Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Mir Simba er en Boerboel som nå er blitt litt over 8 uker, han er en livlig krabat som for tiden liker å sove, grave, leke og spise.

Vi(Jeg og Missy) har hatt lyst på hund i lang tid, men vi ville bli sikker på hvilken rase vi skulle gå for først. Vi var enige om at vi ville ha en stor hund, de rasene vi var innom: American Akita, Newfoundland, Kaukasisk Ovcharka, Rottweiler, og tilslutt Boerboel. Valget var enkelt etter vi var innom Finn Gjetanger på sokna, store kraftige hunder og samtidig så snille og gode.

Vi bestilte oss en Valp i kullet etter Norboerboel Samson og Norboerboel Oda(Maja)

I mellomtiden har vi gledet oss hinsides, og handlet leker og hundeseng da vi var i Usa :)

Valget av valp var enkelt, det var en guttevalp som skilte seg ut som var ekstra kontaktsøkende og sovnet i fanget til Missy da vi hilste på valpene første gang.

Navnet ble diskutert, og ettersom Missy har en forkjærlighet for Russisk og det er et språk med mange fine navn, sto det mellom Vayna og Mir, henholdsvis Krig og Fred. Det ble heldigvis Mir, ettersom det kanskje ikke hadde blitt så populært å gått rundt i Trondheims gater med Krig i bånd ;)

Vi slang på Simba, ettersom matmors datter hadde kalt han dette, og løvenes konge er jo, vel konge..

Vi hentet gutten vår forrige lørdag, her er et bilde fra turen hjem

post-10338-0-51806600-1316991810_thumb.j

Etter litt snusing og hilsing på familiens hund(Shetland Sheepdog) var det tid for litt søvn

post-10338-0-64898400-1316991894_thumb.j

Mir har hilst på flere hunder de siste dagene, og vi gleder oss til å ha han med i hundeparken i Trondheim. Her er noen flere bilder

post-10338-0-31877400-1316992086_thumb.j

post-10338-0-06154100-1316992118_thumb.j

• Like 4
  • Svar 110
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg måå bare legge ut disse også.. (sorry for dobbelpost, men når jeg legger til bilder får jeg ikke til å redigere). Litt bedre bilder tatt med "litt" bedre kamera Her ser jo dyret mitt veldig pr

Takk! Lenge siden jeg har vært aktiv her inne nå. Mir er nå 47kg og ulydig som aldri før Men like glad i kos!

Mir Simba er en Boerboel som nå er blitt litt over 8 uker, han er en livlig krabat som for tiden liker å sove, grave, leke og spise. Vi(Jeg og Missy) har hatt lyst på hund i lang tid, men vi ville

Posted Images

Guest Michellus
Skrevet

Ååååå så søt :wub: Jeg har en sånn stooor forkjærlighet for mastiffer, og det merkes utrolig godt nå må jeg si :wub:

Skrevet

Tusen takk dere :wub: I dag har vi vært hos vetrinæren og blitt vaksinert mot parvo. Han var mest opptatt med å få tak i godbiten forran nesa si enn å bry seg om at noen stakk ei sprøyte i nakken på han. Matvrak :D

Nydelig! :) Husk å ikke oversosialiser med frilek og tren mye på passering og ikke hilsing også da :) Lett å glemme!

Det er nok lett å glemme, så det er bra du sier :) Vi har bestemt oss for å ikke dra i hundeparken før vi mener han er klar for det, og heller sosialisere han med èn og èn hund. Da er ting lettere å kontrollere. Også skal vi huske å lære han, som du sier, at uansett om han ser en hund, så betyr det ikke leking og texas hver gang :)

post-10095-0-75197400-1317126015_thumb.j

post-10095-0-40714400-1317126020_thumb.j

post-10095-0-09736200-1317126057_thumb.j

post-10095-0-60436200-1317126059_thumb.j

Skrevet

Herlig! :wub: Syns borboel er en veldig herlig rase! Har ikke møtt så mange, men gikk kurs med en engang, og møtt noen på utstillinger. Virkelig nydelig!

Skrevet

Herlig! :wub: Syns borboel er en veldig herlig rase! Har ikke møtt så mange, men gikk kurs med en engang, og møtt noen på utstillinger. Virkelig nydelig!

Enig med deg ;) Jeg hadde aldri sett en boerboel før jeg dro til oppdretteren for å se på de voksne, ble frelst med engang :)

Skrevet

Han er så søøøøt :wub: Men litt sånn OT, er det en akita jeg ser der i bakgrunnen?

Godt observert! Er min onkels Akita, fra vi var hos mine foreldre i Ski før vi kjørte oppover. akitaen som heter Takai har hatt litt problemer, spesielt med andre hannhunder og er litt uberegnelig, men ettersom disse hundene kommer til å møtes mye i fremtiden måtte vi sørge for at begge hadde gode opplevelser fra Mir var valp. Vi brukte en time med snusing her og der, og så var de gode venner :)

Jeg synes akitaen er en av de vakreste rasene som er, spesielt American Akita noe vi også sterkt vurderte til oss selv, men rasen passet oss ikke helt, og jeg tror vi gjorde et veldig godt valg med Boerboel :)

Takk for alle fine kommentarene

Skrevet

Det gjør jeg :) Mitt fulle navn er Bo Andre Bergan, har du noe slekt på østlandet?

Ja, bor på østlandet i Re kommune :) Hvis det er noe kjent?

Guest Michellus
Skrevet

Godt observert! Er min onkels Akita, fra vi var hos mine foreldre i Ski før vi kjørte oppover. akitaen som heter Takai har hatt litt problemer, spesielt med andre hannhunder og er litt uberegnelig, men ettersom disse hundene kommer til å møtes mye i fremtiden måtte vi sørge for at begge hadde gode opplevelser fra Mir var valp. Vi brukte en time med snusing her og der, og så var de gode venner :)

Jeg synes akitaen er en av de vakreste rasene som er, spesielt American Akita noe vi også sterkt vurderte til oss selv, men rasen passet oss ikke helt, og jeg tror vi gjorde et veldig godt valg med Boerboel :)

Takk for alle fine kommentarene

Åja skjønner! Ja da er det greit at han får et godt bilde av Mir som liten så går det nok bra når han vokser opp :)

Altså, akita er en av mine favorittraser så det var ikke akkurat vanskelig å overse den! Håper en dag å kunne eie en, den japanske versjonen i rød eller brindle. Vakker var han hvert fall :D

Skrevet

Ja, bor på østlandet i Re kommune :) Hvis det er noe kjent?

Ja, jeg vet hvor det er :) Er det mange som heter Bergan der?

Åja skjønner! Ja da er det greit at han får et godt bilde av Mir som liten så går det nok bra når han vokser opp :)

Altså, akita er en av mine favorittraser så det var ikke akkurat vanskelig å overse den! Håper en dag å kunne eie en, den japanske versjonen i rød eller brindle. Vakker var han hvert fall :D

Ja, det var slik vi tenkte også. Akitaen er utrolig flott, på mange måter, men den har kanskje også noen sider som ikke er like bra, men slik er det vel med de fleste raser :)

Mir veide 11,5kg i igår, og han er 9 uker idag

Her er Mir i trav på jakt etter blomster :D

post-10338-0-03449200-1317248396_thumb.j

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har du jobbet noe med å legge grunnlag for alene trening? Hvis han har hylt og skreket når du hat gått fra en times tid tidligere, hva har du gjort med det?  Hvilken rutine har du før du går fra ham? Hunder er vanedyr. Siden du nevner "boka" så antar jeg du har lest om å lufte og aktivisere valpen så den er sliten, gi den et trygt område og noe å tygge på? Sett gjerne på radio eller TV så han har lyd rundt seg. Men hvis du jobber fulle dager så er det alt for tidlig uansett å gå fra valpen en hel dag nå. Jeg ville helt ærlig vurdert å levere hunden tilbake. Hvis du ikke har noen til å hjelpe deg med å korte inn alenetiden, lufte innimellom og sånt, så er det alt for tidlig for en så liten valp å være alene en arbeidsdag. Er det noen i nabolaget som kan hjelpe? Dette må jobbes in gradvis. Til tross for at vi allerede hadde en hund som var trygg alene hjemme tok det 6 mnd før vår andre hund kunne være alene tilnærmet en full arbeidsdag. De færreste har mulighet til å være hjemme i 6 mnd med en valp, men da krever det at man har en plan, mulighet til å ha med valpen på jobb, halve dager, naboer, familie eller venner som kan passe og lufte litt, osv. Er man alene og ikke har det nettverket så tenker jeg at da passer det ikke å ha hund i denne fasen av livet.
    • Min valp(15 uker) hyler og skriker når han er hjemme. Jeg starter i jobb nå, og han MÅ lære seg å være alene. Jeg har prøvd etter boka (10 sek utenfor døra, inn, ikke ros, 20 sek, inn....) Dette funker, men går det over minutter begynner han å hyle. Han er fritt i leiligheten.  Også prøvd bur/mindre område, men samme utfall - værre med bur. "Boka" sier jeg ikke må la han være alene og hyle, da kan han få større problemer. Men jeg MÅ jo gå snart. (Og ja, jeg har dratt fra han for korte turer- 1 time) Prøvd å filme, og han gir seg ikke etter 30 min..han holder på til jeg kommer tilbake. Hva gjør jeg??? Jeg har ingen til å passe han..
    • Hos meg så så morgenrutinene ganske like ut da jeg hadde valp i huset. Valpen våknet som regel tidlig, ofte rundt samme tidspunkt som dere opplever nå. Jeg gikk rett ut med en gang, bare en kort tur for å få gjort det viktigste. Etterpå ble det litt rolig lek eller enkel kontakttrening inne, mest for å få hun i gang uten å gjøre hun helt gira. Så fikk hun frokosten sin, og etter det gikk vi ut igjen for en ny do‑runde. Jeg merket fort at det var bedre å holde morgenen ganske forutsigbar, så hun visste hva som kom og ikke ble stresset. Litt hjernetrim eller en enkel oppgave før jeg dro på jobb fungerte veldig fint det gjorde hun mentalt sliten uten at hun ble overstimulert. Når jeg dro, fikk hun være i valpegrind/et trygt område med noe å tygge på og litt rolig aktivitet. Jeg prøvde å gjøre avskjeden så nøytral som mulig, så det ikke ble noe styr rundt det. Så kort sagt: ut – inn – litt trening – mat – ut igjen – rolig aktivitet - hvile. Det funket veldig bra hos oss.
    • Det høres ut som en utrolig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du sitter igjen med mange spørsmål. Du gjorde i hvert fall det som er riktig: du hadde begge hundene dine i bånd, og du hadde kontroll på dem da situasjonen oppsto. Det er mer enn man kan si om den andre parten. Når det gjelder spørsmål 1: Det var veldig generøst av deg å tilby å betale veterinærutgiftene, men du hadde egentlig ikke noe ansvar for det. Når det er båndtvang, og den andre hunden går løs uten kontroll, ligger ansvaret hos eieren av den løse hunden. Det er hans plikt å sørge for at hunden ikke skader andre. At du tilbød deg å betale var en fin gest, men det var ikke noe du var juridisk forpliktet til. Når det gjelder spørsmål 2: Siden din hund også ble skadet, og skaden nå har utviklet seg til noe alvorlig, er det helt rimelig å ta opp dette med eieren av den løse hunden. Du hadde hunden din i bånd, du fulgte reglene, og du gjorde det du kunne for å unngå situasjonen. Det er ikke du som har skapt risikoen her. Det er eieren av den løse hunden som har ansvaret for at hans hund gikk bort til dine og startet en slåsskamp. Det er derfor helt naturlig at han bør dekke kostnader som går utover forsikringen din, spesielt når det nå er snakk om omfattende behandling eller i verste fall avliving. Dette er ikke noe du skal stå alene med. Kort oppsummert: – Du hadde kontroll på dine hunder. – Han hadde ikke kontroll på sin. – Det var båndtvang. – Det var hans hund som oppsøkte og startet konflikten. – Dermed ligger ansvaret hos ham, ikke deg. Jeg ville tatt en rolig, saklig prat med eieren og forklart situasjonen slik den faktisk er. Hvis han nekter ansvar, kan du vurdere å ta det videre gjennom forsikring eller juridisk rådgivning. Du står sterkt i denne saken.
    • Det du beskriver her er en veldig vanskelig situasjon, og jeg skjønner godt at du føler deg usikker på hva som er riktig å gjøre. Selv om du ikke har sett hendelsene selv, så er det helt naturlig å reagere når du får høre om ting som kan være skadelig både fysisk og psykisk for en unghund. Når det gjelder person 1, så høres det ut som hun gjør så godt hun kan, men at hun kanskje mangler kunnskap og struktur. Det er ikke uvanlig at unge hunder blir litt «for mye» for eiere som ikke er forberedt på hvor krevende den perioden kan være. Det er ting som kan løses med veiledning, kurs og bedre rutiner. Det som bekymrer mest er det du beskriver om person 2. Slag, spark, strup som straff, og å kaste en valp i veggen er alvorlige ting. Det er ikke snakk om «streng oppdragelse», men om handlinger som kan skade hunden både fysisk og mentalt. At han i tillegg er bevisst på å ikke bli sett, gjør situasjonen enda mer ubehagelig. Selv om du ikke har sett det selv, så betyr det ikke at du må ignorere det. Du har fått informasjon fra en person som faktisk er til stede, og det er lov å reagere på det. Oppdrettere ønsker som regel å vite om slike ting, nettopp fordi de har ansvar for avkommet sitt og vil at hundene skal ha det bra. Du kan gi beskjed på en forsiktig måte, uten å komme med bastante påstander bare si at du har fått høre ting som gjør deg bekymret, og at du synes oppdretter bør være klar over det. Hvis du føler at situasjonen er alvorlig nok, kan du også vurdere å melde en bekymring anonymt til Mattilsynet. De krever ikke bevis for å vurdere en sak  de gjør egne undersøkelser. Det viktigste er at noen sier ifra når en hund kan være i fare. Jeg synes ikke du skal sitte med dette alene. Når det gjelder dyrevelferd, er det alltid bedre å si ifra én gang for mye enn én gang for lite. jeg vil ha ringt politiet om nr 2. om du ikke melde det inn så er du på en måte å hjelper den eieren med å skade valpen. mattilsynet kan du også ringe
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...