Gå til innhold
Hundesonen.no

13 registrerte beardiser i 2011


MollyC
 Share

Recommended Posts

Så koselig at mange har pene ting å si om beardisene! Da jeg skulle ha hund første gang måtte jeg tvinge meg til å bla videre i hundeboka selv om øynene mine klistret seg til bildet av beardisen. Jeg hadde inntrykk av at pelsarbeidet var uoverkommelig og at de røytet voldsomt (dumme hundeboka mi). Jeg endte altså opp med en wheatenterrier, røytefri og med enkel pels hvis den holdes rimelig kort. Selv om jeg er veldig glad i bamsefaren min, så hadde jeg hatt minst to, kanskje tre beardiser nå hvis jeg da hadde visst det jeg vet nå. Pippin Wheatenterrier er såpass krevende at det akkurat nå er nok med to hunder her i huset, men jeg tror ikke det hadde vært noe problem å ha tre hoppende glade, vennlige og enkle beardiser! (Det eneste problemet jeg kan komme på er plass i bilen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig i det med pelsstellet! Det er ikke uoverkommelig i heletatt. Det ser nok avskrekkende ut når man ikke har prøvd det, men jeg hadde ikke sett mørkt på det pelsstellet, og jeg er ikke særlig glad i pesstell, egentlig. Vi hadde nok hatt beardis hadde det ikke vært for at det kræsjer med våre bruksområder (trekkhund og gjeting). Prøvde å se etter beadris fra gjeterlinjer for noen år siden, men det så ikke ut til å være det enkleste å finne (SusanneL, vet du om noe kanskje :P ? ). Hadde det vært mer gjeterinstinkt igjen i de så hadde jeg hatt beardis fremfor border, helt klart. Sjarmiser! Har hatt 3 beardiser i hus i perioder, og det gikk mye bedre en jeg hadde trodd med tanke på aktivt friluftsliv og pels. Æsj, nå må jeg ikke begynne å drømme om beardis igjen altså :innocent: det får bli når Fenris forlater oss om mange år og vi "trenger" ny maskot hund...

*sukk*

19033.jpg

Fine fine rasen!

09022802.jpg

Ta en kikk her:

http://www.gis.net/~shepdog/BC_Museum/Permanent/BCColors_CoatType/BC_ColorSmooth.html

Men det blir jo en border collie som har pels som en bearded collie da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Maria.

Ja, beardiser er veldig koselige, enkle og greie hunder - "tar til takke" med det meste, sunne og friske. MEN pelsstellet, ja.. Veldig synd at folk er så redd for dette, når det på ingen måte er uoverkommelig for de aller fleste. Vet om et par av "mine nærmeste" som har klippet ned sine, men de aller, aller fleste lever lykkelige familieliv i full pels selv om de aldri blir stilt ut.

Vi hadde et beardistreff nylig - sånn ca 35 beardiser, og det var tre som var klippet, resten i "normalpels" - kun de færreste tilstede hadde noensinne sett en utstillingsring, liksom.

Reelt sett børster man igjennom en beardis på rundt en time, og på en voksen hund holder det stort sett alltid med en skikkelig gjennombørst hver/hverannen uke. Vi som "kan" pels kan godt vente i 3-4 uker også...

På valper og unghunder er jobben større, dels fordi man må venne dem til stellet og dels fordi valpepelsen er mye mykere og mere ullete (og floker seg klart mer enn voksenpels).

Før utstilling er det minimalt med jobb - bading og så en god gjennombørsting dagen før utstillingen. Da er hunden faktisk utst.klar - i alle fall etter litt "pyntebørsting" og fiksing av panneluggen..

Men i år skal det "ta seg opp"! (hvis folk får solgt valpene, da..)

8 valper er allerede født i NordNorge, 8 eller 9 i Trøndelag, tre kull planlagt hos to oppdr på Vestlandet og minst tre kull planlegt her på Østlandet bare på forsommeren...

Husker på 90-tallet jeg, da var de liksom nærmere 100 årlig registrerte...

Susanne

Ser en på tallene var det over 100 registrerte på -90 tallet og i 2000 var det 50, etter det har det vært under 50 og ifjor ekstremt få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 regisrterte beardiser i 2011 er fryktelig lite. Det er synd for rasen og dette er noe vi må gjøre noe med, men det er ikke mange oppdrettere igjen.

23 registrerte løwchen er kjempebra, da det i utgangspunktet er færre individer enn det burde være av beardiser.

Så trist at det ikke er flere :no:

Hadde ei beardis tispe da jeg var yngere, og hun var en solstråle. Bedre hund skal man lete lenge etter :D

Pels stellet løste vi med å klippe henne ned en del. Hun elsket menligå rulle seg alt som gjorde henne møkkete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare negativt at det er få registreringer? Forhåpentligvis vil det si at de som skaffer seg seg en Bearded Collie er mer bevisst på valget av hund enn det gjennomsnittlige staffe-eier. Og i tillegg så vil jo det være større sjanse for at oppdretteren av rasen er seriøse - nok en gang, mer seriøs en den gjennomsnittlige staffe-oppdretter. Det er selvfølgelig ingen garanti for hverken det ene eller andre, men sannsynligheten er større.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde folk flest trodde at "Bo" var en labradoodle, jeg... Men dere har merket pågangen etter Obama's hundekjøp altså?

Susanne

Det var en merkbar pågang hos oppdrettere etter at han fikk portis. Og jammen vet jeg hvorfor rasens popularitet plutselig har skutt helt enormt i været! Skulle likt å vite hva hovedårsaken til det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig i det med pelsstellet! Det er ikke uoverkommelig i heletatt. Det ser nok avskrekkende ut når man ikke har prøvd det, men jeg hadde ikke sett mørkt på det pelsstellet, og jeg er ikke særlig glad i pesstell, egentlig. Vi hadde nok hatt beardis hadde det ikke vært for at det kræsjer med våre bruksområder (trekkhund og gjeting). Prøvde å se etter beadris fra gjeterlinjer for noen år siden, men det så ikke ut til å være det enkleste å finne (SusanneL, vet du om noe kanskje :P ? ). Hadde det vært mer gjeterinstinkt igjen i de så hadde jeg hatt beardis fremfor border, helt klart. Sjarmiser! Har hatt 3 beardiser i hus i perioder, og det gikk mye bedre en jeg hadde trodd med tanke på aktivt friluftsliv og pels. Æsj, nå må jeg ikke begynne å drømme om beardis igjen altså :innocent: det får bli når Fenris forlater oss om mange år og vi "trenger" ny maskot hund...

*sukk*

19033.jpg

Fine fine rasen!

09022802.jpg

En av disse skulle jeg ha beardis fra :) (Det ble kelpie istedet.)

De gjeter.

http://www.alvskogens.com/

Se egen side: 'vallning'

http://www.millieville.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det klart mere aktive beardiseiere som trener og konkurrerer i forskjellige hundesporter med sine beardiser. De har til og med eget mesterskap i bl.a. gjeting.

De blir aldri noen erstatning for border collie, men de funker godt for det!

Dog ser man at på vallanlagsprovene de arrangerer så er det mange hunder også fra sk. "utstillingslinjer" som viser gode anlegg. Så forskjellen ligger nok ofte mer i valpekjøperne og oppdretterne selv hva de er interessert i å jobbe med sammen med hunden enn de iboende egenskapene, liksom.

Så oppdrettere som er aktive innenfor LP, gjeting eller AG har lettere for å "fange" valpekjøperne som er aktive i det samme, naturlig nok. Men linje/avlsmessig er det ikke noen tydelig forskjell som gjør at man kan si at en hund fra en spesiell kennel nødvendigvis er noe bedre enn en annen. (Bare mye enklere å bli oppmuntret og få råd/hjelp fra oppdretteren!)

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det var overraskende få beardiser - men med det sagt, det ER jo sjelden jeg ser rasen. Sist jeg så en var når jeg traff en relativt kjent norsk skuespiller på tur med beardis - trivelig hund, trivelig eier :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 registrerte ja, det var lavere enn jeg trodde.

I fjor hørte jeg noen beardisfolk prate sammen om at markedet var mettet, og at det var vanskelig å selge beardisvalper. Da er markedet veldig lite isåfall, og det er jo litt trist. Men sånt går kanskje litt i bølger, hva slags raser som er populære?

Min neste hund blir iallefall en beardis :D Det har jeg planlagt i åresvis nå, men jeg er litt treg med å få ut fingeren. Jeg elsker rasen :heart: men har mange bekymringer med det å gå fra en hund til to, pelsarbeid (selv om alle jeg kjenner med rasen sier at det slett ikke er så mye jobb, om man bare tar det regelmessig), dyrere med for og utstyr til stor hund osv osv.

Men en ting er sikkert og det er at jeg gleder meg veldig til å få min egen bearded collie!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...