Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva hadde hunden din gjort om du ble angrepet?


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Regner med Snusern hadde reagert med trusler og eventuelle bitt, heldigvis aldri testa det ut. Lukisen hadde nok stått på avstand og bjeffa, og basenjien bak beina mine og knurra. Med mindre de hadde prøvd å kline han ihjel da. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Euro hadde flydd rett på. Han har bevist det ved et begynnende innbrudd vi hadde i fjor faktisk. En øst-europeer som prøvde å bryte seg inn terrassedøren, og jeg lå og gjemte meg på vaskerommet mens j

Hei folkens. Mitt første innlegg, selv om jeg har lest her en lang tid. Jeg gikk nedover en gate da jeg møtte en diger kar. Jeg hadde pelsen på min høyre side og denne fyren kom på venstre. Da han

Eddie har jaget en slik dørselger før han, med den eldre herren vi leide leilighet hos som støtte (jada, jeg kom stormende for å hjelpe til jeg også...aggressiv dørselger som brøyter seg inn i huset

Tror vel de fleste hunder først og fremst vil beskytte seg selv og sitt, egoistiske som de er. Men jeg bor i et ganske shady strøk, og jeg føler meg tryggere når Blade er med meg ute på kvelden ja. Hund generelt har en avskrekkende effekt tror jeg, med mindre "slemmingen" er speeda halvt ihjel eller psykotisk.

Vet ikke om det bare er meg, men jeg føler at dette er litt tabu å snakke om i Norge :icon_confused:

Jeg merka jeg ble litt nysgjerrig på hvor du bodde nå. :P

Ja, jeg føler også at det er litt tabu å snakke om. Jeg foretrekker hunder med litt vokt-instinkter. Jeg er absolutt ikke en redd person, men når jeg skal gå i skogen om kvelden eller være alene hjemme i noen uker (med litt rare folk i nærheten som driver med dop), så er det veldig deilig å ha Boris som har dype bjeff og det er litt størrelse på. Men med en gang noen andre nevner at de vil ha hund til beskyttelse, så blir jeg skeptisk. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merka jeg ble litt nysgjerrig på hvor du bodde nå. :P

Ganske sentralt i byen. Mellom asylmottak, blåkors, politistasjonen, noen mc-klubber, og kommunale boliger med diverse klientell :rofl:

Ja, jeg føler også at det er litt tabu å snakke om. Jeg foretrekker hunder med litt vokt-instinkter. Jeg er absolutt ikke en redd person, men når jeg skal gå i skogen om kvelden eller være alene hjemme i noen uker (med litt rare folk i nærheten som driver med dop), så er det veldig deilig å ha Boris som har dype bjeff og det er litt størrelse på. Men med en gang noen andre nevner at de vil ha hund til beskyttelse, så blir jeg skeptisk. :P

Haha, jeg kjenner meg godt igjen i alt du skriver der! :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg merka jeg ble litt nysgjerrig på hvor du bodde nå. :P

Ja, jeg føler også at det er litt tabu å snakke om. Jeg foretrekker hunder med litt vokt-instinkter. Jeg er absolutt ikke en redd person, men når jeg skal gå i skogen om kvelden eller være alene hjemme i noen uker (med litt rare folk i nærheten som driver med dop), så er det veldig deilig å ha Boris som har dype bjeff og det er litt størrelse på. Men med en gang noen andre nevner at de vil ha hund til beskyttelse, så blir jeg skeptisk. :P

I mitt hode er det forskjell på å ville skaffe seg hund for beskyttelse og å ha en hund man i tillegg setter pris på at kan se litt avskrekkende ut og forsvare mot innbruddstyver. Jeg har ikke noe problem med litt vokting, og jeg har ikke noe problem med folk som setter pris på det hos hunden. Men jeg syns ikke noe om folk som, i dagens Norge og de kravene som stilles til en hund i samfunnet i dag, kjøpe seg en hund bare for beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker verken varsling eller vokting! Kjenner jeg kvepper til og blir skikkelig irritert når knertmonsteret får det for seg å snøfte litt uti gangen, og jeg må jobbe mye med meg sjøl for å klare å enten stoppe henne med latter eller å kalle henne tilbake ved å være blid og tillitsvekkende. :P De gangen jeg har hunder på besøk som faktisk bruker stemmen, blir jeg skikkelig oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker verken varsling eller vokting! Kjenner jeg kvepper til og blir skikkelig irritert når knertmonsteret får det for seg å snøfte litt uti gangen, og jeg må jobbe mye med meg sjøl for å klare å enten stoppe henne med latter eller å kalle henne tilbake ved å være blid og tillitsvekkende. :P De gangen jeg har hunder på besøk som faktisk bruker stemmen, blir jeg skikkelig oppgitt.

Nei, unødvendig bjeffing er ikke jeg heller noe glad i. Jeg synes hundene skal være trygge nok til å skjønne at ikke alt er verdt å si i fra om. Kuma er litt for "føre var" til min smak. Men jeg er veldig glad i voktingen som de RR-ene jeg har vært borti har hatt. Skikkelig laidback og rolige uten noe unødvendig varsling. Veldig trygge hunder som du allikevel vet at hvis noe hadde skjedd, så er de der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, unødvendig bjeffing er ikke jeg heller noe glad i. Jeg synes hundene skal være trygge nok til å skjønne at ikke alt er verdt å si i fra om. Kuma er litt for "føre var" til min smak. Men jeg er veldig glad i voktingen som de RR-ene jeg har vært borti har hatt. Skikkelig laidback og rolige uten noe unødvendig varsling. Veldig trygge hunder som du allikevel vet at hvis noe hadde skjedd, så er de der.

Jeg er ekstremt bortskjemt. Jeg har en hund som ikke leer et øre om så taket faller ned, og en som kommer med to snøft dersom hun hører noe "ureglementert" ute i oppgangen. Jeg klager egentlig ikke altså, spesielt når jeg kjenner så mange gneldreshibaer. :P
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt bortskjemt. Jeg har en hund som ikke leer et øre om så taket faller ned, og en som kommer med to snøft dersom hun hører noe "ureglementert" ute i oppgangen. Jeg klager egentlig ikke altså, spesielt når jeg kjenner så mange gneldreshibaer. :P

Jeg misunner deg det der. Her sies det fra om alle uvanlige og en god del vanlige lyder. Jeg har fått dem til å bare si fra kort og bestemt da, de blir ikke stående og bjeffe liksom. Men irriterende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble jo truet på Oslo S en dag, nede i undergrunnen ved togene. Hadde med alle tre hundene. Cita gikk og leitet etter mat og kunne ikke brydd seg mindre. Tia og Ikke prøvde å rive seg ut av båndet og stod og knurret på mennene, men spesielt han ene som var mest frempå. Han begynte å slå på de (ikke hardt, men skulle puffe de bort), men de fortsatte å knurre uten å bite. Begge to stod og hoppet på han mens de knurret og jeg fikk dratt de med meg. Det varte ganske lenge, og når de samme mennene etter 10 minutter kom bort til oss så fyrte hundene med en gang. Cita var i sin egen verden :P

edit: det var ikke "vanlig" knurring, for de var veldig høylytte. Jeg var sikker på at de kom til å bite hvert sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elwira ville ha flydd på..! En gang jeg, ei venninne og Elwira var på telttur i marka kom det noen fulle unggutter og var veldig innpåslitne. Elwira knurra og glefsa etter de når de nærmet seg, og jeg måtte holde godt i båndet for at hun ikke skulle fly på. Han ene var direkte truende ovenfor oss, og hadde ikke Elwira vært med veit jeg ikke helt hva som hadde skjedd. Jeg sa klart i fra om at han ikke skulle komme nærmere oss, for da ville bikkja fly på han. Heldigvis skremte Elwira dem nok til at de holdt seg uten for båndets rekkevidde..

Elwira lå oppå meg og knurra hele den natten, da guttene lå bare noen hundre meter unna. Hadde noen kommet inn i teltet er jeg ganske sikker på at det kunne blitt stygt.

En annen gang har Elwira også stått på bakbeina og fråda mot en mann som gikk etter oss i Drammen sentrum. Hun passer veldig på ! Noe jeg syns er helt fint :)

Mayah tror jeg ikke hadde gjort stort. Hun elsker alt og alle, men tipper hun hadde blitt litt usikker i en sånn situasjon som beskrevet, og holdt seg på avstand. Pinglehunden er gaske motsatt av Elwira der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble jo truet på Oslo S en dag, nede i undergrunnen ved togene. Hadde med alle tre hundene. Cita gikk og leitet etter mat og kunne ikke brydd seg mindre. Tia og Ikke prøvde å rive seg ut av båndet og stod og knurret på mennene, men spesielt han ene som var mest frempå. Han begynte å slå på de (ikke hardt, men skulle puffe de bort), men de fortsatte å knurre uten å bite. Begge to stod og hoppet på han mens de knurret og jeg fikk dratt de med meg. Det varte ganske lenge, og når de samme mennene etter 10 minutter kom bort til oss så fyrte hundene med en gang. Cita var i sin egen verden :P

edit: det var ikke "vanlig" knurring, for de var veldig høylytte. Jeg var sikker på at de kom til å bite hvert sekund.

Litt OT, men hva skjer egentlig hvis hundene biter en person som truer dens eier? Hva hadde skjedd hvis Ikke og Tia laget noen skikkelige bittsår på denne idioten, og hva hadde skjedd hvis Euro hadde bitt tyven vi hadde her skikkelig?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke Europia, men jeg mener jeg har hørt en historie om en hund som ble dømt til avliving fordi den bet en innbruddstyv? Mulig det er en urban legend ... Men var det ikke Pippin&Symra som spurte politiet om dette engang? Personlig tror jeg at de fleste politifolk er relativt oppegående, og vil bruke skjønn i et slikt tilfelle.

Ellers er jeg helt enig med Therese om at det er lov til å sette pris på "vokt"-egenskaper hos en hund, uten at man kjøper hunden på grunn av de samme egenskapene ... På en måte. Jeg synes det er fint med hunder som sier fra når noen lusker utenfor leiligheten, og jeg synes det er en trygghet å ha en stor hund - mest som preventiv avskrekkelse, men også i forhold til OM noe skulle skje ...

Zima vet jeg nøyaktig hvordan hadde reagert - hun hadde stått på avstand og knurret og bjeffet, men ikke gjort noe som helst. Sånn reagerer hun på fremmede på døren som ikke jeg har "godkjent". Generelt er hun litt skeptisk til fremmede, særlig menn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke Europia, men jeg mener jeg har hørt en historie om en hund som ble dømt til avliving fordi den bet en innbruddstyv? Mulig det er en urban legend ... Men var det ikke Pippin&Symra som spurte politiet om dette engang? Personlig tror jeg at de fleste politifolk er relativt oppegående, og vil bruke skjønn i et slikt tilfelle.

Ellers er jeg helt enig med Therese om at det er lov til å sette pris på "vokt"-egenskaper hos en hund, uten at man kjøper hunden på grunn av de samme egenskapene ... På en måte. Jeg synes det er fint med hunder som sier fra når noen lusker utenfor leiligheten, og jeg synes det er en trygghet å ha en stor hund - mest som preventiv avskrekkelse, men også i forhold til OM noe skulle skje ...

Zima vet jeg nøyaktig hvordan hadde reagert - hun hadde stått på avstand og knurret og bjeffet, men ikke gjort noe som helst. Sånn reagerer hun på fremmede på døren som ikke jeg har "godkjent". Generelt er hun litt skeptisk til fremmede, særlig menn.

Nei, det var ikke meg, men jeg synes også jeg husker at noen sa at de hadde gjort det. Jeg tror vi hadde en lignende tråd før en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt på.. og kommet fram til at jeg ikke har snøring på hva han ville gjort. Kuma ignorerer stort sett mennesker med mindre jeg prater med de eller de har noe som lukter godt. Når det kommer noen på døra (stort sett pizzamannen), står han i stua og følger med på hva jeg gjør. Om pizzamannen ser han og roper på Kuma (Kuma prater flytende hunde-ungarsk), så traver han bort for å se om jeg kanskje for en gangs skyld har bestilt pizza til han også. Men om jeg hadde reagert med frykt så er jeg veldig usikker på hva han ville gjort. Jeg liker å tru at Kuma ville kommet til unnsetning.

Nå er Kuma såpass flink vakthund at når det skulle komme noen å fikse noe i leil mens jeg var borte holdt det at jeg la fram en godis som de kunne gi han. Nå hadde han møtt han ene før, men tviler på at han ville jaget vekk noen.. Da hjelper det at de fleste ungarere synes han ser litt skummel ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke meg, men jeg synes også jeg husker at noen sa at de hadde gjort det. Jeg tror vi hadde en lignende tråd før en gang.

*Klø seg i hodet* Jeg var så sikker på at det var deg med Pippin ... Nei, vet du hvem jeg kanskje tror det var? Vala? Da hun hadde Sofus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Kuma såpass flink vakthund at når det skulle komme noen å fikse noe i leil mens jeg var borte holdt det at jeg la fram en godis som de kunne gi han. Nå hadde han møtt han ene før, men tviler på at han ville jaget vekk noen.. Da hjelper det at de fleste ungarere synes han ser litt skummel ut.

Jeg har faktisk funnet ut at før det kan komme håndverkere hit mens jeg er borte, må jeg ha laget hunderom i den lille hytta som står i hagen min. Noe annet ville definitivt ikke ha fungert.

*Klø seg i hodet* Jeg var så sikker på at det var deg med Pippin ... Nei, vet du hvem jeg kanskje tror det var? Vala? Da hun hadde Sofus?

Det kan det ha vært ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er betryggende å ha vakthunder. vi bor på landet, og jeg kjenner noen som en gang fant et kart over området her, hvor man hadde krysset over husene hvor det bodde hunder! To av hundene her hadde blitt fly forbanna, men om de hadde biti, det vet jeg ikke. Den ene hadde kanskje ikke hatt mot nok, og den andre har mot nok, men vet ikke om den hadde gått så langt som å bite. Den tredje hadde mest sannsynlig stått litt på avstand og bjeffa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er betryggende å ha vakthunder. vi bor på landet, og jeg kjenner noen som en gang fant et kart over området her, hvor man hadde krysset over husene hvor det bodde hunder! To av hundene her hadde blitt fly forbanna, men om de hadde biti, det vet jeg ikke. Den ene hadde kanskje ikke hatt mot nok, og den andre har mot nok, men vet ikke om den hadde gått så langt som å bite. Den tredje hadde mest sannsynlig stått litt på avstand og bjeffa.

Jeg tviler på at situasjonen hadde utviklet seg noe særlig med den rasen du har. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er betryggende å ha vakthunder. vi bor på landet, og jeg kjenner noen som en gang fant et kart over området her, hvor man hadde krysset over husene hvor det bodde hunder! To av hundene her hadde blitt fly forbanna, men om de hadde biti, det vet jeg ikke. Den ene hadde kanskje ikke hatt mot nok, og den andre har mot nok, men vet ikke om den hadde gått så langt som å bite. Den tredje hadde mest sannsynlig stått litt på avstand og bjeffa.

Så ekkelt med det kartet! Vi har jo også planer om å flytte ut på landet, og når gubben er på sjøen store deler av året blir det helt klart betryggende å ha en liten Blade i hus. Låste dører, alarmer med tilkallingsvektere og politi er fine greier altså, men de er jo ikke på plass øyeblikkelig akkurat. Når det er sagt så setter jeg ikke han i "skuddlinja" med overlegg, håpet er jo at han avskrekke eventuelle innbruddstyver nok til at de stikker sin vei. For ærlig talt, en hissig dvergpinscher har ikke helt den samme effekten som en brølende presa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt med det kartet! Vi har jo også planer om å flytte ut på landet, og når gubben er på sjøen store deler av året blir det helt klart betryggende å ha en liten Blade i hus. Låste dører, alarmer med tilkallingsvektere og politi er fine greier altså, men de er jo ikke på plass øyeblikkelig akkurat. Når det er sagt så setter jeg ikke han i "skuddlinja" med overlegg, håpet er jo at han avskrekke eventuelle innbruddstyver nok til at de stikker sin vei. For ærlig talt, en hissig dvergpinscher har ikke helt den samme effekten som en brølende presa :lol:

hehehe... nei.. det jobber en del østeuropeere her om sommeren. og det går rykter om at noen av dem er uærlige og stjeler før dem drar tilbake.. vår nærmeste nabo er en jordbæråker, hvor noen av dem pleier å jobbe.. så jeg pleier å ha Damien i langline rett på utsiden av døra noen ganger når de er der, bare sånn... for å være helt sikker på at de ikke velger huset vårt, hvis noen av de skulle ha noen ideer. :P Naboene her har jo hatt innbrudd før, og har nå innstallert kameraer rundt hele huset...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...