Gå til innhold
Hundesonen.no

Brettspill-anbefalinger?


:)Kine
 Share

Recommended Posts

Brettspill ja, jeg har en ganske diger haug her :P

Favoritter er Carcassone, Ticket to ride og Alias. Carcassone er ganske enkelt men kan gjøres veldig vanskelig med å ha expansions, Ticket to ride er flere varianter og alltid klassiker og Alias selvfølglig.

Det er også et helt nytt spill som går veldig på alias og party spill hvor man skriver et ord og nestemann må tegne, neste må gjette hva den tegnet osv. Desverre er det ikke i salg overalt enda! Skal si ifra når jeg finner ut hvor man får tak i det.

Ellers har jeg også Pillars of the Earth, ekstremt tungt spill for 4 personer hvor man bruker mange timer bare på reglene og gangen i ting :P

Brettspill :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er noen som har noen brettspill å anbefale? Gjerne spill som krever mye samhandling mellom spillerne og som ikke bare går på flaks. Jeg liker veldig godt alias, kokkelimonke og fantasi fra før.

Har du prøvd Settlers of Catan eller Carcassonne? Begge er fine spill, både familie-messig og med venner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hvordan er carcassone og ticket to ride mtp samhandling mellom spillerne og om man må ha flaks? Hvis det er flaks-spill så gidder ikke samboer å spille. :P

Det alias party hørtes veldig artig ut!

Ellers så må jeg si meg enig; Brettspill :heart: Det er så koselig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Settlers of Catan eller Carcassonne? Begge er fine spill, både familie-messig og med venner. :)

Nei, jeg har ikke vært borti noen av de.

Jeg har forresten spilt risk et par ganger, og jeg synes det var veldig artig. Men det var så tiltak å begynne + at det var lite kommunikasjon mellom spillerne, så det ble ikke like koselig. Så det er ikke helt sånt jeg ser etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risk og monopol! :lol: Men det blir ofte så innmari mye krangling underveis, der. Spilte et eller annet spill for en liten stund siden, husker ikke hva det het, men det handlet om å velge riktige kort i forhold til hva man måtte bygge videre på. Kjøpe korn, tobakk, bygge opp fabrikker osv. Ganske artig, skal se om jeg finner ut hva det het! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Hvordan er carcassone og ticket to ride mtp samhandling mellom spillerne og om man må ha flaks? Hvis det er flaks-spill så gidder ikke samboer å spille. :P

Det alias party hørtes veldig artig ut!

Ellers så må jeg si meg enig; Brettspill :heart: Det er så koselig det!

Carcassone og Ticket to ride er mye strategi og taktikk. Er du smart og holder kortene tett i Ticket to ride og legger strategiske planer så kan du lett seire, men ser noen hvor du har tenkt deg og sperer av så må du ha litt flaks for å komme i land med gigantplanene.

Carcassonne er vel egentlig ikke så mye flaks heller tror jeg, mener jeg. Man trekker jo brikkene men du velger jo selv hvor du putter brikken, om det hjelper deg eller andre eller ødelegger for andre. Så flaks biten er hvilken brikke du får.

Ticket to ride er veldig lett å lære og spille og er også utrolig gøy når man sitter med flere som kan det godt og alle lager giga planer og det er et race for å sikre de beste rutene først, og carcasonne har utrolig mange utvidelser, jeg og Thorstein har "desverre" alle og det er ganske komplisert om vi spiller med alt. Men fordelen er jo at når vi har besøk kan vi bare spille grunnpakka og kanskje en ekstra ting, og om vi spiller med erfarne folk velger vi ut de utvidelsene vi vil ha med for å gjøre det komplisert ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var egentlig et stort problem for oss og. Jeg har et ganske villt konkurranseinstinkt, så da blir det liksom ikke lenger bare "koselig" spilling med risk. :icon_redface:

:lol:

Jeg er heldigvis laidback i sånne spill, men de jeg har spilt med har vært rimelig sleipe, for å si det sånn. Snakker i kort og koder, så blir det plutselig bare slitsomt og frustrerende å spille noe som helst ... men jeg liker det nye monopolet, da. Kapitalismens råd, på en måte. I stedet for å surre med å være bank og ha masse sedler, er det med kredittkort og en kredittkortmaskin. Hjelper på å holde litt kontroll underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var egentlig et stort problem for oss og. Jeg har et ganske villt konkurranseinstinkt, så da blir det liksom ikke lenger bare "koselig" spilling med risk. :icon_redface:

Er godt jeg vinner for det meste gitt :whistle: Utrolig mye konkuranseinnstinkt og til tider dårlig taper :lol:

På båtferie med nabofamilien spilte vi Gin rummy kort spill hver eneste kveld, hver eneste dag vant jeg over de 5 andre og til slutt endte de med å bare prøve å sabotere meg men jeg snudde taktikk og vant for det :whistle: En gang tapte jeg og fikk ikke sove... :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://boardgamegeek...3/telestrations

Dette spillet er hysterisk morsomt når man er flere med og iallefall om man har noe innabords så blir tolkningene helt utrolige!

pic768545.jpg

Først trekker man et ord og skriver på blokken sin, så tegner man ordet, gir til nestemann som gjetter hva du tegnet, nestemann tegner det forrige gjettet, og neste gjettet hva forrige tegnet. Så får man poeng etter hvor mye som er forståelig og blir riktig ol.

http://www.spillskrinet.no/show.php?spillid=570

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker Carcassone, Kokkelimunke og The Mexican train game + Scrabble.

Må føye meg på Mexican Train Game her, men det har vel også en liten dose flaks involvert. (Men du får trykke på en knapp som lager toglyder om du vinner! :D )

Axis&Allies er også kult, om du først liker Risk, men opplever at det blir eeeeenda mer krangling der. (Herregud, ikke prøv Diplomacy i så fall. Spillet legger opp til at man ikke skal være venner mer når det er ferdig.)

Om du vil bevege deg litt mer bort fra de "vanlige" spillene er både Tannhauser og Arkham Horror veldig spennende spill, men det kan ta litt tid å sette seg inn i det. I Arkham Horror spiller man på lag "mot" spillet, noe jeg liker godt fordi enkelte menneskers konkurranseinstinkt ikke slår inn! :D Game of Thrones-brettspillet er også morsomt, (det gjelder også ekspansjonene), kanskje spesielt om du liker bøkene/tvserien.

Åh! Også Agricola da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med samhandling mener du samarbeidsspill? Eller bare interaksjon mellom spillerene? Vil du ha spill som ikke er basert på flaks i det hele tatt, eller holder det at man må spille "riktig" selv også?

Kan jo liste noen av mine favoritter:

Oregon (norsklaget! Likheter med Carcassonne)

Carcassonne er allerede nevnt

Thurn and Taxis (danne postruter i gamle Europa)

Stone Age (mye bedre enn Agricola, skaff ressurser, bygg hytter og utvikle vitenskaper)

Puerto Rico (handelsspill, produsere og handle varer, kjøp bygninger for å effektivisere)

Alhambra (min siste favoritt, veldig bra, også likheter med Carcassonne)

Bohnanza (handle med bønner mellom spillerne)

Smallworld (veldig festlig spill, et av få spill som kan spilles med, og er gøy med, mer enn fire spillere)

Ellers hvis du lurer på noen av disse spillene, så spør gjerne mer: http://www.simira.net/brettspill.html

Bare advarer om avhengighetsfaren! Jeg spiller glatt en del timer i uka på nett, og spillhylla ser slik ut for tiden:

2011-11-28%25252015.48.51.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://boardgamegeek...3/telestrations

Dette spillet er hysterisk morsomt når man er flere med og iallefall om man har noe innabords så blir tolkningene helt utrolige!

pic768545.jpg

Først trekker man et ord og skriver på blokken sin, så tegner man ordet, gir til nestemann som gjetter hva du tegnet, nestemann tegner det forrige gjettet, og neste gjettet hva forrige tegnet. Så får man poeng etter hvor mye som er forståelig og blir riktig ol.

http://www.spillskri...php?spillid=570

Det spillet hørtes skikkelig artig ut! Jeg tror det er noe sånt jeg er på utkikk etter.

Må føye meg på Mexican Train Game her, men det har vel også en liten dose flaks involvert. (Men du får trykke på en knapp som lager toglyder om du vinner! :D )

Axis&Allies er også kult, om du først liker Risk, men opplever at det blir eeeeenda mer krangling der. (Herregud, ikke prøv Diplomacy i så fall. Spillet legger opp til at man ikke skal være venner mer når det er ferdig.)

Om du vil bevege deg litt mer bort fra de "vanlige" spillene er både Tannhauser og Arkham Horror veldig spennende spill, men det kan ta litt tid å sette seg inn i det. I Arkham Horror spiller man på lag "mot" spillet, noe jeg liker godt fordi enkelte menneskers konkurranseinstinkt ikke slår inn! :D Game of Thrones-brettspillet er også morsomt, (det gjelder også ekspansjonene), kanskje spesielt om du liker bøkene/tvserien.

Åh! Også Agricola da. :)

axis & allies er uaktuelt! Hehe.. Risk var ille nok. :P

Arkham horror høres artig ut. Men eeeegentlig så er jeg ikke så fan av spill som det tar lang tid å sette seg inn i. Det blir så vanskelig å få med folk på det da.

Og jeg er veldig fan av game of thrones tv-serien. :D

Edit:

Med samhandling mener du samarbeidsspill? Eller bare interaksjon mellom spillerene? Vil du ha spill som ikke er basert på flaks i det hele tatt, eller holder det at man må spille "riktig" selv også?

Jeg mener bare interaksjon mellom spillerne. Med risk så er det lite prating og mye tenking. Altså lite samhandling mellom spillerne. Jeg synes det er mye vanskeligere å få med folk på slike spill som det er lite samhandling og "fjåsing" i. :P Litt flaks er greit, men ikke spill som bare er flaks.

Kan jo liste noen av mine favoritter:

Oregon (norsklaget! Likheter med Carcassonne)

Carcassonne er allerede nevnt

Thurn and Taxis (danne postruter i gamle Europa)

Stone Age (mye bedre enn Agricola, skaff ressurser, bygg hytter og utvikle vitenskaper)

Puerto Rico (handelsspill, produsere og handle varer, kjøp bygninger for å effektivisere)

Alhambra (min siste favoritt, veldig bra, også likheter med Carcassonne)

Bohnanza (handle med bønner mellom spillerne)

Smallworld (veldig festlig spill, et av få spill som kan spilles med, og er gøy med, mer enn fire spillere)

Ellers hvis du lurer på noen av disse spillene, så spør gjerne mer: http://www.simira.net/brettspill.html

Bare advarer om avhengighetsfaren! Jeg spiller glatt en del timer i uka på nett, og spillhylla ser slik ut for tiden:

Hva går smallworld ut på? Carcassonne høres ikke helt ut som det jeg er på utkikk etter, men jeg vurderer å prøve det siden det blir så mye anbefalt!

Edit2: Wow Simira! :o:lol:

Endret av :)Kine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spillet hørtes skikkelig artig ut! Jeg tror det er noe sånt jeg er på utkikk etter.

axis & allies er uaktuelt! Hehe.. Risk var ille nok. :P

Arkham horror høres artig ut. Men eeeegentlig så er jeg ikke så fan av spill som det tar lang tid å sette seg inn i. Det blir så vanskelig å få med folk på det da.

Og jeg er veldig fan av game of thrones tv-serien. :D

Edit:

Jeg mener bare interaksjon mellom spillerne. Med risk så er det lite prating og mye tenking. Altså lite samhandling mellom spillerne. Jeg synes det er mye vanskeligere å få med folk på slike spill som det er lite samhandling og "fjåsing" i. :P Litt flaks er greit, men ikke spill som bare er flaks.

Hva går smallworld ut på? Carcassonne høres ikke helt ut som det jeg er på utkikk etter, men jeg vurderer å prøve det siden det blir så mye anbefalt!

Smallworld er litt Risk-aktig, men mye morsommere. Man begynner med en tilfeldig kombinasjon av en rase og en egenskap (Knight + Hobbits f.eks, hobbiter som rir og dermed har bonus når de erobrer en viss type land, eller Underwater Giants - svømmende kjemper :D ). Man erobrer landområder, og når man ikke har nok "soldater" til å erobre flere landområder kan man utrydde rasen sin og begynne med en ny rase (man får poeng for den utryddede rasen så lenge den ligger på brettet).

Boardgamegeek.com, spillskrinet.no og brettspill.no er forresten gode side med anmeldelser av spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trivial Pursuit :heart:

I løpet av høsten har jeg dessuten fått sansen for Alias og Europa på boks. Jeg er god på fakta, resonnering, synonymer, flagg og geografi, så det er ikke tilfeldig at disse tre spillene er mine favoritter. :P

Om du er god på flagg så er CafèInternational et lite og morsomt spill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det er noen som har noen brettspill å anbefale? Gjerne spill som krever mye samhandling mellom spillerne og som ikke bare går på flaks. Jeg liker veldig godt alias, kokkelimonke og fantasi fra før.

Sjekk ut siden Brettspill.no. Der finner du lister med brettspill, anbefalinger, best likte spill, mest populære spill osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...