Gå til innhold
Hundesonen.no

Geocaching


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

  • Svar 821
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cachen min ble publisert 23:15, og FTF ble logget 23:29. Dette på et utkikkspunkt litt inne i skogen. Da var det jo allerede mørkt, og cacheren hadde bedrevet "motbakkeløping" for å nå opp først. Ette

Har registrert meg :-) Jeg lastet ned den KarpeSkrotum linket til over her, har ikke gått ut for å finne noe enda, men ser ut som appen fungerer bra iallefall. Ser at det ligger en cache i parken re

I dag måtte Geita "dø" Moahahaaa. Kuleste FTF 3mil totalt! http://www.geocaching.com/geocache/GC4J5KF_fjellgeita?guid=63e3d00d-ebb7-459e-a420-34c56c1a2309

Posted Images

Vi fant vi fant! Vår aller første :D GPSen på mobilen var litt unøyaktig, men hintet hjalp vedig! Dette gav jo turen SÅ mye mer mening, haha. Vi går denne turen ganske ofte hvis det er dager jeg står uten bil og skal på jobb, så den begynner å bli litt kjedelig, men det ble jo rent spennende nå :teehe:

Ser at det ligger mange i skogsområdet der vi pleier å gå tur til vanlig også, gleder meg :hyper:

Pleier dere å bytte med tingene som ligger oppi? Eller er det mest for barn? I denne lå det nemlig mest kinderegg-figurer og prinsessestaver så jeg droppa det :teehe:

Og en ting til: ser at det ligger mange ned mot sentrum her som er merket med et spørsmålstegn på kartet istedet for den vanlige boksen. Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter så og si aldri selv, siden - som du sier - det meste er for barn. Noen ganger går jeg cachetur med ei venninne som har to småjenter, da bytter vi og jeg har også med meg noe småting og legge oppi. Er det trackables så tar jeg dem, ellers lar jeg det bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant vi fant! Vår aller første :D GPSen på mobilen var litt unøyaktig, men hintet hjalp vedig! Dette gav jo turen SÅ mye mer mening, haha. Vi går denne turen ganske ofte hvis det er dager jeg står uten bil og skal på jobb, så den begynner å bli litt kjedelig, men det ble jo rent spennende nå :teehe:

Ser at det ligger mange i skogsområdet der vi pleier å gå tur til vanlig også, gleder meg :hyper:

Pleier dere å bytte med tingene som ligger oppi? Eller er det mest for barn? I denne lå det nemlig mest kinderegg-figurer og prinsessestaver så jeg droppa det :teehe:

Og en ting til: ser at det ligger mange ned mot sentrum her som er merket med et spørsmålstegn på kartet istedet for den vanlige boksen. Hva betyr det?

Spørsmålstegne er oppgaver som må løses som i de fleste tilfeller gir deg koordinater som cachen ligger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan starter man med dette? Kan man bruke mobil eller må man ha GPS?

Hvis du har mobil med GPS så kan du bruke den. Det finnes en geocaching app som jeg synes er grei å bruke. Ellers så er det bare å skaffe seg en profil på geocaching.com. Der kan du også finne svar på ting du lurer på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi! Vi har vært på skikkelig tur i dag, fant 4 cacher tilsammen på 2 timer, da oppdaget jeg hvor oppspist Melvin var av knotten at vi måtte bare reise hjem selvom vi egentlig hadde 3 stk igjen. De får vi ta neste gang vi er her!

DETTE ER SÅ GØY :bananas:

Vi gikk oss skikkelig bort mellom nr 1 og nr 2 men så fant jeg ut at vi kunne bare følge den røda pila på kompasset i appen for å gå i rett retning *face palm*. Så da gikk det bedre frem til nr 2, 3 og 4 :D Hvordan er det med å legge ut bilder av cachene vi finner her, er det okei? Det er ikke sånn at dere veit hvilke det er uansett, så det burde vel gå bra :P

Opp på denne åsen og forbi gikk vi

DSC_0105_zpss4nyw7ow.jpg

Cachene hadde numre skrevet inni seg slik at man kan samle koordinater til en siste hemmelig en tror jeg? Men DER er ikke vi enda altså.. :P

Snapchat-20140624103457_zpsftnxxxfy.jpg

Nydelig utsikt ut over bygda jeg vokste opp i :heart:

DSC_0109_zpsixxx9wph.jpg

Jeg blir så gira når jeg finner en :lol:

Snapchat-20140624112849_zpspbacee8o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne en som er på busstoppet mitt idag. Stod at jeg var null meter ifra, men jeg fant ingenting. Den skulle være i Str XS. Hvor lite er det da?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Den kan ha vært ganske liten. Det er ofte greit å begynne med noe litt større og litt enklere. Sjekk vanskelighetsgraden på cachene. En bitteliten cache kan f.eks. være på størrelse med denne:

nano_cache.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan ha vært ganske liten. Det er ofte greit å begynne med noe litt større og litt enklere. Sjekk vanskelighetsgraden på cachene. En bitteliten cache kan f.eks. være på størrelse med denne:

Postet bilde

Vet ikke hvordan man ser vanskelighetsgrad? Fant ikke ut at den var XS før jeg hadde lett en stund :P men er på asfalt, og bare et gjerde der, så kan ikke være så vanskelig. Må vel henge på gjerdet. Er liksom ikke så mange muligheter. Skal se igjen imorgen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan man ser vanskelighetsgrad? Fant ikke ut at den var XS før jeg hadde lett en stund :P men er på asfalt, og bare et gjerde der, så kan ikke være så vanskelig. Må vel henge på gjerdet. Er liksom ikke så mange muligheter. Skal se igjen imorgen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er de stjernene du ser på cachene. Det er en rating for vanskelighetsgrad(D) og en for terreng(T).

Her har du en forklaring om de ulike vanskelighetsgradene(scroll ned til stjernene):

http://support.groundspeak.com/index.php?pg=kb.page&id=82

Ellers så fant jeg denne i dag:

photo170_zps724cee39.jpg?t=1403638707

:P

photo169_zps012da608.jpg?t=1403638707

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne en som er på busstoppet mitt idag. Stod at jeg var null meter ifra, men jeg fant ingenting. Den skulle være i Str XS. Hvor lite er det da?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Small er som regel liten boks. Micro (xs) kan være et lite pet rør,palatka eller liknende. Bitteliten heter nano. Om ikke hintet hjelper deg så let i en 10m radius rundt null. Særlig om du har telefon :) Også på bakken,den kan ha falt ned om den er magnetisk. Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke bytte ting sant? Jeg gjorde ikke det iallefall.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Neida, man må ikke bytte ting. :) Jeg gjør aldri det(det meste er jo bare leker og slikt). Det eneste jeg tar med meg er trackables.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den andre også! Jeg er blitt dyktig :D gøy!!

Neida, man må ikke bytte ting. :) Jeg gjør aldri det(det meste er jo bare leker og slikt). Det eneste jeg tar med meg er trackables.

Hva er trackables? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den andre også! Jeg er blitt dyktig :D gøy!

Hva er trackables? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Trackables(vet ikke om det finnes et norsk navn?) er ting som kan spores på nett. Det finnes ulike ting: travel bugs, geocoins, etc.

Hver enkelt trackable har en unik side på geocaching.com hvor du kan se deres ferd rundt i verden. De tas med fra cache til cache av ulike geocachere. De har en unik kode som man logger på geocaching.com når man finner en trackable. Man gir altså beskjed om at man har funnet den og så gir man på nytt beskjed når man legger den fra seg i en annen cache. Slik kan eieren og andre følge med på dens ferd. Mange trackables har mål, f.eks. at de ønsker å reise til Australia og da bør hver geocacher som finner den forsøke å bringe den nærmere til sitt endelige mål.

Uff, jeg er dårlig til å forklare men her kan du lese mer:

"A Trackable is a sort of physical geocaching "game piece." You will often find them in geocaches or see them at geocaching gatherings. Each Trackable is etched with a unique code that can be used to log its movements on Geocaching.com as it travels in the real world. Some of these items have traveled hundreds of thousands of miles thanks to geocachers who move them from cache to cache!

There are three main types of Trackables: Travel Bug® Trackables, Geocoins and other Trackables.

A Travel Bug is a trackable tag attached to an item that geocachers call a "hitchhiker." Each Travel Bug has a goal set by its owner. Goals are typically travel-related, such as to visit every country in Europe or travel from coast to coast. Travel Bug Trackables move from cache to cache with the help of geocachers like you. See the "What do I do when I find a Trackable?" section of the guide for information on how you can help Trackables move.

Geocoins are customizable coins created by individuals or groups of geocachers as a kind of signature item or calling card. They function exactly like Travel Bug Trackables and should be moved to another cache, unless otherwise specified by their owners.

Other Trackable items come in various forms including patches, key rings and more. A common feature of Trackable items is that they bear a unique ID code and text noting that they are trackable at Geocaching.com. More information about Trackables can be found here."

Hentet fra: http://www.geocaching.com/guide/

Her er eksempler på noen trackables. Disse har jeg funnet og sendt videre på sin ferd, men jeg hadde så mange plutselig at jeg tok bilde:

d822b291-b7be-423e-b60c-9937f8412f26_zps

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisevenner/sporbare. Den mysteryen klarer du på loggene om du er kjent i terrenget. Burde ikke trenge å løse oppgaven. De siste som har funnet den har jo ikke funnet så mange,da er det ikke vanskelig :D

Er passe kjent og ser jo at ca alle har klart uten oppgaven, men vil klare oppgaven :P har heller ikke peil på hvor den kan være uten å løse :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tydeligvis ikke redigert på pad, så må bli en liten dobbeltpost:

GPSen på mobil fungerer utmerket den altså, men jeg hadde tenkt meg ut på tur nå om ikke så altfor lenge og fant ut at mobilen hadde 15% strøm igjen, det kommer man ikke langt med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...