Gå til innhold
Hundesonen.no

Geocaching


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

  • Svar 821
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Cachen min ble publisert 23:15, og FTF ble logget 23:29. Dette på et utkikkspunkt litt inne i skogen. Da var det jo allerede mørkt, og cacheren hadde bedrevet "motbakkeløping" for å nå opp først. Ette

Har registrert meg :-) Jeg lastet ned den KarpeSkrotum linket til over her, har ikke gått ut for å finne noe enda, men ser ut som appen fungerer bra iallefall. Ser at det ligger en cache i parken re

I dag måtte Geita "dø" Moahahaaa. Kuleste FTF 3mil totalt! http://www.geocaching.com/geocache/GC4J5KF_fjellgeita?guid=63e3d00d-ebb7-459e-a420-34c56c1a2309

Posted Images

På begge min har jeg jukset og brukt en kombinasjon av mobil og kartjeneste på nett for å sjekke at dette faktisk stemte! Hitil har koordinatene vært spot-on, mens GPS'e jeg brukte faktisk ga meg helt andre koordinater som viste meg et par meter inn i en tornebusk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke tatt en på lørdag. Og det var like så greit, for da får jeg ikke 31 dager uansett og kan slappe av.

Det er en multicache rett ved jobben min. Samboer og jeg forsøkte å finne den i dag, men måtte gi opp. Vi fant den første uten problem, men fant ikke noe på det andre settet med koordinater. Så vi var litt forvirret. Men fant meg en i går, da, så skal ta en del i august. Men nå slipper jeg å føle det hengende over meg at jeg "må" ta en hver dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke tatt en på lørdag. Og det var like så greit, for da får jeg ikke 31 dager uansett og kan slappe av.

Det er en multicache rett ved jobben min. Samboer og jeg forsøkte å finne den i dag, men måtte gi opp. Vi fant den første uten problem, men fant ikke noe på det andre settet med koordinater. Så vi var litt forvirret. Men fant meg en i går, da, så skal ta en del i august. Men nå slipper jeg å føle det hengende over meg at jeg "må" ta en hver dag. :P

Du trenger ikke 31 dager,du får èn pr dag. http://blog.geocaching.com/2013/07/31-days-of-geocaching-printable-calendar/?utm_source=newsletter&utm_medium=referral&utm_campaign=7-30-13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du får èn per dag, men når det er slik i 31 dager så er det jo gøy å kunne få alle 31 dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du tlf? Så er det nok grunnen. Tenk mere på hintet enn på 0 punktet om du har en dårlig device. Let ihvertfall på en radius av 10/15 meter

Neida, altså, jeg har til og med skjønt hvor to av dem må være. En av kommentarene var "Luktet litt kjipt, men fant den!", og det må jo være på utedo-boksen som ER nullpunktet. :lol: Jeg tror jeg bare er elendig til å lete og ikke er flink nok til å se etter de riktige tingene ennå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Folkens, her har dere nok gått glipp av noe! På www.gcinfo.no finnes det svar på 99% av det som er diskutert på de siste par sidene her. Wiki, forum, guider og masse masse info forøvrig. Nettsiden er driftet av den norske Geocaching-organisasjonen og der finner dere alle landets ivrigste cachere - og som sagt, svar på det meste :)

Og så til dette;

Bare et lite ps til å legge ut selv, de må legges ut på koordinater fra en ordentlig device. Telefon er ikke "lov" der.

Så da må jeg kjøpe en egen GPS-device? Æsj.

Sent from my C6603 using Tapatalk 4

Dette er nok ikke helt riktig. Såvidt jeg vet er der ingen "lov" mot bruk av telefon ved utlegg, men det er riktig at man oppfordrer til å holde tunga rett i munnen da mulighetene for å gjøre feil kan bli større for enkelte telefonmodeller. C6603 (Experia Z) fremstår for meg som et solid stykke GNSS-mottaker (A-GPS og Glonass), og det skulle ikke være noe i veien for å bruke den ved utlegg - men akkurat som ved bruk av dedikert mottaker anbefaler jeg uansett å lese seg litt opp på hvordan man gjør dette i praksis for å få det så riktig som mulig (vurdere måleforhold, midling av posisjoner osv).

Har selv lagt ut 3 bokser nå og brukt Iphone 4S til alle og det fungerer smertefritt.

Men nei, det er ikke bare å flippe opp google maps og plukke første og beste koordinat på der man står, men så enkelt er det ikke med dedikerte mottakere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, her har dere nok gått glipp av noe! På www.gcinfo.no finnes det svar på 99% av det som er diskutert på de siste par sidene her. Wiki, forum, guider og masse masse info forøvrig. Nettsiden er driftet av den norske Geocaching-organisasjonen og der finner dere alle landets ivrigste cachere - og som sagt, svar på det meste :)

Og så til dette;

Dette er nok ikke helt riktig. Såvidt jeg vet er der ingen "lov" mot bruk av telefon ved utlegg, men det er riktig at man oppfordrer til å holde tunga rett i munnen da mulighetene for å gjøre feil kan bli større for enkelte telefonmodeller. C6603 (Experia Z) fremstår for meg som et solid stykke GNSS-mottaker (A-GPS og Glonass), og det skulle ikke være noe i veien for å bruke den ved utlegg - men akkurat som ved bruk av dedikert mottaker anbefaler jeg uansett å lese seg litt opp på hvordan man gjør dette i praksis for å få det så riktig som mulig (vurdere måleforhold, midling av posisjoner osv).

Har selv lagt ut 3 bokser nå og brukt Iphone 4S til alle og det fungerer smertefritt.

Men nei, det er ikke bare å flippe opp google maps og plukke første og beste koordinat på der man står, men så enkelt er det ikke med dedikerte mottakere heller.

Folk må da få spørre her inne i en egen cachetråd?:) Når det gjelder utlegging med telefon så er det fyfy selv om det bare OPPFORDRES på groundspeak sine sider om å bruke håndholdt. Har du lagt ut med tlf hadde jeg ikke flagget det var jeg deg,ikke oppfordre andre til å gjøre det samme + kjøp deg håndhold til neste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må da få spørre her inne i en egen cachetråd? :) Når det gjelder utlegging med telefon så er det fyfy selv om det bare OPPFORDRES på groundspeak sine sider om å bruke håndholdt. Har du lagt ut med tlf hadde jeg ikke flagget det var jeg deg,ikke oppfordre andre til å gjøre det samme + kjøp deg håndhold til neste :)

Jaja, for all del, peis på - jeg bare så et behov for å opplyse om den store ressursen som finnes der ;)

Ang telefon/håndholdt så er det en helt riktig og ikke minst viktig oppfordring. MEN samtidig er det helt uproblematisk å bruke telefon så lenge man holder tunga rett i munnen og vet hva man gjør. Det handler om nøyaktighet og presisjon, og en mottaker er en mottaker, de gjør i prinsippet samme jobben enten de sitter i en telefon eller i en annen dings. Forskjellene ligger i hvor godt de er skrudd sammen og hvilken regnekraft de har, og så må de benyttes deretter.

Noen håndholdt GPS behøver jeg ihvertfall ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en kjempeforskjell på evnen til å motta signaler.

Ja, det stemmer - hvordan de er skrudd sammen og hvilken regnekraft de har.

Det er ikke verre enn at man ved utlegg av en cache må logge og midle flere posisjoner med en telefon enn med en dedikert mottaker. Man plukker uansett ikke en enkeltkoordinat fra den håndholdte, det er minst like risikabelt som å gjøre det samme med en telefon.

Ved rimelig gode måleforhold bør det holde å logge posisjoner i 2-3 minutter med en håndholdt og et par minutter ekstra med en telefon - og legg til minutter tilsvarende for dårligere måleforhold.

Men for all del, skal man ha det riktig dønn nøyaktig og være helt skråsikker, må man tilbake over flere dager og logge posisjoner på forskjellige tider av døgnet og midle disse igjen, først da kan man virkelig være sikker på å være dønn nøyaktig også med en dedikert mottaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi diskuterte dette på sist event jeg var på og det er helt krystallklart at utlegg med tlf ikke er greit. Det er tross alt andre vi legger ut for og ikke oss selv. Jeg lar gamin ligge noen min på gz og tar gjennomsnittsmåling pluss et par enkle waypoints. Sjekker koordinater når jeg er ute på vedlikehold. Vi har nesten alltid med to garmin pluss tlf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er jo klar over at dette diskuteres rundt om, men jeg er ikke enig i konklusjonene til flertallet. En gjennomsnittsmåling som du beskriver gir nettopp et gjennomsnitt av flere loggede posisjoner. Dette bidrar til å minimere en eventuell feil, og er veldig enkel matematikk. Det er absolutt ingen prinsipiell forskjell om man gjør akkurat det samme med en telefon. Men, på grunn av at mottakeren i en telefon nødvendigvis vil være noe enklere konstruert, er muligheten for dårlig nøyaktighet større. Nå fungerer dette systemet slik at en eventuell unøyaktiget enkelt beskrives som spredning, og denne spredningen i posisjoner vil nesten utelukkende være jevnt spredt rundt "fasiten". Det vil si, at om man logger flere posisjoner og midler disse vil man få et middel av spredningen, eller et midtpunkt i det som kan beskrives som en punktsky. Jo flere punkter, jo mer nøyaktig. I og med at spredningen man får vha en telefon vil kunne være noe større, er det hensiktsmessig å logge flere posisjoner for å gjøre dette senterpunktet mer troverdig.

Som sagt, det er relativt enkel matematikk. Logg flere posisjoner over lengre tid, og du vil oppnå like god nøyaktighet med telefonen som med den håndholdte. Siter meg gjerne på neste event ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...