Gå til innhold
Hundesonen.no

Geocaching


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

  • Svar 821
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cachen min ble publisert 23:15, og FTF ble logget 23:29. Dette på et utkikkspunkt litt inne i skogen. Da var det jo allerede mørkt, og cacheren hadde bedrevet "motbakkeløping" for å nå opp først. Ette

Har registrert meg :-) Jeg lastet ned den KarpeSkrotum linket til over her, har ikke gått ut for å finne noe enda, men ser ut som appen fungerer bra iallefall. Ser at det ligger en cache i parken re

I dag måtte Geita "dø" Moahahaaa. Kuleste FTF 3mil totalt! http://www.geocaching.com/geocache/GC4J5KF_fjellgeita?guid=63e3d00d-ebb7-459e-a420-34c56c1a2309

Posted Images

Både terreng og vanskelighetsgraden var lave på denne cachen, men visste den var relativt høyt plassert av tidligere logger. Dessuten nekter jeg å la sånt stoppe meg :P Det var en type cache som type normalhøye lett får tak i, så syns ikke det blir riktig å sette høy terrenggrad av den grunn egentlig, selv om enkelte er lavere enn andre :P

Neida,men om man må klatre litt eller stå på noe får terrenggraden økes litt. Jeg syns ikke graden skal være 1,5 om du ikke når den som 1.62. 1,5 er hakket over tilgjengelig fra rullestol. Men var den magnetisk så er det jo enkelt å¨sette den i en bedre posisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida,men om man må klatre litt eller stå på noe får terrenggraden økes litt. Jeg syns ikke graden skal være 1,5 om du ikke når den som 1.62. 1,5 er hakket over tilgjengelig fra rullestol. Men var den magnetisk så er det jo enkelt å¨sette den i en bedre posisjon :)

Nei, det er forsåvidt sant. Den sto på 1,5 tror jeg.

Fikk ikke flyttet den til en bedre posisjon enn der den var plassert grunnet utformingen på gjemmestedet. Vil dog tro at den hadde vært enklere å ta vinterstid hvis det var en normal vinter med snø, men ikke i år :P For ellers er det faktisk ingenting som er mulig å klatre på for å ta den, med mindre man har med seg stige :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Tenkte jeg skulle teste dette idag, helst bare for å finne greie steder å gå tur.. Lastet ned den gratisappen til android, c:geo?

Fant et par jeg tenkte å prøve meg på etterpå! Skjønner ikke mye av dette egentlig, hehe. Satser på jeg ikke må ha på mobildata da...

Og hintene, de skjønner jeg ingenting av, bare masse bokstaver? Bare meg som er dum? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokstavene er en kode. På c:geo, bare trykk på bokstavene, så blir de endret til en leselig setning. :)

Et tips er å lese loggene først for å se om andre har funnet den nylig. Hvis det er mange som ikke har funnet den i det siste så kan det tyde på at den enten er vanskelig å finne eller rett og slett borte. Loggene kan også gi deg et hint noen ganger.

Det skal ikke være nødvendig å ha mobildata på. Du kan laste ned cachene via c:geo slik at du har tilgang til dem offline, og deretter bruker du GPSen for å navigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokstavene er en kode. På c:geo, bare trykk på bokstavene, så blir de endret til en leselig setning. :)

Et tips er å lese loggene først for å se om andre har funnet den nylig. Hvis det er mange som ikke har funnet den i det siste så kan det tyde på at den enten er vanskelig å finne eller rett og slett borte. Loggene kan også gi deg et hint noen ganger.

Det skal ikke være nødvendig å ha mobildata på. Du kan laste ned cachene via c:geo slik at du har tilgang til dem offline, og deretter bruker du GPSen for å navigere.

Åja, haha, takk! Får ut å prøve meg da. Jeg eier ikke retningssans og klarer ikke helt å følge kart, så dette kan bli spennende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, haha, takk! Får ut å prøve meg da. Jeg eier ikke retningssans og klarer ikke helt å følge kart, så dette kan bli spennende :P

Trenger ikke følge kart. Først ser du bare på kartet - hjemmefra om så var - ca hvor den ligger. Så går du til det området. Når du nærmer deg, kan du hente frem cachen på c:geo og følge kompasset. (Trykk på kompass-ikonet oppe i høyre hjørne når du er inne på cachen). Så har du en hendig pil og en meter-nedteller som forteller deg hvor du er. :D

Bare ha i mente at ikke alle mobiler har like god GPS, og hvis det er inne i en skog med mye høye trær, nær kraftledninger osv så kan det gjøre GPSen nærmest ubrukelig. Derfor er hintet og størrelsen på cachen viktig. Hvis det f.eks står "under en stor stein" som et hint, og du er nær og ser bare èn stor stein - vel, så er sjansen temmelig stor for at det er der den ligger uten at du trenger bruke GPSen noe mere. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke følge kart. Først ser du bare på kartet - hjemmefra om så var - ca hvor den ligger. Så går du til det området. Når du nærmer deg, kan du hente frem cachen på c:geo og følge kompasset. (Trykk på kompass-ikonet oppe i høyre hjørne når du er inne på cachen). Så har du en hendig pil og en meter-nedteller som forteller deg hvor du er. :D

Bare ha i mente at ikke alle mobiler har like god GPS, og hvis det er inne i en skog med mye høye trær, nær kraftledninger osv så kan det gjøre GPSen nærmest ubrukelig. Derfor er hintet og størrelsen på cachen viktig. Hvis det f.eks står "under en stor stein" som et hint, og du er nær og ser bare èn stor stein - vel, så er sjansen temmelig stor for at det er der den ligger uten at du trenger bruke GPSen noe mere. :P

Tror ikke den skal være så vanskelig å finne, er visst noe monument/statuegreier der.. står et kart nedi veien her også til det stedet. Prøvde å finne stien ved hjelp av det kartet tidligere idag, men jeg ga opp :P Får prøve igjen, blir nok bedre med gpsen på kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hm, har klart meg fint med mobil-geocaching til nå egentlig. Men når det ila sommeren (forhåpentligvis) blir snakk om dager i fjellet, så er det vel egentlig greit med en GPS. Noen som har tips til en ålreit GPS? Trenger ikke å være superduperawesome, men en helt grei, brukandes, brukervennlig GPS som funker til geocaching og turer generelt :)


Forøvrig har jeg bikket cache nr 100 woho! Det blir jo enn så lenge bare artigere og artigere :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne:

http://www.geocaching.com/reviews/gps_garmin_gpsmap-62s

Den ser ut, og føles, som en gammeldags og tung mobil. Grafikken er heller ikke så mye å skryte av, og jeg foretrekker å bruke mobilen for å lese om selve cachen.

Men når det kommer til jobben den faktisk skal gjøre, GPS, så er den mye bedre enn mobilen. Ingen virring, veldig nøyaktig. Den tåler også vann, så kan brukes i regnvær. Så den er svært god til det den skal brukes til, men ikke så mye annet. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det var noen som nevnte geocaching i AN i går. Jeg har lest om det mange ganger, og da jeg oppdaget at det var en boks gjemt her rett i nærheten, så tenkte jeg at jeg kanskje skulle forsøke. Lastet ned appen i går, i dag gikk jeg på jakt. Jeg lette og fant to stykker, og det var jo litt morsomt da, så jeg tror nok at jeg må lete etter flere. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Blir spennende. Enten blir det superkult eller så blir det bare stress og kjedelig. Taim vill shåw. :P

Jepp, tenker og det kan gå begge veier :lol: Har tanker om noe slikt en gang jeg og, har noen skogsområder her hvor det er nok cacher så en kan klare en slik challenge, må bare planlegges litt :)

Neste helg skal jeg til København, skal ta minst en cache er planen :ahappy: Har begynt å løse et par enkle mysteries, artig med noe slikt i utlandet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir fort hekta. :D I morgen skal jeg faktisk ut med samboer og svigerbror og ta en "100 cacher på èn dag"-challenge. :D

Oi, det høres ut som en utfordring. Lykke til! :D

Ja, jeg ser at dette kan bli avhengighetsskapende. Vips, der ble jeg premiummedlem gitt... :icon_redface::whistle:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lalala. En liten formiddagstur ble til fire nye cacher logget. :whistle:

Jeg fikk mitt første møte med en bitteliten cache:

photo96_zpsf37aae92.jpg?t=1398507584

...og så fant jeg også to "trackables":

photo95_zpsaa6fca81.jpg?t=1398507584

Tenkte å holde på disse en uke eller to til jeg skal utenlands. Da skal de få bli med. :)

Edit: Wooops. En liten ettermiddagstur ble til syv nye funn. :whistle: Elleve totalt i dag.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par cacheownere her i Trondheim som en kan si har spesialisert seg på finurlige camoer, jeg blir like fascinert hver gang! Skulle gjerne lagt ut bilde av alle jeg finner, men kan jo ikke det. Men virkelig, falske gjerdestolpetopper, falske steiner, uthulte ekte steiner (gjemt i en steinmur :P ), uten tvil går det meste an! Og mine små grå har fått kjørt seg kan man si :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 cacher på en dag var nok litt vel ambisiøst. Vi var nok ikke helt klar over hva vi gikk til, og selv samboer og svigerbror hadde forberedt godt med cache-rute og planlegging, så klarte vi ikke mer enn 26 cacher, og da hadde vi vært ute over seks timer med bil.

Men jeg er fornøyd, lell. 26 flere cacher gjør seg godt, det. Og nå har jeg fått min første cache-kit selv også, så forbereder nå å legge ut min første selv. :-D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...