Gå til innhold
Hundesonen.no

Kloklipp-plansje


Gjest
 Share

Recommended Posts

Klipp av så mye du kan oppå neglen. Dette gjør at nerven får mer trykk på seg, og vil derfor trekke seg fortere tilbake.

Men jeg gjør jo det :icon_confused: Dvs, jeg begynte å gjøre det etter at du hadde passet Nansen og han hadde så fiiine korte klør da jeg kom tilbake ;) Kanskje jeg bare må være litt dristigere på å nærme meg nerven... skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bare klipper jeg.. For at nerven skal være så langt ute som på disse bildene, må det nesten ha gått et halvår eller mer uten klipp.. Jeg har ALDRI tatt en blodåre/nerve ved å klippe av hele spissen jeg, har kun klippet for langt om jeg har blitt for ivrig på å komme nærmest mulig nerven. Og det var faktisk på lyse klør, der man så tydelig hvor man burde stoppe..

Samma her. Har aldri tenkt så nøye over det. dessuten har dyret svarte klør og stua mi dårliig lys, så det blir litt på ca :P Om jeg bare husker å klippe ca en gang i uka, holdes de korte og fine. Men den plansjen er kanskje grei om man er usikker eller ny med hund :)

Gah. For at dette skulle fungert på bikkja mi måtte jeg jo ha klippa 2-3 ganger i uka :( Klipper hver helg, og den forbanna klikkinga går meg allerede på nervene, og nå er det bare mandag... Forresten har han hvite/gjennomsiktige klør, så jeg vet jeg ikke kan klippe lenger inn :)

Men er det et mål at det ikke skal klikke? Hunder har forskjellig form på potene. Ekko klikker alltid litt (men selvfølgelig mer om han har for lange klør), mens bernern til moren min tusler lydløst rundt selv om hun har lengere klør enn Ekko. Men hun har veldig godt slutta kattepoter, så klørne sitter i en litt annen vinkel og lager ikke lyd. Ekko har (og skal ha) en litt annen form på potene og derfor sitter klørne litt forskjellig også. Jeg ville heller sett på klørne enn hørt etter dem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det et mål at det ikke skal klikke? Hunder har forskjellig form på potene. Ekko klikker alltid litt (men selvfølgelig mer om han har for lange klør), mens bernern til moren min tusler lydløst rundt selv om hun har lengere klør enn Ekko. Men hun har veldig godt slutta kattepoter, så klørne sitter i en litt annen vinkel og lager ikke lyd. Ekko har (og skal ha) en litt annen form på potene og derfor sitter klørne litt forskjellig også. Jeg ville heller sett på klørne enn hørt etter dem :P

Herrejemini, tror du at jeg klipper klør for å være flink og ansvarlig hundeeier og sånn? Nei vet du hva. Han kunne gjerne hatt en 20 cm klør for min del, men jeg virkelig, intenst, HATER kloklikking! Og vi har lagt ny parkett på soverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg gjør jo det :icon_confused: Dvs, jeg begynte å gjøre det etter at du hadde passet Nansen og han hadde så fiiine korte klør da jeg kom tilbake ;) Kanskje jeg bare må være litt dristigere på å nærme meg nerven... skummelt!

Du får låne litt tulipmot vettu ;)

Som sagt, jeg bare klipper jeg, og det begynner å bli endel hunder som har fått meg og saksa etter seg :lol: *kortklonazizten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes sine er mye lengre fremme en bak. Må ha noe med at han bruker mer kraft/sparker fra med bakbeina når han er løs, kanskje? Sliper ned klørne mer? Trenger så vidt å klippe klørne på bakbeina, de holder seg naturlig ganske korte.

Er akkurat slik med frøkna her også. Er ganske så sikker på at vi gjekk nesten 6 mnd. utan å trenge å klippe klørne bak i det heile, vokst ørlitegrann meir no i vinter, men kan nesten ikkje ta noko no heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å klippe nå og da, men Lady liker ikke å bli tatt på potene i det hele tatt. Etter at jeg leste denne tråden i helgen så gjorde jeg et nytt forsøk, men jeg fikk klippet tre klør, fordelt på to poter og så stakk hun av. Helt håpløst! Er det noen 'klonazier' i nærheten som kunne ha hjulpet meg??? Eller må jeg tusle til vetrinær som hun heller ikke er sånn kjempebegeistret for.... Hater hele kloproblematikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet også klør rett etter jeg så denne på FB.

Kunne vært flinkere til å klippe oftere. Hermes sine er mye lengre fremme en bak. Må ha noe med at han bruker mer kraft/sparker fra med bakbeina når han er løs, kanskje? Sliper ned klørne mer? Trenger så vidt å klippe klørne på bakbeina, de holder seg naturlig ganske korte.

Hos meg har hundene alltid hatt lengre klør på forbena enn bakbena. Men så har vi jo to vidt forskjellige raser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amy har, etter mange år med dårlig stell (ikke jeg som hadde henne, bare så det er på det rene), endelig begynt å få penere klør. Det tasser jo som bare det når hun tusler rundt, men vi klipper og filer ca en gang i uken. Men, jeg hadde en rar opplevelse for en måned eller to siden: vi hadde vært hos veterinær og klippet ned så mye som det lot seg gjøre (langt forbi nerver), selvsagt i narkose. Da vi kom hjem tasset det ikke i det hele tatt, men det varte kun i ca 30 minutter! Hva var det som gjorde at 'tassingen' kom tilbake så tidlig? Kan hun ha vært øm, og ungått å treffe bakken med klørne i da disse 30 minuttene, før hun slappet av i labbene, og lot klørne 'falle til bakken'..?

Jai ikke like lyden av tassing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klipper og klipper, men jeg får de nesten ikke mindre jeg. Klipper oppå og forran for maksimal tilbaketrekking, har jo også dopet hun i høst og klippet av masse. Her om dagen hadde jeg klipt 3 labber, så plutselig står spruten ut av en jeg hadde klipt for lenge siden, så da måtte hun ha panikkanfall og jeg og t bare vente til hun roet seg, fikk tatt på pulver og ryddet opp alt blodgriset. Jeg er så lei kloklipping :D iallefall på Issi, Amiga tasser ikke mens Issi sier KLAKK KLAKK :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Amy har, etter mange år med dårlig stell (ikke jeg som hadde henne, bare så det er på det rene), endelig begynt å få penere klør. Det tasser jo som bare det når hun tusler rundt, men vi klipper og filer ca en gang i uken. Men, jeg hadde en rar opplevelse for en måned eller to siden: vi hadde vært hos veterinær og klippet ned så mye som det lot seg gjøre (langt forbi nerver), selvsagt i narkose. Da vi kom hjem tasset det ikke i det hele tatt, men det varte kun i ca 30 minutter! Hva var det som gjorde at 'tassingen' kom tilbake så tidlig? Kan hun ha vært øm, og ungått å treffe bakken med klørne i da disse 30 minuttene, før hun slappet av i labbene, og lot klørne 'falle til bakken'..?

Jai ikke like lyden av tassing..

Hun kan ha hatt ubehag og gått annerledes de første 30 min? Ikke usansynlig at det var vondt å få klørne i bakken når hun akkurat er blitt klipt så hun blør på alle sammen. At hun var i narkose da det ble gjort trenger ikke bety at det ikke gjør vondt etterpå. Det er ikke naturlig at en hund aldri får klørne i bakken. Ikke at det er noe galt i om de ikke gjør det, som jeg nevnte tidligere er det en del hunder som ikke gjør det, men de aller fleste hunder får klørne litt i bakken selv om de er godt nok klipt. Lyden av klør på gulvet er noe en må leve med når en velger å ha hund. Eller begynne med potesokker inne da :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ha hatt ubehag og gått annerledes de første 30 min? Ikke usansynlig at det var vondt å få klørne i bakken når hun akkurat er blitt klipt så hun blør på alle sammen. At hun var i narkose da det ble gjort trenger ikke bety at det ikke gjør vondt etterpå. Det er ikke naturlig at en hund aldri får klørne i bakken. Ikke at det er noe galt i om de ikke gjør det, som jeg nevnte tidligere er det en del hunder som ikke gjør det, men de aller fleste hunder får klørne litt i bakken selv om de er godt nok klipt. Lyden av klør på gulvet er noe en må leve med når en velger å ha hund. Eller begynne med potesokker inne da :rolleyes2:

Labbesokker på hund i bur i kjelleren, så slipper man tass-tass-tass. Hvis man derimot er litt human, så bare sutrer man litt over tassingen på nettet, og klipper så godt det lar seg gjøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bilde, gjør det jo litt enklere å skjønne hva man skal klippe etter. Mener å ha sett et bilde engang av hvordan kuttet ser ut når du kommer så nær blodårene at man skal stoppe.. noen som vet hvor det er? Altså tverrsnitt av kloa, ikke sett fra siden.

Her ligger alltid saksen framme og jeg tar å klipper når jeg føler for det. Så det blir ca alle klørne en gang i uka, men ikke samme dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...