Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppdatering Fanta


soelvd
 Share

Recommended Posts

Nå er det mulig jeg ypper til bråk her, altså. Men så mange flinke, gode og hjelpsomme mennesker som det er her inne så synes jeg fremdeles dere fortjener en oppdatering.

Etter å ha fått over 150 (!) henvendelser og forsøkt et par timer hos et par mennesker så har de endt opp med at de ikke har noen passende hjem til henne. De har dessuten blitt veldig glade i henne og synes hun er en knallhund, derfor skal de prøve enda hardere for å få det til å fungere hos de. Til nå har de måtte holde tispene i hus adskilt. Fanta bærer preg av at hun har et dårlig og veldig voldsomt språk med andre hunder, det er jo noe vi også kommenterte og observerte helt fra hun var liten. Hun forstod ikke irettesetting av andre hunder, hun var voldsom og hadde et rart språk. Det går dårlig overens med husets tispe fra før av som ikke tolererer altfor mye. Derfor skal hun nå på "språkkurs" en uke, eller noe sånt. Der skal hun få være i flokk med andre stabile, gode hunder og det vil forhåpentligvis lette litt på jobben de nå gjør med å få det til å fungere i huset mellom tispene. Jeg gleder meg til resultatet i alle fall!

Sånn, det var oppdateringen. Lurer dere på noe så spør gjerne, diskusjoner om hva som er rett og sånn synes jeg personlig ikke passer her og jeg har ikke veldig lyst til å se det. Men det er nå et diskusjonsforum så dere får gjøre som dere vil, da melder jeg meg ut i alle fall.

Så nå får vi håpe kuset hjelper på Fanta, det aller, aller beste hadde vært om hun kan bli hos de hun er hos nå, der har hun det stabilt, godt og de er de eneste som har fått henne til å roe ned, slappe av og føle seg trygg. :-)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 122
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå håper jeg at jeg oppdaterer denne tråden for siste gang :-) Akkurat nå er vi veldig, veldig glade. For å oppsummere så reiste Fanta til Henriette i førsteomgang. Derfra fikk hun kontakt med Run

Vet ikke helt hvordan jeg skal nå ut til alle som har bedt om oppdatering uten å lage en tråd. Mulig moderatorer synes det er unødvendig og sånt, da får dere fjerne eller flytte den :-) Det er i

Du ville aldri fått tatt over bikkja med den holdningen der uansett, sånn blir hun ikke trent. Hun er så absolutt ikke dominant, hun er fryktaggressiv.

Jeg må si meg enig med MsVinegar. I så fall må hun til et hjem hvor de klarer å håndtere henne, og vet hvordan de skal opptre rundt henne. Slike hunder må man ikke la seg herse med. Hun er tydelig dominant, og da kan man ikke vise den minste svakhet, for da vil hun prøve å overta. Det er vel også derfor hun har vært i slåsskamp, da hun sikkert har prøvd å overta ovenfor den andre tispa. Tisper er packleaders de også i hundeverden ;) Me like! Med det samme jeg leste om henne fikk jeg lyst til å overta henne. Problemhunder har dessverre en sterk tiltrekningskraft på meg. Jeg føler et sterkt behov for å hjelpe og fikse slike hunder. Og så er det jo en toller <3 Men med en 5 mnd gammel Husky ville det bare vært uansvarlig ovenfor han. Håper hun får et godt og permanent hjem!

OT, men:

650_d8r2k4_medium.jpg

Nå er det mulig jeg ypper til bråk her, altså. Men så mange flinke, gode og hjelpsomme mennesker som det er her inne så synes jeg fremdeles dere fortjener en oppdatering.

Etter å ha fått over 150 (!) henvendelser og forsøkt et par timer hos et par mennesker så har de endt opp med at de ikke har noen passende hjem til henne. De har dessuten blitt veldig glade i henne og synes hun er en knallhund, derfor skal de prøve enda hardere for å få det til å fungere hos de. Til nå har de måtte holde tispene i hus adskilt. Fanta bærer preg av at hun har et dårlig og veldig voldsomt språk med andre hunder, det er jo noe vi også kommenterte og observerte helt fra hun var liten. Hun forstod ikke irettesetting av andre hunder, hun var voldsom og hadde et rart språk. Det går dårlig overens med husets tispe fra før av som ikke tolererer altfor mye. Derfor skal hun nå på "språkkurs" en uke, eller noe sånt. Der skal hun få være i flokk med andre stabile, gode hunder og det vil forhåpentligvis lette litt på jobben de nå gjør med å få det til å fungere i huset mellom tispene. Jeg gleder meg til resultatet i alle fall!

Sånn, det var oppdateringen. Lurer dere på noe så spør gjerne, diskusjoner om hva som er rett og sånn synes jeg personlig ikke passer her og jeg har ikke veldig lyst til å se det. Men det er nå et diskusjonsforum så dere får gjøre som dere vil, da melder jeg meg ut i alle fall.

Så nå får vi håpe kuset hjelper på Fanta, det aller, aller beste hadde vært om hun kan bli hos de hun er hos nå, der har hun det stabilt, godt og de er de eneste som har fått henne til å roe ned, slappe av og føle seg trygg. :-)

Håper alt ordner seg! Heier på Fanta :cheer:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanta skal på språkreise, henne! :lol:

Jeg håper hun får bli hos disse menneskene helt til hun dør, det høres jo faktisk ut som de takler henne veldig bra. :)

Hehe, ja! Det er noen som har det :lol: Og det håper jeg også. Av hele mitt hjerte håper jeg hun får leve et langt, godt liv med disse menneskene. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper også det løser seg så hun kan bli der hun er :)

Krysser alt som er for at hun trives like godt på språkreiser som jeg gjør, og at hun kommer styrket ut av det og får bli hos disse folkene :flowers: Herlig at hun får en sjanse!

Så godt at hun har kommet dit! Krysser fingrene for Fanta :D

Henger meg på lykkeønskningene her :)

Drister meg til å si takk jeg. Litt for meg selv, litt på vegna av frøkna.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Spør du meg (men det var det gjerne ingen som gjorde), så fikk Fanta én sjansen. Nå er vel denne brukt opp, og veterinæren burde være neste stopp for denne hunden. Helt enkelt for å spare hund og folk for enda mer frustrasjon og smerte.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av om dette er den Fanta eller ikke, er ikke dette fra annonsen selvmotsigende?:

Krav til ny eier:

- Lang erfaring med hund, helst med kunnskap innen hundeadferd / språk.

- Ikke barn.

- Stabil og jevn positiv som person.

- Ikke trenger å spørre om hvorfor disiplin og trening går foran kos.

- Ønsker å trene hunden mentalt.

Det følger med 1 sekk tørrfor, veterinærkontroll, vaksine og 1 time med innføring i mental aktivisering av hund.

Hvis man har lang erfaring med hund, helst med kunnskap innen hundeatferd/språk, og ikke trenger å spørre om hvorfor disiplin og trening går foran kos, samt ønsker å trene hunden mentalt, så har man vel neppe behov for 1 time innføring i mental aktivisering av hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært spesiell annonse. Jeg trenger å spørre, jeg. Nå har jeg tredve års erfaring med hund. Syv års erfaring med tulletoller, sikkert Fantas tvillingsjel. Men likevel trenger jeg å spørre. Hvorfor går disiplin og trening foran kos? Hva er forskjell på disiplin og trening? Er disiplin å bruke det man har trent på i hverdagen? Heter ikke det bare å ha en lydig hund? Hvorfor ikke kose før man trener. Eller disiplinerer? Som sagt er jeg litt usikker på det disiplinbegrepet. Ja,ja, nå skal jeg ikke akkurat svare på den annonsen, da. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært spesiell annonse. Jeg trenger å spørre, jeg. Nå har jeg tredve års erfaring med hund. Syv års erfaring med tulletoller, sikkert Fantas tvillingsjel. Men likevel trenger jeg å spørre. Hvorfor går disiplin og trening foran kos? Hva er forskjell på disiplin og trening? Er disiplin å bruke det man har trent på i hverdagen? Heter ikke det bare å ha en lydig hund? Hvorfor ikke kose før man trener. Eller disiplinerer? Som sagt er jeg litt usikker på det disiplinbegrepet. Ja,ja, nå skal jeg ikke akkurat svare på den annonsen, da. :blink:

Jeg tror det ville vært mer riktig med "konsekvente regler fremfor meningsløs dill". Trening er sannsynligvis det samme som mosjon. Det høres bare tøffere ut når man leker CM, selv om man ikke skjønner at direkte oversettelser ofte blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av om dette er den Fanta eller ikke, er ikke dette fra annonsen selvmotsigende?:

Krav til ny eier:

- Lang erfaring med hund, helst med kunnskap innen hundeadferd / språk.

- Ikke barn.

- Stabil og jevn positiv som person.

- Ikke trenger å spørre om hvorfor disiplin og trening går foran kos.

- Ønsker å trene hunden mentalt.

Det følger med 1 sekk tørrfor, veterinærkontroll, vaksine og 1 time med innføring i mental aktivisering av hund.

Hvis man har lang erfaring med hund, helst med kunnskap innen hundeatferd/språk, og ikke trenger å spørre om hvorfor disiplin og trening går foran kos, samt ønsker å trene hunden mentalt, så har man vel neppe behov for 1 time innføring i mental aktivisering av hund?

Akkurat det satt jeg å lurte på i går også. 1 times innføring faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært spesiell annonse. Jeg trenger å spørre, jeg. Nå har jeg tredve års erfaring med hund. Syv års erfaring med tulletoller, sikkert Fantas tvillingsjel. Men likevel trenger jeg å spørre. Hvorfor går disiplin og trening foran kos? Hva er forskjell på disiplin og trening? Er disiplin å bruke det man har trent på i hverdagen? Heter ikke det bare å ha en lydig hund? Hvorfor ikke kose før man trener. Eller disiplinerer? Som sagt er jeg litt usikker på det disiplinbegrepet. Ja,ja, nå skal jeg ikke akkurat svare på den annonsen, da. :blink:

Siden du drar inn DIN erfaring, spesifikt, så kan man jo da spesifisere : du har sju års erfaring fra én tulletoller. Er det da mer vekt i det enn andre som har sju års erfaring fra flere hunder?

Og jeg føler for å stille spørsmål til denne dype erfaringen du ser ut til å ha gjort, da jeg - med 4 års erfaring med en simpel retriever og 10 års erfaring med en noe mer uredgjørlig schäferhund - "skjønner" prinsippet disiplin foran kos.

Hunden min synes jeg er verdens kjedeligste menneske, fordi jeg "er" disiplin og trening. Min mor og far er verdens kuleste mennesker, fordi de gir mat uansett hvor lite man tigger (man kan faktisk få mat UTEN å tigge også, det bare kommer!), de overlesser bikkja med kos og kanskje viktigst av alt: er ikke konsekvente og er ettergivende i alt av krav. Jeg er kjedelig in that sense at jeg ikke er den første hunden løper bort til i en møtesituasjon, jeg er kjedelig in that sense at jeg ikke overøses av kjærlighet når jeg kommer inn døra sammen med mor og/eller far. Jeg er kjedelig in that sense at bikkja heller vil ligge og "purke" på dem i stedet for meg på kvelden.

Men selv om mor og far er verdens kuleste mennesker har de *ingen* kontroll på bikkja. Absolutt NADA innkalling, absolutt nada kontroll på tur, ingen respekt fra hund til menneske og egentlig er de bare nikkedukkene til bikkja som bikkja har rundt lillefingeren. Alene med disse var hun ufyselig som unghund, og hun kan enda finne på å ødelegge ting eller på andre måter "bli ukontrollerbar" når hun er alene med dem.

Jeg derimot, som er "kjedelig", har kontroll på bikkja. Jeg trener hunden, jeg gir mat og koser. Jeg kjenner hundens språk inn og ut (og hun kjenner mitt språk inn og ut), jeg har innkalling, lydighet og fokus fra hund. Hunden vet at hun ikke kan strekke grenser med meg, og vi har gjensidig respekt for hverandre. Om hunden blir redd/usikker søker hun til meg umiddelbart. Hun er en sta og egenrådig hund som veit hva hun vil, og selv om hun ikke er en FARE for andre (fordi hun er den rasen hun er) - så er hun ukontrollerbar i andres hender. Med mindre de tør å være konsekvente og sette seg i respekt.

Men det er bare sånn det individet er. Hun er så langt unna førermyk som du kan få det, tvert i mot, på det andre polpunktet.

Så jo, det er forskjell på disiplin og trening vs kos og klapp - gitt den rette hunden. Jeg koser og klapper og gir mat til hunden min jeg, men siden jeg har kontrollen så synes ikke bikkja jeg er like kul og morsom som disse menneskene HUN har kontroll over. Og det veit bikkja jækla godt :) Og jeg nekter å tro at hunden min er noe unikum det ikke finnes flere av i hundeverdenen, om enn kanskje ikke så mange i samme rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig hvor mye mas det skal være rundt denne hunden. Det står ingenting i denne annonnsen om at hunden pr i dag har store problemer. Og det har jo vært diskutert før, hvorfor hunden skulle omplasseres. Det kan jo faktisk gå bra også, og kanskje får fanta nå en ny eier som kan gi henne et godt liv resten av hennes liv.. At det er med et innføringskurs i mental aktivisering kan jo rett og slett bare være en praksis disse driver med, og uansett hvor flink man er med hund så kan man jo lære noe nytt :) Jeg feks skjønner godt hvorfor grenser/disiplin/mosjon forran kos og dill, og kunne sikkert vært skikket til og ha en problem hund uten at det på noe vis betyr at jeg har lang erfaring på eller er utlært innen det og mentalt aktivisere hunder. Jeg vet hva det innebærer men det er altids noen triks og lære der også ;)

Det trenger ikke gå bra heller, for all del, men det kan ingen av oss vite. Som jeg har nevnt før i denne tråden, så kan tilsynelatende store problemer være mye mindre og løse seg raskt når hunden får et miljøbytte.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, som jeg angrer på at jeg lagde denne tråden :lol: Men som man reder ligger man, heter det vel.. ;)

Får kjøre en liten oppdatering jeg, da. Før historiene blir for heftige oppi hodene til enkelte.

Fanta ble omplassert til Henriette Winter. De hadde gladelig beholdt henne om hun faktisk gikk overens med tispen de hadde i hus fra før. Sånn er det ikke. De fikk kontakt med Rune som kunne tilby en uke med "språkkurs" for Fanta da hun er den hunden som faktisk aldri forstår et nei, feks. Det vet vi også godt og har lagt merke til fra dag 1, at hun har hatt et dårlig språk. Hos Rune fant hun seg utrolig godt til rette og har til og med hjulpet andre hunder som er kommet inn. Hun trives så godt hos de at hun har fått bli der inntil videre. Henriette jobber hos Rune og følger med Fanta hver eneste dag. Der blir hun behandla som en prinsesse og fungerer veldig godt. Av div. grunner kan de i utgangspunktet ikke beholde henne (men det er jo lov å håpe), men det har feks vært snakk om at Henriette kan selge den andre tispen sin og la Fanta bli - men alle forstår at DET er en tøff avgjørelse å ta.

Fanta har det helt topp der hun er nå, hun, sier Henriette. Henriette er også enormt bevisst på at hun ikke skal bli noen kasteball, og når jeg forsiktig nevnte det for henne om hun ikke var redd for det (for det snakka vi MYE om og det står jo til og med i kontrakten, selv om det ikke er gyldig) fikk jeg virkelig en sterk beskjed om at dette var de klar over. Hun og Rune har snakka mye om det også. Per nå så sover hun riktignok hos Rune, men hun er med Henriette hver dag og har det helt topp. Det er vel det viktigste? At hun digger livet, får brukt hode og kropp og er hos mennesker som elsker henne? Selvsagt tenker jeg stille inni meg at jeg håper hun får bli hos Rune eller Henriette, men det er jo en hund det er snakk om, og det er ikke alltid en like lett avgjørelse.

Igjen, Fanta har det bra. Og selv om det er mange engasjerte mennesker her inne hva angår Fanta så er det fremdeles jeg som elsker den hunden, kjenner den hunden og kjenner Henriette. Og magen min er fremdeles rolig.

Edit: Så for å oppsummere er altså Fanta fremdeles Henriette sin hun, hennes ansvar og det er hun som følger med på henne hver dag og jobber med henne. Det er ikke sånn at hun er omplassert til Rune, så funka hun ikke der og nå skal hun videre. Hun har fungert godt hele tiden.

Et par ting vil jeg kommentere:

Uavhengig av om dette er den Fanta eller ikke, er ikke dette fra annonsen selvmotsigende?:

Krav til ny eier:

- Lang erfaring med hund, helst med kunnskap innen hundeadferd / språk.

- Ikke barn.

- Stabil og jevn positiv som person.

- Ikke trenger å spørre om hvorfor disiplin og trening går foran kos.

- Ønsker å trene hunden mentalt.

Det følger med 1 sekk tørrfor, veterinærkontroll, vaksine og 1 time med innføring i mental aktivisering av hund.

Hvis man har lang erfaring med hund, helst med kunnskap innen hundeatferd/språk, og ikke trenger å spørre om hvorfor disiplin og trening går foran kos, samt ønsker å trene hunden mentalt, så har man vel neppe behov for 1 time innføring i mental aktivisering av hund?

Enig i at det er litt klumsete formulert. Rune driver med sånt, tilbyr timer, opptrening, etc, og jeg tolker det som en type gest til nye eiere (evt en innføring i hvordan Fanta fungerer og hvilken støtte hun vil trenge i hverdagen?).

Svært spesiell annonse. Jeg trenger å spørre, jeg. Nå har jeg tredve års erfaring med hund. Syv års erfaring med tulletoller, sikkert Fantas tvillingsjel. Men likevel trenger jeg å spørre. Hvorfor går disiplin og trening foran kos? Hva er forskjell på disiplin og trening? Er disiplin å bruke det man har trent på i hverdagen? Heter ikke det bare å ha en lydig hund? Hvorfor ikke kose før man trener. Eller disiplinerer? Som sagt er jeg litt usikker på det disiplinbegrepet. Ja,ja, nå skal jeg ikke akkurat svare på den annonsen, da. :blink:

Fanta trenger trygge, stabile rammer der hun vet hva hun har å forholde seg til - til en hver tid. Dette er det de mener etter å ha observert henne lenge - at det er det som fungerer for å får henne til å føle seg trygg og stabil.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg datt litt ut her, hvis hun ikke er noen kasteball, hvorfor er hun nå i sitt tredje (?) hjem og ligger ute på finn.no for salg? Folk har ulike lyster, for min del hadde jeg nå heller brukt tiden min på en kjekk hund som fungerte 100 % ikke bare 75.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for min del hadde jeg nå heller brukt tiden min på en kjekk hund som fungerte 100 % ikke bare 75.

Det er vel kanskje nettopp det som er problemet her. Folk med den hundekunnskapen som trengs for å håndtere Fanta, er ikke ute etter en hund som Fanta, men en hund som fungerer 100%. Dermed er det vanskelig å finne en eier til hunden som både vil OG KAN ta seg av henne?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje nettopp det som er problemet her. Folk med den hundekunnskapen som trengs for å håndtere Fanta, er ikke ute etter en hund som Fanta, men en hund som fungerer 100%. Dermed er det vanskelig å finne en eier til hunden som både vil OG KAN ta seg av henne?

Helt klart. Det sier seg vel kanskje selv at det er mye vanskeligere. På den andre siden kjenner jeg jammen mange mennesker som tar til seg sånne hunder også. :huh:

Men samme hvor vanskelig det blir så har hun det fint nå. Og så lenge hun har det ser jeg ingen grunn til avliving, som flere hinter til her (ikke du, siri).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...