Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp Sara å finne en bil


SaraS
 Share

Recommended Posts

Tror jeg må be sonen om hjelp jeg.

Nå har jeg lett noen uker etter bil. Det er mulig jeg har litt mange krav til denne bilen, og at det er derfor jeg ikke finner noe. Eller kanskje jeg bare trenger litt hjelp?

Det jeg ønsker meg er en flerbruksbil. Favoritten akkurat nå er Toyota Yaris Verso, fordi den er liten, men likevel stor... Ehm altså plass til hunder, men er likevel ikke en svær doning. Jeg har meget lite kjøre-erfaring og vil derfor ikke ha en for stor bil.

Den bør ikke ha kjørt for langt. Ønsket mitt var under 100 000km, men mulig det er for mye å håpe på?

Den bør ikke være eldre enn fra 2000.

Den bør ikke koste mer enn 50.000-60.000kr

Den trenger ikke å ha mer enn to seter, sånn egentlig.

Den bør helst være til salgs i sør eller nord Trøndelag, rett og slett av praktiske årsaker. (*host* fordi jeg ikke kan kjøre bilen hjem, og må ha hjelp til det av noen som har kjørt mer enn meg).

Tror ikke det var flere krav da... Eller den bør ikke ha så mye skader, rust osv. Og helst bør den komme fra noen som har kjørt den fint og passet godt på den og og og...

Noen som vil hjelpe meg å finne en bil?

Og hva tror dere om denne: LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Her er bildene av Sara sin nye bil:

Fiiiine førstebilen min <3

Da har jeg lagt inn bud på bilen. Håper jeg har klart å skremme unna de som har bydd fra før av. Jeg tok i litt og bydde 9000kr over det forrige budet. Får se om det blir krig i morgen, siden det er s

For 3 uker siden kjøpte jeg meg en ny bil. Kriteriene mine var veldig lik dine, men i tillegg er jeg høy, med lange bein og trenger god plass i førersetet. De fleste varebiler kommer til kort der, særlig Yarisen..

Jeg endte med å finne en Ford Transit Connect. Den hadde gått rett under 60 000 km, fra 2007, alle serviscer, gått som landpostbud i ei bygd i Telemark, hatt en sjåfør hele tiden, og jeg betalte 57 000 kr. Virkelig rimelig! Tidligere eier var altså posten, men de fornyer bilene sine hvert 4. år (?) og gjennomfører alle seviscer og har god oppfølging på bilene. Nybilene kan jo ha mye slitasje, ettersom de kjører 10 m, går ut og inn, kjører 10 m til osv, men om du følger med på f.esk finn kan du virkelig finne et kupp!

Connecten jeg kjøpte er endel større enn Yarisen, men for meg har ikke det vært annet enn positivt. Jeg har jo to store hunder, og tror Yarisen hadde vært for liten for oss. Forann er det god plass, masse fancy tilleggsutstyr og en generelt veldig enkelt og grei bil.

Anbefales virkelig om du vil ha en fin og praktisk hundebil! :)

EDIT: retta på endel skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket også på Ford Connect når jeg skiftet bil sist.. Kjempekomfortabel å sitte i - og hvor mye plass som helst baki. Snakket med en som kan Ford (Jan til Jorunn i beardismiljøet), og han hadde gode erfaringer med den bilen, slitasje, ikke noen større verkstedsproblemer, etc. Men den er nok endel større enn Yarisen, vil jeg tro..

Nå vet jeg ikke helt, men har ikke Yarisen tåpelig små dekk? Husker en kompis hadde en slik, og den kom nesten ikke avgårde på flatmark engang (på vinteren), og var kjempelav under - så det er håpløst på grusveier/skogsveier..?

Peugeot Partner, Citroen Berlingo, WV Caddy får du jo i bøtter og lass til en rimelig penge på Finn, da. Dog ville jeg ikke tenkt så mye på de to første, da JEG synes at franske biler faller ifra hverandre for lett (selv om de er superkomfortable). Men kjempepraktiske, da!

Men JEG tror ikke at Yarisen er stor nok - et par beardisbur, to mindre bur, trimmebord, hjulunderstell, telt, stoler, bager/oppakning for en hel helg vil blir tragt...

Og har den motor for å trekke campingvognen, da? (Om et par/tre år når du er sikker nok sjåffør og vil ta vogna og reise alene? Eller bilen til mor streiker rett før dere skal reise til spesialen, liksom...)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg er kort og har ikke lange ben. Husker den bilen jeg tok kjøretimer i måtte jeg helt frem med setet og rette opp ryggen helt for å rekke frem til pedalene.

Edit:

SusanneL, du har noen poenger der som jeg ikke har tenkt så veldig nøye på. Bilen har ikke nok motor til å trekke vogn med iallefall. Plass til trimmebord og utstyr har jeg heller ikke tenkt på. Har tenkt et lite og et stort bur bare.

Må kanskje se litt på den der ford connect.

Edit2:

Hjelpes, den ford connecten en jo diger!

Hva med denne? LINK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestevenninnen min har en Yaris verso - og hun er kjempefornøyd. Hun er 165 høy og har ikke bemerket noe på sittekomforten.Jeg har selv sittet i Versoen på vei til Rauland ca 4 timer og det var helt greit. Ikke den beste bilen og slettes ikke den verste bilen, jeg er 170 cm. Det største og eneste problemet hun har med bilen er at den får steinsprut lett - evnt er det noe galt med kjørestilen hennes... Hun har byttet frontrute 3 ganger og har hatt bilen i 5. Det har ikke vært noe galt med den ellers og den er lett å kjøre i by og på langkjøring (ca 5 timer er langkjøring for henne). Familien hennes har hytte på Rauland og hun kjører ofte dit uten problem - men hun tar ikke sjangsen når det er max vinterføre og snøstorm akkurat.. Bilen har 2 seter og hun har to store hundebur bak, det er ikke stor plass til noe annet baki siden burene tar kjempestor plass, men hadde hun organisert litt annerledes evt hatt skreddersydde bur ville hun fått mye bedre plass.

Bilen hennes har ikke aircondition så det blir varmt på sommeren - heldigvis er det netting som skillevegg til bakrommet så på den måten får hundene og henne god luftgjennomstrømning når vinduene er åpne.

Som sagt venninnen min er kjempefornøyd, bilen passer hennes bruk veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med denne? LINK

Den så lovende ut ja. Susanne har rett i at man trenger litt plass i tillegg til bur. Det blir vel sikkert til at vi fortsetter å dra på utstillingsturer i min bil og deler på trimmebord og den slags, men det er jo fint å ha muligheten til å dra med seg alt man trenger selv også, når man først kjøper bil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ford tror jeg er godt kjøpt så lenge man sjekker hva vanlige feil er osv. Har vært endel rust på eldre biler, bl.a gamle bilen min (Ford Escort 95'), første utgaven av Focus'en, men nå kjøpte jeg selv andre generasjons Focus, og den skal ikke være preget av rustproblemer, og er faktisk den som kommer best ut i test av bruktbiler fra 2005 i den størrelsen.

Varebiler er jo dog et annet tema, men merke har jo litt og si. Og personlig ville jeg holdt meg unna franske biler ja, men syntes Ford Connect og Caddy hørtes ut som gode alternativer. Sistnevnte er jo kjent for å gå og gå!

Her har du noe annet å sniffe på:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31487794

Selv har jeg vært godt fornøyd med Nissan tidligere, greie biler, ikke vesentlige mye problemer, og uansett er det som regel ganske billig å få fikset. Jeg har hørt rykter om at Ford ofte kan være kostbart å fikse pga dyre deler, men har uansett valgt å kjøpe det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig, veldig viktig å tenke på er å få (minst) en sidedør - hvis man ser på f.eks. Caddy/Connect eller tilsvarende bil. Det er et sant h..te å krype rundt inni der og hente ting som har sklidd helt foran i lasterommet - når sølete hunder har møkket ned hele lasterommet..

Dessuten blir det veldig knotete (synes jeg) å sette inn burer helt innerst og all bagasje ender opp foran burdørene... Ikke kult når det regner og man skal pakke ut/inn av bilen.. (Eller ulykke - hvis man vil ha ut hundene FORT)

Altså MINST en skyvedør på siden - hvor du også har en buråpning - så står man mye friere hva man gjør med plassen nærmest bakluken/dørene. To skyve/sidedører åpner ennå flere muligheter for pakkingen.

JEG foretrekker en hel bakdør (hengslet på toppen). Det har skjedd mer enn èn gang at man har stått under der og pakker ut/inn av bilen i regnvær, men likevel holder seg tørr. Til og med på hundetreff har bakdøren min fungert som en diger paraply..

Enten gittervegg/gitter istedenfor vindu i skilleveggen - ellers MÅ du pønske ut noe annet lurt for å få inn nok frisk luft til hundene baki der på varme sommerdager. Marerittet mitt intraff når vi sto på Autobahn i Tyskland i kjempekø - det var kjempevarmt ute, og uten mulighet til å gå ut for å få åpnet noe lufting til hundene. (Forrige bilen - hel, tett vegg, ikke noen vinduer som kunne åpnes)

En sånn "sopp"/vifte på taket funker helt greit - men vær uansett obs på temperaturen baki der (Ute- og innetermometer er kjempesmart å montere. Da med "ute"delen baki hos hundene, såklart)

Takboks kan forsåvidt være en løsning hvis du en gang i blant skal ha med massevis av ting (kun de lette tingene i takboksen). Kanskje du kjenner noen som du kan låne en av? Da kan kanskje en Yaris likevel fungere.

Aircondition er GULL verdt - særlig hvis det er åpent bak til hundene, så de også får gleden av det..

Vinduer i hele lasterommet er IKKE spesielt lurt - tenk på solsteiken som står på burene hele dagen når du kjører langt..

En 3-seter er ukomfortabelt for passasjeren..

Og sist, men ikke minst - skaff bur som passer nogenlunde i bilen. Det er enormt plassbesparende og man slipper flere " åpne luker" rundt omkring man ikke kan bruke til noe.

Susanne

(som tenker alt for mye på hvordan den perfekte hundebilen skulle ha vært...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd alle sammen! Dere har virkelig gode poenger. Dette må jeg rett og slett tenke litt på.

Jeg lurer litt på hva jeg skal satse på av bur til disse bilene. Jeg kunne tenkt meg et solig dobbelbur kanskje.

Susanne det med lufting bak i bilen var godt du sa. Vi er stadig i situasjoner hvor dette er ekstremt viktig. Men hvis det ikke er vinduer hele veien rundt, blir det ikke dårlig sikt da? Jeg må jo tenke på at jeg er en uerfaren bilist også.

Og takboks, passer de til alle bilraser eller er de spesiallaget til de enkelte?

På den Toyota Yaris Versoen jeg har linket til i start innlegget er det sånne sorte skinner på taket, er de til å feste takboksen på?

Jeg kunne sjekket hva takbokser koster da.

Liker veldig godt den bilen altså...har litt lyst til å dra å se på den på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vw caddy life, evt caddy maxi life. Greie biler, til å stole på. God plass inni, gode kjøreegenskaper for å være liten varebil :) du får dem med skillevegg mellom varerom og kupe av netting, da blir det air condition også baki varerommet. Hvis det er fast skillevegg, er man avhengig av å kunne åpne vindu for lufting! Og det er det ikke alle varebiler som an faktisk.

i en caddy life er det god plass til 4-6 hunder pluss bagasje. i maxien er det enda bedre plass.

Vi måtte selge vår da hundeantallet oversteg plassen inni bilen... savner bilen dog, kjekk liten sak med mye plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetnad til andre her, vil eg seie at Peugeot Partner / Citröen Berlingo er gode kjøp. Desse bilane er jo identiske, noko som vil seie at delar kan brukast på tvers av merke. I tillegg flaumar marknaden over av desse. Dermed er prisane på desse godt overkomelege, i tillegg er det veldig greit å få tak i delar til dei. Og eg har sagt det før: Ein brukar vel ikkje merkeverkstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg er en stooor fan av Toyota, ja av japsebiler i det hele tatt pga deres robusthet primært. Å ha bil som man lurer på om holder på å gå i stykker, eller som går istykker (gjerne på svært upraktiske steder og håpløse tidspunkter) synes jeg er aldeles skrekkelig og jeg gjør mye for å slippe en slik bil-tilværelse. Alle Toyotaer vi har hatt har vært slik at de fikk en service i året, vi passet på skifte olje når den skulle ha det - og så gikk de og gikk de. Kaldstart om vinteren, helt greit uansett temperatur liksom. Naboen har en 15 år gammel corolla - den går går og går fremdeles den.

Nå kan serviceprisen og muligens delepriser være litt høyere for japsebiler såvidt jeg har forstått, men så lenge bilen skyr verksted så synes jeg det er en pris som er vel verdt å betale (jeg ville ikke hatt en bil hvor deleprisene og billig verksted er det aller viktigste liksom, jeg ønsker ikke å ha bil så mye på verksted!)

Jeg synes versoen du linket til er veldig fin jeg, og den har jo mye ekstra stæsj også som motor&kupevarmer (deilig det) og automat gir er suverent..

Men forøvrig synes jeg SusanneLs poenger er særdeles gode! Å ha det åpent inn til hundene bak, har jeg funnet ut er et must - vi har en toyota Hiace som liksom skulle være hundebilen fremfor vår kjære Pajero, men det er ikke blitt til det. Jeg får noia av at det er helt hermetisk lukket inn til hundene. Og i Pajeroen er det både aircondition og varme til hundene bak.. veldig behagelig det.

Så skal man legge til at Toyota regnes som noe av det mest lettkjørte som finnes, absolutt godt egnet for oss bilpingler!

Lykke til da Sara!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unektelig en kul liten Yaris på linken din, Sara! Og helt sikkert en kjempebra "begynnerbil" med tanke på størrelse, lettkjørt, billig i drift - og ikke minst kul!

Du får med mye stærsj som er kjekt å ha, du slipper gittervegg, da det er en personbil - kjempekomfort for hundene!

MEN - bare to små tankevekkere..

Hvis du fjerner baksetet og setter inn bur - TENK på å stroppe fast alt skikkelig, skikkelig! Du har ingenting som beskytter deg fra løse småting som kan komme flyvende forover - selv bare ved en skikkelig bråbrems...

(Løsning - ben på burene, bagasje under! Problem - hundene kommer opp til vinduene, ser ut + får mere sol på seg)

Problem 2 - automatgir. KJEMPEDEILIG å ha, og det gjør såklart bilen nærmest som en radiobil å kjøre.

Dessverre er det så alt for enkelt å venne seg til, så dersom dette blir første-egen-bilen din må du belage deg på å måtte kjøpe automat også neste gang.. Ikke noe digert problem, såklart. Men det gjør det skikkelig ekkelt for deg hvis du noen gang skal kjøre en annens bil (som har manuelt gir).

Det er ofte dyrt å få på litt større biler (når du går lei av å ikke ha plass i bilen din...LOL)

Løsningen er såklart at automat blir mer og mer vanlig, så når du skal bytte inn den bilen vil det kanskje være umulig å finne en uten... (Løsning 2 - et par kjøretimer med manuelt gir, så kommer du sikkert raskt inn i den "trampingen" igjen!)

Ang. det å kunne se ut (vinduer eller ikke), så vil en skillevegg skjerme så mye utsikt uansett, men vindu på høyre sidedør bak er et MUST. Men absolutt en vanesak å huske på større blindsoner, gi tegn tidlig, planlegge feltskifter i god tid, osv.

Ang. Hiace - min har vinduer som kan åpnes på begge skyvedørene. Med disse vidåpne er det ikke noen probl. for hundene baki der i alle fall. Litt trekk får de jo, men det er helt uproblematisk. Jeg kan jo se på rosettene som henger på buret flagre villt - så det er plenty av luftgjennomstrømning baki der i alle fall. Temperaturmåleren viser den reelle temperaturen, så på skikkelig fæle sommerdager stopper jeg hvis den nærmer seg 30 grader, står litt i skyggen, åpner alle dører og lufter skikkelig ut. Sørger selvsagt også for at de har vann i alle burene (splashfree skåler funker).

Tror du vil bli meget fornøyd med "den lille røde faren", jeg.

JEG ville gått bananas over plassmangel, for mye sol på hundene og følelsen av å være minst i trafikken hele tiden...Merkelig hvor fort medtrafikanter flytter seg kjapt hvis man har en litt stor varebil (gjerne med bulker på!) - ha ha ha!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem 2 - automatgir. KJEMPEDEILIG å ha, og det gjør såklart bilen nærmest som en radiobil å kjøre.

Dessverre er det så alt for enkelt å venne seg til, så dersom dette blir første-egen-bilen din må du belage deg på å måtte kjøpe automat også neste gang.. Ikke noe digert problem, såklart. Men det gjør det skikkelig ekkelt for deg hvis du noen gang skal kjøre en annens bil (som har manuelt gir).

Det er ofte dyrt å få på litt større biler (når du går lei av å ikke ha plass i bilen din...LOL)

Løsningen er såklart at automat blir mer og mer vanlig, så når du skal bytte inn den bilen vil det kanskje være umulig å finne en uten... (Løsning 2 - et par kjøretimer med manuelt gir, så kommer du sikkert raskt inn i den "trampingen" igjen!)

Ikke enig ;) Jeg kjørte opp i 2002, har hatt 2 biler med automatgir siden den gang, og nå har vi manuellgir. Altså har jeg aldri kjørt manuellgir på fast basis før vi kjøpte ny i sommer. Det er klart det var uvant de første par kjøreturene, men det er det alltid med nye biler synes jeg. Å kjøre manuellgir er som å sykle, har man først lært det glemmes det aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil bli meget fornøyd med "den lille røde faren", jeg.

JEG ville gått bananas over plassmangel, for mye sol på hundene og følelsen av å være minst i trafikken hele tiden...Merkelig hvor fort medtrafikanter flytter seg kjapt hvis man har en litt stor varebil (gjerne med bulker på!) - ha ha ha!

Lykke til!

Dette er jeg helt enig i, jeg føler meg som en maur i for liten bil, inneklemt mellom busser og trailere, og blir skvist i rundkjøringer i rushtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt enig i, jeg føler meg som en maur i for liten bil, inneklemt mellom busser og trailere, og blir skvist i rundkjøringer i rushtiden.

Neida! :) Det er masse positivt med å ha liten bil! Jeg kjører verdens søteste lille microbil (Kia Picanto) og jeg slippes alltid frem av snille lastebilsjåfører, stoppes aldri i fartskontroll eller andre politikontroller og blir stadig vinket fram i skumle kryss av snille yrkessjåfører også finner jeg alltid parkeringsplass. :)

:heart: microbilen min!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i samme situasjon som deg, TS. Jeg sprengte budsjettet og kjøpte en RAV4, men jeg rakk å sette meg inn i "alle" biler i din prisklasse og vil anbefale enten Toyota Yaris Verso eller Citroen Berlingo.

Ettersom Toyota har et veldig bra rykte er bilene dyrere på bruktmarkedet og noe dyrere å forsikre. Men du får ekstremt driftssikre biler. Yarisen i førstepost ser ut som et ekstremt bra kjøpt, faktisk. Prøvekjørte en Verso til 54.000,- som hadde gått over 100k (2001-modell) og den ble ansett som billig. Det kjipeste med Yarisen er at det føles som å kjøre en moped. Den er rett og slett forferdelig treig. Ang. plass så føltes den helt ok. Og jeg er 1.82.

Yarisen er sannsynligvis det smarteste kjøpet du kan gjøre og jeg tipper du kommer til å kjøpe den. Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å si nei til biler man prøvekjører.

Vinterdekk + felger får du til under 5k.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! :) Det er masse positivt med å ha liten bil! Jeg kjører verdens søteste lille microbil (Kia Picanto) og jeg slippes alltid frem av snille lastebilsjåfører, stoppes aldri i fartskontroll eller andre politikontroller og blir stadig vinket fram i skumle kryss av snille yrkessjåfører også finner jeg alltid parkeringsplass. :):heart: microbilen min!

Det sier vell mest om kjørestilen din, og ikke bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i samme situasjon som deg, TS. Jeg sprengte budsjettet og kjøpte en RAV4, men jeg rakk å sette meg inn i "alle" biler i din prisklasse og vil anbefale enten Toyota Yaris Verso eller Citroen Berlingo.

Ettersom Toyota har et veldig bra rykte er bilene dyrere på bruktmarkedet og noe dyrere å forsikre. Men du får ekstremt driftssikre biler. Yarisen i førstepost ser ut som et ekstremt bra kjøpt, faktisk. Prøvekjørte en Verso til 54.000,- som hadde gått over 100k (2001-modell) og den ble ansett som billig. Det kjipeste med Yarisen er at det føles som å kjøre en moped. Den er rett og slett forferdelig treig. Ang. plass så føltes den helt ok. Og jeg er 1.82.

Yarisen er sannsynligvis det smarteste kjøpet du kan gjøre og jeg tipper du kommer til å kjøpe den. Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å si nei til biler man prøvekjører.

Vinterdekk + felger får du til under 5k.

RAV 4 er en bra bil det, men særlig til bagasjeplass kan den ikke skryte av. Mindre enn de fleste stasjonsvogner, faktisk!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nylig i samme situasjon som deg, TS. Jeg sprengte budsjettet og kjøpte en RAV4, men jeg rakk å sette meg inn i "alle" biler i din prisklasse og vil anbefale enten Toyota Yaris Verso eller Citroen Berlingo.

Ettersom Toyota har et veldig bra rykte er bilene dyrere på bruktmarkedet og noe dyrere å forsikre. Men du får ekstremt driftssikre biler. Yarisen i førstepost ser ut som et ekstremt bra kjøpt, faktisk. Prøvekjørte en Verso til 54.000,- som hadde gått over 100k (2001-modell) og den ble ansett som billig. Det kjipeste med Yarisen er at det føles som å kjøre en moped. Den er rett og slett forferdelig treig. Ang. plass så føltes den helt ok. Og jeg er 1.82.

Yarisen er sannsynligvis det smarteste kjøpet du kan gjøre og jeg tipper du kommer til å kjøpe den. Jeg vet av erfaring hvor vanskelig det er å si nei til biler man prøvekjører.

Vinterdekk + felger får du til under 5k.

Sorry altså men hva har det med at bilen har et bra rykte!? Forsikring kan da ikke bli dyrere når bilen har et bra rykte, tvert imot er de ofte billigere å forsikre dersom de holder seg godt. Det har derimot mye å si hva slags type mennesker som kjører den type bil, og størrelse på motor og sånn. Det er jo nettopp derfor en skikkelig ungdomsbil med mye motor er dyr å forsikre, for ikke å snakke om motorsykler.

Men forsikring er jo et stor tema og mye som går innunder det, samt valget på hvilken type, kasko, delkasko eller ansvar.. men det har mye med hvordan man kjører, og hva slags bil man har, og om man har pant i bilen osv. Men jeg ville absolutt sjekket forsikringspris på de bilene du ser på Sara, mye der som kan skille to biler, og selvom den ene kanskje koster mindre, så blir det fort 2000kr i året ekstra i forsikring og da er det kanskje ikke et likegodt kjøp.

Ellers er vel magefølelsen aldri så dum å følge, samt tester på nettet er verdt å kikke på. Finne typiske feil, og en Toyota-forhandler burde kunne fortelle deg hva som er typiske feil/mangler på en Yaris Verso osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...