Gå til innhold
Hundesonen.no

Passeringsproblemer uten framgang


Kaja
 Share

Recommended Posts

Sier seg selv at jeg gjør noe feil, men jeg klarer ikke helt å finne ut hva jeg gjør galt.

Tesh har egentlig aldri hatt noen særlige problemer med å passere andre hunder, katter eller andre ting hun finner interessant, mennesker har hun aldri brydd seg noe om (annet enn å bjeffe på de i noen spøkelsesfaser) I det siste har Tesh generelt vært vanskelig, ute og inne og jeg vet at det er aldern som spiller inn altså, men hun skal ikke få lov å få det hun driver med nå som en vane!

Når vi møter katter og hunder så tar hun helt av, hopper, spretter og vil bort og leke. Det hjelper lite at andre mennesker syns at det er greit å bare slippe hunden sin bort selvom jeg sier at hun IKKE skal hilse (men dem om det). Tesh er stor og sterk og jeg sliter med å holde henne igjen. Hun går derfor med haltigrime som selvsakt gir meg kontroll, men jeg vil ikke bruke det som en varig løsning.

Vi har trent fot forbi katter, hunder og andre ting og det fungerer stort sett, men da må fokuset holdes lenge. Dette fungerer jo, men har prøvd å be om mindre og mindre fot men det har vist seg å være en dårlig idè for så fort hun finner det for godt tar hun virkelig sats og bykser framover = meg langflat på bakken om jeg ikke rekker å stoppe henne.

Så lenge jeg bare går med Tesh så klarer jeg det med fult fokus, så fort jeg går med begge så tuller tesh.

Kort oppsumert kan hun passere det meste så lenge jeg er oppmerksom nok, og målet er å kunne passere uten å måtte "mase" på kontakten, og selvsakt kunne gå med begge to sammen på tur uten å henge som et slips etter hundene :P

Hvordan kan jeg "fade" ut at jeg tar kontroll, og at hun selv velger å ta kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke gi opp for tidlig! Det er mulig du må bruke måneder på dette, er det noe hun virkelig vil, så kan det ta laaaang tid før du får det som DU vil istedet.. Og for hver gang hun får det som hun vil, tar det ennå lengre tid før du får det som du vil. Så ikke prøv uten halti, ikke tro du har kontroll uten. Bruk halti og terp, terp og terp. Det når inn, til slutt :D Ikke forvent noe som helst før til våren. Eller deromkring...

Selvsagt tuller hun mer når Kua er med, hun merker jo at du ikke har fullt fokus på henne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får bare terpe og terpe! Folk ler jo av meg der jeg henger i lufta etter en "gal" grande. De forventer jo at de skal være rolige hele tiden :P

Edit:

Kan jo legge til at hun på treninger og i treningsituasjoner omtrent bare fokuserer på meg av eget ønske, der er ikke andre hunder spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, men jeg må si at da jeg kom opp til demontert veldig gammel plante at jeg vurderte tanken på at tesh skulle bli utehund (neida).

Jeg ville jo ha en GD med masse motor og fart og det har jeg fått, om hun bare kunne brukt den på bedre ting enn å makulere og lage pannekake av meg så hadde det vært supert, men jeg vet at det går over ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du faktisk får henne til å gå fot, så synes jeg ikke synd på deg! :P;) Vi har jo akkurat det samme problemet med Kovu, bare at han ikke har kontakt i det hele tatt, hvis vi ikke har jobbet med kontakt i ti minutter før passeringen.

For det første ville jeg droppet å gå med begge en periode. For vår del går vi aldri med begge bare én person, det tar vi ikke sjansen på... det har jo litt med at Odin kan være aggressiv også, men vi har jo ikke kontroll på begge to om de finner på noe, og det gjør de jo.

Ellers er det vel på grunn av alderen enda mer viktig enn ellers å være konsekvent. Jeg ville ikke vært så opptatt av framgang, siden alderen også betyr at det like gjerne er tre skritt frem og tre tilbake, men vær konsekvent på at hun skal oppføre seg ordentlig og ikke gi henne muligheten til å feile.

Vi kjøpte easy-walk sele til Kovu nå, og han er mye mer avslappet med den enn med grima, selv om vi fortsatt har bedre kontroll. Du kan sikkert få låne og prøve hvis vi skal være med på tur på fredag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går bare med begge når vi er i skogen å de er løse, tør ikke annet. For Kua står å gneldrer (jobbes også med, hvor det ihvertfall er framgang.. :P ) og hisser opp meg som igjen hisser opp Tesh.

Jeg vet at det er aldern, men gud, at folk ikke blir gale altså, jeg har ikke engang lyst å gå på tur med noen av dem, en som gneldrer og kjefter på alt som beveger seg, og en som tar rennafart mot det hun selv føler for. MEn det går over *puste med magen*

Ja også var jeg jo klar over at disse periodene kom altså :P

Klarer liksom ikke å se for meg hvordan selen klarer å gjøre ting lettere? Det er en ring festet foran på brystet som skal vri hunden rundt (?) når den prøver seg, jeg vil tro Tesh klarer å tulle alikevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden har fullt fokus på deg og null interesse for andre hundar i treningssituasjonar har eg merka på Laffen òg. Målet måtte jo vore å gjere turgåing til trening. Kva gjer du ulikt når du trener i høve til når du går tur? Er det noko du kunne teke med deg på turen frå treninga, slik at Tesh kjenner det att og tolkar turen som ein treningssituasjon? Brukar du ulike godbitar, leiker, klede, utstyr, stemme osvosvosv., og er det noko (eller alt) av dette du kan overføre til tur?

Det er vel godt mogleg at dette er noko du alt har tenkt på, du er vel ein nokonlunde erfaren hundeeigar, men eg nemnte det no likevel, eg :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hunden har fullt fokus på deg og null interesse for andre hundar i treningssituasjonar har eg merka på Laffen òg. Målet måtte jo vore å gjere turgåing til trening. Kva gjer du ulikt når du trener i høve til når du går tur? Er det noko du kunne teke med deg på turen frå treninga, slik at Tesh kjenner det att og tolkar turen som ein treningssituasjon? Brukar du ulike godbitar, leiker, klede, utstyr, stemme osvosvosv., og er det noko (eller alt) av dette du kan overføre til tur?

Det er vel godt mogleg at dette er noko du alt har tenkt på, du er vel ein nokonlunde erfaren hundeeigar, men eg nemnte det no likevel, eg :P .

Samme klær bruker jeg ikke, men det varierer på trening også, pleier å ha med samme godbiter og samme leke, men hun forstår alikevel veldig forskjell, på tur med mange hunder er hun også helt grei, så det står vel på hvor mange hunder og ikke minst at det er hunder hun kjenner på trening, kontra når vi går på tur.

Men det som er rart da er at hvis vi møter hundevenner så tar hun HELT av på tur (ikke på trening) og møter vi ukjente hunder så er det mindre spennende, men alikevel spennende nok til at "gamla" ligger flat :P

Jeg merker også at komandoene jeg gir på vanlig tur ikke blir fulgt like bra som når de gies på trening. Teite hunden.

Kanskje jeg virker mer motivert på å trene, på trening kontra når vi tusler på tur? hmm. Du sier noe der.

Hvor gammel er den lille søte GD'en?

Den "lille" fult ikke så søt fortiden DG'en er 10 mnd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt teit nå og banner i kirken, men hun KAN gå fint når hun vil?? I såfall synes jeg det er på tide å kreve at hun SKAL...

Får det noen konsekvenser for henne at hun oppfører seg sånn (annet enn at hun må slite avgårde på noe dødvekt :P)???

Kan du f.eks. legge på en sitt-kommando og kreve at hun sitter til den andre hunden har passert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går konsekvens at jeg blir streng å ber at hun ser på meg (med streng stemme) det fungerer det også, men har hun først bestemt seg så har jeg veldig lite jeg skulle ha sakt. Hvordan krever jeg det da?

Hun blir ikke sittende nei. Hun kan til nød bli stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går konsekvens at jeg blir streng å ber at hun ser på meg (med streng stemme) det fungerer det også, men har hun først bestemt seg så har jeg veldig lite jeg skulle ha sakt. Hvordan krever jeg det da?

Hun blir ikke sittende nei. Hun kan til nød bli stående.

Jeg kan jo fortelle hvordan jeg gjorde det med de omplasseringshundene som jeg fikk etter at de hadde rukket å bli store og sterke (i tillegg til at de hadde hatt fri barneoppdragelse :rolleyes2: )

Når jeg ser at det kommer noe imot som gjør at hunden mister fokus på meg, så ber jeg om kontakt - èn gang...dersom jeg da ikke får kontakt, bråsnur jeg og går motsatt vei (ja, det hender at hunden får et lite nøkk i båndet idet vi snur, dersom den ikke følger med). Når vi har fått ryggen til det som avledet, kommer ofte kontakten (også fordi du lager en aktivitet selv) og da ROSER du masse, evt drar frem en leke/godbit... Deretter kan du (om du vil) fortsette mot den andre hunden, og gjenta om nødvendig...IKKE se på den andre hunden når du snur, bare lat som du ikke har sett at det faktisk kommer noen imot, og at det var meningen hele tiden at dere skulle snu akkurat der... Etter hvert trenger du ikke snu, men gjerne bare skrå noen steg til siden for den andre hunden, og til slutt kan du passere uten problemer...

Denne metoden brukte jeg på en megasterk dobermann, boxer og st.bernhardshund, og den funket fint på alle 3, uten at de oppfattet andre hunder som hverken skumle eller ekle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du noe særlig uten andre hunder i nærheten? Altså på de tingene du trenger under passering? Med begge mine har jeg trent mye "tilfeldig kontakt" under tur, med Kovu belønner jeg for tiden alltid når han selv tar kontakt under tur. Nå har vi akkurat begynt på passeringskurs, og en av oppgavene var å si navnet til hunden (eller kontaktord) når vi er 99% sikre på å få kontakt, og løpe bakover og belønne hunden ved kontakt. Dette gjør vi når hunden er opptatt av tisseflekker, kebabrester, alt som er interessant men ikke FOR interessant, som andre hunder. Tanken bak er at du trener opp "kontakt-impulsen" når du ber om kontakt.

Vet ikke om hun er som Kovu, at når du først har greit å få kontakt og bryte adferden, så går det relativt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte: Jeg skal prøve rådene dine, kanskje det fungerer.

Hun er veldig flink med grime på, da har hun forstått at det ikke nytter å prøve seg i det hele tatt.

Simira; vi trener mye på tur, ikke hele tiden men ganske ofte. Tesh er veldig lett å få kontakt med på de fleste ting (pinner, mat som ligger på bakken osv) men ikke andre hunder og katter, i hvertfall ikke enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trulte: Jeg skal prøve rådene dine, kanskje det fungerer.

Hun er veldig flink med grime på, da har hun forstått at det ikke nytter å prøve seg i det hele tatt.

Simira; vi trener mye på tur, ikke hele tiden men ganske ofte. Tesh er veldig lett å få kontakt med på de fleste ting (pinner, mat som ligger på bakken osv) men ikke andre hunder og katter, i hvertfall ikke enda.

Hun er jo definitivt i den verste "fluer-i-hodet-perioden" :P Så det er bare å jobbe og jobbe...og plutselig står du der med drømmehunden og har glemt over natten at det i det hele tatt har vært noen problemer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fram til den dagen ting faller på plass og fluene dør. Greit nok at hun er en ganske enkel unghund, men hun er stor og jeg har aldri sett makan til tolmodighet. Vil hun noe kan hun stå å pipe i en evighet. Jeg lurer på å kjøpe hørselvern til meg selv!

Men stort sett er hun fortsatt en veldig veldig grei hund, men det er lett å bli irritert i denne perioden merker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør med min (som er frykt agressiv da, men det blir jo litt samme prinsippet) er at jeg ber om kontakt, og bruker alltid godbit, når vi passerer andre hunder, rett og slett for at dette skal sitte 110% før jeg begynner og trappe ned på den biten. I tilegg til dette passer jeg også på og gi hunden nok avstand, samt om jeg vet at det ikke nytter og be om kontakt, om jeg er for sen eller har for liten plass, så ignorerer jeg heller og bare prøver og komme meg forbi på best mulig måte, evt snu og gå en annen vei/finne en stikkvei og snike seg inn på. Jeg lar han også alltid se den andre hunden før jeg tar kontakt, ellers er jo litt av poenget borte føler jeg. Ellers så bellønner jeg også all kontakt han tar frivillig når vi er på tur. Der er det litt mindre fri flyt på godbiter og jeg krever mer og roser mer med stemmen før han får presset meg for en pølsebit :P

Så tipset mitt, om du ikke gjør det allerede er kanskje og gi litt bedre plass, der det er mulighet for det, og snu om hun begynner med uønsket oppførsel, og ellers bare fortsette med kontakt, så lenge hun klarer det, så skal du se at resten kommer litt av seg selv, når hun lander litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går konsekvens at jeg blir streng å ber at hun ser på meg (med streng stemme) det fungerer det også, men har hun først bestemt seg så har jeg veldig lite jeg skulle ha sakt. Hvordan krever jeg det da?

Hun blir ikke sittende nei. Hun kan til nød bli stående.

Nå skal jeg si noe som du kanskje synes er litt kjipt å høre, men som du kanskje er enig i at stemmer hvis du fordøyer det litt:

Når du er streng med Tesh (av det jeg har hørt på trening o.l.), så har du fortsatt den søte tullestemmen din. Du og Tesh har et forhold som minner om Aiko og mitt i starten, at dere koser og tuller og leker, og at det føles litt ubehagelig å kreve ting av denne fantastiske hunden som du elsker så høyt og egentlig synes er verdens skjønneste med alle sine rare fakter. Og når du først krever noe, og det ikke fungerer helt sånn du planla, er det lett å bli oppgitt og gi etter for tullekosepraten med ting som "gi deg da!" og "men se her da!" osv. (Jeg tar meg sjøl i å fortsatt gjøre dette til tider, i stedet for å ta tak i situasjonen og gi tydelige beskjeder).

Jeg trur at du vil tjene masse på å være mer tydelig, mer "streng" om du vil kalle det det, og faktisk kreve at hun jobber med deg på tur. Ikkenoe dill, ingen koseprat utover beskjedene hun får, og rolig, lav stemme hele tida. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg si noe som du kanskje synes er litt kjipt å høre, men som du kanskje er enig i at stemmer hvis du fordøyer det litt:

Når du er streng med Tesh (av det jeg har hørt på trening o.l.), så har du fortsatt den søte tullestemmen din. Du og Tesh har et forhold som minner om Aiko og mitt i starten, at dere koser og tuller og leker, og at det føles litt ubehagelig å kreve ting av denne fantastiske hunden som du elsker så høyt og egentlig synes er verdens skjønneste med alle sine rare fakter. Og når du først krever noe, og det ikke fungerer helt sånn du planla, er det lett å bli oppgitt og gi etter for tullekosepraten med ting som "gi deg da!" og "men se her da!" osv. (Jeg tar meg sjøl i å fortsatt gjøre dette til tider, i stedet for å ta tak i situasjonen og gi tydelige beskjeder).

Jeg trur at du vil tjene masse på å være mer tydelig, mer "streng" om du vil kalle det det, og faktisk kreve at hun jobber med deg på tur. Ikkenoe dill, ingen koseprat utover beskjedene hun får, og rolig, lav stemme hele tida. :)

Enig, få henne også til å skjønne at ingenting i livet er gratis, og at man må gjøre seg fortjent til å få gjøre som man vil. Jeg tror faktisk den filosofien fungerer for ganske så mange, jeg. http://k9deb.com/nilif.htm

Sambisen min er også litt dillete med Pøbel. Pøbel klarer nå fint å passere folk/hunder ute, men han får diller inne med ham. Nå i det siste er det nok fordi han har fått mindre tur, men han gjør aldri slikt med meg overhode, fordi jeg aksepterer ikke noe tull fra han. Men sambisen tenker jeg har litt "dårlig" samvittighet over at Pøbel kanskje får litt mindre oppmerksomhet fra han i forhold til før, siden Kamar krever jo å måtte gå ut litt oftere enn Pøbel. Og da blir det litt ekstra kosetid og godbiter, og det ser jeg Pøbel drar stor nytte av nå. Hunder er slu sånn, de jobber alltid for seg selv, og ingen andre. Og det er ikke alltid vi ser det like godt, eller drar nytte av det til vår fordel. ;)

Det er ikke det, jeg kosestemmer jeg også, men Pøbel skjønner skillet mellom kos og dill, til at det finnes en grense i mellom. Mellomting er alltid greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg si noe som du kanskje synes er litt kjipt å høre, men som du kanskje er enig i at stemmer hvis du fordøyer det litt:

Når du er streng med Tesh (av det jeg har hørt på trening o.l.), så har du fortsatt den søte tullestemmen din. Du og Tesh har et forhold som minner om Aiko og mitt i starten, at dere koser og tuller og leker, og at det føles litt ubehagelig å kreve ting av denne fantastiske hunden som du elsker så høyt og egentlig synes er verdens skjønneste med alle sine rare fakter. Og når du først krever noe, og det ikke fungerer helt sånn du planla, er det lett å bli oppgitt og gi etter for tullekosepraten med ting som "gi deg da!" og "men se her da!" osv. (Jeg tar meg sjøl i å fortsatt gjøre dette til tider, i stedet for å ta tak i situasjonen og gi tydelige beskjeder).

Jeg trur at du vil tjene masse på å være mer tydelig, mer "streng" om du vil kalle det det, og faktisk kreve at hun jobber med deg på tur. Ikkenoe dill, ingen koseprat utover beskjedene hun får, og rolig, lav stemme hele tida. :)

Syns overhode ikke det er kjipt å høre i det hele tatt, jeg kom fram til den konklusjonen for ikke så mange dagene siden da jeg var drittlei en viss oppførsel, det ble ordentlig streng (ikke bare liksomstreng) og vips så hørte hun jo etter. Da satt jeg meg i tenkeboksen og tenkte over hva jeg egentlig gjør når jeg trener og kom fram til at jeg for dullete, rett og slett :)

Det er jeg sikkert enda i noen situasjoner *jobbe med saken*

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sliti veldig selv med passeringer tidligere, og jeg merket at i de periodene jeg hadde klare grenser og var veldig konsekvent, både hjemme og ute og i alle situasjoner, da var hun mye bedre også på passeringer. De periodene jeg ble litt sløv på regler generelt, da ble hun verre på passeringer. Vet ikke om det kan være det samme hos dere, men er jo greit å dele erfaringa.

Jeg krevde at hun satt på plass med kontakt når det kom en annen hund forbi. Jeg visste at hun kunne denne kommandoen godt, og når jeg krevde dette og korrigerte så fort hun tok blikket fra meg, så fungerte det veldig bra! Men vi og brukte sykt mye tid på det, og hadde stadig tilbakefall.... Og jeg vet hvor lite kult det er å bli dratt overende, hahaha.... Men hun min gjorde det ikke fordi hun ville hilse da, hun gjorde utfall.

Lykke til videre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...