Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ELSKER å gå i fjellet på sensommeren, og har veldig lyst å gå på ukestur med hundene og ligge i telt. Bare oss tre! Det blir i nærheten av hvor vi har selv har hytte så om det blir drittvær eller hundene er kjempeslitene så er det enkelt å dra på hytta/bli hentet.

Tesh er jo da 1.5 år (grand danois) og Kua er like gammel (dverg Pinscher).

Jeg er ingen supergåer, så det blir nok ikke så veldig lagt hver dag, og ganske enkelt terreng. Er dette noe jeg kanskje burde vente med til ihvertfall Tesh er litt eldre? De skal ikke bære kløv og slikt, begge har gode poter som tåler en del og begge er i god form.

Skrevet

Hvis det ikke er snakk om ekstremt lange turer, burde vel dette gå fint for Tesh? Regner med hun får turer til vanlig, også noen langturer, så det ikke er noe helt nytt for henne :P

Kunne tenkt meg det samme selv til sommeren, med Hermes.

Skrevet

blir vel å gå hele dagen, med masse pauser og kos i lyngen :wub: Jeg liker ikke å gå fort, jeg liker å tusle på tur og bare nyte det. Haha. Latskap kan det vel kanskje også kalles.

Skrevet

Jeg har ikke erfaring med ukestur selv, men i utgangspunktet tenker jeg at en hund på alderen til Tesh bør klare det fint om formen til hunden er fin? Andre som har erfaring og kunnskaper får bekrefte/avkrefte.

Skrevet

blir vel å gå hele dagen, med masse pauser og kos i lyngen :wub: Jeg liker ikke å gå fort, jeg liker å tusle på tur og bare nyte det. Haha. Latskap kan det vel kanskje også kalles.

Det er ikke latskap, det er å nyte den flotte naturen man befinner seg i

hilsen en annen med søndagstempo ;)

Ellers kjenner jeg ikke godt nok til GD til å si noe om hvorvidt hun er gammel nok til en ukestur. Men er hun vandt med å gå i skog og fjell så burde det vel gå bra.

• Like 1
Skrevet

Jeg vil tro at det vil gå veldig fint Kaja :) Du kjenner jo dine hunder best, men med litt tursletempo og pauser tror jeg dere kommer til å få en flott uke. Når jeg leste dette kjente jeg at jeg gleder meg veldig til fjellturer med bikkjene til sommeren! Blir noen lengre turer på oss også regner jeg med.

Men i forhold til dette med belastning er det genialt med telt. Det syns ihvertfall jeg. Da kan en gå til en finner DEN plassen, og bare kose seg på tur. Om du ikke legger opp til en hard tur med mye belastning på Tesh, tror jeg virkelig ikke det er noe problem. Nå har ikke jeg særlig kjennskap til GD, men det blir litt som hva du gjør det til :ahappy:

Guest lijenta
Skrevet

Det første jeg ser er at du må venne deg til å børe tungt på ryggen når du skal ha med mat, telt osv til to hunder og deg. Kos deg på tur du

Skrevet

Jeg hadde ikke nølt, ifht dvergpinscheren :)

Gd'en har jeg nada kunnskap om, men vil tro at det vil gå helt fint det også.

Kunne tenkt meg å gjort det samme :)

Har hittil bare vært på dagsturer (eller så har vi hatt base i ei hytte...)

Skrevet

Det går helt fint det Kaja, så lenge hun ikke skal kløve. De kan gå og gå og gå i terreng omså hvor lenge, så du har ingenting å bekymre deg for ;)

Skrevet

Men til sommeren er jo GD'en 2 år... og det hadde vel vært kjekt om en så stor hund ivertfall kunne bære sin egen mat?

Hvor gammle må GD'ene være før det er forsvarlig at de bærer et par kg med kløv?

Skrevet

Men til sommeren er jo GD'en 2 år... og det hadde vel vært kjekt om en så stor hund ivertfall kunne bære sin egen mat?

Hvor gammle må GD'ene være før det er forsvarlig at de bærer et par kg med kløv?

Til sommern er hun ca 1.5 år ;) Hun er ett år nå.

Å bære tungt for min del er ikke noe problem :) og som nevnt over så går vi i området rundt hytta så mamma kan kjøre ut mat annenhver dag har hun sakt, så blir det mindre å bære på.

Skrevet

Hør med oppdretteren av GDen. Dvergpinscheren hadde jeg ikke bekymret meg for :) Men gran danois vokser tregt og man skal vell være forsiktig med belastning de første årene :) Jeg ville ikke hatt kløv på GDen hvertfall, i såfall en tom en!

Jeg har lyst til det samme selv jeg :) Være flere dager på fjellet og ligge i telt med bikkja!

lykke til ;) Ta med kamera!

Skrevet

Klart en GD tåler den turen du skisserer her! Hun er kanskje en ung hund som fremdeles er i vekst, men det er jo ikke slik at dere skal løpe en maraton i heidundranes tempo hver dag? Er jo ikke snakk om en voldsom belastning det her vel?

• Like 1
Skrevet

Klart en GD tåler den turen du skisserer her! Hun er kanskje en ung hund som fremdeles er i vekst, men det er jo ikke slik at dere skal løpe en maraton i heidundranes tempo hver dag? Er jo ikke snakk om en voldsom belastning det her vel?

Tesh tåler det fint hun, hun er i god kondisjon og full av muskler :) Valpis var med på første helgetur når hun var 3 1/2 mnd hun. Sove i telt var veldig stas!

• Like 1
Skrevet

Tror ikke dette blir noe problem med hundene i heletatt. Terho var jo med på skogtur med en del gåing når han var lit over 6 måneder. Men som noen andre nevnte, ville brukt tiden før på å venne deg på å gå med tung sekk, for turen jeg gikk (i konnerudskogene) var ikke det minste lille problem for Terho, meg derimot var det verre med! Ufattelig hva sekk, telt, klær og mat veier!

Skrevet

Jeg hadde heller ikke bekymret meg noe for hundene. Men jeg må stemme i med de andre angående sekk og vekt. Du tenker kanskje at du ikke skal ha med deg mye, men det blir fort tungt! Særlig dagene utover når du kanskje blir litt støl og sliten. Ellers så hørtes det ut som en skikkelig fin tur som begge hundene dine sikkert kommer til å elske. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skriver litt i frustrasjon og oppgitthet. Vi har verdens fineste valp og morsom å trene, men… han er en liten nøtt. Dette er en jakt cocker og bare for å informere så får vi veiledning fra oppdretter og atferdsspesialist. Men vi føler vi stanger hode i veggen. Valpen vår finner ikke roen når vi andre er hjemme, står kun å bjeffer og blir til slutt desperat og løper i ring mens han bjeffer. Han har ikke seperasjonsangst da han fint klarer å være alene hjemme 4-5 timer på dagtid og ligger da stille i buret sitt som han kan gå fritt inn og ut av(vi følger med på kamera). I tillegg så kan han angripe oss med biting når han kjeder seg eller blir frustrert på tur. Sitter da fast i armer og ben og det er ikke napping, men biting på høyt nivå og kraft. i samråd med veterinær og adferdsspesialist har han fått sitt eget rom slik at han kan være i fred fra ro og mas og slippe å mase på oss om at det skal skje noe hele tiden. Dette er prøvd i 2 uker uten hell. Vi har også prøvd både mer og mindre hjernetrim, uten at det gir effekt.   hverdagen hans ser ellers slik ut: på morgen får han en tissetur før han få leke og tygge litt. Så får han en lengre tur 20-35min hvor han får halve frokosten sin i søk og trening. Så når vi kommer inn går han resten av frokosten sin før han er alenehjemme fra ca 07:45- 12/12:30. han får da en snusetur på 15-20min og en kong fylt med mat før han er alene hjemme igjen til 15/15:30. og det er nå problemene starter. Når vi kommer hjem får han den lengste turen 40min ca. Den består i lek, søk og trening, før han får litt middag. Og etter dette er det bjeffing og biting både inne, i bilen og på kurs(går nosework og unghundkurs) han blir frustrert hvis han ikke får oppgaver og lar det da gå utover oss med å angripe. Han er høyt i stress og klarer ikke å roe ned, selv om dette er trent mye på. Han blir svart i øynene og umulig å avlede med godbiter, leke eller kommandoer.    etter at han får kveldsmaten sin ca kl 20, så slokner han og er da veldig medgjørlig på alt. Men da kommer problemet om natten, han sover kun til kl 04-05 og så er dagen igang igjen med bjeffing som varer i evigheter til vi står opp.    Noen som har noen tips? Vi holder på å bli gale og har prøvd mye hittil, men er åpne for forslag og er villig til å prøve det meste!
    • Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...