Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå og legg seg


Hilde&Lotte
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gjerne vite hvordan man enklest mulig lærer inn dette. For det har vi helt glemt. Og nå skal vi jo snart ha juleselskap.

Jeg har jo tenkt litt på det, altså, men det kan vi jo ta etterhvert.

Vi klikkertrener det. Først når hunden kikker på senga, så belønner vi når han beveger seg mot den, så når han er borti og til slutt når han er oppi. Noen ganger kan man jo skippe de første to leddene, kommer an på hvor fort han tar ting. Så belønner jeg noen ganger når han går oppi senga før jeg krever at han legger seg også (frivillig, ikke på kommandoen). Når han har forstått han skal oppi senga og legge seg beveger jeg meg litt vekk og venter på at han gjør det samme igjen. Så trener vi fra alle vinkler og avstander, og når han har forstått det legger vi på kommandoen "legg deg". Funker fint, Monti brukte 10 minutter på å lære seg det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener ikke denne inn. Ved å klikkertrene denne inn, så vil oppgaven være over med en gang h*n har lagt seg. I begynnelsen trente jeg den inn positivt med den første hunden. Resultatet var at han alltid lå klar. For i hans hodet, så trente vi jo. Han ventet på ny beskjed. Poenget er jo at hunden skal bli liggende og slappe av.

Jeg ser heller på denne øvelsen som grensesetting. Den blir lært inn ved at jeg viser hunden bort til kurven og sier at h*n skal legge seg ned. Hver gang h*n reiser seg etter dette, så viser jeg h*n tilbake. Tålmodighet kommer godt med her. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge ligger han der da?

Den første tiden belønner vi i det kroppen treffer senga. Pleier å legge på "bli" når han har skjønt kommandoen gå og legg deg. Men det går jo selvsagt at å la "gå og legg deg" være en kommando for å legge seg OG bli. Da ville jeg ventet til han forstod at han skulle gå og legge seg, så kan du etterhvert drøye lenger før du belønner. Aldri flere sekunder enn at hunden klarer det.

Men personlig har vi en god "bli"-kommando og legger heller på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener ikke denne inn. Ved å klikkertrene denne inn, så vil oppgaven være over med en gang h*n har lagt seg. I begynnelsen trente jeg den inn positivt med den første hunden. Resultatet var at han alltid lå klar. For i hans hodet, så trente vi jo. Han ventet på ny beskjed. Poenget er jo at hunden skal bli liggende og slappe av.

Jeg ser heller på denne øvelsen som grensesetting. Den blir lært inn ved at jeg viser hunden bort til kurven og sier at h*n skal legge seg ned. Hver gang h*n reiser seg etter dette, så viser jeg h*n tilbake. Tålmodighet kommer godt med her. :)

Det er et godt poeng. Hos oss er "gå på plass" noe vi gjør når vi må fjerne han en stund. Som når vi spiser eller når han er aller mest ivrig når vi får besøk. Han sover jo i nærheten av oss ellers.

Når det er sagt klikkertrente vi det inn med Fanta også, det var aldri noe problem å få henne til å bli liggende og slappe av når hun fikk "bli"-kommandoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikkertrener ikke denne inn. Ved å klikkertrene denne inn, så vil oppgaven være over med en gang h*n har lagt seg. I begynnelsen trente jeg den inn positivt med den første hunden. Resultatet var at han alltid lå klar. For i hans hodet, så trente vi jo. Han ventet på ny beskjed. Poenget er jo at hunden skal bli liggende og slappe av.

Jeg ser heller på denne øvelsen som grensesetting. Den blir lært inn ved at jeg viser hunden bort til kurven og sier at h*n skal legge seg ned. Hver gang h*n reiser seg etter dette, så viser jeg h*n tilbake. Tålmodighet kommer godt med her. :)

Ja, denne metoden virker mer fornuftig. Vil i hvert fall ikke bruke klikker. Jeg vil bare at hun skal ligge på lading. Når vi har besøk kanskje først og fremst. Stakkars hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, denne metoden virker mer fornuftig. Vil i hvert fall ikke bruke klikker. Jeg vil bare at hun skal ligge på lading. Når vi har besøk kanskje først og fremst. Stakkars hund.

Det er da ingen stakkars hund. Det har i alle fall aldri vært noe problem for oss å ha en hund som slapper av på plassen sin selv om vi har brukt en klikker for å lære henne kommandoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen stakkars hund. Det har i alle fall aldri vært noe problem for oss å ha en hund som slapper av på plassen sin selv om vi har brukt en klikker for å lære henne kommandoen.

Neida, jeg bare tuller. Det er ikke synd i denne hunden, tror jeg. Jeg mente bare at hun må gå og legge seg på en plass når vi har gjester siden gjestene som regel ikke vil ha en siklende hund i kaffen. Mens jeg mer enn gjerne vil ha det. På en måte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hunden i halsbåndet bort til sengen, legger hunden ned med kommando, tegn eller et lute "puff" og sier "legg seg". Hvis hunden reiser seg legger jeg den ned på plassen igjen. Innimellom får de belønning for å legge seg, men stort sett bruker jeg kun krav på den hverdagslydighetbiten, da jeg vil at hunden skal legge seg og slappe av og ikke ha noen forventning, i tillegg til at jeg ikke alltid gidder å finne frem godbiter ;)

Har aldri brukt mer enn at par repetisjoner før de har forstått det.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil ikke at hun skal "bli". Jeg vil at hun skal legge seg på plassen sin.

Neida, jeg bare tuller. Det er ikke synd i denne hunden, tror jeg. Jeg mente bare at hun må gå og legge seg på en plass når vi har gjester siden gjestene som regel ikke vil ha en siklende hund i kaffen. Mens jeg mer enn gjerne vil ha det. På en måte.

Hun skal jo bli på plassen sin :) men det er jo ingen problem med å legge inn bli som en frivillig adferd i forbindelse med "gå på plass". Og som sagt, vi har aldri opplevd en hund som sitter skikkelig på hugget fordi vi har brukt en klikker. Men det er jo forskjell på hundene også :) Personlig synes jeg det er greit å kunne klikkertrene det inn da hunden som regel synes det er lystbetont og den forbinder det med noe den gjør frivillig og ikke fordi noen plasserer den der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hunden i halsbåndet bort til sengen, legger hunden ned med kommando, tegn eller et lute "puff" og sier "legg seg". Hvis hunden reiser seg legger jeg den ned på plassen igjen. Innimellom får de belønning for å legge seg, men stort sett bruker jeg kun krav på den hverdagslydighetbiten, da jeg vil at hunden skal legge seg og slappe av og ikke ha noen forventning, i tillegg til at jeg ikke alltid gidder å finne frem godbiter ;)

Har aldri brukt mer enn at par repetisjoner før de har forstått det.

Et par repetisjoner altså. Puddelen skal jo være meget smart, så dette bør vi hvert fall fikse med andre ord. ;)

Hvor lenge forventer du at de skal ligge der da? Eller er det sånn at de plutselig bare sitter der igjen - i sofaen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hunden i halsbåndet bort til sengen, legger hunden ned med kommando, tegn eller et lute "puff" og sier "legg seg". Hvis hunden reiser seg legger jeg den ned på plassen igjen. Innimellom får de belønning for å legge seg, men stort sett bruker jeg kun krav på den hverdagslydighetbiten, da jeg vil at hunden skal legge seg og slappe av og ikke ha noen forventning, i tillegg til at jeg ikke alltid gidder å finne frem godbiter ;)

Har aldri brukt mer enn at par repetisjoner før de har forstått det.

Samme gjør jeg.. Bare jeg bruker ikke bare senga.. "legg deg" betyr "legg deg der du er" hos oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par repetisjoner altså. Puddelen skal jo være meget smart, så dette bør vi hvert fall fikse med andre ord. ;)

Hvor lenge forventer du at de skal ligge der da? Eller er det sånn at de plutselig bare sitter der igjen - i sofaen altså.

Jeg forventer at de ligger der til de er blitt helt rolige. Når de da reiser seg igjen er det mest for å bytte sovestilling, drikke vann el.l. og det er helt greit for meg. Hvis de kommer til meg igjen går jeg tilbake med dem til plassen sin. Jeg er mye mer nøye med at de skal bli liggende i senga en god stund under innlæring, enn jeg er ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med borderen. Du skrev akkurat det jeg skulle skrive, bare bedre formulert.

Jeg har ingen fast plass Grim skal legge seg på, så "gå og legg deg" betyr egentlig bare "legg deg ned og slapp av, hvor du vil, men gjør det nå". Hvis jeg vil ha han i senga si, så peker jeg på den og sier det. Og jeg forventer egentlig at han skal ligge å hvile hele tiden, med mindre det skjer noe rundt han. Begynner han å tråkke, eller kommer til meg, får han beskjed om å legge seg igjen. Bytte plass og drikking osv teller selvfølgelig ikke. Ikke no godbit for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt verdens største tolmodighetsprøve med Amiga på denne, fordi hun er ikke en hund som alltid vil hva jeg vil, og hun er jo tross alt en corgi og har i største grad arvet så mye stahet hun kan. Amiga kan dekk, men ikke neimenn når man vil. JEg har leid hun til samme plass så mange ganger at man blir ør, men hun spretter like glad opp igjen (vi har trent når ingen andre var hjemme for å unngå fristelser... ) og løper rundt eller går og finner noe eller jah. er seg selv. Issi og Foxi (kelpie og bc) har bare alltid kunne det de, de kom ferdig med gå å legg deg = gå vekk og legg deg :P Dette kom ikke corgien med, tro meg :aww:

Jeg har pratet med oppdretter og som hun sa, corgien er ekstremt sta, normale metoder fungerer ikke alltid og hun hadde en tispe engang som Amiga, uhyre sta, som hun forklarte hun faktisk måtte dytte hun i bakken, og si legg deg, hunden reiste seg, hun dyttet hun ned igjen, og så er det en maktkamp å se hvem som holder ut lengst. En ikke så vennlig måte som å geleide men gir du hunden lillefingeren tar den handa i corgiverden :P

Jeg har stått et par timer ute i kulda for å bli enig om hvem av oss som styrer hvor vi skal, til slutt ga hun seg, men bare i 3 sekunder før vi var på en ny hvem er staest kamp.

Amiga har nå lært å gå å legge seg ved at jeg knipser, aner ikke hvorfor det funker sånn men når vida og alle er her og hun ikke får lov til å leke knipser jeg og sier det er nok så legger hun seg.

Dette var et høyst upedagogisk innlegg uten mål og mening og sikkert ikke til hjelp, men jeg ville bare si det er ikke så lett alltid! :gaah:

Hadde alle lært så fort på et par repetisjoner så hadde jeg vært spart for så mange timer :P Amiga begynner å bli en fin hund nå som hun nærmer seg 2 år, men vi har stadig diskusjoner om hvem som styrer på tur ol :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hunden i halsbåndet bort til sengen, legger hunden ned med kommando, tegn eller et lute "puff" og sier "legg seg". Hvis hunden reiser seg legger jeg den ned på plassen igjen. Innimellom får de belønning for å legge seg, men stort sett bruker jeg kun krav på den hverdagslydighetbiten, da jeg vil at hunden skal legge seg og slappe av og ikke ha noen forventning, i tillegg til at jeg ikke alltid gidder å finne frem godbiter ;)

Har aldri brukt mer enn at par repetisjoner før de har forstått det.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...