Gå til innhold
Hundesonen.no

Frontpage?


Teserere
 Share

Recommended Posts

Er det noen her inne som har erfaring med bruk av frontpage til hjemmesider? Jeg skal overta ansvaret for klubbens hjemmeside, og den bruker frontpage. Jeg har kun erfaring med wordpress, håper jeg klarer å sette meg inn i frontpage...

Er det er greit program å bruke? Lett å sette seg inn i? Hvordan er det med temaer, er det flere jeg kan velge i, eller er det HTML? Håper ikke det er HTML, for det skjønner jeg ingenting av... Evt, går det an å bytte til wordpress? Hvordan gjøres det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontpage er "oldtidenes" hjemmesideprogram. Det er vel en av de eldste, og det er en av de som skriver værst koder.

Og ja, det er HTML frontpage lager. De har slik visual editor, men den lager bare kodekrøll.

Anbefaler deg å ta for deg hele hjemmesiden til klubben, kopiere tekst og flytte over alt til wordpress. Lage sider og legge inn teksten på sidene hvor teksten tilhører osv. Blir en del jobb, men er definitivt verdt det.

Wordpress er overlegent mtp på å oppdatere sider også, i frontpage er man avhengig av ftp og må laste opp sidene med redigert innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Ja da er det jaggu ikke rart siden ser ut som den gjør idag :P Hehe. Har litt av en jobb foran meg da, skjønner jeg. Men hvordan får jeg byttet fra frontpage til wordpress? På min hjemmeside fikk jeg nemlig webhotellet til å legge inn wordpress for meg... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontpage er enkelt og greit, og du har mange muligheter. Jeg liker det veldig godt jeg. Driter i om kodene blir rotete, det er jo ikke de jeg ser/jobber med uansett :P Jeg lager min side i det, og kommer til å fortsette med det. Må bare finne ut hvordan jeg midstiller ting da, den er laget til gammeldags skjerm :P

dalmatinerklubben.no sin side er i frontpage, jeg synes iallefall den er fin og oversiktlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man driter ikke i koden når man lager for andre. Koden bør validere, være godt skrevet og oversiktlig hvis man velger å bygge siden selv. Bruker man CMS så blir dette litt enklere, men også der bør man validere koden.

FB var kjent for masse unødig generering av kode og propritær kode også - idag vet jeg ikke hvordan den er.

Poenget er at man får en side som vises likt i alle nettlesere og brukeren er i fokus. Det er tross alt for brukeren/leseren man lager siden, ikke for en privatperson som kun liker å lese siden sin selv. Når man overlater jobben til sin etterfølger, så gir man også fra seg noe man kan stå inne for, og ikke bare noe makkverk. For meg har det noe med stoltheten i å gjøre ting bra når man skal gjøre noe. (for andre - en privat side for seg selv blir litt anderledes syns jeg)

Fordelen med CMS er at man lett endrer design og etterfølger ikke trenger eget prog for det. Samtidig har de fleste CMS oppdateringer som tar sikkerhetshull og buggs ved oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siden jeg skal overta er jo forsåvidt ferdig "laget". Men den trenger altså en real oppussing. Jeg lurer på om jeg må stenge hele siden en kort periode, tror det blir en del store endringer, både av design og innhold.

I frontpage har du alle muligheter til å lage hva du vil av design. Uten at du behøver noen kunnskaper om koding. (mulig kodene den lager er gammeldagse - men samme for meg:) Bare å være kreativ det...

Jeg har ikke skjønt helt - må jeg skrive i HTML selv, eller finnes det en "oversetter" i programmet? Kan jeg for eksempel skrive ferdig en side i word og lime den inn i frontpage?

mine sider er også laget i frontpage, ta en kikk hvis du vil: www.kimburu.net (kattesiden) og www.snofrost.net

synes FP er helt greit å forholde seg til og jeg kan gjøre og få til nesten hva jeg vil :)

Det var fine sider :) Brukte du lang tid på å lære deg programmet?

Man driter ikke i koden når man lager for andre. Koden bør validere, være godt skrevet og oversiktlig hvis man velger å bygge siden selv. Bruker man CMS så blir dette litt enklere, men også der bør man validere koden.

FB var kjent for masse unødig generering av kode og propritær kode også - idag vet jeg ikke hvordan den er.

Poenget er at man får en side som vises likt i alle nettlesere og brukeren er i fokus. Det er tross alt for brukeren/leseren man lager siden, ikke for en privatperson som kun liker å lese siden sin selv. Når man overlater jobben til sin etterfølger, så gir man også fra seg noe man kan stå inne for, og ikke bare noe makkverk. For meg har det noe med stoltheten i å gjøre ting bra når man skal gjøre noe. (for andre - en privat side for seg selv blir litt anderledes syns jeg)

Fordelen med CMS er at man lett endrer design og etterfølger ikke trenger eget prog for det. Samtidig har de fleste CMS oppdateringer som tar sikkerhetshull og buggs ved oppdatering.

Her skjønner jeg ikke så mye av hva du skriver :huh: Validert kode? CMS? FB? Propritær kode?

Jeg er interessert i å lage en side som er lettlest, lett å finne info på, blikkfang osv. På en måte som blir lett for meg. Er frontpage et program som jeg må kjøpe? Er det lett å sette seg inn i, eller er det bedre at jeg bytter til et program jeg kan litt fra før? Jeg er relativt lettlært hvis jeg får litt hjelp/leser for å sette meg inn i ting... til en viss grense :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontpage er i hvertfall enkelt å bruke - nærmest idiotsikkert :D Jeg har i hvertfall ikke hatt noen problemer med visning i ulike nettlesere, og jeg har etterhvert laget ganske mange sider i FP.

Du må bruke et ftp program for å laste opp filene. Gratis-programmer funker helt utmerket. Også dette er ganske idiot-sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjønner jeg ikke så mye av hva du skriver :huh: Validert kode? CMS? FB? Propritær kode?

Jeg er interessert i å lage en side som er lettlest, lett å finne info på, blikkfang osv. På en måte som blir lett for meg. Er frontpage et program som jeg må kjøpe? Er det lett å sette seg inn i, eller er det bedre at jeg bytter til et program jeg kan litt fra før? Jeg er relativt lettlært hvis jeg får litt hjelp/leser for å sette meg inn i ting... til en viss grense

Validere kode - det er å ha siden validert etter standardene for web. Altså slik at man er sikker på at alt vises likt og man forholder seg til ... skal vi si bokmål og ikke SMS språk(i kode sammenheng). F.eks www.snofrost.net som er nevnt mangler litt på validering.

cms = Content management system. Altså ferdig publiseringsverktøy. Som f.eks Joomla og Wordpress. De er ferdige og klar til bare å poste innlegg i.

FB ble feil, skulle være FP (FrontPage) selvfølgelig :)

Propritær kode er at kun de har den kodesnutten og ikke følger standard. Spesielt IE har vært ille på dette tidligere. Sider som har vært laget etter standard slik at alle nettlesere skulle ha lest/sett siden likt har ikke vært lik i IE - takket være at de alltid har vært sære på dette og de bak siden har måtte lagt inn egen IE kode på siden for at den nettleseren skulle ha lest/vist siden riktig. Så propritær kode er et fyfy for ting som bør virke for alle - her er det standardene kommer inn og som er viktig.

Skal du først bruke noe likt FP, så ville jeg valgt Dreamweaver - samme som FP, men mye bedre kode og muligheter.

Fordellen med CMS er at du med 1 klikk kan endre utseende på hele siten, mens med DW og FP er det endel arbeid. Samtidig er det lett for andre å poste nytt innlegg, slik at man ikke er så avhengig av 1 person til dette. De logger bare inn på siden og poster. Med FP blir det lett vanskeligere. (forøvrig har DW FTP innebygd og er mye bedre å bruke den enn eget FTP prog for det. FP vet jeg ikke, men tror den har dette innebygd også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrontPage hadde sin siste oppdatering i 2003, nesten 9år siden...

Mye har skjedd på www på 9år, VELDIG mye, FrontPage lager sider med koder fra steinalderen...

Men når det er sakt, FrontPage er enkelt, lager enkle nettsider, og har FTP innebygd så man får redigert sidene "live"...

Et lovlig alternativ til FrontPage er KompoZer, som etter min mening er bedre en FrontPage, og hadde siste oppdatering i 2007...

Lager renere kode en FrontPage..

Selv bruker jeg DreamWeaver MX fra 2004 når jeg redigerer html / css, så kan ikke påstå annet en at disse gamle WYSIWYG-programmene fungerer...

Man trenger ikke stenge en side i mange dager for å gjøre noe med den, man lar den gamle ligge, å lager en ny i en annen mappe "minside.com/nyside/" å publiserer den når den nye er ferdig, 0 nedetid...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bruker også FrontPage

Synes det minner litt om Word på en måte. Veldig enkelt og greit å bruke

Eneste er at for meg som ikke er så flink, så tror jeg siden kan bli litt annereledes når det gjelder tabeller ved annen nettleser enn Explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg skjønner ikke så mye av det dere sier om koder - hva har det å si for meg da? Jeg har ikke sett noen koder? Jeg har prøvd å bli litt kjent med FP nå, men jeg skjønner veldig lite... Jeg har skjønt hvordan jeg kan redigere en eksisterende side og laste opp denne, men jeg skjønner ikke hvordan jeg lager nye sider, eller hvordan jeg endrer design :(

Hvis noen vil hjelpe meg, her er siden: www.askerhundeklubb.com

På midten er det på en måte en egen side, så det e to scrollere på siden. Jeg vil ha bort den siden i midten, det er tungvint! Hvordan gjør jeg det for eksempel?

Og hvordan kan jeg lage logoen øverst på siden som en link til forsiden?

Skal sette meg ned og lese litt tutorials etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke så mye av det dere sier om koder - hva har det å si for meg da? Jeg har ikke sett noen koder? Jeg har prøvd å bli litt kjent med FP nå, men jeg skjønner veldig lite... Jeg har skjønt hvordan jeg kan redigere en eksisterende side og laste opp denne, men jeg skjønner ikke hvordan jeg lager nye sider, eller hvordan jeg endrer design :(

Hvis noen vil hjelpe meg, her er siden: www.askerhundeklubb.com

På midten er det på en måte en egen side, så det e to scrollere på siden. Jeg vil ha bort den siden i midten, det er tungvint! Hvordan gjør jeg det for eksempel?

Og hvordan kan jeg lage logoen øverst på siden som en link til forsiden?

Skal sette meg ned og lese litt tutorials etterhvert...

Siden er laget med "inline frames" og bytte dette til å være en annen type side er tungvindt, for du må gjøre det for hver eneste side. Slik set er FP et tungvindt program.

Jeg bruker en tabell ramme på min side for "midten". Denne rammen har da en annen bakgrunnsfarge enn bakgrunnsbildet og "ligger over/dekker til" bakgrunnsbildet.

Å lage et bildet til en link er ganske enkelt. Du markerer bildet (klikk på det i normal view), så velger du "Insert hyperlink" fra menybaren på toppen (ikke bildemeny baren som antagelig popper opp). Skriv enten inn den fullstendinge addressen (inkl. http://) eller kun navnet på siden (f.eks. index.htm).

For å endre design så må du gjøre "hele greia" pr side.

Har endra design noen ganger på mine sider.... :P

men nå tror jeg har kommet frem til det permanente designet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være slem, men forklare hvorfor.

Jeg, klarer ikke å hjelpe deg, for du har jo ingen som helst kjennskap til html-koder...

Hvis du som du antyder ønsker å gjøre endringer på layouten på siden, så må du ha litt peiling på hvordan en index.html er satt sammen...

Å begynne å forklare dette fra bunnen av er håpløst...

Det eneste riktige i dette tilfellet er å leie inn noen eller få noen som kan det, til å sette opp en publiseringsløsning alla joomla...

Ikke å knote rundt med 15år gamle html koder som ikke holder mål i 2012...

Hadde jeg tatt over den siden der hadde jeg gjort om ALT...

Med en publiseringsløsning er det like enkelt å oppdatere sidene til klubben som å skrive et innlegg i en blogg eller gjestebok...

Ingenting annet en en nettleser er nødvendig for å gjøre alt arbeidet med siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er det ikke alle klubber som har økonomi til dette da Tore.

Hvis klubben er så heldig at de har datakyndinge som melder seg frivillig så er det selvsagt en sak.

Jeg er helt selvlært selv, men må innrømme at for mine personlige hjemmesider så ser jeg overhodet ikke noen grunn til å bytte til joomla eller lignende. Ingen andre enn de som er datakyndige klager på de jeg har. De fleste besøkende er faktisk godt fornøyd. Og for de fleste hundeklubber vil også sider laget i FP fremdeles holde bra.

men det er klart det er en fordel med i alle fall et minimum av kjennskap til html koder. Frontpage er jo egentlig et veldig enkelt program å bruke, fordi om oppdatering av design er tungvindt og jeg absolutt vil anbefale og laste opp siden med et FTP program og ikke direkte fra FP.

Hilsen en totalt blottet for intensjoner om hypermoderne og profesjonell hjemmeside ;)

(men jeg bruker en del ikke FP genererte koder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klubben har en datakyndig eller en nerde-sønn til noen så er det jo gratis...

Jeg hadde satt opp en basic joomla eller wordpress for noen hundre kroner gjennom foretaket mitt..

Hundeklubber er noen som har svært stor nytte av publiseringsløsninger, nettopp pga alle problemer som nevnes i denne tråden...

Ingen koder, enkelt å lære opp nye, flere i klubben kan legge inn nyheter, datoer osv osv med egne brukerkontoer i publiseringsløsningen..

Alternativet er at Trådstarter bruker svært mye av sin tid til å lære seg html/css og gjøre de endringer som ønskes...

"alle vi andre" har jo gjort akkurat det, brukt dagevis/årevis på læring, prøving, feiling med html og css...

Å lære html er jo morro det, og er noe som er kjekt å ha med seg videre i alle tilfeller...

Hvem vet, kanskje trådstarter om 1år lager hjemmesider for andre på sonen som en Gud.?

skal man starte et sted, så er det like greit å starte her. : http://www.w3schools.com/html/html_intro.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeklubber er noen som har svært stor nytte av publiseringsløsninger, nettopp pga alle problemer som nevnes i denne tråden...

Ingen koder, enkelt å lære opp nye, flere i klubben kan legge inn nyheter, datoer osv osv med egne brukerkontoer i publiseringsløsningen..

Dette er jo helt sant!

Og gjør jobben for webmaster langt enklere dersom alle kan oppdatere "sin del" av hjemmesiden.

I min svært begrensede kjennskap til Joomla og Wordpress (har kikket på disse) så synes jeg Wordpress virker langt enklere å bruke. Men det er kanskje bare meg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...