Gå til innhold
Hundesonen.no

Høyenergifôr, når går effekten ut?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Seriøst, grand danois gies vekk...

Tesh har allergi, gikk først på allergifôr, derreter nå høyenergifôr. Hun tåler ikke det heller (så det trenger vi ikke diskutere, hun skal nå over på vogh som jeg vet hun tåler).

Anyways.

Hun er totalt forvandlet, hun klarer ikke slappe av skikkelig, går vi en ordentlig tur sover hun bare en halvtimes tid før hun er klar igjen, og det er ikke det værste. Hun piper HELE tiden.

Alt hun vil er å ha oppmerksomhet/finne på noe. Så fort jeg ser på henne så spretter hun opp og løper til døra (nei hun må ikke på do). Hun kan ikke lenger gå pent i bånd, passere hunder og hun er som en tikkende energibombe.

Poenget er egentlig, når går effekten ut? Siste måltid fikk hun i går. Jeg klikker snart i vinkel, det har vært sånn nå i to uker. Jeg vil ha tilbake den rolige, koselige, herlige granden min!

Edit: Hun har gått på RC 4800, det ble blandet inn forsiktig og kuttet tvert av..

Hun sover også bare noen timer på natten, og kl 5 er det morgen, mener hun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kahlo hang oppunder taket en uke da hun gikk på det, men etter en ukes tid var hun normal igjen. Men hun spiste foret hele tiden da. Det burde å over rimelig kjapt om det er energimengden i foret hun reagerer på. Vedvarer det så er det nok noe annet som gjør at hun tilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke noe forskjell på mine om de går på høyenergi eller ikke, jeg. Er det vanlig at de blir helt bananas på høyenergi, altså?

Har akkurat samme erfaring som deg.

Har brukt høyenergifor i 2 ganger i noen uker hver gang på Hampus pga at han så ut som et spøkelse, tynn og mager.

Han la på seg, men høyere energinivå?

Nei det hadde han i grunnen ikke...

Pussig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Merket ikke forskjell på energien når jeg gikk opp fra adult men merket forskjellen da jeg gikk fra høyenergi til senjor for. Da ble flaten jeg hadde gammel over nattta. Rygg som gummistrikk og halen mellom beina og daffe bak meg. Gikk til adult foret og jippi nå var verden til å leke med igjen og mutter gikk da alt for tregt så ja det gårnok den andre vegen også. Han levde i tre år etter den seansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ikke forskjell på gutta, uansett hvilket for de får. Men Snusern blir betraktelig mer energisk på høyenergi og valpefor enn på vanlig adult. Den ekstreme energien går over etter en ukes tid, men hun er generelt mer "med" på høyenergi eller valpefor enn hun er på vanlig adult for. Vet ikke om det kan ha noe med at hun faktisk trenger den ekstra energien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker ikke noe forskjell på mine om de går på høyenergi eller ikke, jeg. Er det vanlig at de blir helt bananas på høyenergi, altså?

Ikke jeg heller. For øyeblikket er det bare Nora som går på høyenergifôr, og heldigvis så har ikke hun blitt mer energisk av å stå på det (hun har derimot blitt lettere å holde i normal vekt). Dina gikk på det en måneds tid, kan ikke akkurat si at hun var mer energisk heller.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer veldig; den tynne omplasseringsboxeren jeg overtok, la fint på seg med høyenergifôr, mens den tynne dobermannen bare ble ENDA mer stresset og energisk - og dermed gikk alt over til ren energi, og ingenting festet seg på ribbeina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg kun bruker Eukanubas Working&Endurance dersom jeg skal ha hunder opp i vekt. De får ikke den ekstra energien som så mange andre energifor gir, men den gir nok driv til at hunder ikke går tom og at de ikke taper vekt. Super fornøyd, spesielt når de har 2 for 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, grand danois gies vekk...

Tesh har allergi, gikk først på allergifôr, derreter nå høyenergifôr. Hun tåler ikke det heller (så det trenger vi ikke diskutere, hun skal nå over på vogh som jeg vet hun tåler).

Anyways.

Hun er totalt forvandlet, hun klarer ikke slappe av skikkelig, går vi en ordentlig tur sover hun bare en halvtimes tid før hun er klar igjen, og det er ikke det værste. Hun piper HELE tiden.

Alt hun vil er å ha oppmerksomhet/finne på noe. Så fort jeg ser på henne så spretter hun opp og løper til døra (nei hun må ikke på do). Hun kan ikke lenger gå pent i bånd, passere hunder og hun er som en tikkende energibombe.

Poenget er egentlig, når går effekten ut? Siste måltid fikk hun i går. Jeg klikker snart i vinkel, det har vært sånn nå i to uker. Jeg vil ha tilbake den rolige, koselige, herlige granden min!

Edit: Hun har gått på RC 4800, det ble blandet inn forsiktig og kuttet tvert av..

Hun sover også bare noen timer på natten, og kl 5 er det morgen, mener hun!

Er du sikker på at det ikke er allergien hun plages av? Om hun klør er det vanskelig å få slappet av. Hadde en gang en allergihund. Ute på tur emrket jeg ingenting til allergien. Han løp og koste seg. Problemene var størst hjemme. Om han forsøkte å slappe av så startet kløen. Han ble urolig og vandret rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det ikke er allergien hun plages av? Om hun klør er det vanskelig å få slappet av. Hadde en gang en allergihund. Ute på tur emrket jeg ingenting til allergien. Han løp og koste seg. Problemene var størst hjemme. Om han forsøkte å slappe av så startet kløen. Han ble urolig og vandret rundt.

Hun har klødd mer før enn hun gjør nå, og da ikke vært like teit.

Hun begynte å oppføre seg sånn her ikke så lenge etter at vi byttet til rc4800. og hun er nesten værre å gå tur med enn å ha inne, hun fokuserer ikke, skal leke å tulle å herje med bånd, bjeffer på folk (det hadde hun helt sluttet med for en stund siden). Osv.

Hun klør også relativt lite da hun sprayes med kortison, hun tror ikke hun er plaget av allergien på den måten.

Det er derfor jeg kun bruker Eukanubas Working&Endurance dersom jeg skal ha hunder opp i vekt. De får ikke den ekstra energien som så mange andre energifor gir, men den gir nok driv til at hunder ikke går tom og at de ikke taper vekt. Super fornøyd, spesielt når de har 2 for 1.

Nå skal ikke jeg bytte til noe annet energifôr og hun startet heller ikke på det pga energien, men i forhold til hva jeg trodde hun tålte av ingredienser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat samme erfaring som deg.

Har brukt høyenergifor i 2 ganger i noen uker hver gang på Hampus pga at han så ut som et spøkelse, tynn og mager.

Han la på seg, men høyere energinivå?

Nei det hadde han i grunnen ikke...

Pussig.

Ikke jeg heller. For øyeblikket er det bare Nora som går på høyenergifôr, og heldigvis så har ikke hun blitt mer energisk av å stå på det (hun har derimot blitt lettere å holde i normal vekt). Dina gikk på det en måneds tid, kan ikke akkurat si at hun var mer energisk heller.. :lol:

Ja, jeg trur jeg hadde blitt LITT sliten av disse rødene farene dersom de hadde blitt enda mer høyenergiske... Men knertis skal få høyenergi igjen nå, fordi hun legger overhodet ikke på seg.

Det er derfor jeg kun bruker Eukanubas Working&Endurance dersom jeg skal ha hunder opp i vekt. De får ikke den ekstra energien som så mange andre energifor gir, men den gir nok driv til at hunder ikke går tom og at de ikke taper vekt. Super fornøyd, spesielt når de har 2 for 1.

Men det smaker grusomt, sier mine. Super fornøyd med pengene tilbake-garantien deres, jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min AH går også på høyenergiföret, han har heller fått mer energi og er veldig slik at om jeg går noen plass så er han aalltid forran meg, følger meg på alt jeg gjør og slikt. Har vell kanskje ikke så mye tid til å gå så særlig pent i bånd heller. Å han har ikke lagt på seg på ribbena. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Litt merkelig egentlig det med høyenergifor. Kanskje det kommer an på om hundene egentlig trenger høyenergi? Jeg har ihvertfall brukt RC4800 på min i flere år (med noen sekker av andre høyenergifor innimellom og i kombinasjon med V&H) og han er ikke spesielt hyper av seg. Egentlig ganske sansa til terv å være. God trøkk i trening, bra konsentrasjon og aktiv på tur, men helt dønn rolig inne og klarer fint å ha alle beina på jorda ute også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig egentlig det med høyenergifor. Kanskje det kommer an på om hundene egentlig trenger høyenergi? Jeg har ihvertfall brukt RC4800 på min i flere år (med noen sekker av andre høyenergifor innimellom og i kombinasjon med V&H) og han er ikke spesielt hyper av seg. Egentlig ganske sansa til terv å være. God trøkk i trening, bra konsentrasjon og aktiv på tur, men helt dønn rolig inne og klarer fint å ha alle beina på jorda ute også.

Mulig jeg ikke er helt med idag, men mener du da at hunder som trenger energi ikke blir hypre? Eller omvent?

Tesh virker litt roligere idag, sov til kl 9 (wow) men ute er hun fortsatt idiot, hopp å sprett og tull. Ødela ene jakkelommen min ista faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Mulig jeg ikke er helt med idag, men mener du da at hunder som trenger energi ikke blir hypre? Eller omvent? Tesh virker litt roligere idag, sov til kl 9 (wow) men ute er hun fortsatt idiot, hopp å sprett og tull. Ødela ene jakkelommen min ista faktisk.

Jeg mener ingen ting, jeg spør. For jeg syns det er litt rart hvordan noen hunder blir hypre av for med mer fett, proteiner og energi, mens andre ikke blir det. Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvorfor. Men ja, det jeg lurte på hva om hunder som egentlig ikke trener høyenergi (selv om de kan være tynne så trenger de ikke bruke mye energi i aktivitet) blir hypre av høyenergifor.

Når det gjelder Tesh går det nok greit tilbake til normalen når hun får normalfor igjen. Men det er jo litt interessant å vite hvorfor sant? Selv om hele problemet løses med å gå tilbake til for med mindre energi igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Kaja, med Tesh kan det være alderen også, og i kombi med mer energi enn på allergifôret..

Og noen "hypre" hunder får kanskje fram sitt egentlige energinivå når de får et fôr som er bedre egnet? Mens andre blir overstadige, fordi de ikke får nok mosjon i forhold til energinivå?

jeg tror svarene er ganske sammensatte jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja aldern har nok også en del å si på Tesh, hun var allerede litt teit (igjen) før jeg begynte på fôret. Men nå er hun jo helt totalt idotisk.

Oi, et blad på bakken.. I stedet for å skvette som hun gjorde før får hun en total raptus i båndet, og Tesh er sterk.. :P

Merker som sakt allerede litt forskjell, hun er rolig inne, sover nå faktisk :o

Hun får også mye mosjon, måte fysisk og mentalt, men tviler på at hun er overstimulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...