Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper kan stilles på NKK utstillinger nå. 6-9 mnd.


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Skjønner at det kan være moro, men dette gjør NKK utelukkende for å tjene penger og det kommer med 100% sikkerhet til å gå utover f.eks lydighet og agility (da det er lite penger i disse sportene til sammenlikning). Dessuten vil det bli ekstremt trangt på innestevner og laaang dag pga finalering-bruken...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan være moro, men dette gjør NKK utelukkende for å tjene penger og det kommer med 100% sikkerhet til å gå utover f.eks lydighet og agility (da det er lite penger i disse sportene til sammenlikning). Dessuten vil det bli ekstremt trangt på innestevner og laaang dag pga finalering-bruken...

Foreløpig vil det bare være på uteutstillinger, så sånn sett går det ikke særlig utover plassen (bortsett fra på Bjerke kanskje?). Lydighet og agility er jo uansett i egne ringer, og jeg tror faktisk ikke at det blir mer bortprioritert enn det allerede er. Jeg hører også rykter om at det ikke blir gruppefinaler blant valpene, men at alle BIR-valpene samles i felles BIS-finale, og at man dermed sparer en del tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det kan være moro, men dette gjør NKK utelukkende for å tjene penger og det kommer med 100% sikkerhet til å gå utover f.eks lydighet og agility (da det er lite penger i disse sportene til sammenlikning). Dessuten vil det bli ekstremt trangt på innestevner og laaang dag pga finalering-bruken...

Tenker akkurat det samme som deg... Er redd det blir ennå mer trangere på NKK-utstillingene, og at noe da kanskje blir nedprioritert ennå mer (som allerede er veldig nedprioritert fra før av).

Tar vel ikke mange år før LP og AG er borte fra NKK-utstillingene.. Er ikke her pengene ligger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten/målet med dette? At man skal kunne oppnå utstillingskravene til avl tidligere...?

De fleste oppegående klubber har vel aldersbetingede utstillingskrav for avl, så det er nok lite å hente avlsmessig på å stille en valp.

Jeg synes det er helt bortkasta tid og ressurser at NKK også nå skal begynne å arrangere valpeshow. For min del er det helt uinteressant med valpeshowresultater uansett med tanke på å vurdere hunder, og det er så mange andre valpeshow man kan delta på ellers at det virker veldig overflødig. Jeg kjenner at jeg ikke engang er LITT positiv til tanken.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også litt med å se poenget med dette. Gøy for meg hvis jeg har valp som er i passende alder til for eksempel NKK Oslo, men allikevel. Det er jo fremdeles uoffisielt, og det er jo flust av andre valpeshow man kan stille på (i alle fall på Østlandet - sånn sett ser jeg at det kan være litt mer vits i det f.eks. i Tromsø, hvor det er færre andre tilbud). Sikkert lettvinn måte for NKK å tjene litt mer penger på, men jeg håper bare det ikke går utover lp- og ag-arrangementene. Det blir i så fall for dumt, siden det tross alt er offisielle grener.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også litt med å se poenget med dette. Gøy for meg hvis jeg har valp som er i passende alder til for eksempel NKK Oslo, men allikevel. Det er jo fremdeles uoffisielt, og det er jo flust av andre valpeshow man kan stille på (i alle fall på Østlandet - sånn sett ser jeg at det kan være litt mer vits i det f.eks. i Tromsø, hvor det er færre andre tilbud). Sikkert lettvinn måte for NKK å tjene litt mer penger på, men jeg håper bare det ikke går utover lp- og ag-arrangementene. Det blir i så fall for dumt, siden det tross alt er offisielle grener.

Men såvidt jeg kunne forstå blir de offisielle fra 6 mnd også valpeshowene? Correct me if I'm wrong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men såvidt jeg kunne forstå blir de offisielle fra 6 mnd også valpeshowene? Correct me if I'm wrong!

Men hva i alle dager er poenget med det da? Jeg ser ingen grunn til at resultater på seks måneder skal bli stående, det er jo snakk om hunder som overhodet ikke er ferdigvokste, og man kan jo ikke se alt for mye av avlsresultatet da (selv om man selvfølgelig kan snakke om lovende valper).

Det gjelder vel da i så fall bare NKKs valpeshow (eller?), og det er jo også nokså poengløst/urettferdig, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fordelen jeg ser er de (få i Norge) som beholder flere hunder for å se utviklingen og dermed få en annen part sin vurdering.

Om det derimot ikke er snakk om at en utdannet rasedommer skal dømme så ser jeg ikke poenget..

Samtidig forstår jeg at de NKK utstillingene nordpå hadde vært greie plasser å ha valpeshow samtidig med tanke på avstander og få samlet mest mulig på ett sted.

Og jeg håper NKK har tatt høyde for plass problematikken når det kommer til LP og AG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva i alle dager er poenget med det da? Jeg ser ingen grunn til at resultater på seks måneder skal bli stående, det er jo snakk om hunder som overhodet ikke er ferdigvokste, og man kan jo ikke se alt for mye av avlsresultatet da (selv om man selvfølgelig kan snakke om lovende valper).

Det gjelder vel da i så fall bare NKKs valpeshow (eller?), og det er jo også nokså poengløst/urettferdig, spør du meg.

Poenget med det er at det blir mye mer likt reglementet i andre land vi ofte sammenlikner oss med, f.eks. Sverige.

Personlig ser jeg ikke problemet for å være helt ærlig. Jeg vil gjerne at alle resultater skal stå på dogweb, valp eller ei. Kjedelig å betale masse penger for å bare stille uoffisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sier resultatet fra et valpeshow så mye da? Er det ikke slik at de bare får en kritikk og blir plassert? Så lenge man ikke har noen kvalitetsbedømming sier jo ikke en førsteplass i seg selv så mye, for da vet man jo ikke om den som vant gjorde det fordi dommeren virkelig likte den, eller tvert om, at han egentlig mislikte den men at konkurrentene var enda verre?

Har en mistanke om at jeg tenker feil nå, men greier ikke helt å skjønne hva det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste fordelen jeg ser er de (få i Norge) som beholder flere hunder for å se utviklingen og dermed få en annen part sin vurdering.

Om det derimot ikke er snakk om at en utdannet rasedommer skal dømme så ser jeg ikke poenget..

Men det kan man da vel på et "vanlig" valpeshow også?

Poenget med det er at det blir mye mer likt reglementet i andre land vi ofte sammenlikner oss med, f.eks. Sverige.

Kan valper stilles på ordinære utstillinger normalt i andre land, som Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan man da vel på et "vanlig" valpeshow også?

Kan valper stilles på ordinære utstillinger normalt i andre land, som Sverige?

Jeg er ganske sikker på at de kan det fra de er 6 mnd i alle fall. Var oppdretteren til Leja i Sverige som sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan valper stilles på ordinære utstillinger normalt i andre land, som Sverige?

Ja, de fleste andre FCI-land har også valpeshow på sine internasjonale utstillinger, og på verdensvinnerutstillinger og europavinnerutstillinger. F eks er det valpeshow på My Dog i Gøteborg som går over 4 dager nå (startet i går, avsluttes på søndag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært skjeldent valpene blir dømt at en utdannet dommer eller rasedommer på valpeshow.

Jeg trodde det var vanlig at valpene ble dømt av samme dommer som hadde resten av showet jeg. Var det på de to showene jeg var på med Odin ihvertfall, men jeg må innrømme at jeg ikke følger så nøye med på dommerene når jeg ikke stiller selv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært skjeldent valpene blir dømt at en utdannet dommer eller rasedommer på valpeshow.

Men ettersom det jeg hører så skal ikke valpene bli det på NKK sine heller. Så whats the point? De skal ha egne valperinger og kan bli bedømt av uatoriserte dommere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var vanlig at valpene ble dømt av samme dommer som hadde resten av showet jeg. Var det på de to showene jeg var på med Odin ihvertfall, men jeg må innrømme at jeg ikke følger så nøye med på dommerene når jeg ikke stiller selv. :P

Jeg har enda bare en gang eller to tilgode på at det er samme dommer. Men det kan også ha noe med at liten rase kanskje er lettere å flytte?

Men ettersom det jeg hører så skal ikke valpene bli det på NKK sine heller. Så whats the point? De skal ha egne valperinger og kan bli bedømt av uatoriserte dommere.

Nei da syns jeg faktisk hele poenget er borte. Og jeg skjønner ikke hvordan det kan bli "offisiele" resultater av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med uautoriserte dommere er litt kjedelig, og ikke egentlig noe jeg var klar over. Da er jeg enig i at det er litt pointless. Jeg vil gjerne høre fra en som kan rasene mine hvordan hundene ser ut i den utviklingsfasen de er i ift. øvrige individer av rasen. Jeg vil helst ikke bare høre om det er en fin hund eller ikke på helt generelt grunnlag, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er hensikten/målet med dette? At man skal kunne oppnå utstillingskravene til avl tidligere...?

Hensikten med valpeshow er miljøtrening, utstillingstrening, sosialisering og tilbakemelding på hundens utvikling.

Det står da ingenting i lenken om at valpene vil få utdelt annerledes premiering enn på ethvert annet valpeshow, altså vil ikke et valpeshow arrangert av NKK gi noe mer "avlsklarering" enn når Dobermannklubben eller Stovner Hundeklubb arrangerer valpeshow.

Men såvidt jeg kunne forstå blir de offisielle fra 6 mnd også valpeshowene? Correct me if I'm wrong!

Hvor har du det fra? Har du mer/annen info i den lenken?

Jeg har veldig vanskelig for å se for meg at dette blir offisielle resultat - jeg har i går og i dag stilt min valp på valpeshow på internasjonal utstilling i Sverige. Altså en meget offisiell utstilling. Men valpeshowet er fremdeles uoffisielt, og resultatet vil ikke bli registrert i SKKs database.

NKK gjør jo dette for å følge en mer internasjonal utstillingsmodell.

Poenget med det er at det blir mye mer likt reglementet i andre land vi ofte sammenlikner oss med, f.eks. Sverige.

Personlig ser jeg ikke problemet for å være helt ærlig. Jeg vil gjerne at alle resultater skal stå på dogweb, valp eller ei. Kjedelig å betale masse penger for å bare stille uoffisielt.

Jeg tviler som sagt sterkt på at resultatet kommer på DogWeb.

Vi betaler mindre for valpeshow, fordi det er uoffisielt, fordi det er mest fokus på SHOW, i tillegg til trening, moro og litt ære.

Men sier resultatet fra et valpeshow så mye da? Er det ikke slik at de bare får en kritikk og blir plassert? Så lenge man ikke har noen kvalitetsbedømming sier jo ikke en førsteplass i seg selv så mye, for da vet man jo ikke om den som vant gjorde det fordi dommeren virkelig likte den, eller tvert om, at han egentlig mislikte den men at konkurrentene var enda verre?

Har en mistanke om at jeg tenker feil nå, men greier ikke helt å skjønne hva det er...

Det som er interessant, er jo om NKK vil innføre HP i valpeshowringen - det har de i Sverige, og i Danmark har de også en viss rangering gjennom Særdeles Lovende, Lovende og tilsvarende. Jeg har ikke noe ønske om at NKK skal endre på sine valpeshowregler (for det finnes eget regelverk for valpeshow allerede, se deres hjemmeside), for valper endrer seg så mye på så kort tid - en valp som "ikke er lovende og ikke fortjener HP" en helg kan være "håpefull og fortjener HP" fjorten dager senere. Eller motsatt.

Et resultat fra valpeshow er ingen kvalitetsvurdering - det er mest show og konkurranseaspekt, sammenligning av de påmeldte uten å kvalitetsbestemme dem, i Norge. Det er trening og moro, dog med heder og ære om en gjør det bra, en liker jo å vinne.

Dog kan en dommer holde tilbake BIR eller sende ut valper uten plassering om de har fundamentale feil som ikke vil endre seg. Det skjedde i min rase i romjula, for eksempel - en hund fikk ikke plassering enda den var alene i klassen.

Valpeshow skal være uoffisielt og uhøytidelig, og en må ta det for det det er.

Kan valper stilles på ordinære utstillinger normalt i andre land, som Sverige?

Ja.

Jeg har ingen motforestillinger mot å innføre valpeshow, så lenge det ikke går utover plassen til øvrige ringer/konkurranser. Det gir ekstra valpeshow i noen geografiske områder som har få valpeshow, for store oppdrettere gir det større grunn til å dra når en kan få mer ut av en helg, også videre.

Til dere som dagdrømmer om å få disse resultatene på DogWeb, har jeg vanskelig for å se at det skal skje - det vil kreve utvikling av et nytt element i resultatregistreringssystemet, og jeg tror nok NKK vet veldig godt at arbeidet med videreutvikling av DogWeb og resultatregistreringen bør prioriteres på MH, jakt, bruks, og andre offisielle konkurranser/tester.

Jeg har også ekstreme vansker med å se for meg at det opprettes valpetitler - hvorfor, de andre landene i Norden har det ikke? Mange østeuropeiske land har juniorchampionat, NKK har ikke dette, så hvorfor skal de brått fabulere om valpechampionat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er fint at man kan ta med en eldre valp (6-9mnd) på en NKK utstilling! Flotters trening for hunden både med tanken på sosialisering og milø-trening og ringtrening på en stor utstilling.

De fleste valpeshow jeg har vært på som også har en offisiell utstilling blir de aller fleste valpene dømt av rasedommer. På rene valpeshow (har bare vært på et) blir de som regel dømt av en ikke autorisert dommer, og i alle fall ikke noen all-round dommer. Men det er ikke så nøye, valpeshow er gøy og trening! Og jeg ser helt klart fordelen av at hunden har vært innom et par valpeshow før den går i JK i forhold til å aldri har vært på utstilling før (begge deler er prøvd ut av meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...