Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til sele


Recommended Posts

Vi må ha ny sele i år. Den skal brukes til å skiturer, det vil si trekk hvis hunden gidder. Hunden er en slank og smal storpuddel, hun er ganske lang i ryggen. Kanskje noen med fuglehunder har gode tips? De er kanskje litt like i anatomien.

Vi har bare brukt en sånn sykkelsele, også kjøpte jeg en fra Trine Hundeartikler (?), men den var merkelig, sklir rundt på hunden, så den er kanskje for stor.

Jeg har også sett på denne nonstop-selen, free motion eller hva den heter. Den virker på meg litt "stiv", men jeg har jo bare sett den på nettet. Noen som kan avbefale/anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sela så jo veldig grei ut. Det er så vanskelig å finne riktig størrelse, for Lotte er jo mildt sagt slank. Veier bare 15 kilo, tror jeg. Men hun legger seg sikkert ut etterhvert. Håper det! Hun er ca 60 høy.

Som nevnt, så syr de også etter mål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en hund med omtrent samme kroppsfasong (curly coated retriever). Jeg har selv bare en billig trixie sele til henne, fordi jeg ikke har hatt råd til noe dyrere. Men før vinteren har jeg tenkt til å investere i en non-stop sele til henne. De er laget med tanke på fuglehunder, og passer da fint til hunder med vår kroppsbygning også. Mye andre seler-halvnome osv. synes jeg blir for brede i halsen, og blir liggende litt merkelig-men da har jeg kun sett på ferdig sydde seler og ikke de som er sydd etter mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at nome- og kombiseler (kanskje særlig kombiseler) er fine å vokse i for en stund. Selv om sela er litt stor er trekkpunktet riktig og man unngår gnagsår, dersom sela har rette proposjoner. Nansen hadde sin første nomesele i 1 år (Fra ca 6 mnd til ca 18 mnd, han vokste ikke mer enn 1-2 cm i høyden på den tiden men økte fra 18 kg til 25 kg i vekt) og det var kanskje ikke optimalt, men aldri noe problem for ham. Han trakk helt fint og hadde ingen problemer med hverken pust eller gnagsår. Nå har han fått en kombisele, der er det mer monn + muligheten til å snurpe igjen halsen nå (han har nok fortsatt litt igjen før han har lagt seg ut ferdig, så sela er pittelitt stor). Fungerer utmerket for oss. Kombisela kan naturligvis også tilpasses ulike raser, siden det er en del regulering på den; lønner seg kanskje å få litt hjelp første gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler er de med trekkpunktet helt bak? Hva er kombiseler?

Herregud for en jungel. Jeg har ikke så veldig peiling som dere kanskje forstår.

Og hjelp, hvor får man det? Ikke på dyrebutikker i hvert fall. Vi har jo en huskyfarm i bygda, kanskje de er eksperter.

På den andre siden, så er det jo ikke sikkert at vi får til dette med trekk engang. Så kanskje den bjørkissela er mer enn bra nok. Den kostet jo ikke all verden.

Jeg har selv en hund med omtrent samme kroppsfasong (curly coated retriever). Jeg har selv bare en billig trixie sele til henne, fordi jeg ikke har hatt råd til noe dyrere. Men før vinteren har jeg tenkt til å investere i en non-stop sele til henne. De er laget med tanke på fuglehunder, og passer da fint til hunder med vår kroppsbygning også. Mye andre seler-halvnome osv. synes jeg blir for brede i halsen, og blir liggende litt merkelig-men da har jeg kun sett på ferdig sydde seler og ikke de som er sydd etter mål.

Puddelen er kanskje smales i verden over brystet. Kanskje bare tre centimeter. :) Så da blir de vel i hvert fall brede til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomeseler er de med trekkpunktet helt bak? Hva er kombiseler? Herregud for en jungel. Jeg har ikke så veldig peiling som dere kanskje forstår. Og hjelp, hvor får man det? Ikke på dyrebutikker i hvert fall. Vi har jo en huskyfarm i bygda, kanskje de er eksperter. På den andre siden, så er det jo ikke sikkert at vi får til dette med trekk engang. Så kanskje den bjørkissela er mer enn bra nok. Den kostet jo ikke all verden.

*ler* Nei, det er jammen ikke lett å finne frem i utstyrsjunglen alltid :P

Nomesele er med trekkpunkt bak ja, som feks bjørkisselen :)

Her er et eksempel på kombisele.

Jeg så på kombiselen fra seleverkstedet, men ble frarådet og kjøpe den av en som driver med trekkhunder. Det var veldig mye reguleringsmuligheter på den, så det ble litt mye for min del.

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bestille den bjørkissela jeg. Det er ikke akkurat Finnmarksløpet vi skal på. Og blir vi helt overentusiastisk får vi investere i noe skikkelig.

Tror det bare blir søndagsturer i lysløypa til å begynne med.

Er det livsfarlig å gå på ski med stålkanter når man går med hund forresten?

Ja, jeg mener ikke at bjørkissela ikke er "skikkelig" altså. Her har dere bare en amatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bestille den bjørkissela jeg. Det er ikke akkurat Finnmarksløpet vi skal på. Og blir vi helt overentusiastisk får vi investere i noe skikkelig.

Tror det bare blir søndagsturer i lysløypa til å begynne med.

Er det livsfarlig å gå på ski med stålkanter når man går med hund forresten?

Vet om flere som gjør det, men jeg tør ikke selv. En kombinasjon av "ung og dum" hund, middels skiferdigheter og hønemor :P

Ja, jeg mener ikke at bjørkissela ikke er "skikkelig" altså. Her har dere bare en amatør.

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er veldig smal og dyp. Ja, du kan jo godt teste hvis det ikke er bry og sånn. I tillegg er hun ganske lang i ryggen, faktisk. Litt mer enn man ønsker, visstnok. Men god plass til valper, sier nå jeg. Ja, ikke at hun skal ha valper, men hun skal få sløyfe. Nå bablet jeg igjen.

Hehe.. Boris er også lang i ryggen, han sier at det er fordi han skal ha mer plass til mat! :thumbs:

Jeg kan sikkert få testa i løpet av dagen. Hvis ikke han har for stort hode da. Boris og fuglehund-kompisen bruker egentlig lik størrelse i sele, men jeg tror fuglehund-kompisen har litt større hode. Du får svar så fort som mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har denne kombi selen http://www.hundenytt.no/index.php?nr=90&idkategori=112&case=4&id=607 til min portugisiske vannhund. Og denne funker utmerket til trekk. Jeg betalte visstnok 600,- for min i dyrebutikk så denne var jo endel billigere ser jeg. PFsss.. hadde jeg bare visst det.. Jaja. er ihverfall veldig fornøyd. Kunne kanskje vært noe for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått fine tips til seler. Tenkte bare å si at jeg går på ski med stålkant når jeg snørekjører. Stålkanten er dog ikke superskarp lenger. Har kjørt på hundene noen ganger uten at det har gjort noen skade, men er er man ganske klønete eller han en vimsete hund er nok like greit å unngå stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om sitat-funksjonen på forumet.

Istedet for å poste flere poster på rad (dobbelpost), så kan du trykke "Multisitat" på de innleggene du vil svare på, og til slutt klikker du "Svar" nederst i tråden. Sånn kan du svare på flere innlegg på en gang.

Har ryddet tråden for dobbelposter.

Mvh moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg visste ikke at det var så nøye.

Takk for svar alle. Jeg har ikke bestilt sele ennå, men tror kanskje vi går for den bjørkissela, jeg. Også må vi bare være forsiktig med stålkantene på skiene. Fikk jo nye fjellski i fjor! MED stålkanter. Hunden går endel med potesokker (sånne lange), kanskje det hjelper hvis uhellet skulle være ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...