Gå til innhold
Hundesonen.no

Yodels jodle-kull ble født 22.12.


Yodel
 Share

Recommended Posts

Mine vetrinærer har aldri nevnt noe av farligheten ved engangs røntging, men du har jo et poeng...

Vi har røntget av 3 grunner.

1. Slik at vi vet hvor mange som ventes og lettere kan avgjøre om alle valpene er født, vite hvor mange som antageligvis er igjen om det stopper seg opp e.a.

2. Vi er innmari nysjerrige

3. Valpekjøperne er innmari nysjerrige.

Jeg kan jo ta det opp med dyrlegen igjen? Den valpen som ble død-født sist ble nok det som følge av at det var siste valp, og Mille var veldig sliten. Det tok over to timer fra 6. valp ble født til han kom ut. Navlestrengen hadde røket før han kom ut, og han døde nok som følge av surstoffmangel. Det var en vakker og velskapt liten sort/hvit hannhund med timeglass-bless :(

Jeg kan jo høre med vetrinæren igjen. Er det noen med erfaringer og kunnkskap her? Om det er en risikofaktor knyttet opp mot røntgen lar vi selvsagt være, men jeg tror altså ikke det.

Tusen takk for svar. :flowers: Det jeg har utheva synes jeg er et veldig godt poeng.

Jeg har ikke annen empiri på det utover at moren til min oppdretter, som er Norges største på alaskan malamute (40 år med oppdrett og mange hundre valper) kan vise til litt for mange situasjoner hvor det har blitt røntga, og så kommer det ut veldig mange færre valper enn påvist eller brått flere døfødte enn "normalt" (på linjene og rasen). Men siden "alle" gjør det, er det nok som du sier ikke noe påvist fare ved det.

Jeg trur Luna er svanger med 6 stk. 4 røde tisper, 1 rød hann og 1 svart hann. Jo, det blir sånn. :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 630
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå begynner de å bli søte nå! De har begynt å spise fast føde, de leker, vandrer, JODLER, og er bare søøøte (og vakre!)

Første valp er født! En alledeles nydelig flott tegnet sort/hvit hannhund på 240 g

Sitat sms: "Vi har fått ei nydelig sort keiserinne! Alt vel!"

Tusen takk for svar. :flowers: Det jeg har utheva synes jeg er et veldig godt poeng.

Jeg har ikke annen empiri på det utover at moren til min oppdretter, som er Norges største på alaskan malamute (40 år med oppdrett og mange hundre valper) kan vise til litt for mange situasjoner hvor det har blitt røntga, og så kommer det ut veldig mange færre valper enn påvist eller brått flere døfødte enn "normalt" (på linjene og rasen). Men siden "alle" gjør det, er det nok som du sier ikke noe påvist fare ved det.

Jeg trur Luna er svanger med 6 stk. 4 røde tisper, 1 rød hann og 1 svart hann. Jo, det blir sånn. :lol:

Ja, det er hovedgrunnen til at vi røntger. Synes det er betryggende å vite! (Selvom heller ikke røntgen kan gi deg 100 % sikkert svar). Jeg skal iallefall ta det opp med vet. igjen :)

Og IIIIIIIIIIK! Får LUNA 6 vaper!?!? HVEM ER PAPPAN? (Eller skal jeg anta at du mener Mille :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo høre med vetrinæren igjen. Er det noen med erfaringer og kunnkskap her? Om det er en risikofaktor knyttet opp mot røntgen lar vi selvsagt være, men jeg tror altså ikke det.

De tar røntgen av gravide damer også, om det er nødvendig. En engangs-eksponering av røntgenstråler er neppe nok til å lage noen varig skade, det er eksponering over tid som er farlig.

Min erfaring med røntgen er forholdsvis begrensa. Vi røntget Dina siste kullet, fordi jeg nekta å tro at det var bare "3, kanskje 4 valper" som ultralyden påsto. Røntgenbildet viste "4, kanskje 5 valper" - hun fikk 7. Så personlig hadde jeg ikke gidda å røntge en tispe igjen, ihvertfall ikke for å få vite antall valper (kanskje for å fastslå at hun er drektig, evt), det er tydeligvis ingen garanti, det man ser på røntgenbildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tar røntgen av gravide damer også, om det er nødvendig. En engangs-eksponering av røntgenstråler er neppe nok til å lage noen varig skade, det er eksponering over tid som er farlig.

Min erfaring med røntgen er forholdsvis begrensa. Vi røntget Dina siste kullet, fordi jeg nekta å tro at det var bare "3, kanskje 4 valper" som ultralyden påsto. Røntgenbildet viste "4, kanskje 5 valper" - hun fikk 7. Så personlig hadde jeg ikke gidda å røntge en tispe igjen, ihvertfall ikke for å få vite antall valper (kanskje for å fastslå at hun er drektig, evt), det er tydeligvis ingen garanti, det man ser på røntgenbildene :)

Jeg har røntget tisper ved 4 anledninger.

1. (Centas 2. kull- der Mille ble født). Ultralyd viste 5 valper. Røntgen viste (med sikkerhet som de sa...) 5 valper. Når det så var kommet 5 valper trodde jeg hun var ferdig. Stor var derfor overraskelsen når jeg kom inn i rommet igjen etter å ha begynt oppdrydding og slikt at valp 6 vakr på vei ut...

2. Milles første kull (2009, der bl.a. Kasko ble født). UL viste 2 valper. Røntgen viste 6, kanskje 7 valper. Det kom 7.

3. Lunas første kull (2009, der bl.a. Roxy, Gudrun, Fogo, Tara ble født) UL viste 2 valper. Røtgnen viste 5 valper. Det kom 5 valper.

4. Lunas 2 kull.(2011, der bl.a. Lykke og Kamar ble født) Tok ikke UL. Røntgen viste 4 valper (så man antydning til en 5.?) Det kom 4 valper.

Synes det har gitt en grei pekepinn om ikke annet :-)

Tror vi skal prøve på røntgen neste mandag (mandag 5. desember). Da er hun på dag 46, og man bør ikke røntge før dag 45 da røntgen viser skjelett som ikke er godt nok utviklet/ dannet før denne tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at Tone skrev det, men ja man røntger gravide også. Jeg ble tatt røntgen av to ganger under svangerskapet med Soph, og spurte masse i forhold til at jeg var redd noe kom til å skje med henne pga av det. Langvarig eksponeringrøntging er farlig, ikke engangs ( i mitt tilfelle, to ganger)

Jeg gjetter 5 stykker, to røde jenter, en rød gutt to sort hvite gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at Tone skrev det, men ja man røntger gravide også. Jeg ble tatt røntgen av to ganger under svangerskapet med Soph, og spurte masse i forhold til at jeg var redd noe kom til å skje med henne pga av det. Langvarig eksponeringrøntging er farlig, ikke engangs ( i mitt tilfelle, to ganger)

Jeg gjetter 5 stykker, to røde jenter, en rød gutt to sort hvite gutter!

Haha, jeg er liiiivredd for røntgenstråler. Husker jeg skulle være med å ta bilde av Blondie hos dyrlegen. Jeg ble dekket til med bly fra topp til tå, men likevel ville jeg helst løpe ut derfra. Men det er ikke av den grunnen at jeg er livredd hos tannlegen :P

Jeg skal forsette min høye tallvurdering :P Jeg tror nemlig også som Soppen at hun er større nå. Så det blir 8 valper. 4 tisper og 4 hannhunder. 2 svarte hannhunder, 2 røde hannhunder og 4 røde tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De veterinærene jeg har snakket med, sier også at det er ufarlig å røntge drektige tisper, det er tross alt ikke lange eksponeringen.

Jeg har også hørt mange som har tatt røngen, og det antallet valper en ser er det antallet som kommer.

Sandra - kan det ha vært herpes noen av de gangene tispa mistet valper som du snakket om? Det sies av forskere i dag at det en før har ikke kunnet forstå eller tatt som normalt hva gjelder tomme tisper og aborterende tisper, i mange tilfeller kan ha vært herpes.

***

Jeg tror det blir fire sorte hanner, to røde tisper og en tricolor tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kommer en tricolor tispe blir jeg utrolig overrasket. Og glad! Og jeg trooor det er en annen som blir HOPPENDE glad også. Men sjansene er ikke store for det. Er rimelig sikker på at Tre er ren rød, og da hjelper det ikke at det er en ørliten mulighet for at Mille kanskje bærer tri-genet.

Moro at dere tipper!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi røntger så tidlig fordi vi er så iiiinnmari nysjerrige!

Mulig vi drøyer den noen dager, men erfaringsmessig ser de det like godt dag 46 som dag 55. Så lenge skjelettet er dannet skal det være en meget god pekepinn med røntgen, men det anbefales ikke å røntge før dag 45. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn hvor tidlig tar du UL? Tar man den for tidlig er jo også sjansen større for å gå glipp av noen valper.. Og så tidlig kan valper fortsatt absorberes, slik at det kommer færre enn sett på UL.

Tipper tre av hver, dvs tre sorte jenter og tre røde gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å ta UL mellom dag 25-30. Aldri tidligere enn dag 25. Men UL tar jeg mer for drektighetsdiagnostikk, ikke for å vite antall (selvom det er moro med en pekepinn). Det er klart at det blir sikrere jo senere man tar ting, men så var det den nysjerrigheten da. Jeg vil jo helst vite alt I DAG! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandra - kan det ha vært herpes noen av de gangene tispa mistet valper som du snakket om? Det sies av forskere i dag at det en før har ikke kunnet forstå eller tatt som normalt hva gjelder tomme tisper og aborterende tisper, i mange tilfeller kan ha vært herpes.

I løpet av 40 år har de garantert opplevd at tisper går tomme eller aborterer, men i de tilfellene jeg snakka med min oppdretter om, så kom det valper, bare færre enn anslått ved røntgen. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 40 år har de garantert opplevd at tisper går tomme eller aborterer, men i de tilfellene jeg snakka med min oppdretter om, så kom det valper, bare færre enn anslått ved røntgen. :)

Jo, det skjønte jeg - men det sies å kunne være herpes om en tispe mister bare noen valper også. Hun må ikke miste alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er Mille-mor 6 uker på vei! 3 uker igjen... Merker at jeg nlir litt forvirra noen ganger på om jeg gleder meg mest til jul eller valper. Ja takk begge deler? :)

Jeg fikk tilsendt nytt bilde på mandag, men der var det omtrent INGEN forskjell fra uka i forveien, så så ikke store vitsen med å poste det.

Vet av erfaring at mage-voksingen først skyter fart etter 5 uka. Jeg hadde et bilde av dag 42 fra 2009, og spurte derfor om nytt bilde fra i dag- dag 42- kun 3 dager etter sist bilde, og jaggu ser vi ikke en liten forskjell!

Ok, ikke stor, men dog. En forskjell! På tre dager!

Legger ved et bilde fra dag 42 i 2009 også- Synes hun var større i 2009. *Sukkelisukk* Kanskje hun ikke har såå mange babiser nå?

Vi får forhåpentligvis svaret på mandag. Da skal Mille-mor røntges!

Hva synes dere?

sammenlign42.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Mille-mor vært hos dyrlegen for å røntge, men vi er ikke noe klokere.

Hun er på dag 46 i dag, og da skal det være mulig å se på røntgen. Men det var allikevel for tidlig. Man så smååå antydninger til ryggrader, men forkalkningen av skjelettene hadde ikke kommet langt nok til at man kunne gi en korrekt diagnostikk på antall, og vi ble anbefalt å komme tilbake om en uke.

GAAAAAAAAAAAAAH!

Siden ikke forkalkningen av skjelettet hadde kommet dit vi ventet lurer jeg på om vi kanskje parret 1-3 dager for tidlig, slik at sædcellene måtte vente litt før befruktning fant sted.

Da blir det jo også litt feil å sammenligne bilder fra drektigheten i 2009- som jo var med inseminasjon som jo gjør at befruktningen finner sted med en gang - og ikke venter noen dager.

Ergo har jeg kommet til konklusjonen at dag 46 nå muligens tilsvarer dag 48 i 2009? Og daa er det vel ikke så merkelig at hun er litt mindre?

Deleier rapporterer at hun vokser HURTIG nå. Alt siden sist bilde fra torsdag har hun vokst mye. Nytt bilde kommer i kveld!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...