men jeg lurer på en annen ting. Hvordan er det å gi henne rester av grillet kylling? Må jeg fjerne beina og bare gi rent kjøtt, eller kan hun knaske i seg beina også? Jeg er litt nervøs for at et bein kan sette seg fast i halsen, men hun har såååå lyst på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en økonomi som er litt utfordrende til tider... men jeg prioriterer å kjøpe skikkelig for til hunden. Jeg kjøper Hills til henne, men hvis sekken skulle bli tom rett før lønning så har jeg noe europris for på lur for noen få dager. Men jeg foretrekker helt klart Hills.

Men jeg lurer på en annen ting. Hvordan er det å gi henne rester av grillet kylling? Må jeg fjerne beina og bare gi rent kjøtt, eller kan hun knaske i seg beina også? Jeg er litt nervøs for at et bein kan sette seg fast i halsen, men hun har såååå lyst på :)

Hunden skal ikke ha varmebehandlede bein fra fugl, da de har lett for å splintre seg og sette seg fast eller rifte opp i halsen. Så gi heller hunden rå/frosne kylling(lår) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...