Gå til innhold
Hundesonen.no

Privat eiendom, aggressiv skilting, skuddpremie, strømgjerde?


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Sinnsykt med jobb og pris, flere hundre meter, pluss påler, grinder osv. Det blir spennende å se til sommeren, i følge den furten nabokjerringa var det jo ikke måte til hvor mye folk det var rundt her. Ja sa jeg bare, og det er noe helt annet med folk i skogen rundt her i motsetning til å ture tvers over tomta langs husveggene mine.

Neida, polakkene ordner sånn så fint de atte. Eller litauere. Og rabatt får man på store kvanta :) Men en løpestreng tversover er jo hakket billigere. Eller nakensoling ved husveggen sommerstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg kan holde vakt om jeg får betalt.

Ellers takk, har da en vakthund, det er vel bare ett spørsmål som nevnt her av bl.a. gråtass ett spørsmål om hva en skal tillate. billig i drift er han også. Spiser V&H for under 20 spenn for dagen. :heart:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers takk, har da en vakthund, det er vel bare ett spørsmål som nevnt her av bl.a. gråtass ett spørsmål om hva en skal tillate. billig i drift er han også. Spiser V&H for under 20 spenn for dagen. :heart:

Du er ansvarlig for skadene den påfører. Jeg er ansvarlig for meg selv. Si ifra om du ombestemmer deg. Jeg kan søppeldykke og mitt matforbruk vil derfor være gratis, det eneste jeg trenger er betaling og et skur jeg kan sove i.

Du kan tillate det du vil på din eiendom. Ingen adgang så har de ingen adgang, men hva du velger å gjøre med de som bryter adgangen er en annen sak... Anmeldelse kan fungere.

Jeg har 2 hunder, du har bare 1. Å ansette meg er derfor den beste løsningen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ansvarlig for skadene den påfører. Jeg er ansvarlig for meg selv. Si ifra om du ombestemmer deg. Jeg kan søppeldykke og mitt matforbruk vil derfor være gratis, det eneste jeg trenger er betaling og et skur jeg kan sove i.

Du kan tillate det du vil på din eiendom. Ingen adgang så har de ingen adgang, men hva du velger å gjøre med de som bryter adgangen er en annen sak... Anmeldelse kan fungere.

Jeg har 2 hunder, du har bare 1. Å ansette meg er derfor den beste løsningen.

Min understrekning: Er du sikker på det? Av alle løsninger så er det den beste? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig ikke et mega stort problem.. Mann deg skikkelig opp og hver gang det kommer noen på tomta, så spør du på navn, når de forteller dette- tru med å anmelde overtredelse på privat eiendom.. Bind også opp løpestrengen til snusken imellom husveggene der stien går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusken: Ja,man kan i teorien nekte. Men samtidig ikke nekte noen å gå på en sti som er en kløvveg fra gammelt av og lagt til på kartet til bygdas sogelag,da blir det et skjønnspm. Stien blir da ansett som historisk,hvor enn fjernt det høres ut når det er ens egen private eiendom. Litt bakvendte og kompliserte greier,men skiltet vårt med obs løse hunder ser ut til å holde de fleste unna heldigvis:-). Samt at folk faktisk møtte løse hunder, var nok endel som trudde det bare var fleip. Jeg sa til ei hoven kjerring som bynte å skjelle meg ut at jeg på pur **** skulle komme ned å trampe rett igjennom hagen hennes fordi jeg viste hvor ho bodde. Etter det så vi aldri mer til ho. Noen er bare frekkere en flatlusa. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp forbi naboens hus for å komme til skolen, sparte meg 40 minutter vs å gå ned og rundt og opp. Når de fikk nye eiere ble de jo sure men pappa forklart og spurte pent om han kunne holde passasjen åpen med å kutte busk og kvast og slikt og alt ordnet seg så jeg fikk gå til skolen :D Men om du har bikkja i løpestreng så ville iallefall jeg snudd og gått rundt tomta iallefall :P sett også om skilt oma t hunden er løs/i string også. så kan folk ha vett til å gå rundt :P

Men det er jo forskjell på deg når du skal nå et mål og de som faktisk er på tur. Jeg bryr meg ikke om å gå snarveier når jeg er på tur med bikkja liksom. Blir litt sånn som de reklamene der han der roeren (?) tar snartveien forbi noen hus for å slippe deler av treninga. :lol:

Snusken: jeg hadde blitt skikkelig, skikkelig grinete, jeg! Jeg kan ikke forstå hvorfor folk skal være så frekke. De går da vel forbi fordi de uansett er på tur?

Ang løsninger så ville jeg gått for strømgjerde. Uten strøm. Koster litt for trådene, men ikke all verdens. Sett det opp der hvor det ferdes folk (mulig jeg tenker feil, men hvis du tar det på begge sider av husveggen litt opp og ned til der de kan gå rundt så får du kanskje folk til å gå rundt. Få gjerne tak i et tomt batteri (til strømgjerde) og fest en ståltråd fra det og til gjerdetråden. Folk blir gjerne litt mer forsiktige da, evt blir de usikre på om det går dyr der feks. Det gjorde i alle fall en venninne av meg som hadde mye alá det samme problemet.

Ellers ville jeg uansett snakket med politiet, eller om det går: sende et spørsmål skriftlig. Så har du gjort DIN del for å passe på at du er på rett side av loven. Du har tatt initiativ og skulle det oppstå problemer har du det svart på hvitt at du tidligere var frustrert og har forsøkt å finne en løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo forskjell på deg når du skal nå et mål og de som faktisk er på tur. Jeg bryr meg ikke om å gå snarveier når jeg er på tur med bikkja liksom. Blir litt sånn som de reklamene der han der roeren (?) tar snartveien forbi noen hus for å slippe deler av treninga. :lol:

Snusken: jeg hadde blitt skikkelig, skikkelig grinete, jeg! Jeg kan ikke forstå hvorfor folk skal være så frekke. De går da vel forbi fordi de uansett er på tur?

Ang løsninger så ville jeg gått for strømgjerde. Uten strøm. Koster litt for trådene, men ikke all verdens. Sett det opp der hvor det ferdes folk (mulig jeg tenker feil, men hvis du tar det på begge sider av husveggen litt opp og ned til der de kan gå rundt så får du kanskje folk til å gå rundt. Få gjerne tak i et tomt batteri (til strømgjerde) og fest en ståltråd fra det og til gjerdetråden. Folk blir gjerne litt mer forsiktige da, evt blir de usikre på om det går dyr der feks. Det gjorde i alle fall en venninne av meg som hadde mye alá det samme problemet.

Ellers ville jeg uansett snakket med politiet, eller om det går: sende et spørsmål skriftlig. Så har du gjort DIN del for å passe på at du er på rett side av loven. Du har tatt initiativ og skulle det oppstå problemer har du det svart på hvitt at du tidligere var frustrert og har forsøkt å finne en løsning på det.

Strømgjerde uten strøm fungerer ikke på de frekkeste.. Har selv opplevd på gården hjemme at folk har sluppet løs dyrene for å så gå inn i innhengningen for å fiske og lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømgjerde uten strøm fungerer ikke på de frekkeste.. Har selv opplevd på gården hjemme at folk har sluppet løs dyrene for å så gå inn i innhengningen for å fiske og lignende..

Neida, men om det fungerer på "folk flest" så er jo det en god start. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå ble det mye her må bare få si at det er ikke så megastort problem lenger. Det største har vel vært hu ene som har gått her fast. Hu har vi jo nå begge snakket med :D Ellers er det som er igjen mer tilfeldig. Noen tilpasser seg jo, som f.eks først når vi pusset opp her og det rei to jenter på hest over her, da lå i Snusken i bilen med bakdøra åpen og hilste pent, har ikke sett noe mer til de så det går seg nok til. Fysisk sperring med skilt blir satt opp nå så da er det ingen unnskyldning lenger. Har akkurat vært ute og gått rundt her det er så mye stier og muligheter utover å gå akkurat her at det er bare gammel vane og dels trass folk går her. Og jeg som trodde jeg var dårlig på forandringer.. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Selvfølgelig kan jeg det, friluftsloven er klokkeklar. Hvem lov referer du til?

§ 3. (Ferdsel i innmark.)

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsrommet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdselsrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan – uansett inngjerding – forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Fylkesmannen kan for det enkelte fylke eller deler av det bestemme at det tidsrom da det etter første ledd skal være ubetinget forbudt å ferdes i innmark, settes kortere eller lengre enn fra 30. april til 14. oktober.

Endret ved lover 11 juni 1993 nr. 85, 21 juni 1996 nr. 37, 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003 iflg. res. 20 juni 2003 nr. 712).

§ 3a. (Ferdsel på vei eller sti i innmark)

Ferdsel i innmark som fører til utmark, a) til fots på vei eller sti, b) på vei eller opparbeidet sti med ride- eller kløvhest, tråsykkel, kjelke eller liknende, med unntak av organisert aktivitet som sykkelløp og rideklubbaktivitet,

er tillatt hele året, hvis ferdselen kan skje uten å passere gjennom gårdsplass eller over hustomt eller uten på annen måte å være til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for eier eller bruker.

Kommunen kan, etter samtykke fra eier eller bruker av eiendommen, gi forskrift om å forby ferdsel som er tillatt etter første ledd. Forskriften må stadfestes av fylkesmannen.

Eier eller bruker kan forby ferdsel som er tillatt etter første ledd, hvis ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Tilføyd ved lov 16 sep 2011 nr. 41 (ikr. 1 jan 2012 iflg. res. 16 sep 2011 nr. 949).

---

Blindveien som blir kjerreveien går kliss inntill husveggen og stuevinduet mitt. Så tversover tomta mot stien bak uthuset. Retten her er udiskutabel og den er det heller ingen som har ment noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømgjerde uten strøm fungerer ikke på de frekkeste.. Har selv opplevd på gården hjemme at folk har sluppet løs dyrene for å så gå inn i innhengningen for å fiske og lignende..

Om man da har på strøm bare av og til, gjerne med strømboks beregna på oksegjerder, så blir det om ikke annet veldig god underholdning når de tror det ikke er strøm på gjerdet... :w00t:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, men om det fungerer på "folk flest" så er jo det en god start. :)

Det er sant ;)

Om man da har på strøm bare av og til, gjerne med strømboks beregna på oksegjerder, så blir det om ikke annet veldig god underholdning når de tror det ikke er strøm på gjerdet... :w00t:

Joda, men problemet er at man behøver ikke å ta i strømtråden for å faktisk åpne et strømgjerde.. Jeg har sett ganske mange variasjoner på kreativitet på slikt altså.. Særlig når det kjem tjuvfiskere og ikke vil være oppi havninga sammen med hestene eller veddene (hannsau)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant ;)

Joda, men problemet er at man behøver ikke å ta i strømtråden for å faktisk åpne et strømgjerde.. Jeg har sett ganske mange variasjoner på kreativitet på slikt altså.. Særlig når det kjem tjuvfiskere og ikke vil være oppi havninga sammen med hestene eller veddene (hannsau)..

Unngå håndtak, og ha tre tråder, vips så må de ta direkte i tråden for å åpne.

Men det er jo faktisk helt hull i hodet at folk går inn i gjerderenten det er strømgjerder eller andre gjerder.

Vi hadde for noen år siden noen unger i nabolaget som drev og "ertet" hestene ved å løpe gjennom gjerdet.

Vi hadde skjelden på strøm, dette var hester som kunne gå ute i gjerder av sytråd.

Men for å få bukt med problemet med ungene, så begynte vi å ha på strømmen, og vi har strømboks beregnet for okser, som svir gress da vi har lange gjerder også vinterstid.

Da ble det slutt...haha... Vi hærte bare hylene gjennom skogen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå håndtak, og ha tre tråder, vips så må de ta direkte i tråden for å åpne.

Men det er jo faktisk helt hull i hodet at folk går inn i gjerderenten det er strømgjerder eller andre gjerder.

Vi hadde for noen år siden noen unger i nabolaget som drev og "ertet" hestene ved å løpe gjennom gjerdet.

Vi hadde skjelden på strøm, dette var hester som kunne gå ute i gjerder av sytråd.

Men for å få bukt med problemet med ungene, så begynte vi å ha på strømmen, og vi har strømboks beregnet for okser, som svir gress da vi har lange gjerder også vinterstid.

Da ble det slutt...haha... Vi hærte bare hylene gjennom skogen.

Vi brukte mye lettstolper der vi hadde strømtråd, så det var bare å løfte opp stolpene og legge de ned.. Men det har heldigvis tatt slutt nå :) Vi har også endret hele gjerdinga, så nå har vi ståltråd med strøm i, 3 høyder, så nå er det ikke bare bare lengre.. Samt klengete dyr, har ting virkelig ordnet seg ;)

Og det mest effektive er at jeg hisser meg opp, evt pappa, og tusler en tur utpå jordet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...