Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags hundefor?


Penny
 Share

Recommended Posts

Lillesnuppa mi spiser nå Doggy junior hun fikk fra oppdretter

Har kjøpt Hills men det nekter hun å spise kjøpte backup på jobb en pakke med pedigree junior når jeg glemte maten hennes, men da gikk hun heller en dag uten mat..

Ei jeg jobber med anbefalte Apetitt fra FK

Kan noen anbefale en annen matvariant

Doggy Junior er en billigvariant fra sverige..

Men det vikrer bra og hun har lite avføring 1.2 ganger til dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Pro Plan, pyrren min som var ganske kresen som valp og unghund slukte varianten med laks.

Den falt i veldig god smak hos han :)

Ellers har jeg hørt flere som skryter av Robur og Orijen.

Fòrene fra FK og Hills har jeg kun dårlige erfaringer med. Tørr pels, dårlige poter og MYE avføring...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Pro Plan, pyrren min som var ganske kresen som valp og unghund slukte varianten med laks.

Den falt i veldig god smak hos han :)

Ellers har jeg hørt flere som skryter av Robur og Orijen.

Fòrene fra FK og Hills har jeg kun dårlige erfaringer med. Tørr pels, dårlige poter og MYE avføring...

Kan lett signere *mokken* på denne her. Brukar ProPlan med kylling og ris til frøkna mi, og ho har fin avføring, fine og mjuke potar, fin og glansfull pels, osv osv.

Idet eg blanda i litt Hill's vart det store endringar. Bæsjen som ein gong hadde vert normal vart plutseleg til sørpe og ho bæsja seg ut fleire gangar om dagen. Men så snart eg fjerna Hill's vart alt betre igjen. Men dette er vel også veldig individuelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier vil jeg anbefale Pro plan, eller hvis du vil prøve våtfor, så kan vom og hundemat kanskje være noe? :)

Vi brukte Pro Plan før, var godt fornøyd med det. Nå bruker vi vom og hundemat og er KJEMPEfornøyd. Ikke minst elsker hunden maten og han har avføring en gang om dagen. Flott i pelsen er han også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vil anbefale det foret de selv er fornøyd med, og alle hunder fungerer godt på ulike ting.

Selv har jeg brukt Royal Canin og Vom & Hundemat i kombinasjon de siste årene. RC har jeg brukt siden tuppa var valp, altå i snart sju år. For henne fungerer det helt knall, og jeg vil ikke bytte fôr på henne.

Neste hunden skal også få Vom & Hundemat, og antakelig vis Royal Canin X-Small/Small :)

Men ta et valg. Se hvordan du synes det fungerer og bestem deg deretter. Det viktigste er at du se hunden trives, har god pels, fine poter, bra apetitt osv. :)

Kjøper du hundemat i dyrebutikken kan du nok være ganske trygg uansett :) Men styr unna dagligvareforretningene. Og etter min mening - styr også unna Felleskjøpet sine hundefôr. Men igjen så er der delte meninger om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd en del forskjellig, og havner alltid tilbake på V&H! Så hvis våtfòr er av intresse, vil jeg anbefalt deg det på det sterkeste.

Har nettopp hatt en prøveperiode med Orijen tørrfòr, da sleit han mye med løs mage, måtte bæsje flere ganger for dagen - og han nektet til slutt å spise maten (allerede etter 2 dager!). I tillegg har Orijen Norge utrolig ustabil leveranse - vi har ventet 3 måneder på å få fòrsekken fra dem, og venter ennå.... Men har avbestilt!

Nå er vi over på V&H igjen, og hunden spiser med glede, bæsjer mindre, ingen løs mage og ikke minst er det kjempe billig hvis du kan kjøpe inn i store mengder! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd en del forskjellig, og havner alltid tilbake på V&H! Så hvis våtfòr er av intresse, vil jeg anbefalt deg det på det sterkeste.

Har nettopp hatt en prøveperiode med Orijen tørrfòr, da sleit han mye med løs mage, måtte bæsje flere ganger for dagen - og han nektet til slutt å spise maten (allerede etter 2 dager!). I tillegg har Orijen Norge utrolig ustabil leveranse - vi har ventet 3 måneder på å få fòrsekken fra dem, og venter ennå.... Men har avbestilt!

Nå er vi over på V&H igjen, og hunden spiser med glede, bæsjer mindre, ingen løs mage og ikke minst er det kjempe billig hvis du kan kjøpe inn i store mengder! :D

Synes det er ganske billig uansett jeg, i alle fall sammenlignet med tørrfor. Vi kjøper nå 5kgpølser til 80 kroner. Får vel ikke dyrebutikk/dyrlegefor ned i den prisen. Og det er jo ikke akkurat store mengder av gangen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fornøyd med Pro Plan

Har foret 100% med VH i et år, men ble lei tilslutt. Siden jeg har en hund som lett legger på seg, må en veie maten før man gir. Og da blir det litt mer tungvindt. Så derfor er jeg tilbake på tørrfor.

Kjøp for i dyrebutikken og prøv en sekk før du bestemmer deg. Det tar tid for hunden å vende seg til maten.

Ikke gå i fella med å tilsette alt i maten til valpen, for da vil h*n tilslutt ikke spise bare tørrfor. Det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å bruke det fôret som er lett for deg å få tak i og som hunden tåler, jeg vil også anbefale deg å holde deg til det de selger i enten dyrebutikker eller hos dyrlegen din.

Hunder tåler og liker forskjellig mat, de er individer de også.

Ser mange skryter av Pro Plan, det tåler IKKE min hund, et eksempel på at ikke sikkert din tåler det min tåler ;)

Jeg personlig hadde styrt unna Appetitt og LABB fra FK, du kan søke litt rundt på forumet og se MANGE diskusjoner om disse fôrene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfôr er meget lettvint, enkelt å ta med seg på ferier, greit å oppbevare, behøver lite planlegging, etc. Et par av mine har i lengre tid gått på minst 50% vom og hundemat blandet i tørrfôr - fungerer kjempefint.

Men pga manglende fryserplass så blir det relativt dyrt å kjøpe inn halvkilos-pølser til større hunder, så nå er alle mine tilbake på kun tørrfôr (med "noko attåt" - boksmat, middagsrester, etc).

Royal Canin funket utmerket på noen av mine hunder, men den ene hadde stadig vekk litt "uffen" mage, og den andre prompet noe infernalsk (men var fin i magen ellers), så nå er de over på kun Pro Plan (pt. laks og ris). Alle er nå helt fine i magene, pelsene er bra, og de setter stooor pris på middagen sin (DET gjør de jo uansett, men...).

Men hvis jeg noensinne greier å få pusset opp kjøkkenet mitt (og fått plass til en fryser), så blir det nok vom og hundemat igjen. De virker sånn deilig mette etter å ha spist det, og det synes jeg jo er hyggelig.

Dog vil jeg fortsette med en del tørrfôr i, da alle campingweekendene til sommeren ikke akkurat er så egnet for rått för i bagasjen..

Tørrfôret brukes også til godbiter - og særlig billigere godser er neppe mulig å finne...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er ganske billig uansett jeg, i alle fall sammenlignet med tørrfor. Vi kjøper nå 5kgpølser til 80 kroner. Får vel ikke dyrebutikk/dyrlegefor ned i den prisen. Og det er jo ikke akkurat store mengder av gangen :-)

Her er det 99,- pr. 5 kg pølse hvis man handler under 10 stk samtidig. De er dyre her i Bergen! :angry:

Ved kjøp av 10 stk får man èn gratis, og da blir prisen 80,- pr. 5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 99,- pr. 5 kg pølse hvis man handler under 10 stk samtidig. De er dyre her i Bergen! :angry:

Ved kjøp av 10 stk får man èn gratis, og da blir prisen 80,- pr. 5 kg.

20kg blokkene koster ca 300,- hvertfall der jeg har forhørt meg om priser :) har planer om å prøve vom på mine når jeg har fått inn fryseboksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt ProPlan før, det var OK det. Har foret på Appetitt dette året, og er KJEMPE fornøyd. Mine hunder har blanke fine pelser og ellers sunne og friske. Folk er jo hysteriske ang denne bæsjinga, jeg har ikke merka noen forskjell i det heletatt... Mine hunder har fungert godt på fjellturer. Mine 3 hunder har tatt 25 cert, 7 CACIB, gruppeplasseringer osv i år, 2 av dem har blitt championer, den siste er ikke gammel nok enda... Så dette fungerer for mange hunder, ikke noe galt i å prøve det.

Akkurat nå har jeg prøvd Robur, det ser ut til å funke bra det også. Og har nettopp begynt å prøve å tlleggsfore litt med Norwegian Polar, det ser ut til å funke bra ;-)

Personlig er de forene som har fungert dårligst Eukanuba og Royal Canin, Hills var også noe dritt. Så hunder fungerer forskjellig, man bør prøve seg fram, er ingen grunn til å utelukke et for fordi noen luringer har gjort seg opp en personlig mening.

Personlig synes jeg det er fint når maten ikke er frakta 2 ganger rundt jordkloden med oljeskip, synes det er forkastlig å ødelegge jordkloden for at noen påstår vi ikke klarer lage mat her i Norden. Av den grunn vil jeg anbefale å prøve Robur, Appetitt, Vom og Hundemat, Norwegian Polar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20kg blokkene koster ca 300,- hvertfall der jeg har forhørt meg om priser :) har planer om å prøve vom på mine når jeg har fått inn fryseboksen :)

300,- for en blokk på 20kg V&H høres absolutt ikke billig ut..

Da ville jeg heller satt meg i bilen til Trøgstad og handlet inn flere, da er prisen en annen, i tillegg til at du kan få den ufryst (lettere å dele opp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker RC Sensible på begge hundene, Maxi sensible til Obelix og Medium sensible til Tyson.

Til frokost blander vi Brit care sitt våtfor sammen med tørrforet. Begge gleder seg til frokost og maten blir spist opp rubbel og bit.

Pels og poter er jeg fornøyd med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...