Gå til innhold
Hundesonen.no

Hurtta y-sele til ung belger?


H P
 Share

Recommended Posts

Jeg går og har litt lyst på en god sele til Apollo, og titter litt ekstra på Hurttas y-sele, men er usikker på størrelsen. Vi har ikke anledning til å gå i butikk og prøve, siden vi for tiden holder til på den andre siden av Atlanteren.

Han måler for tiden 65 cm rundt brystkassen, og av størrelsesskjemaet leser jeg da at han kan ha størrelse 90 (54-78 cm) eller 100 (62-84 cm). Helst vil jeg unngå at jeg må kjøpe ny sele etter hvert som han vokser, men jeg vet ikke helt hva slags mål en belgerhann ender opp med (han er 8 måneder gammel nå). Samtidig vil jeg jo så klart at selen skal passe greit nå også.

Noen som har råd eller erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sele i str 80. Den passer til mine som er setterhannhunder på nesten 30 kg(64-67 cm i mankehøyde). Husker ikke helt målet på brystkassene deres, men tror det var over 70 cm i alle fall. De kan forsåvidt passe inn i en 90-sele også, men den er litt stor. Synes ikke at selen er noe fantastisk, så bruker den stort sett bare hvis jeg har hundene i langline f.eks. Den fungerer dårlig som trekksele på ski og sykkel, i hvert fall hvis hundene faktisk trekker. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den oppgitte størrelsen er maksimum-målet på selen og kan stilles en god del inn. Det betyr at om hunden din er f.eks 50 cm rundt brystkassen så velg størrelse 60cm. Er hunden 70 cm rundt brystet så velg størrelse 80 da de kan stilles inn mye".

Dette står det f.eks. på Petworlds omtale av selen, og det betyr vel at hunden din kan ha størrelse 70?

Min hund (Ridgeback/Rottweiler-blanding) er 76 cm rundt brystkassen og jeg tenkte å kjøpe str. 90 for at skulle ha noe å gå på, siden han skal opp i vekt, men denne ble alt for stor rundt halsen. Den ble liggende for langt ut på skuldrene, og han måtte ha str. 80. Så om din hund er 65 cm, så ville jeg absolutt ikke gått høyere opp i størrelse, da du risikerer at den blir sittende helt feil på hunden.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med selen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sele i str 80. Den passer til mine som er setterhannhunder på nesten 30 kg(64-67 cm i mankehøyde). Husker ikke helt målet på brystkassene deres, men tror det var over 70 cm i alle fall. De kan forsåvidt passe inn i en 90-sele også, men den er litt stor. Synes ikke at selen er noe fantastisk, så bruker den stort sett bare hvis jeg har hundene i langline f.eks. Den fungerer dårlig som trekksele på ski og sykkel, i hvert fall hvis hundene faktisk trekker. :P

Det er langline jeg har tenkt å bruke den til, trekk blir nok ikke aktuelt før muligens når han blir litt eldre. (og det sitter godt inne at han skal gå pent i bånd)

Jeg har y-selen fra Hurrta i str 90 til min middels-store belgergutt på 10 mnd. Det er fortsatt litt vokseplass, men ellers sitter den veldig bra på :)

Takk! Hvis den passer din (meget pene) gutt, så burde det jo gå halvveis bra til min også :)

Dette står det f.eks. på Petworlds omtale av selen, og det betyr vel at hunden din kan ha størrelse 70?

Min hund (Ridgeback/Rottweiler-blanding) er 76 cm rundt brystkassen og jeg tenkte å kjøpe str. 90 for at skulle ha noe å gå på, siden han skal opp i vekt, men denne ble alt for stor rundt halsen. Den ble liggende for langt ut på skuldrene, og han måtte ha str. 80. Så om din hund er 65 cm, så ville jeg absolutt ikke gått høyere opp i størrelse, da du risikerer at den blir sittende helt feil på hunden.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med selen :ahappy:

størrelsesskjemaet her står det at 70 går fra 44-58 cm? Skjønner ingenting jeg nå :icon_confused:

Det er veldig stort hopp mellom 70 og 80 selen forøvrig. 80 og 90 er mer jevnere.

70 passer min kelpie/corgi på 12 og 16 kg, mens 80 er litt stor til min 25kg bc tispe.

Det er det jeg mener å ha sniklest i andre tråder om hurttautstyr, at både du og andre med flere hunder har opplevd en stor forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Alle belgere er selvfølgelig ikke like, men på min voksne belgerhann blir bryststolpen på hurtta y-selene for kort uansett hvilken størrelse jeg prøver. Bryststolpen blir for kort (når den skal passe i halsen) og det gjør at sela presser på under albuene/bak forbeina så det blir vondt og etterhvert gnagsår. Så jeg ville definitivt fått prøvd sela og se om den sitter bra på din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle belgere er selvfølgelig ikke like, men på min voksne belgerhann blir bryststolpen på hurtta y-selene for kort uansett hvilken størrelse jeg prøver. Bryststolpen blir for kort (når den skal passe i halsen) og det gjør at sela presser på under albuene/bak forbeina så det blir vondt og etterhvert gnagsår. Så jeg ville definitivt fått prøvd sela og se om den sitter bra på din hund :)

Da må det i så fall vente til ut i mai en gang. De selene jeg finner i butikkene her borte er enten feil type i forhold til det jeg vil ha, har fester jeg er meget skeptisk til, eller ser kjipe ut — og praktisk talt alle jeg har sett har alle tre problemene. Kjipt utseende alene hadde jeg jo så klart overlevd, men det er så klart ingen av de som oppfyller de andre kriteriene. Takk for rådet, Therese!

Michellus, kunne du kanskje muligens værsåsnill tatt mål av din sele til meg? Så kan jeg kjempe litt med valp og målebånd og se om jeg blir noe klokere? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Michellus, kunne du kanskje muligens værsåsnill tatt mål av din sele til meg? Så kan jeg kjempe litt med valp og målebånd og se om jeg blir noe klokere? :icon_redface:

Selvfølgelig :ahappy: ... Menne.. Hvor på selen skal jeg ta mål..? (aldri gjort det før se) :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en belgerjente på 10mnd innom idag på jobben, hun satt som støpt på 80cm, med mulighet for regulering rundt magen.

Ville vært obs på gapet mellom 70 og 80cm. Det er relativt stort, og dessverre havner flere hunder imellom str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

størrelsesskjemaet her står det at 70 går fra 44-58 cm? Skjønner ingenting jeg nå :icon_confused:

Det skjemaet der har jeg rett og slett ikke sett før. Og når jeg ser på rasene "mine" på den oversikten så skulle han jo hatt 100-120, men har som sagt 80. Kunne til nød hatt 90, men 80 satt absolutt best!

Så rart at de ulike butikkene fører ulike guidelines for valg av størrelse? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig :ahappy: ... Menne.. Hvor på selen skal jeg ta mål..? (aldri gjort det før se) :icon_redface:

Oops, det var jo gjerne litt vesentlig :P

Det er vel i hovedsak den bryststolpen Therese nevner, som gå opp mellom bena, men de to stykkene som går rundt nakken hadde også vært greie å vite lengden på så jeg ser ca. hvor på skuldrene de vil ende opp.

Edit: der var det jammen kommet mer også.

Hadde en belgerjente på 10mnd innom idag på jobben, hun satt som støpt på 80cm, med mulighet for regulering rundt magen. Ville vært obs på gapet mellom 70 og 80cm. Det er relativt stort, og dessverre havner flere hunder imellom str.

Siden hun er på samme alder som Michellus' gutt er hun gjerne litt lettere da? Nå vet jeg ikke helt hvordan min blir i forhold, siden han er to måneder yngre. Usikkerheten lenge leve!

Det skjemaet der har jeg rett og slett ikke sett før. Og når jeg ser på rasene "mine" på den oversikten så skulle han jo hatt 100-120, men har som sagt 80. Kunne til nød hatt 90, men 80 satt absolutt best! Så rart at de ulike butikkene fører ulike guidelines for valg av størrelse? :huh:

Huff, dette blir jo bare verre og verre :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i hovedsak den bryststolpen Therese nevner, som gå opp mellom bena, men de to stykkene som går rundt nakken hadde også vært greie å vite lengden på så jeg ser ca. hvor på skuldrene de vil ende opp.

Huff, dette blir jo bare verre og verre :icon_confused:

Men om du tar utgangspunkt i målene Michellus kommer med, så er det vel ikke krise om det blir feil.? Om det viser seg at den er litt for stor så kan du jo spare den til han blir litt større, og om den ikke passer i det hele tatt så går det jo an å sende tilbake, eller evt. selge den videre? Da taper du nok litt penger, men når man ikke har mulighet til å prøve utstyret så er det ikke så enkelt dessverre :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du tar utgangspunkt i målene Michellus kommer med, så er det vel ikke krise om det blir feil.? Om det viser seg at den er litt for stor så kan du jo spare den til han blir litt større, og om den ikke passer i det hele tatt så går det jo an å sende tilbake, eller evt. selge den videre? Da taper du nok litt penger, men når man ikke har mulighet til å prøve utstyret så er det ikke så enkelt dessverre :hmm:

Det var det jeg tenkte å gjøre, ja, jeg blir bare litt oppgitt over at størrelsene skal være så vanskelige. Langt fra noen krise :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte å gjøre, ja, jeg blir bare litt oppgitt over at størrelsene skal være så vanskelige. Langt fra noen krise :P

Ups, når jeg leste innlegget mitt om igjen så kan det virke som jeg trodde du var en sånn "ånei, alt er en krise"-type ja. Min feil :innocent: Er forresten helt enig i at det størrelsesgreiene er noe tull.. Akkurat som om det ikke er vanskelig nok å finne en sele man vil ha, - men så trenger man en mastergrad for å finne ut hvilken størrelse bikkja trenger i tillegg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, når jeg leste innlegget mitt om igjen så kan det virke som jeg trodde du var en sånn "ånei, alt er en krise"-type ja. Min feil :innocent: Er forresten helt enig i at det størrelsesgreiene er noe tull.. Akkurat som om det ikke er vanskelig nok å finne en sele man vil ha, - men så trenger man en mastergrad for å finne ut hvilken størrelse bikkja trenger i tillegg :icon_confused:

Hehe, jeg ble litt bekymret for om jeg hadde ordlagt meg litt rart, er ikke bare bare det å ikke ha snakket et kvekk norsk på tre uker, og så skal man få ting frem uten å misforstås som "krise-typen" eller noe annet artig. Godt det er lettere å bestille halsbånd uprøvd! (godt og godt, nå er det nok ikke lenge til jeg ender opp med alt for mange. Prøver å si at jeg skal vente til han er utvokst, men det skjer nok ikke)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Husk at du uansett har 2 uker angrerett om du kjøper på nettet (om de legger ved skjema, enda lenger om de ikke gjør det). Så du kan sende den tilbake hvis den ikke passer, om den er ubrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke den sæla. Jeg husker ikke hva den jeg har heter, men er veldig fornøyd med den. Rimlig og holdbar. Sitter fint, sliter ikke på pelsen, og er godt fora. Har sett den på mange dyrebutikker, så burde ikke være så vanskelig å finne. Fåes i rød, blå og sort hvertfall.

Edit: Trixie heter den. http://lpetdesign.no/default.pl?showProduct=636&pageId=227

Endret av Grim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har str 100 i hurtta pro serien til min Flat Coated tispe, den sitter ok, men ikke som støpt. Stolpen mellom bena synes jeg blir litt kort og halsåpningen stor. Så den brukes ikke så ofte, men derimot så har jeg også den Trixie selen som er linket til og den sitter myyye bedre. Den sitter som den skal og stolpen er mye lengre. :)

edit: skrivefeil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke den sæla. Jeg husker ikke hva den jeg har heter, men er veldig fornøyd med den. Rimlig og holdbar. Sitter fint, sliter ikke på pelsen, og er godt fora. Har sett den på mange dyrebutikker, så burde ikke være så vanskelig å finne. Fåes i rød, blå og sort hvertfall.

Edit: Trixie heter den. http://lpetdesign.no...=636&pageId=227

Kan jeg spørre hva du ikke liker med den?

Jeg har str 100 i hurtta pro serien til min Flat Coated tispe, den sitter ok, men ikke som støpt. Stolpen mellom bena synes jeg blir litt kort og halsåpningen stor. Så den brukes ikke så ofte, men derimot så har jeg også den Trixie selen som er linket til og den sitter myyye bedre. Den sitter som den skal og stolpen er mye lengre. :)

edit: skrivefeil.

Du har ikke mulighet til å måle stolpen, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du ikke liker med den?

Egentlig det samme som Therese. Den sitter ikke godt, og kommer for tett opp under albuene. Garantert gnag. Ikke lå den godt nok ved brystet heller. Tykket blir feil. Men er jo ikke sikkert din er lik i kroppen. :) Ellers syntes jeg den er veldig stiv og for lite polstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-selen til Hurtta sitter egentlig bare fint på hunder med kort og "feit" hals og lite bryst - da er stolpen lang nok og halsåpningen passe stor. Ellers sitter den dårlig på de aller, aller fleste hunder, og jeg skjønner helt ærlig ikke hvorfor den selen har blitt produsert og solgt i utgangspunktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Hurtta pro 60 til min sheltie på 8 kg, på ham sitter den kjempegodt. De blir mykere etter litt bruk. Har brukt min daglig i godt over et år nå, og ingen tegn til slitasje. Fargen har muligens bleknet litt, men ellers er den så god som ny. Så er fornøyd med den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...